Gå til innhold

De utviklet nye felger til Tesla. Forbruket gikk ned 10 prosent


Anbefalte innlegg

Hvis du leser utgangspunktet til grûnderen her, så ville han ha fine/store felger som også er aerodynamiske. Så det er nok grunnen til størrelsen ;)

Syns det er rart å ikke tilby begge deler? Når man først går "all in" for å forske på det, så trur jeg faktisk at endel folk hadde kjøpt felger grunnet "performence", og ikke "looks". 

 

Jeg f.eks gir litt beng i utseende, og kunne fint kjøpt felger som er optimale for rekkevidde. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Syns det er rart å ikke tilby begge deler? Når man først går "all in" for å forske på det, så trur jeg faktisk at endel folk hadde kjøpt felger grunnet "performence", og ikke "looks". 

 

Jeg f.eks gir litt beng i utseende, og kunne fint kjøpt felger som er optimale for rekkevidde. 

 

Sikkert fordi dette handler om markedsføring. Ved å skrive en pressemelding med litt svada om luftmotstand fikk de for eksempel til en fin artikkel på tu. At dette er rein svada ser en ved at det ikke står noen ord om praktisk forbruk, bare en enkelt setning om at forbruket går ned på motorveien, hva nå det betyr.

 

Dersom en virkelig er opptatt av forbruk så kjøper en ikke dekk med 265 bredde uansett.

Lenke til kommentar

Syns det er rart å ikke tilby begge deler? Når man først går "all in" for å forske på det, så trur jeg faktisk at endel folk hadde kjøpt felger grunnet "performence", og ikke "looks".

 

Jeg f.eks gir litt beng i utseende, og kunne fint kjøpt felger som er optimale for rekkevidde.

Nå har det seg sånn at han antagelig ønsket å lage én ting av gangen, siden han tydeligvis ikke driver en diger fabrikk, men starter i det små. Og da må jo få lov til å bestemme hva han ønsker å lage og selge selv? Syns du ikke?

 

Så hva er det her som er «rart»?

 

Her har vi altså en som lager felger i liten skala og prøver å gi markedet noe han har ønsket seg selv. Om han ikke en gang eksisterte, så hadde dere ikke en gang visst om dette en gang. Men neeeeeida, vi mååååå jo selvsagt kritisere for det

 

Jeg gir meg i disse diskusjonene nå. Simpelthen orker ikke digitale dekksparkere lenger

Endret av bshagen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå har det seg sånn at han antagelig ønsket å lage én ting av gangen, siden han tydeligvis ikke driver en diger fabrikk, men starter i det små. Og da må jo få lov til å bestemme hva han ønsker å lage og selge selv? Syns du ikke?

 

Så hva er det her som er «rart»?

 

Her har vi altså en som lager felger i liten skala og prøver å gi markedet noe han har ønsket seg selv. Om han ikke en gang eksisterte, så hadde dere ikke en gang visst om dette en gang. Men neeeeeida, vi mååååå jo selvsagt kritisere for det

 

Jeg gir meg i disse diskusjonene nå. Simpelthen orker ikke digitale dekksparkere lenger

Relax. 

 

Trur du leser mine poster med en viss forehåndsbestemt skeptiske øyne. Ikke alt jeg sier inne i en Tesla tråd er negativt ladet, eller negativt ment. 

 

Alt jeg sier er at jeg syns det er rart han valgte denne ruta, fremfor å kjøre det helt ut når han først gjorde undersøkelsen på det. Altså tilby felgene som har maks ytelse, fremfor å kjøre en mellomting.

 

Som igjen betyr at jeg trur det er et større marked for den mest effektive felgen, kontra mellomtingen som jo er noe vi ser mye av fra før av der ute uansett. At han rett og slett ville møtt mindre konkurranse på den mest effektive felgen for elbiler, kontra en eiket felg, som vi jo ser mye av. 

Godt mulig jeg tar feil, men det er min mening. 

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så flink du er i engelsk (nah, urban myth, best practice)!. Ellers god norsk og godt innhold! For ordens skyld, skulle ønske du holdt deg til norsk! Det er uheldig om vi på lengre sikt utvikler et bastardspråk.

 

 

Ja du får virkelig hjem poenget her og utviser god disiplin og lever som du lærer når du bruker ordet bastard som vel stammer fra norrønt? Det er jo blitt så dagligdags å benytte engelske gloser i språket at det fort blir en uvane og en form for litterært latskap å bare fortsette i samme spor. Skal forsøke å få rådet ditt over fra hurtigminne til lagringsdisk(!) så kanskje jeg kan klare å slutte med den uvanen? Brukte du ordet bastard helt bevist eller var det en slump? 

Endret av bojangles
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis poenget er å kjøle bremsene er jo turbinen på feil sted. Bremseskivene er ved navet, ikke langs ytterkant. Så ufattelig mye design og så lite funksjon med felger. Som ingeniører bør vi vel se på teknologien, ikke utseende. Men menn og bil er utrolig emosjonelt.

