Gå til innhold

Plombere tv eller ikke?

Anbefalte innlegg

Har akkurat sagt opp mitt tv abonnement å lurer på om jeg skal plombere tven for å slippe tv lisensen.

Jeg har en samsung tv med one connect boks som isåfall må plomberes.

Finns det noen plass man kan sende denne boksen å få den plombert?

Bor i nordland lit sør for Bodø å såvidt jeg vet er det ingen plass i nærheten man kan få det gjort.

Er det noen som har plombert tven sin? 

Vil bli kvitt tv lisensen siden jeg ikke har noen planer om å se tv lengre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sannsynligvis ikke særlig vits. Lisensen er i ferd med å bli finansiert på andre måter, og da sitter du der med en TV som er unøvendig plombert.

Husk at du er lisenspliktig så lenge du har mulighet for mottak siden lovverket går på tuneren, så du har et problem hvis alle signalinntakene dine er i den boksen. Enkleste er å bytte til en monitor ("TV" uten tuner, ikke nødvendigvis PC-skjerm), eller kanskje en ny boks til Samsungen uten tuner om noe slikt finnes.

Har du sagt fra til NRK at du ikke har tuner og de kommer på kontroll blir det neppe tatt lett på. Har selv sett de brevene NRK sender ut til de som sier opp lisensen da en jeg kjenner gjorde dette.

Lenke til kommentar

Ikke noe problem å plombere TV'en, har selv akkurat gjort det. De fjernet da bare selve coax-inngangen (pluggen liksom) på TVen, ikke noe annet. Og hva skal man noensinne med den inngangen uansett? Det kostet 1100kr for meg tror jeg det var, og tok fyren 10 minutter, inkludert ta ned TV'en fra veggen å henge den opp igjen. Har spart inn de kronene på under ett halvt år med lisens, og så fort tror jeg neppe det går å legge om lisensen.

Jeg brukte lisensfri.no, men det finnes andre.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg tenker jo at uansett om det blir bare et år eller to til så sparer jeg jo på det uansett. Men problemet er jo at jeg bor på bygda i nordland å jeg aner ikke hvor jeg kan få den plombert.

Tviler heller sterkt på om noen gidder å komme helt hit for å sjekke tven.

Har stort sett ny 65" tv så å kjøpe noe monitor blir uaktuelt.

Det kan jo være at man kan kjøpe en one connect boks uten mottaker. Har den store med optisk kabel til tven.

Lenke til kommentar

Sannsynligvis ikke særlig vits. Lisensen er i ferd med å bli finansiert på andre måter, og da sitter du der med en TV som er unøvendig plombert.

Husk at du er lisenspliktig så lenge du har mulighet for mottak siden lovverket går på tuneren, så du har et problem hvis alle signalinntakene dine er i den boksen. Enkleste er å bytte til en monitor ("TV" uten tuner, ikke nødvendigvis PC-skjerm), eller kanskje en ny boks til Samsungen uten tuner om noe slikt finnes.

Har du sagt fra til NRK at du ikke har tuner og de kommer på kontroll blir det neppe tatt lett på. Har selv sett de brevene NRK sender ut til de som sier opp lisensen da en jeg kjenner gjorde dette.

Ikke at jeg har tenkt å la vær å plombere tven hvis jeg skal slippe lisens.

Men er det ikke bare å nekte dem å komme inn i huset? 

De har vel ingen rett til å gå inn hvis man nekter dem.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Min reaksjon til den nyheten

Seriøst? Du jubler over at lisensen forsvinner, og blir erstattet med en privat skatt? Det er jo totalt galskap. Gitt at man har en husholdning med to foreldre som tjener 255'000 kroner hver, og to barn på 16 og 17 som jobber litt deltid og i sommerferien for å sikre sine egne finanser... Den husholdningen, som nesten kan kategoriseres som "familie med vedvarende lavinntekt" (fattige iht. NRK da) får en NRK-avgift som går opp fra 3028kr til 1600+1600+200+200 kr...

