Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Feil svar på ultralyd undersøkelse

Anbefalte innlegg

Hei! Dette er en lang tekst. Spørsmålet kommer først. Det er det viktigste.

Er det noen som har erfaring med at ultralyd ikke fanget opp noe dere har fått påvist med annen bildemodalitet som CT eller MR i forkant eller i etterkant? Noe som det tenkes burde ha vært fanget opp på ultralyd. Sa dere ifra, tok dere en ny undersøkelse, bare ignorerte det eller noe annet?

Har dere opplevd at dere blir undersøkt grundigere dersom dere har henvisning?

Har selv et par forstørrede lymfeknuter på nedre del av den høyre siden av halsen. De var ganske store rundt julen 2018, nå er de nesten normale i størrelse, men fremdeles større enn andre, kanskje en cm i diameter. Det er forsåvidt bare noen få, kanskje 5-6 lymfeknuter totalt, som jeg kan kjenne, resten er ikke følbare. Da jeg først merket de visste jeg ikke hva de var, men en lege sa at det var forstørrede lymfeknuter.

Jeg har også en annen litt bevegelig kul på venstre side av halsen, som kjennes litt ut som en fettkul, men jeg vet ikke hva den er. Denne ble ikke kommentert.

Jeg tror at radiologen som undersøkte halsen ikke egentlig gikk over der de to lymfeknutene var, kjentes ikke helt sånn ut. Brukte kort tid iallefall. Konkluderte med at alle lymfeknutene på halsen var normale i størrelsen.

Deretter sa han også at leveren min var helt normal, selv om jeg vet at jeg har en 15 mm stor lesjon på leveren. Må gå til CT/MR hver 6 måned for å følge den opp på grunn av uvanlig utseende. Det er ikke så lenge siden jeg tok MR av leveren og størrelsen på lesjonen har vært konstant i over ett år, så det er høyst usannsynlig at den plutselig ble borte av seg selv.

Har også hatt forhøyede leververdier, spesifikt ALAT (5 x min normale verdi) ved to anledninger før denne lesjonen ble funnet. Dette visste ikke radiolog som fant lesjonen og sa at lesjonen kanskje kunne være en medfødt forandring, men at den måtte følges opp på grunn av uvanlig utseende.

Relevant i denne sammenheng er at det har ikke vært mistanke om noen etiologi på lesjonen som kunne passe med at den plutselig blir borte av seg selv.

Ble faktisk sendt til ultralyd med kontrast rett etter CT med kontrast for å diagnostisere den ettersom de ikke klarte det på CT. På ultralyd fant de den ikke. Så det er ikke bare denne gangen. Lesjonen i leveren har ikke vært synlig på noen av de 3 ultralydene jeg har tatt av magen etter at jeg har visst at jeg hadde en lesjon. Hadde håpet at det kanksje bare var leveren min som var vanskelig å visualisere med ultralyd, eller den spesifikke lesjonen.

Jeg kunne ha beskrevet lesjonen i leveren og lokasjonen til de to lymfeknutene som er litt store veldig nøyaktig selv, så det er ikke det som er problemet, men gjorde det ikke ettersom jeg var litt flau og følte meg litt til bry. Føler generelt at leger ikke ønsker eller forventer at pasienten skal si noe på eget initiativ.

Det ble til at jeg bare betalte for en 'generell sjekk'. Den klarte ikke å fange opp noen av tingene som jeg allerede har fått påvist, så jeg mistenker nå at det var et var en upålitelig undersøkelse og bortkastede penger.

Hadde ikke forventet at de skulle finne leverlesjonen, men liker ikke at det står noe feil i epikrisen.

Lesjonen jeg har i leveren er ikke å regne som et 'normalfenomen'.

Tenkte litt på om jeg skulle si ifra om at jeg har en leverlesjon de ikke oppdaget, men tror at jeg dropper det. Tar meg bare så nær av leger som skriver ting som ikke stemmer i epikrisene og når de avfeier ting veldig raskt og oppfører seg skråsikre på lite grunnlag.

Har også hatt problemer med å bli hørt på vedrørende lesjonen i leveren. Blitt fortalt at jeg ikke har en lesjon fordi den ikke var synlig på ultralyd selv om jeg sa at den nylig hadde blitt påvist på CT. Blitt sendt tilbake til ultralyd for kontroll av den flere ganger av leger som enten ikke hadde oversikt over at den ikke har vært synlig med ultralyd eller som trodde at det var radiologen sin feil.

Anonymous poster hash: 34cdd...a69
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forsøker et punktvis svar:

1) Ikke stol ene og alene på råd du får her eller finner andre steder på internett. Snakk heller med fastlegen din.

2) Det virker som spørsmålet ditt delvis handler om det er mulig å ha en lesjon på leveren som synes på f.eks. CT, men ikke på ultralyd, og svaret på dette er "ja". CT vil vanligvis være en mer sensitiv undersøkelse. At man venter en tid og gjøre en ny CT for å se om størrelsen har endret seg høres fornuftig ut, men dersom man ser at den ikke endrer seg noe kan man nok konkludere med at den er godartet og ikke har noen betydning.

3) Det virker som du er bekymret for å være alvorlig syk, og at du ikke helt har slått deg til ro med svar angående lymfeknuter på halsen og lesjonen i leveren. Jeg vil foreslå at du går til fastlegen og uttrykker at du er bekymret for dette og at du og legen kanskje får oppsummert og gjort en gjennomgang av historikken her - hva som er gjort hittil, hva man har funnet, og hvilken plan man har videre. Jeg får inntrykk av at du oppfatter situasjonen som litt kaotisk og at det derfor er lurt å la fastlegen se på alle svarene han har fått hittil, og oppsummert litt. Siden det er flere ting du har å ta opp og gå gjennom, er det kanskje lurt å  be om dobbeltime.

Lykke til!

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...