flageborg Skrevet 10. mars 2019 Del Skrevet 10. mars 2019 (endret) Det eneste jeg har blitt fortalt er at det er en programvarefeil på maskinen og det koster visst 800kr å fikse, noe jeg absolutt ikke kommer til å betale for så lenge maskinen er innenfor reklamasjonstiden. Av den informasjonen jeg har klart å grave opp på nett, så er det en del med ytelsesproblemer på disse Yoga-maskinene, så jeg mistenker at feilen hovedsakelig ligger hos Lenovo og ikke MS. Så bra at verkstedet har funnet feilen til spesifikk programvare. Be om detaljert beskrivelse slik at du på nytt kan vurdere kostnaden så kan du poste "begrunnelsen" her og få flere syn på saken. Det er ingen tvil om at det er feil på på selve produktet og derfor kan reklameres......slik jeg ser det. Det er solgt mange maskiner med feil på "image" som følger maskinene..... Endret 10. mars 2019 av flageborg 2 Lenke til kommentar
3irik Skrevet 10. mars 2019 Del Skrevet 10. mars 2019 Enig med flageborg - Du bør kreve å få vite hvilken programvare de mener er problemet, og dersom det er programvare du ikke kan kontrollere skal du kunne kreve pengene tilbake eller omlevering av tilsvarende produkt. 1 Lenke til kommentar
Vannlinjen Skrevet 20. mars 2019 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2019 (endret) Kundebehandleren på Elkjøp kunne ikke gi meg et eneste jævla svar på akkurat hva som var problemet. Jeg sa at det er faen meg ikke godt nok. Men det dreit han i. Tilbydde meg å sende maskina inn på nytt, men jeg måtte likevel punge ut 500kr for den første "feilsøkinga". Det takka jeg glatt nei til da det kun betyr at de sender den tilbake med samme feil og vipps må jeg betale 500 kroner ekstra atter en gang. Jeg er helt avhengig av å ha bærbar PC så jeg betalte de 500kr og dro min vei. Eksamen snart så må ha PC i den perioden. Veldig dumt av meg, men hadde ikke noe valg. Dette er den mest bedritne og elendige kundeservicen jeg har vært borti. Det er et underverk at dette makkverket av en bedrift fortsatt lever i beste velgående. Å snakke med kundebehandleren var som å snakke til en forbaska murvegg der alt gikk gjennom det ene øret og ut det andre. Fyren sier at jeg må betale for feilsøkinga, men han har ingen videre konklusjon å gi meg annet enn at det er en eller annen form for programvarefeil. Ikke kan han bekrefte eller avkrefte om det er produsenten selv som har skyld i selve feilen og likevel må jeg betale for noe som ikke har gjort annet enn å gjøre meg dummere? Helt forbanna utrolig! Jeg følte meg rett og slett lamma av dumskapen og orket ikke mer. Endret 20. mars 2019 av Vannlinjen 1 Lenke til kommentar
Krozmar Skrevet 20. mars 2019 Del Skrevet 20. mars 2019 (endret) Her tror jeg kundebehandler er noe rådvill.. Programvarefeil omfattes som regel ikke av Garanti eller Reklamasjon om det ikke er installert ved det tidspunktet maskinen er solgt... Feil og oppdateringer som kommer i etterkant som forårsaker eventuelle problemer må man ta med produsenten av programvaren, og ikke produsent av maskinen eller de som har solgt den... (Mye unntak her) Det blir jo litt som å klage på en formel 1 bil, at noen har byttet ut den fine asfalten man skulle kjøre på med grus... Her klager man jo ikke på produsenten av bilen, men derimot hvem som har byttet ut asfalt med grus... Endret 20. mars 2019 av Krozmar Lenke til kommentar
Axefjord Skrevet 20. mars 2019 Del Skrevet 20. mars 2019 Her tror jeg kundebehandler er noe rådvill.. Programvarefeil omfattes som regel ikke av Garanti eller Reklamasjon om det ikke er installert ved det tidspunktet maskinen er solgt... Feil og oppdateringer som kommer i etterkant som forårsaker eventuelle problemer må man ta med produsenten av programvaren, og ikke produsent av maskinen eller de som har solgt den... (Mye unntak her) Det blir jo litt som å klage på en formel 1 bil, at noen har byttet ut den fine asfalten man skulle kjøre på med grus... Her klager man jo ikke på produsenten av bilen, men derimot hvem som har byttet ut asfalt med grus... Her er jeg uenig. Så lenge maskinen kommer med Windows, og windows anbefaler/tvinger deg til å installere oppdateringer, så skal maskinen fungere med disse oppdateringene. Alle andre program vil i de fleste tilfeller være brukerens ansvar. Om man vil bruke analogien din, så har en kjøpt en bil, med ubegrenset adgang til en bane med asfalt. Om denne banen endres til en grusbane, så er det faktisk en mangel når produktet du kjøpte var bil og adgang til asfaltert bane. 1 Lenke til kommentar
ILunde Skrevet 20. mars 2019 Del Skrevet 20. mars 2019 Her er jeg uenig. Så lenge maskinen kommer med Windows, og windows anbefaler/tvinger deg til å installere oppdateringer, så skal maskinen fungere med disse oppdateringene. Har ikke produsenten holdt det de lover om maskinen fungerer som den skal etter å ha kjørt en recovery? Da er programvaren og maskinen akkurat slik som produsenten leverte den. Produsenten kan da ikke holdes ansvarlig om Microsoft slipper en oppdatering som skaper problemer? Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 20. mars 2019 Del Skrevet 20. mars 2019 Har ikke produsenten holdt det de lover om maskinen fungerer som den skal etter å ha kjørt en recovery? Da er programvaren og maskinen akkurat slik som produsenten leverte den. Produsenten kan da ikke holdes ansvarlig om Microsoft slipper en oppdatering som skaper problemer? Tja - produsenten har i mange tilfeller bindende avtale® med MS som gjør at forbrukeren ikke har mulighet til å velge andre alternativer til OS. Om dette gjør at vi kan peke på produsenten eller forhandler dersom det er Windows oppdateringer som havarerer vil jeg ikke spekulere i. Lenke til kommentar
Axefjord Skrevet 20. mars 2019 Del Skrevet 20. mars 2019 Har ikke produsenten holdt det de lover om maskinen fungerer som den skal etter å ha kjørt en recovery? Da er programvaren og maskinen akkurat slik som produsenten leverte den. Produsenten kan da ikke holdes ansvarlig om Microsoft slipper en oppdatering som skaper problemer? Det vil jeg virkelig påstå. Det står i loven at kjøpsgjenstanden skal kunne tåle normalt bruk. PC'en er kjøpt med windows. Windows oppdaterer seg selv, og det kan ikke kunden gjøre noe med. Dette er forsåvidt "normal bruk av produktet", og er anbefalt av selger og produsent. Når da PC'en ikke fungerer etter en windows oppdatering, så er ikke det selgers eller produsentens skyld. Men norsk lov gir likevel muligheten til å reklamere mot selger eller produsent, basert på at produktet ikke fungerte til normal bruk. 2 Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 21. mars 2019 Del Skrevet 21. mars 2019 (endret) Kundebehandleren på Elkjøp kunne ikke gi meg et eneste jævla svar på akkurat hva som var problemet. Eksamen snart så må ha PC i den perioden. Elkjøp har et veldig bra og effektivt system for service/retur, reklamasjon- og garantirettigheter, men desto bedre kunnskaper forbrukeren har om produktet og rettigheter forenkler alle henvendelser. I ditt tilfelle er nært forestående eksamen en klar hindring for å være tålmodig i en reklamasjonsprosess. En mulighet er å kjøpe en ny PC på Elkjøp, bli ferdig med eksamen og returnere PC innen 50 dager og få pengene tilbake. Forhåpentligvis er din reklamasjon ferdigbehandlet og klar til bruk innen 50 dager. Endret 22. mars 2019 av flageborg Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 22. mars 2019 Del Skrevet 22. mars 2019 (endret) 50 dager..... Endret 22. mars 2019 av flageborg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå