Gå til innhold

Kablet nettverk cat 6a, hvor får man kjøpt modulærkontakt (RJ45)?

Anbefalte innlegg

Hei,

Mange her inne med gode erfaringer på trekking og installasjon av kablet nettverk så håper på at noen av dere har holdt på med cat 6a installasjoner også.

Jeg vurderer å litt lett "over-enginere" hjemmenettverket og legge inn skjermet cat 6a kabel i veggene. Dette mest av alt for å få 10Gbase-T hastigheter mellom utvalgte punkter. (og mye for at det er litt morro å holde på med). STP (eller F/FTP) kabel mest fordi det vil bli kabelstrekk langs med diverse strømførende kabel, til dels litt større enn normale strømkabler (hva nå de heter på fagspråket). Men, dersom noen har gode innspill på kabel, feks at det duger med F/UTP eller annet  så mottas det gjerne med takk.

Kabler termineres i rack med cat6a stp patchepanel. Men Det jeg lurer litt på er hvilken veggplugg jeg skal bruke. Jeg heller litt mot Elko sine cat 6a stp kontakter (http://proff.elko.no/elkonnekt-stp/rs16-mod-i-tl-2x8-c6a-stp-ph-article2297-875.html) men jeg finner ingen steder å kjøpe disse for menig-mann!  :confused:  Noen som har tips til andre, eventuelt en plass man får kjøpt? Eller.. må man ta kontakt med en Elektriker for å få tak i slike?

Og: supert om noen har erfaring med patchepanel for cat 6a ftp/stp å anbefale.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uttakene finnes her for privatpersoner.

De selges også hos Ahlsell. Jeg logget meg inn nå med min firmakonto og ser at jeg kan få de for 265,41 + mva = 332 per stykk. Trolig har de fleste elektrikere enda høyere rabatter enn det jeg får.

Så litt å spare om du kjenner en elektriker som kan handle for deg på Ahlsell!

Endret av TMB
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...