Task Skrevet 7. mars 2019 Del Skrevet 7. mars 2019 (endret) Hei, Vi har avtalt med en entreprenør om å pusse opp leiligheten. I det inkluderes oppussing av kjøkken, maling, elektrikerarbeid. De er håndverkere som har underleverandører for rørlegger, malere etc. Fra start til slutt har det tilkommet 2 ekstra saker i prosjektet. Det var å bytte golv. Og senere bytte lister. Arbeid fra hovedleverandør er nesten levert. Med noen mangler som de skall rette opp i. Arbeid fra underleverandører (malere) er ikke ferdigstillt ennå. Inget et avtalt ang betaling, vi har fått ett prisoverslag. Nå har vi mottatt en faktura fra hovedleverandøren. Jag hadde forventet meg en faktura for hele arbeidet. Hva tenker dere? * jobb kvarstår, både mangel og feil * arbeid fra underleverandører er ikke levert ennå - men de har ikke fakturert for dette ennå * ettersom vi har mottatt ett prisoverslag så vill jag vi ha hele faktura for å se att de ikke går over mer enn hva de har rett til (15%) Det er altså ikke ett spm om pris, men om hvordan faktureringen burde skje. På https://fagmann.no/artikler/handverkertjenesteloven-rettigheter-plikter-og-klageveileder/ står det "Hvis betalingstidspunktet ikke er uttrykkelig avtalt, skal du betale når tjenesteyteren krever det etter at tjenesten er utført" En del arbeid er utført. Endret 7. mars 2019 av Task Lenke til kommentar
aklla Skrevet 7. mars 2019 Del Skrevet 7. mars 2019 (endret) Ingen info om hva som er gjort og brukt? Har du gull på veggene og diamanter som dørhåndtak og krever at alt er perfekt vil jo prisen bli en annen enn om du kun skal male veggene og ett tekjøkken fra ikea. Størrelse teller jo også, er det 30kvm eller 500kvm? Vanskelig å si noe om pris uten mye, mye mer info enn det du kommer med her, prisen kan være alt fra titusen til mange millioner.. Edit: ser at det kanskje er at du fikk en faktura? Jeg får skylde på klokka Endret 7. mars 2019 av aklla Lenke til kommentar
Task Skrevet 7. mars 2019 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2019 Ingen info om hva som er gjort og brukt? ... Nå tenkte jag vel kanskje på att jag forventet meg en faktura for hele arbeidet og ikke en faktura fra hovedleverandør og sen flere andre når underleverandører har rapportert til hovedleverandør. En faktura for hele arbeidet vs oppdelt. Spesielt når ikke alle arbeid er utført. Spørsmålet handler ikke om pris. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb Skrevet 7. mars 2019 Del Skrevet 7. mars 2019 (endret) En faktura for hele arbeidet vs oppdelt. Spesielt når ikke alle arbeid er utført. Spørsmålet handler ikke om pris. Om så er tilfellet kan du jo ta kontakt med dem som har sendt deg fakturaen og be dem gjøre det på den måten du ønsker? Det kan jo godt være at de to selskapene (om ikke flere) ikke har et felles system for dette, og derfor må fakturere på basis av hva de har levert til deg. Endret 7. mars 2019 av Slettet-x7D6du0Hjb Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 8. mars 2019 Del Skrevet 8. mars 2019 Det virker å være heilt klart at det her er bestilt eit arbeidsoppdrag; oppussing av leiligheit, og at du derfor har grunn til å forvente, og kan kreve å få alt på ein faktura. Når det er sagt så ville eg gjort nokre vurderingar likevel. Kva er det fakturaen dekker? Eg hadde nok vært meir villig til å betale reine materiellutgifter før arbeidet er ferdig, men eg ville vært forsiktig med å betale for det utførte arbeidet, fyrst og fremst fordi du bør ha ein garanti for at arbeidet blir fullført. Ein fare med å betale for det som er utført fram til no, er at handtverkaren sluttar å jobbe fordi han "eig" prosjektet ditt og kan fullføre det seinare og heller fokusere på å finne nye oppdrag. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå