Gå til innhold

Ifixit: – Apple kan ha visst om problem uten å varsle


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå er det i praksis lite som skiller Flexible Printed Circuit [ FPC ] fra Flexible Flat Cable [ FFC .] Begge deler benytter mye godt samme typen kontakter. 

 

Men der Flexible Flat Cable er laget nettopp som en kabel, så er Flexible Printed Circuit som oftest mer en forlengelse av et eksisterende mønsterkort [PCB.] Typisk er et eller flere innerlag i elastisk materiale forlenget ut av den rigide delen av mønsterkortet, for terminering i FPC kontakt på annet mønsterkort.

 

Av bildene på iFixit ser denne 'kabelen' snarere ut til å være sistnevnte, altså en FPC forlengelse av mønsterkortet tilhørende skjermen. Denne 'kabelen' er følgelig ikke 'loddet i ene enden.' Den er derimot en forlengelse av selve mønsterkortet tilhørende skjermen. 

 

En illustrasjon på forskjellen på (semi-rigid) FPC og ren FFC er å finne under…

 

flex-cable-usb-charging-port-connector-j ffcconnectors.jpeg

 

Men jeg kan ta feil – det kan vise seg være en hybridvariant av loddet FPC, slik vi finner i eksempelvis iPad mini. Noe slikt som FPC monteringen i understående illustrasjon:

 

ffc-cable-usage-guide-2.jpg

Endret av 1P4XZQB7
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg trodde dette var vanlig? Om ikke kundene kommer med søksmål sitter Apple og lager som det er ingen problemer. Med en gang noen forbereder et søksmål så er plutselig Apple og fikser.

 

Eller så starter de et repair program for en vanlig feil, men sier at det ikke er en feil, selv om de fikser det i neste gen. Sånn ting som går på reklamasjon i Norge liksom. Apple innrømmer ingenting før de blir tatt, og selv om de blir tatt kan det være de og ikke innrømmer noe, om ingen truer med søksmål. De kutter prisen på å fikse. Altså jeg som kunde må betale for å fikse Apple sin feil, og håper de da unngår søksmål, som de ofte gjør.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Tja, Nintendo er heller ikke 'tatt' eller saksøkt for mye godt samme problem med FPC 'kabelen' gjennom hengselen på DSi XL.

 

Men kineserne spytter like fullt ut ut reservedeler i stort volum. 

 

Ja men du må jo bevise designfeil. Det er ikke enkelt, og koster mye penger.

 

Ser du i Norge så får du dette 100% på reklamasjon, fordi da må plutselig selskapene vise at deres produkt ikke har designfeil. Det kan de ikke, så da fikser de gratis, i Norge.

 

Om det går på reklamasjon, ja da har selskapet gjort noe galt. Du kan si at de aldri har tapt søksmål, men kunder bør ikke behøve å saksøke selskapene, det er latterlig at vi som kunder må ut med så mye for å vise at selskapet tar feil.

 

Da blir det billigere å f.eks bare kjøpe reservedel fra Kina. Men feilen ligger fortsatt ved Nintendo/Apple, og de må erstatte i alle tilfeller hvor disse selskapene selv må bevise at de ikke har gjort noe galt, som de selvfølgelig ikke kan.

 

 

Apple gjør jo ting som:

iPhone 6 bøyer ekstra lett

Siden den bøyer lett og lodding ikke er bra så mister touch kontrolleren kontakt med hovedkort

 

Apple er klar over at dette er en svært vanlig feil, og mer for 6 Plus siden den bøyer enklere, så de lanserer program for å fikse den spesifikke feilen.

 

De fikser også feilen i neste generasjon.

 

Derimot innrømmer de ingen feil. Da trenger de ikke betale ut noe til noen, siden det ikke er deres feil. Det vil sikkert være mulig å bevise at Apple tar feil, men det koster for mye, så det blir ikke gjort. Og i land som USA så slipper Apple unna og må ikke erstatte en eneste enhet. For noe de i Norge må erstatte. Fordi om de innrømmer feil eller ikke er irrelevant så lenge de ikke kan vise til at de ikke har gjort noe galt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg trodde dette var vanlig? Om ikke kundene kommer med søksmål sitter Apple og lager som det er ingen problemer. Med en gang noen forbereder et søksmål så er plutselig Apple og fikser.

 

Eller så starter de et repair program for en vanlig feil, men sier at det ikke er en feil, selv om de fikser det i neste gen. Sånn ting som går på reklamasjon i Norge liksom. Apple innrømmer ingenting før de blir tatt, og selv om de blir tatt kan det være de og ikke innrømmer noe, om ingen truer med søksmål. De kutter prisen på å fikse. Altså jeg som kunde må betale for å fikse Apple sin feil, og håper de da unngår søksmål, som de ofte gjør.

 

Ja, dessverre er det slik. Kommer ikke til å skje noe så lenge det ikke er en class action lawsuit. Håper det kommer, og at det kommer et kvalitetsprogram. I det minste er de nye skjermene fikset nå (etter hva jeg forstod). Så da blir det i det minste bedre. Var verre med de butterfly tastaturene. De gjorde jo ingen endring i delene som ble byttet ut der, man får bare samme tastatur som før.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Apple har vel motbevist det utsagnet snart 10 år i strekk nå.

Alt kommer til sin slutt. Folk med peiling har i avtagende grad kjøpt produktene, etterhvert som de har etablert sitt rykte, og blitt dårligere. Hvor grådige de er per dags dato, og hvor lite fremtidsrettet porteføljen er, har menigmann fått opp øyene for.

Hvis Apple hadde gode løsninger og sindig design, samt greie priser og ting som ikke gikk i stykker, så hadde de hatt noe å tjene på det. Bærbarsegmentet hos Apple er ikke veldig interessant for dem, siden de tjener pengene sine på iPhone.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...