Gå til innhold

Tingenes internett: – Noen enheter er så usikre at det ikke kan skyldes en feil

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Min tilnærming til IOT er enkel: Bare ting jeg vil ha enorm nytte av å kunne fjernstyre utenfra, vil komme på nett i mitt hus.

Og da først etter en grundig analyse og konfigurering.

Kaffetrakteren, lysbryterne, kjøleskapet, dørlåsen eller ovnene og sånt tull, kan bare glemme å se noe internett i mitt hus!

• Liker 6
Lenke til kommentar

"så usikre at det ikke kan skyldes en feil."

Jeg finner ikke noe i artikkelen som backer opp en slik påstand så kategorisk.

"Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity", sies det. (Hanlon's razor.)

Hvis man bytter ut 'stupidity' med 'carelessness', så er det ikke sikkert det er så langt unna.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Den siste setningen i saken. Ikke ordrett, men samme betydning.

Men det er ellers ingenting i artikkelen (din) som støtter opp om denne påstanden.

I rapporten fra dark3 står det "These flaws were so blatant and obvious that it is more than just a mistake, it is a systemic issue that needs to be addressed."

Og det (mener jeg) etterlater et annet inntrykk enn "så usikre at det ikke kan skyldes en feil" slik du formulerte det.

Lenke til kommentar

Klart! Noen av de som leser teknologispalter har litt omløp i hjernesentralen til å forstå at en meget, meget høy prosentandel av gadgets som spyttes ut er laget for høyest mulig profitt, og minst mulig produksjonskostnad.

Kjøper man vafler i kjøledisken burde man vite at det ikke er i bestemødre med vaffeljern som står i produksjon...

Finner man en 10 kroners I(di)oT gjenstand, Made in China, så skal man ikke forvente at det er mye som faktisk fungerer optimalt, eller veldig lenge.

Desverre er ~99% av hvermansen noen ekte intelligensbomber, som er fornøyd bare det står et lys og blinker grønt når man kobler til strøm.

Forbanna aper heile bunten.

Lenke til kommentar

Og det (mener jeg) etterlater et annet inntrykk enn "så usikre at det ikke kan skyldes en feil" slik du formulerte det.

I rapporten står det også: "However, what was surprising was the fact that some of these devices, such as the IoT light bulb, were so insecure that it is beyond what could be considered a mistake."

Men gitt det du siterer over, kan det virke som at denne setningen er tatt noe ut av sin sammenheng slik den er gjengitt i rapporten.

Lenke til kommentar

Hvis folk setter seg ned og tenker litt, vi lde finne ut at de neppe har behov for noe som helst av "smarte" dingser som kobles opp mot nettet.

Og ja, det er noen unntak.

Jeg spør til staidghet hvordan folk i det hele tatt overlevde i "gamle" dager (for bare noen få år siden) uten alle disse dingsene så mange av oss finner ut at det klarer de seg ikke uten.

Jeg kjørte forbi et hus kl 0100, og da var det fire utelamper som lyste knall rødt. jeg lurte på om fyren som "bare må ha" hadde startet opp horehus med kona i hovedrollen. Det så ikke ut! Fyren hadde kjøpt seg fire lamper koblet opp mot nettet.

Noen har tydeligvis tipset ham, eller så har kunder ringt på døra, for siden har jeg aldri sett andre farger enn hvit.

Lenke til kommentar

I rapporten står det også: "However, what was surprising was the fact that some of these devices, such as the IoT light bulb, were so insecure that it is beyond what could be considered a mistake."

Sant nok.

Skal jeg være helt ærlig, så startet jeg egentlig rapportlesingen på sidenr.1; dvs. page 5 i PDF-filen.

Lenke til kommentar

Noen som har kommentarer til sikkerheten på smartlåser?

Ikke annet enn at det som regnes som den sikreste låsen i dag kan vise seg å ha alvorlige svakheter hva angår sikkerhet i morgen, og da er det et spørsmål om hvor lang tid det tar å fikse feilen før noen eventuelt utnytter det.

Selv har jeg en grei rutine på dette med fysiske nøkler, så jeg ser ikke det store behovet, men det kan jo være praktisk å gi f.eks. håndverkere adgang i visse tidsrom, e.l. (Og vanlige låser kan også dirkes opp.)

Kanskje man bør ha en fysisk lås i tillegg til smartlåsen for bruk de gangene en sikkerhetssvakhet eventuelt oppstår (inntil den blir fikset) ?

Lenke til kommentar

Ikke annet enn at det som regnes som den sikreste låsen i dag kan vise seg å ha alvorlige svakheter hva angår sikkerhet i morgen, og da er det et spørsmål om hvor lang tid det tar å fikse feilen før noen eventuelt utnytter det.

Selv har jeg en grei rutine på dette med fysiske nøkler, så jeg ser ikke det store behovet, men det kan jo være praktisk å gi f.eks. håndverkere adgang i visse tidsrom, e.l. (Og vanlige låser kan også dirkes opp.)

Kanskje man bør ha en fysisk lås i tillegg til smartlåsen for bruk de gangene en sikkerhetssvakhet eventuelt oppstår (inntil den blir fikset) ?

Har bodd et par steder med smekklås. Upraktisk å gå ut med søpla i bare underbuksa, bare for å oppdage døra er låst når jeg skal inn igjen.

-Det var jo sånn jeg oppdaga det praktiske med å ha en bankenøkkel/låsepistol. ?

I mitt tilfelle kunne det vært praktisk med elektronisk lås... ...-med mindre jeg skulle glømme koden. -Så ville ingen bankenøkkel eller låsepistol hjelpe mye. -Tror jeg holder meg til god gammel manuell lås, uten for mye smekk i. ?

Lenke til kommentar

Hvis man bytter ut 'stupidity' med 'carelessness', så er det ikke sikkert det er så langt unna.

En LED-lampe med "Audio/motion detector" gir en del muligheter ja.

En slik "mulighet" gir sannelig et motiv. For hva da? Tror du noen gidder å 

følge med når naboen er hjemme? Da er det ikke naboen som har problemer, men den som ser inn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...