inside_997084 Skrevet 6. mars 2019 Del Skrevet 6. mars 2019 Privatmarkedet tar av: Det ble installert 29 prosent mer solkraft i fjor enn året før Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 6. mars 2019 Del Skrevet 6. mars 2019 Det er ikke så interessant med rene MW, men heller prosent av den totale strømproduksjonen i landet. 68 MW fra sol utgjør en kraftkapasitet på 0,2% ut av den totale kraftproduksjonen på 33755 MW. Og så er ikke akkurat norsk solkapasitet særlig god sammenlignet med resten av verden. https://globalsolaratlas.info/?c=47.779955,30.033049,4&s=60.593185,8.534192 https://en.wikipedia.org/wiki/Solar_irradiance 3 Lenke til kommentar
The Very End Skrevet 6. mars 2019 Del Skrevet 6. mars 2019 (endret) Det er ikke så interessant med rene MW, men heller prosent av den totale strømproduksjonen i landet. 68 MW fra sol utgjør en kraftkapasitet på 0,2% ut av den totale kraftproduksjonen på 33755 MW. Og så er ikke akkurat norsk solkapasitet særlig god sammenlignet med resten av verden. https://globalsolaratlas.info/?c=47.779955,30.033049,4&s=60.593185,8.534192 https://en.wikipedia.org/wiki/Solar_irradiance Vil tørre å påstå at en vekst på 30% er interessant. Hva om man de nesten 10 årene opplever en 30 prosent vekst fra året før? Hva blir regnestykket da? 68MV -> 88,4MV -> 114,2MV -> 149,39MV -> 194,2MV -> 252,47MV -> 328MV -> 426,68MV -> 554,69MV -> 721,1MV osv osv. På bare 10 år har man over tidoblet seg fra utgangspunktet. Endret 6. mars 2019 av The Very End 6 Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 6. mars 2019 Del Skrevet 6. mars 2019 Og da vil den ha gått fra 0,2% til 2%, eller mest sannsynlig mindre da det er vekst i andre former for strømproduksjon også. Lenke til kommentar
The Very End Skrevet 6. mars 2019 Del Skrevet 6. mars 2019 (endret) Og da vil den ha gått fra 0,2% til 2%, eller mest sannsynlig mindre da det er vekst i andre former for strømproduksjon også. Det er kun med jevn vekst, som mye annet opplever man en eksplosiv vekst, slik at tallene fort kan være veldig misvisende. Vanskelig å si, men synes vi ikke skal være forsiktige med å spekulere for mye hva som blir fremtidig fasit, siden vi tross alt forsøker å forklare den med vår forståelse av nåtid som utgangspunkt. Verden er i endring, mye ledet av distruptiv innovasjon. Endret 6. mars 2019 av The Very End Lenke til kommentar
Ole Petter Pedersen Skrevet 6. mars 2019 Del Skrevet 6. mars 2019 Det er kun med jevn vekst, som mye annet opplever man en eksplosiv vekst, slik at tallene fort kan være veldig misvisende. Vanskelig å si, men synes vi ikke skal være forsiktige med å spekulere for mye hva som blir fremtidig fasit, siden vi tross alt forsøker å forklare den med vår forståelse av nåtid som utgangspunkt. Verden er i endring, mye ledet av distruptiv innovasjon. Det var vel ikke veldig mange som for ti år siden la fram regnestykker der sol skulle utgjøre 2 % av strømproduksjonen i Norge. Vind står ifølge nyeste tall fra SSB for 3,8 % av produksjonen i januar 2019, varme for 1,8 %. Gitt den utviklingen som er innen solenergi, er det kanskje på tide at SSB også begynner månedlig å måle produksjonen fra sol? 3 Lenke til kommentar
Sondre2 Skrevet 6. mars 2019 Del Skrevet 6. mars 2019 Solenergi.no beregner 750kWt/kWp, som som gir at 68MWp gir 51GWt. Dette er ca 0,036% av Norges vannkraftproduksjon. 2 Lenke til kommentar
Falsum Skrevet 6. mars 2019 Del Skrevet 6. mars 2019 Det er ikke så interessant med rene MW, men heller prosent av den totale strømproduksjonen i landet. 68 MW fra sol utgjør en kraftkapasitet på 0,2% ut av den totale kraftproduksjonen på 33755 MW. Og så er ikke akkurat norsk solkapasitet særlig god sammenlignet med resten av verden. https://globalsolaratlas.info/?c=47.779955,30.033049,4&s=60.593185,8.534192 https://en.wikipedia.org/wiki/Solar_irradiance Slike sammenligninger kunne man gjøre f.eks. i elbilenes barndom også. Selv med store prosentvise økninger år for år var det lenge peanuts i den store sammenhengen. Men etter hvert blir det veldig synlig også i totalen. Ligger jo i den eksponensielle vekstens natur. 3 Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen Skrevet 6. mars 2019 Del Skrevet 6. mars 2019 Det er kun med jevn vekst, som mye annet opplever man en eksplosiv vekst, slik at tallene fort kan være veldig misvisende. Vanskelig å si, men synes vi ikke skal være forsiktige med å spekulere for mye hva som blir fremtidig fasit, siden vi tross alt forsøker å forklare den med vår forståelse av nåtid som utgangspunkt. Verden er i endring, mye ledet av distruptiv innovasjon. Det var vel ikke veldig mange som for ti år siden la fram regnestykker der sol skulle utgjøre 2 % av strømproduksjonen i Norge. Vind står ifølge nyeste tall fra SSB for 3,8 % av produksjonen i januar 2019, varme for 1,8 %. Gitt den utviklingen som er innen solenergi, er det kanskje på tide at SSB også begynner månedlig å måle produksjonen fra sol? Den dagen folk skjønner at en får 30% avkastning på å installere solceller på taket (om få år) vil utbyggingen eksplodere. Dersom vi regner 1,8 millioner tak som hver gir 8.000 kWh, så vil summen bli 14,4 TWh, altså ca 10% av vår totale strømproduksjon. Jeg har litt midler i banken som jeg får ca 0% rente på. Om jeg setter opp solceller på taket får jeg en avkastning på 7,7% (som skal dekke nedskrivning og en eller annen rente i framtida). Nettoinvestering ca 130.000 og ca 8.500 kWh per år. 5 Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 7. mars 2019 Del Skrevet 7. mars 2019 Den dagen folk skjønner at en får 30% avkastning på å installere solceller på taket (om få år) vil utbyggingen eksplodere. Dersom vi regner 1,8 millioner tak som hver gir 8.000 kWh, så vil summen bli 14,4 TWh, altså ca 10% av vår totale strømproduksjon. Jeg har litt midler i banken som jeg får ca 0% rente på. Om jeg setter opp solceller på taket får jeg en avkastning på 7,7% (som skal dekke nedskrivning og en eller annen rente i framtida). Nettoinvestering ca 130.000 og ca 8.500 kWh per år. Litt trist at mesteparten av året er det overskyet i Norge. Spesielt på den tiden vi trenger mest strøm, til oppvarming. Hva koster det pr. kWh å produsere strøm fra norsk vannkraft? Hvor mange arbeidskrefter/årsverk sløser det norske samfunnet bort på solceller når vi har vannkraft nok til en billigere pris ( forbruk av arbeidskraft) ? Lenke til kommentar
G0RJS955 Skrevet 7. mars 2019 Del Skrevet 7. mars 2019 Litt trist at mesteparten av året er det overskyet i Norge.Har du kilder til dette? Jeg kan gå med på at det er mye regn i Bergen, men der er vintrene også milde. På Østlandet opplever jeg mye sol.Spesielt på den tiden vi trenger mest strøm, til oppvarming.Når det er overskyet om vinteren er det mildt, mens det er under vinterlige høytrykk at det er kaldt, men da gir høytrykket oss også skyfri himmel og sol. Igjen vil jeg høre kildene til dette. 2 Lenke til kommentar
missi Skrevet 7. mars 2019 Del Skrevet 7. mars 2019 Har du kilder til dette? Jeg kan gå med på at det er mye regn i Bergen, men der er vintrene også milde. På Østlandet opplever jeg mye sol. Når det er overskyet om vinteren er det mildt, mens det er under vinterlige høytrykk at det er kaldt, men da gir høytrykket oss også skyfri himmel og sol. Igjen vil jeg høre kildene til dette. Det er ikke så mye sol under skyfri himmel i Nord-norge gjennom vinteren. Til gjengjeld så burde en der bufre sommerproduksjonen i batteripakker. Lenke til kommentar
0laf Skrevet 7. mars 2019 Del Skrevet 7. mars 2019 (endret) Jeg har kjøpt solcellepaneler til et fritidshus i Sverge, og er svært fornøyd. Besparelsen er rundt 20% av strømregningen, å jeg regner med investeringen vil betale seg allerede innen 7-8 år. Panelene kommer opprinnelig fra Kina, sannsynligvis produsert billig på en fabrikk som lokalt slipper ut store mengder silisumklorid og flussyre fra produksjonen. Nå sparer jeg penger og miljøet, i det minste i Sverige, mens kineserne kan slite med avfallet etter produksjonen i noen tiår fremover.Ny dag, nye nederlag ! Endret 7. mars 2019 av 0laf 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå