CryptoGold Skrevet 7. mars 2019 Del Skrevet 7. mars 2019 Hei, Er ferdigutdannet - bachelorgrad og har snart 2 års erfaring som fullstack utvikler, in-house. Søker etter konsulent jobber i Oslo. Ser mye fordeler med å jobbe som konsulent (provisjon/faktuering som gir ekstra lønn, Forskjellige prosjekter som kan gi mulighet for å prøve nye tech og forbedre IT ferdigheter, kursing/sertifisering) Har fått et tilbud som ligger på 575k med provisjon. Men er usikker om jeg bør takke ja, føler det ligger mindre enn det andre tjener med samme erfaring som konsulent. Har sett litt på «hva ligger vi på i lønn" tråden https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1498623&page=1, snakket med nettverk som jobber som konsulent og sett litt lønns-statistikker på nett. Som jeg ser det så ligger lønn på 550k-700k. Jeg er ganske motivert og har et mål å utvikle IT-ferdighetene ved å ta sertisering, men vil helst starte med riktig lønn. Enten kan jeg takke ja, jobbe hardt, ta sertifiseringer og forhandle lønn etter et-års tid...som er ikke alltid like lett, ellers må jeg søke andre stillinger å håpe på bedre lønn. Spørsmålet er eigentlig hva bør jeg eigentlig forvente i lønn som konsulent, hva er beste valget mtp lønn og videre hva må til for at en konsulent kan øke mye fremover? Lenke til kommentar
Naiits Skrevet 8. mars 2019 Del Skrevet 8. mars 2019 Jeg mistenker at postene i "Hva ligger vi på i lønn" ikke er helt representativt. Ser for meg en effekt hvor hovedsaklig de som tjener høyere enn allerede postet der legger til nye innlegg. Jeg synes tilbudet du har fått høres bra ut. Husk også at lønn ikke er alt. 1 Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 8. mars 2019 Del Skrevet 8. mars 2019 Hva er fastlønna på? Hvis en stor del er provisjonsbasert så er det nok litt lite. Lenke til kommentar
CryptoGold Skrevet 8. mars 2019 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2019 Fast lønn er 530k og resten er provisjon. Ligger dette rundt gjennomsnitt for konsulenter eller er dette under? Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 8. mars 2019 Del Skrevet 8. mars 2019 (endret) Med to års erfaring vil jeg si det er innafor. Du kan ikke sammenligne deg med gjennomsnittet, da gjennomsnittet har mer enn to års erfaring. Fra NITO's lønnsstatistikk: En ingeniør med bachelorutdanning som har 2 år ansiennitet i Oslo og Akershus som jobber i privat innen Konsulent/rådgivningstjenester tjener i snitt 560 034 kr per år. Endret 8. mars 2019 av NoTrace Lenke til kommentar
MisterIT Skrevet 8. mars 2019 Del Skrevet 8. mars 2019 Tja syns personlig at det var veldig lavt. Har du prøvd de større konsulentselskapene som f.eks Visma, Bekk eller Steria? De er ikke de best betalende konsulentselskapene, men burde slå lønnen du har fått tilbudt og har et godt miljø som kan være nyttig som "ny" konsulent. Lenke til kommentar
CryptoGold Skrevet 8. mars 2019 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2019 Tja syns personlig at det var veldig lavt. Har du prøvd de større konsulentselskapene som f.eks Visma, Bekk eller Steria? De er ikke de best betalende konsulentselskapene, men burde slå lønnen du har fått tilbudt og har et godt miljø som kan være nyttig som "ny" konsulent. Nei, har ikke det. Hva vil du sei er en konkurransedyktig lønn for 2 års erfaring konsulenter? Lenke til kommentar
MisterIT Skrevet 8. mars 2019 Del Skrevet 8. mars 2019 De tre jeg nevnte ligger på 600k-650k for 2 års erfaring. Men ser at du nevner snart 2 år, så det kan jo hende at tilbudet du har fått er basert på at du har under 2 års erfaring da. Hvor langt unna ligger du? Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 8. mars 2019 Del Skrevet 8. mars 2019 (endret) Snittlønn for 0-4 år iflg Tekna er 592 342 kr (hele landet). Dette er visstnok for mastergrad har jeg hørt. I følge Finansforburdet har systemutviklere i finanssektoren med tilsvarende erfaring der i snitt 556 400 kr (Oslo) 575k er altså godt innenfor, og en meget god lønn for under to års erfaring, selv i oslo. Husk at tråden "Hva ligger vi på i lønn" gir et misvisende bilde. De som tjener mye vil selvfølgelig skryte, mens de som tjener mindre lar gjerne være å poste noe. Endret 8. mars 2019 av Kajac Lenke til kommentar
CryptoGold Skrevet 8. mars 2019 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2019 De tre jeg nevnte ligger på 600k-650k for 2 års erfaring. Men ser at du nevner snart 2 år, så det kan jo hende at tilbudet du har fått er basert på at du har under 2 års erfaring da. Hvor langt unna ligger du? Det var ca der jeg forventet selv lønnen skulle være på. Blir 2 år i Juni (2mnd til). Jeg kommer til å starte på nye jobben med 2års erfaring. Vet du sånn ca hvor mye fast lønn ligger på i desse tre du nevnte, og provisjon? Lenke til kommentar
MisterIT Skrevet 8. mars 2019 Del Skrevet 8. mars 2019 For å ikke avsløre for mye så kan jeg si at, av summen jeg nevnte så har 2 av de det som fastlønn uten bonusordninger, den siste har en fastlønn + bonus basert på om bedrifter går med overskudd. Jeg har ikke vært borti provisjonsbasert konsulenthus enda. Men jeg syns uansett at det kan være lurt å sende ut noen par søknader så har du litt å velge mellom. Ingen bedrifter er helt like. Goder, miljøer, osv varierer veldig. Å skifte jobb ofte lager litt stygg CV, så er lurt å bruke litt ekstra tid mens du først vurdere jobbytte. Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 8. mars 2019 Del Skrevet 8. mars 2019 (endret) Det var ca der jeg forventet selv lønnen skulle være på. Blir 2 år i Juni (2mnd til). Jeg kommer til å starte på nye jobben med 2års erfaring. Vet du sånn ca hvor mye fast lønn ligger på i desse tre du nevnte, og provisjon?Har noen av de provisjon? Du ønsker stort sett uansett ikke ha lønn avhengig av provisjon som en med mindre enn to års erfaring. Du kan nemlig omtrent ikke påvirke dette selv. For super-seniorer med 10+ års erfaring kan det være greiere da man er veldig salgbar, men om du som junior har prosjekt å fakturere eller ikke er så og si opp til konsulentbedriften du jobber for, ikke egne ferdigheter. Der jeg jobber, og sikkert flere andre, har også en viss bump etter ca 3 år, så ikke se deg blind på tilbudet nå. Om du ser på min post på side 31 i den tråden ser du eksempel på det, lønn på 565k når jeg bikket to år, og en del høyere nå året etter. Endret 8. mars 2019 av Matsemann Lenke til kommentar
Benbjo Skrevet 8. mars 2019 Del Skrevet 8. mars 2019 Fast lønn er 530k og resten er provisjon. Ligger dette rundt gjennomsnitt for konsulenter eller er dette under? Dette er lavt. Nyutdannede med mastergrad har rundt 520-550k fast. Med 2 års erfaring bør man ligge på minimum 600k. Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 8. mars 2019 Del Skrevet 8. mars 2019 Dette er lavt. Nyutdannede med mastergrad har rundt 520-550k fast. Med 2 års erfaring bør man ligge på minimum 600k. Ikke lavt nei. Snitt Nito: 533 515 kr, Tekna: 592 342 kr (mastergrad) og Finansforbundet: 556 400 kr. Alt sammen er Oslo og ca 2 års erfaring. Tekna er høyere enn de to andre, da de kun har medlemmer med mastergrad. Trådstarter har bachelor. Lenke til kommentar
CryptoGold Skrevet 8. mars 2019 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2019 Takk for tilbakemeldinger, har ikke noe hast... beste er å ta det rolig og søke videre. Hva vil dere sei for fremtiden asso hvordan kan en konsulent få stor økning etter ansettelse? Hva må vi gjøre for å gi beste resultater? Ligger meste på sertifisering og levere prosjekter på tider med gode resultater? Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 8. mars 2019 Del Skrevet 8. mars 2019 (endret) Hvis målet ditt kun er å tjene så masse penger som overhode mulig, er vel regelmessige jobb-bytter det enkleste. Men det kan også slå fort tilbake på deg ved at det gjør deg uattraktiv for bedrifter som ønsker en mer langsiktig og stabil ansettelse. Anbefaler deg uansett å ikke fokusere for mye på lønn. Min erfaring er at utviklere øker fort i lønn, og tilbudet du har fått er på ingen måte dårlig, selv om det selvfølgelig også er mulig å gjøre det bedre. Men det er det alltid uansett hva du er tilbudt. Det er lett å se seg blind på lønn. Fokuser heller på å bli en så god utvikler som mulig, fremfor å bli en så høytlønnet utvikler som mulig. Endret 8. mars 2019 av Kajac Lenke til kommentar
Visum Skrevet 8. mars 2019 Del Skrevet 8. mars 2019 Du må huske at det er medianlønnen for de med 2 års erfaring som bør være fokuset, ikke gjennomsnittet da dette er høyere enn hva den vanlig utvikleren tjener. 530 000 i fastlønn høres ut som riktig lønn for meg. Tatt i betraktning at de med mastergrad har en startlønn mellom 500-550k avhengig av kompetanse, bransje og bedrift. I "hva ligger vi på i lønn"-tråden så er det meste bare skryt. Det er kun de som tjener mest som driver skryter av lønnen sin, og de som tjener lite poster ikke som andre har sagt. Hadde jeg vært deg ville jeg ha akseptert tilbudet, og vil stige fort i lønnen etter par år i bransjen. Lenke til kommentar
CryptoGold Skrevet 9. mars 2019 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2019 Hvis målet ditt kun er å tjene så masse penger som overhode mulig, er vel regelmessige jobb-bytter det enkleste. Men det kan også slå fort tilbake på deg ved at det gjør deg uattraktiv for bedrifter som ønsker en mer langsiktig og stabil ansettelse.Anbefaler deg uansett å ikke fokusere for mye på lønn. Min erfaring er at utviklere øker fort i lønn, og tilbudet du har fått er på ingen måte dårlig, selv om det selvfølgelig også er mulig å gjøre det bedre. Men det er det alltid uansett hva du er tilbudt. Det er lett å se seg blind på lønn. Fokuser heller på å bli en så god utvikler som mulig, fremfor å bli en så høytlønnet utvikler som mulig. Er enig at fokusen skal være å bli en god utvikler over lønnen. Jeg har ambisjoner å blir det uansett men bedre lønn vil gi mer motivasjon Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå