Shopaholic Skrevet 6. mars 2019 Del Skrevet 6. mars 2019 I Henrik Ibsens En folkefiende sier doktor Stockmann i femte akt: "Sagen er den, ser I, at den stærkeste mand i verden, det er han, som står mest alene". Hva tenker dere om dette utsagnet? Jeg, personlig, har erfaring med mange som er veldig alene i denne verden og er UTROLIG sterke. Får meg til å undre... Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 6. mars 2019 Del Skrevet 6. mars 2019 Vel, Henrik var veldig klar på at han mente at folk burde gjøre som de ønsker med sitt liv og ikke følger det andre sier og mener at du burde gjøre, bare se på et dukkehjem. Spoilers: hun forlater både mann og barn. Er så kontroversiell at de fremdeles sensurerer slutten i mange deler av verden, hvor de gjør så Nora ombestemmer seg og kommer hjem igjen. Henrik var veldig progressiv. 1 Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 6. mars 2019 Del Skrevet 6. mars 2019 Forskjellige måter å se det på. Hvis man blir avhengig av livsreddende medisiner eller hjelp fra andre, så er man jo plutselig ikke så sterk lenger. Men det er ikke bra å jatte med og blindt tro på hva alle andre sier og mener heller. Angående Ibsen, var ikke han bare en stor fyllefant? ^^ 1 Lenke til kommentar
xRun Skrevet 6. mars 2019 Del Skrevet 6. mars 2019 Et perspektiv: Den som har klart seg mye på egen hånd er ofte godt rustet til å møte nye utfordringer slik; alene. Men det er gjerne slike personer som etterhvert venner seg til å takle ting på den måten, isteden for å støtte seg til andre. 2 Lenke til kommentar
Shopaholic Skrevet 6. mars 2019 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2019 Enig i det over her. Tenker at man er veldig sterk når man har stått i vinden helt alene, men likevel kan man ikke komme foruten andres hjelp av og til 1 Lenke til kommentar
Disorder Skrevet 7. mars 2019 Del Skrevet 7. mars 2019 (endret) Jeg tror og har erfaring med at mennesker som holder seg mye for seg selv er veldig innholdsrike mennesker. De tenker mer over ting, reflekterer og dyrker mer viktige aspekter ved livet. Flere av de mer introverte vennene mine er de jeg føler jeg får mest ut av i en samtale f.eks. Jeg tenker en sterk person er en som tør å utfordre majoriteten, tenke utenfor boksen og være tro mot sine EGNE verdier. Endret 7. mars 2019 av Disorder 3 Lenke til kommentar
DirekteDemokrati Skrevet 7. mars 2019 Del Skrevet 7. mars 2019 Forskjellige måter å se det på. Hvis man blir avhengig av livsreddende medisiner eller hjelp fra andre, så er man jo plutselig ikke så sterk lenger. Men det er ikke bra å jatte med og blindt tro på hva alle andre sier og mener heller. Angående Ibsen, var ikke han bare en stor fyllefant? ^^ Man kan være en ting, men også en annen. Er nok en grunn til Henrik er verdenskjent, dog jeg er ikke inn i teater så kan ikke gi en mening på hvor flink han var 2 Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 7. mars 2019 Del Skrevet 7. mars 2019 Han var helt fantastisk flink. Anbefaler at du leser litt om selve karen og kanskje leser ett stykke eller to. Villanden er trist og dyp 1 Lenke til kommentar
Reg2000 Skrevet 7. mars 2019 Del Skrevet 7. mars 2019 (endret) Jeg tror og har erfaring med at mennesker som holder seg mye for seg selv er veldig innholdsrike mennesker. De tenker mer over ting, reflekterer og dyrker mer viktige aspekter ved livet. Det er dessverre ikke noen regel som tilsier at det er slik. Uansett om du ser på introverte eller ekstroverte personer finnes det en god blanding av alt fra idioter til de mest intelligente folkene. Det er vel heller ikke dette som Ibsen refererer til i sin tekst. Sitatet refererer til de som tør stå for sine meninger selv om de er anderledes enn hva majoriteten tenker. Den personen kan like godt være ekstrovert som introvert. Endret 7. mars 2019 av Reg2000 3 Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 7. mars 2019 Del Skrevet 7. mars 2019 Man kan være en ting, men også en annen. Er nok en grunn til Henrik er verdenskjent, dog jeg er ikke inn i teater så kan ikke gi en mening på hvor flink han var De fleste "verdenskjente" kunstnere, musikere og artister, og også idrettsutøvere nå da, viser seg jo ikke å være ukjente for alt hva naturen har og ikke har å by på ^^ Mennesker vil bedras. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå