Gå til innhold

Kan ha enorme miljøgevinster: Norsk prosjekt dyrker frem kjøtt [Ekstra]

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hæ?

Har man virkelig gitt titalls millioner for at norske forskere skal forske på dette også?
Per i dag klarer man å holde cellene i live i et par tre uker, og er ikke i nærheten.

I mellomtiden har Mark Post, som altså produserte den første lab-dyrkede hamburgeren i 2013, etablert selskapet Mesa Meat, og hentet inn noen hundre millioner kroner fra private investorer for å kommersialisere lab-dyrket kjøtt.

Vi ligger så langt bak, at dette er sannsynligvis bare sløsing med skattepenger, her har Forskningsrådet i år tildelt 10 millioner blanke norske skattekroner, for at Sissel skal få reise på studieturer over halve verden.

Personlig kommer jeg nok til å kjøpe kjøtt fra levende dyr en stund til, men dersom lab-dyrket kjøtt blir like bra, og det kan bevises at det ikke finnes helserisiko ved å spise det, så hvorfor ikke, jeg ville nok glatt spist det.

Endret av 0laf
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Personlig kommer jeg nok til å kjøpe kjøtt fra levende dyr en stund til, men dersom lab-dyrket kjøtt blir like bra, og det kan bevises at det ikke finnes helserisiko ved å spise det, så hvorfor ikke, jeg ville nok glatt spist det.

Jeg har motsatt innstilling til det. Jeg betaler gjerne ekstra for å slippe en rekke problemer som dagens kjøttproduksjon gir:

- Antibiotikabruk (som setter menneskeheten i fare)

- Dyrs lidelser

- Klimabelastningen

- Det enorme ressursforbruket (blant annet fôr og arealbruk)

- Hva man skal gjøre med alle delene av dyret som er mindre etterspurt

- Garantert fritt for kugalskap, munn og klov-syke og andre sykdommer

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Er 100% for dyrket kjøtt.

Er ikke vegetarianer, men hvis man kan unngå å slakte levende dyr så jeg helt for det.

Dyrene som slaktes er ikke levende. De er først avlivet på en meget human måte.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har man virkelig gitt titalls millioner for at norske forskere skal forske på dette også?

Ti eller hundre millionar – den potensielle gevinsten er enorm! 99% redusert arealbruk (det kan dyrkast midt byen) og 45% reduksjon i energibruk tilseier at dette kan verte veldig billig samanlikna med kjøt frå levande dyr.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har motsatt innstilling til det. Jeg betaler gjerne ekstra for å slippe en rekke problemer som dagens kjøttproduksjon gir...

Kan ikke helt se at det er motsatt av det jeg skriver?

Jeg spiser gjerne lab-dyrket kjøtt, og har ikke nevnt prisen, men det forutsetter at smaken er nogenlunde den samme, og at det ikke er helseskadelig å spise kjøtt som er dyrket frem fra kun noen få celler osv.

Jeg kan dog ikke helt se hvorfor den norske stat skal sponse forskning som ligger flere tiår etter andre aktører, som nå er i gang med å forsøke å få til kommersiell drift med privat finansiering.

Dette settes altså i gang nå av Sissel Rønning, som har fått ti millioner i statsstøtte til prosjektet.

Foreløpig har hun vært på en rekke "studieturer" til utlandet for å se hva andre driver med, og så langt har man klart å holde liv i cellene i tre uker.

Jeg minner igjen om at professor Mark Post dyrket frem en hel burger for fem år siden, og altså er i ferd med å kommersialisere dette, mens vi bruker ti millioner skattekroner på studieturer og celler som så vidt lever i tre uker i et prøverør.

https://www.mosameat.com/

Ti eller hundre millionar – den potensielle gevinsten er enorm!

Gevinsten er kanskje enorm, men igjen, det finnes prosjekter som har kommet milevis lengre på dette området, som i stor grad er finansiert av folk som Sergey Brin, en av grunnleggerne av Google, og andre filantroper og forretningsmenn.

Hvorfor mener du Norge skal bruke ti millioner, eller hundre millioner, på å nå disse til knærne, og å forske på ting andre allerede har gjort?

Ville det ikke for eksempel vært bedre å investert ti millioner i Mosa Meat i stedet, som allerede har fått til dette?

Endret av 0laf
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ti eller hundre millionar – den potensielle gevinsten er enorm!

Gevinsten er kanskje enorm, men igjen, det finnes prosjekter som har kommet milevis lengre på dette området, som i stor grad er finansiert av folk som Sergey Brin, en av grunnleggerne av Google, og andre filantroper og forretningsmenn.

Hvorfor mener du Norge skal bruke ti millioner, eller hundre millioner, på å nå disse til knærne, og å forske på ting andre allerede har gjort?

Mosa Meat vil lage kjøt utan bruk av dyr. Veganarmat. Om du les artikkelen, ser du at GrowPro ikkje er like fundamentalistiske. Dei matar cellene med kyllingskrog. Då kjem sikkert ikkje veganarane til å kjøpe maten, men dei er trass alt ei lita gruppe. GrowPro kan godt komme fyrst i mål med eit kommersielt produkt på grunn av den snarvegen, og vi som er litt meir pragmatiske bryr os ikkje veldig om cellene er mata med kyllngrestar.

Eit anna poeng er at problem ikkje automatisk let seg løyse ved å kaste flest mogeleg pengar etter dei. Ofte er det nok med ein person med ein original idé. Det er ikkje sikkert at den originale ideen kjem frå Mosa Meat. Kan hende han kjem frå GrowPro.

• Liker 1
Lenke til kommentar

- Antibiotikabruk (som setter menneskeheten i fare)

- Dyrs lidelser

- Klimabelastningen

- Det enorme ressursforbruket (blant annet fôr og arealbruk)

- Hva man skal gjøre med alle delene av dyret som er mindre etterspurt

- Garantert fritt for kugalskap, munn og klov-syke og andre sykdommer

Og alt dette du skriver er et stort problem her i Norge med dyre-slakt for menneskelig føde ?

Og kan du spesifisere "Klimabelastningen og Det enorme ressursforbruket (blant annet fôr og arealbruk)"

Legg merke til det norske innslaget et stykke ned i artikkelen.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Mosa Meat vil lage kjøt utan bruk av dyr. Veganarmat. Om du les artikkelen, ser du at GrowPro ikkje er like fundamentalistiske. Dei matar cellene med kyllingskrog.

Nei nå må du jammen gi deg, det benyttes vaskekte dyr for å få cellene de trenger, disse cellene vokser til større stykker med kjøtt, men dette er animalske produkter tvers igjennom, ingen veganer med et snev av selvrespekt vil spise dette, kylling eller ikke.

Hamburgeren til Mosa Meat benyttet forøvrig egg for å heve smaken på kjøttet, så den var helt klart animalsk, og Mark Post har uttalt at selv om de kan lage mer kjøtt på en mer miljøvennlig måte, så vil det fremdeles være behov for dyr og slakt for å få de stamcellene som benyttes i laboratoriumet. 

Det benyttes også fosterserum fra dyr for å fremme veksten av cellene, høsting og bruk av dette er neppe hverken humant eller særlig vegansk.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kan dog ikke helt se hvorfor den norske stat skal sponse forskning som ligger flere tiår etter

Uten kunnskap i norge vil vi ikke klare å nyttiggjøre oss den nye informasjonen i tide når produktene modnes. Markedet har potensial til å bli et av de største som kan tenkes med større effekt på miljø enn noen andre. Produksjonen vil måtte foregå i enkeltland, ikke hos en sentral leverandør i usa.

Lenke til kommentar

Uten kunnskap i norge vil vi ikke klare å nyttiggjøre oss den nye informasjonen i tide når produktene modnes. 

For noe vås, dersom det kommer salgbare produkter så vil det også komme naturlig konkurranse, å flere selskaper vil sette opp produksjons-fasiliteter i rike land som Norge.

Vi som nasjon trenger ikke bruke millioner av kroner for å drive med forskning på ting som kommersielle selskaper allerede har kommet mye lengre på.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...