Gå til innhold

Lære å programmere automatikk


Anbefalte innlegg

Hei!

Noen som vet om det finnes onlinekurs i programmering av PLSer? først og fremst Blokk diagram.

Gratis er bra, men kan sikkert spytte i noen tusenlapper hvis det er bra opplegg.

Er utdannet elektriker med teknisk fagskole elkraft. Har også god forståelse for de fysiske delene av automatikken. Jobber mye med ventilasjon så målet må være å kunne programmere regulatorer fra bunn av.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Hei!

Noen som vet om det finnes onlinekurs i programmering av PLSer? først og fremst Blokk diagram.

Gratis er bra, men kan sikkert spytte i noen tusenlapper hvis det er bra opplegg.

Er utdannet elektriker med teknisk fagskole elkraft. Har også god forståelse for de fysiske delene av automatikken. Jobber mye med ventilasjon så målet må være å kunne programmere regulatorer fra bunn av.

 

Om du vill lære å programmere regulatorer ville jeg først fokusert på å forstå matematikken skikkelig. Fordyp deg i integraler og derivasjon, forstå dette skikkelig. Selve programmeringen er lett når en forstår det som ligger bak. 

 

Husk også å få med deg numerisk integrasjon og forskjellige måter å gjøre dette på, hva en velger her vill ha mye å si på samplingsfrekvensen til måleverdier, loop timer osv. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Lær deg digitalteknikk. Det er alfa og omega innenfor PLS.

Om du skal finne ut av noen innenfor matematikk, så er diskret matematikk veien å gå.
Integral og derivasjon har du null igjen for å kunne innenfor PLS. Jeg lærte derivasjon og integral regning etter å ha lært PLS og under ingen omstendigheter tenke jeg at dette hadde vært kjekt å kunne tidligere.

 

Vet ikke om noen Online kurs for PLS, men jeg lærte det på skolen for en million år siden. Selve logikken har ikke blitt forandret, men måten den brukes på har.

Lenke til kommentar

Jeg har jobbet med softwareautomatikk i 13 år nå. Jeg jobber kun med Kongsberg AIM 2000. Jeg vil vel kalle dette for konfigurering, ikke programmering. Gameboy-ingeniør er egentlig en bra stillingstittel :p

 

Det å bli ekspert på et spesifikt system kan bare oppnås ved lang bruk på det systemet, men du ønsker jo egentlig bare å kunne tune en regulator (?). Nå vet jo ikke jeg hva slags PCS som skal drifte ventilasjonssystemet ditt, men som mongojarle (lol..) sier så er det ikke vanlig å programmere en regulator fra bunnen av. I et prosesskontrollsystem så er gjerne en PID-regulator bare en softwaremodul som inneholder alt du trenger. Man kobler opp en måleverdi og et settpunkt. Videre kan man kanskje konfigurere følge-verdier og frysverdier, med ulike scenario som aktiverer og de-aktiverer dette. Man kan videre definere hastigheter (utgangsverdi pr scan) for de ulike scenario. I vanlig reguleringsmodus så definerer man P, I og eventuelt D ledd etter behov. En som driver med reguleringsteknikk vil si "sitter å tuner" hvis du spør hva han gjør på jobb .. Jeg har ennå til gode å ha matematikken til en regulator klar idet man setter systemet i drift. Regulatoren skal jo bare endre et pådrag til et utstyr (f.eks en reguleringsventil eller en frekvensstyrt pumpe), så min erfaring er at man bare tuner dette inn under drift.

 

PLS er ekstremt mye mer enn å tune en regualtor :)

 

Edit: Hvis du er fagarbeider i en industri i dag så finnes det kanskje videreutdanninger for ansatte som omfatter automatikk. Jeg vet iallfall at her på sørlandet så er det et sammarbeid mellom bedriftene, fagskolen i grimstad og Eyde-klyngen på dette.

Endret av Kyrre S.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Lær deg digitalteknikk. Det er alfa og omega innenfor PLS.

 

Om du skal finne ut av noen innenfor matematikk, så er diskret matematikk veien å gå.

Integral og derivasjon har du null igjen for å kunne innenfor PLS. Jeg lærte derivasjon og integral regning etter å ha lært PLS og under ingen omstendigheter tenke jeg at dette hadde vært kjekt å kunne tidligere.

 

Vet ikke om noen Online kurs for PLS, men jeg lærte det på skolen for en million år siden. Selve logikken har ikke blitt forandret, men måten den brukes på har.

 

Å kunne benytte derivasjon og integral i regning er én ting, men det å forstå hva som skjer (hva derivasjon og integrasjon representerer) er en annen ting som er svært nyttig å kunne for faktisk å forstå hvordan en PID-regulator fungerer.

 

Hvis du ønsker å benytte en enkel PID-regulator er det forøvrig mye enklere å benytte en ferdigmodul som det blir nevnt... Det er en del andre ting å tenke på ved implementering av algoritmen enn bare den matematiske formelen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Å kunne benytte derivasjon og integral i regning er én ting, men det å forstå hva som skjer (hva derivasjon og integrasjon representerer) er en annen ting som er svært nyttig å kunne for faktisk å forstå hvordan en PID-regulator fungerer.

 

Hvis du ønsker å benytte en enkel PID-regulator er det forøvrig mye enklere å benytte en ferdigmodul som det blir nevnt... Det er en del andre ting å tenke på ved implementering av algoritmen enn bare den matematiske formelen.

Er det å forstå følgende ligning veldig viktig for å lære seg å programmere PLS?

 

 

 

fd3c09fcbee9dfc94b9aff3d1359f8ef.png

Lenke til kommentar

Om du ønsker å implementere og forstå en PID-regulator er det kanskje litt relevant, men som jeg sa ovenfor er ikke selve utregninga så viktig men hvorfor og hvordan fjerner integratoren avviket? Hvorfor "roer" derivatledded ned pådraget?

 

Er dog ikke helt enig i det som står i teksten for D-leddet; "ber I-leddet slappe av når det nærmer seg settpunkt". Hvor nærme settpunktet du er, er egentlig ikke relevant. Det som er relevant er hvor raskt avviket endrer seg, altså stigningstallet på kurven, bratt kurve gir mer D-bidrag.

Endret av BigJackW
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...