Jippi

I praksis vil alle husholdninger som består av minst to personer i full jobb fått økt sine kostnader til NRK. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Galskap, really? Byrden fordeles jo langt mer rettferdig nå.

I tillegg slipper man en stor utgift to ganger i året - noe mange flyr i flint over.

Hvordan er det retferdig at jeg må betale for en drittkanal som gjør mye mer en det di trenger å gjøre som statskanal?. di burde skalere ned en hel del til å bere sende nyheter og viktig info. så kansje jeg kunne støttet di.  Sånn som det er nå driver jo nrk på med sin egen propeganda. trenger ikke se lenger en til mia landshem sakene for å se det

• Liker 3
Lenke til kommentar

Hvordan er det retferdig at jeg må betale for en drittkanal som gjør mye mer en det di trenger å gjøre som statskanal?. di burde skalere ned en hel del til å bere sende nyheter og viktig info. så kansje jeg kunne støttet di.  Sånn som det er nå driver jo nrk på med sin egen propeganda. trenger ikke se lenger en til mia landshem sakene for å se det

Det er mer rettferdig enn tidligere, siden man betaler etter disponibel inntekt. En enslig som bor alene får en betydelig reduksjon i avgiften. Det stemmer at par eller familie må betale mer, men da har man i tillegg dobbel inntekt og mer å rutte med enn en enslig.

Økningen for et samboende par utgjør ca 400 kr, eller knapt 30 kr måneden. Dvs en økning på 15 kr måneden pr person. Dette tror jeg de fleste har råd til. Men reduksjonen for en enslig er på over 100 kr i måneden. Mange vil derfor komme bedre økonomisk ut av det, og noen får en ubetydelig økning...

Lenke til kommentar

Økningen for et samboende par utgjør ca 400 kr, eller knapt 30 kr måneden. Dvs en økning på 15 kr måneden pr person. Dette tror jeg de fleste har råd til. Men reduksjonen for en enslig er på over 100 kr i måneden. Mange vil derfor komme bedre økonomisk ut av det, og noen får en ubetydelig økning...

Nei, økningen for meg og mange som ikke betaler NRK blir vesentlig høyere.

Snakker om 2000 kr økning i skatt og avgifter i året. På grunn av nrk.

Siden det blir økning også på grunn av renter og gebyrer.

Så det er ikke særlig, + forueskatt og renteinntekter.

Hvorfor ikke ta med telenor\NSB og fjelllinjen, VG, tv2 etc?

Så det blir ennå dyrere å være norsk statsborger.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Greit nok at man ønsker en statskanal for å ta en del av de viktige samfunnsoppgavene. Men trenger man virkelig at det mediehuset er det største i landet, med hele TRE TV-kanaler pluss 20+ radiokanaler og med et driftsbudsjett på 5,5 milliarder kroner???

Her burde staten gått inn og redusert omfanget og driftskostnadene til NRK. 

Synes forøvrig ikke så veldig synd på de som nå må betale for statskanalen. På en eller annen måte enten ser eller hører de på en sending fra NRK iløpet av året. Hadde de bare holdt driftskostnadene nede hadde det ikke blitt så dyrt pr nordmann (med skattbar inntekt)

Lenke til kommentar

Det er mer rettferdig enn tidligere, siden man betaler etter disponibel inntekt. En enslig som bor alene får en betydelig reduksjon i avgiften. Det stemmer at par eller familie må betale mer, men da har man i tillegg dobbel inntekt og mer å rutte med enn en enslig.

Eller en økning på 283 kr /mnd som gir de Netflix, HBO, og spotify som de brukte istedenfor NRK. At folk forvarer denne sinnssyke prisen av nrk er for meg galskap.

Lenke til kommentar

• Inntekt mellom 250.000 - 350.000, vil den bli på 1600 kroner.
  • Inntekt over 350.000 kroner, vil bli på 1700 kroner.

Men er det riktig at kjell ingerøkke, jens stoltenberg eller erna solberg skal ha like billig NRK lisens som oss?

For de som tjener mellom 1-4 milioner kr burde få litt mere en 2000 kr i gebyr.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...