Gå til innhold

Forsvaret frykter de vil ha for få piloter til F-35


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor Norge skal ha jager fly ment til og lede andre jagerfly kan en lure på. Når vi ikke har noe og lede.

 

Aldri skjønt logikken bak F-35 kjøpet, da det finnes flytyper som er vesentlig billigere og drifte, samt har bedre kampferdigheter. Typer fly F-35 skal lyse opp mål for. Siden F-35 ikke vil komme for nær noe som er vesentlig kjappere og mer manøvrerbar 

 

Dette flyet er jo mer en utkikk/mål giver

 

Israel oppgraderer sine F-15 i stede, et vanvittig mye mer kapabelt fly. USA har startet med sine og i det små, ikke for mye siden det hadde skapt ramaskrik pga så mye penger kasta bort på F-35

Endret av DirekteDemokrati
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvorfor Norge skal ha jager fly ment til og lede andre jagerfly kan en lure på. Når vi ikke har noe og lede.

 

Aldri skjønt logikken bak F-35 kjøpet, da det finnes flytyper som er vesentlig billigere og drifte, samt har bedre kampferdigheter. Typer fly F-35 skal lyse opp mål for. Siden F-35 ikke vil komme for nær noe som er vesentlig kjappere og mer manøvrerbar 

 

Dette flyet er jo mer en utkikk/mål giver

 

Israel oppgraderer sine F-15 i stede, et vanvittig mye mer kapabelt fly. USA har startet med sine og i det små, ikke for mye siden det hadde skapt ramaskrik pga så mye penger kasta bort på F-35

 

Israel ville jo egentlig ha F-22, men ble tilbudt F-35 istedet da USA ikke vil eksportere det råeste de har.

De var nok litt fornuftige og fant ut at det å oppgradere eksisterende utstyr var ett bedre valg enn en overpriset enkeltmotors maskin fra USA.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ser for meg reklame for utdanningen:

 

Ønsker du å trene dine flyferdigheter på å bombe levende mål i orientalske land? Forsvaret er her for deg. Om vi får det som vi vil, skal du ha full frihet til å bombe akkurat hva du vil også i neste land vi velsigner med demokratiske bomber, slik vi gjorde i Libya. Bill merk.: Ekstrem vold, men det ser ut som dataspill.

Endret av Aiven
Lenke til kommentar

Hvorfor Norge skal ha jager fly ment til og lede andre jagerfly kan en lure på. Når vi ikke har noe og lede.

 

Aldri skjønt logikken bak F-35 kjøpet, da det finnes flytyper som er vesentlig billigere og drifte, samt har bedre kampferdigheter. Typer fly F-35 skal lyse opp mål for. Siden F-35 ikke vil komme for nær noe som er vesentlig kjappere og mer manøvrerbar 

 

Dette flyet er jo mer en utkikk/mål giver

 

Israel oppgraderer sine F-15 i stede, et vanvittig mye mer kapabelt fly. USA har startet med sine og i det små, ikke for mye siden det hadde skapt ramaskrik pga så mye penger kasta bort på F-35

 

F-35A er sannsynligvis overlegen F-15 på alle områder bortsett fra evnen til å fly videre hvis en motor feiler. Det at den har overlegne sensorer betyr ikke at den er underlegen på andre områder. Den har utrolige manøvreringsevner, innvendige våpen, stealth osv i tillegg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

F-35A er sannsynligvis overlegen F-15 på alle områder bortsett fra evnen til å fly videre hvis en motor feiler. Det at den har overlegne sensorer betyr ikke at den er underlegen på andre områder. Den har utrolige manøvreringsevner, innvendige våpen, stealth osv i tillegg.

Som jeg liker og kalle F-35, "a fat man in a magic suit"

 

Den er treg, tregere enn Concorde var.. Et passasjer fly.

 

Ja klart den er bedre enn en hønn gammel F-15 med elektronikk fra tiden de gikk med hockeysveis. Den sliter i 1vs1 simulasjoner pga det såklart. 

 

Men spørs hvordan den farer mot en moderne versjon. Fortsatt en stealth fordel, samt F-35A varianten har ei dogfight fordel pga sitt gatlingkanon. 

 

Nå er ikke F-15 dobbelt så kjapp, men det er ikke veldig langt unna eller. Den har over 1 mach høyere hastighet. 

 

Vet ikke om du vet hvor mye hastighet og moment kan ha og si i en luftkamp, det ofte avgjør hvem som jager hvem. Og hvem som får våpen lås på hvem. En dårlig pilot vil blø av mye hastighet og moment, og gi andre piloten et overhånd. Men fordi den dårlig piloten flyr en F-15 mot evt F-35 er da dette lite relevant. Kan man fly som ei full måke og fortsatt ha energi fordelen.

 

Hadde dem fått ordna litt radioabsorberende materiale som hud på F-15. Så er jeg nok redd F-35 ikke vil være annet enn en Dash 8 blant Jumbojettene.

 

Russiske flyene er ikke noen trege karer de eller. Russland vet vel hvor vi har flyene våre. Enkelt og planlegge deretter, siden våre fly er for trege til og følge demmes. Og det må avskjæringer til for og evt få kontakt.

(Her er det snakk om ditt vanlige sydenpassasjer flys toppfart som hastighets forskjell på disse flyene)

Endret av DirekteDemokrati
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Overdrives det?

 

 

The Pratt & Whitney F135 powers the F-35. An alternative engine, the General Electric/Rolls-Royce F136, was being developed until it was cancelled by its manufacturers in December 2011 for lack of funding from the Pentagon.[60][61] The F135 and F136 engines are not designed to supercruise.[62] However, the F-35 can briefly fly at Mach 1.2 for 150 miles without the use of an afterburner.[63] The F135 is the second (radar) stealthy afterburning jet engine. Like the Pratt & Whitney F119 from which it was derived, the F135 has suffered afterburner pressure pulsations, or 'screech' at low altitude and high speed.[64] The F-35 has a maximum speed of over Mach 1.6. With a maximum takeoff weight of 60,000 lb (27,000 kg),[a][66] the Lightning II is considerably heavier than the lightweight fighters it replaces

 

Står her at flyet går i mach 1,2 og mach 1,6.

 

Ingen passasjerfly bryter lydmuren det er de ikke sertifisert for å tåle en gang.

Lenke til kommentar

 

F-35A er sannsynligvis overlegen F-15 på alle områder bortsett fra evnen til å fly videre hvis en motor feiler. Det at den har overlegne sensorer betyr ikke at den er underlegen på andre områder. Den har utrolige manøvreringsevner, innvendige våpen, stealth osv i tillegg.

Som jeg liker og kalle F-35, "a fat man in a magic suit"

 

Den er treg, tregere enn Concorde var.. Et passasjer fly.

 

Ja klart den er bedre enn en hønn gammel F-15 med elektronikk fra tiden de gikk med hockeysveis. Den sliter i 1vs1 simulasjoner pga det såklart. 

 

Men spørs hvordan den farer mot en moderne versjon. Fortsatt en stealth fordel, samt F-35A varianten har ei dogfight fordel pga sitt gatlingkanon. 

 

Nå er ikke F-15 dobbelt så kjapp, men det er ikke veldig langt unna eller. Den har over 1 mach høyere hastighet. 

 

Vet ikke om du vet hvor mye hastighet og moment kan ha og si i en luftkamp, det ofte avgjør hvem som jager hvem. Og hvem som får våpen lås på hvem. En dårlig pilot vil blø av mye hastighet og moment, og gi andre piloten et overhånd. Men fordi den dårlig piloten flyr en F-15 mot evt F-35 er da dette lite relevant. Kan man fly som ei full måke og fortsatt ha energi fordelen.

 

Hadde dem fått ordna litt radioabsorberende materiale som hud på F-15. Så er jeg nok redd F-35 ikke vil være annet enn en Dash 8 blant Jumbojettene.

 

Russiske flyene er ikke noen trege karer de eller. Russland vet vel hvor vi har flyene våre. Enkelt og planlegge deretter, siden våre fly er for trege til og følge demmes. Og det må avskjæringer til for og evt få kontakt.

(Her er det snakk om ditt vanlige sydenpassasjer flys toppfart som hastighets forskjell på disse flyene)

I den virkelige verden vil moderne luft-til-luft kamp skje med missiler med så lang rekkevidde at egenskaper i "dog-fight" er helt irrelevant.

 

Og her er F35 fullstendig overlegen F15.

 

..Men hva vi skal med F35 er for meg en gåte. Hvis russerne angriper vil de først sende kryssermissiler som ødelegger hangarer og flystripen, så F35 er helt meningsløs til forsvar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...