 

 

Vel skivene er jo ikke akkurat ved navet, men rundt navet, eller skivene er festet til navet men det er jo skivene som da står utenfor navet som blir varme der caliperne klemmer rundt skivene når bremsene brukes.. Og modell S fra Tesla har vel 14" skiver fremme om jeg husker korrekt. Så de har nok tenkt helt rett når de designet felgene. 

 

nUZkfbJ.jpg?1

 

c2sGpii.jpg?1

Lenke til kommentar

De begynner på 3756 euro, eller nær 37.000 kroner.

Er dette PER FELG??

 

Og i hvilken hastighet er dette testet?

 

Forstår ikke helt hvilken målgruppe som vil kjøpe disse felgene...

 

Er du ute etter kule/performance felger, er det andre felger å ta av.

 

Er du ute etter lengre rekkevidde ved høyere hastigheter kan du kjøpe større batteri pakke, lavere dimensjon på felgene, aerodynamiske hjulkapsler, "fossil" bil..

 

Det er en veldig liten gruppe som har bruk for 5% ekstra motorveg rekkevidde, og for dem er det nok trolig ikke nok med kun 5% ekstra.. må jo innom samme ladestasjon uansett.

 

Dette er med tanke om at disse felgene koster nærmere 150.000kr..

Lenke til kommentar

Igjen, klaging over et produkt de ikke kommer til å kjøpe selv, men som noen andre kanskje vil ha. For fyren har tydeligvis truffet en nisje i markedet, de som vil ha store hjul mens som også vil at de skal være energieffektive. Men neida, digitale dekksparkere «skal ikke ha» sånne felger, så derfor er de «ubrukelige» for alle andre også. Skjønn det den som kan :(

Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke "diskusjonen" i så måte. Du spør etter "hvem" som vil kjøpe disse. Svaret er at folk kjøper disse, og han ser ut til å ha truffet et marked som hittil ikke er dekket, av de allerede veletablerte og store merkene. Så jeg ser ikke annet enn å gi fyren honnøren for å prøve seg :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er ikke kommentaren tydelig nok?

Jeg stiller jo flere spørsmål som tyder på at jeg både er uviten, interessert og ute etter svar? Som igjen oppfordrer til diskusjon og deling av andres tanker og oppfatning.

Jeg lever ennå i håpet om at hvis ett innlegg er uklart vil folk legge godviljen til når det tolkes.

 

All honnør til folk som prøver seg, og TU.no som deler.

 

Jeg etterlyser kun mer detaljer om og rundt produktet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er ikke kommentaren tydelig nok?

Jeg stiller jo flere spørsmål som tyder på at jeg både er uviten, interessert og ute etter svar? Som igjen oppfordrer til diskusjon og deling av andres tanker og oppfatning.

Jeg lever ennå i håpet om at hvis ett innlegg er uklart vil folk legge godviljen til når det tolkes.

 

All honnør til folk som prøver seg, og TU.no som deler.

 

Jeg etterlyser kun mer detaljer om og rundt produktet.

Omtrent det samme jeg kom frem til også. Når de først forsker på aerodynamikken til felger, men velger å lage en mellomting, så blir denne felgen som alle andre stort sett. Minus ekstrem pris. 

 

Ikke akkurat noe jeg trur vil slå an. De som nå hopper på og kjøper får gjerne si ifra, men jeg trur majoriteten selv her inne holder seg unna. 

Lenke til kommentar

https://www.thenewaero.com

 

Om man ikke finner den info man vil der, så kanskje man kan kontakte de å spørre, tipper de er villige til å svare de som er interessert i produktet :)

 

EDIT: og prisen er per felgsett, ikke per felg. Ikke vanskelig å finne seg andre felgpakker til adskillig dyrere priser om man vil

Takk for link.

Angående prisen, dette endrer jo veldig mye på hva jeg sa tidligere.. :-)

 

Men, om noen spør meg, om jeg vil kjøpe dette felg settet til 37.000kr, eller om jeg vil betale 37.000kr ekstra for å oppgradere fra Tesla Model S 75D til Tesla Model S 100D er valget meeeget lett.

 

post-80192-0-96190800-1552051485_thumb.jpg

 

PS: litt morsomt at pris differansen var nøyaktig det samme.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Selvsagt, jeg ville gjort det samme. Men et skikkelig sett med felger koster greit med grunker. Siste settet jeg kjøpte til min E92 M3 (solgt) var et sett Vossen til 45k. De var ikke smidde en gang. Kan også nevne at originalfelgene koster 12 000,- per felg uten gummi

 

Felger er dyrt, om du ikke handler på megahjul eller lignenede :)

Endret av bshagen
Lenke til kommentar

Nå har jeg kjørt over en million km og aldri hatt felger som koster over 1000 PR stykk. (Godt mulig at M felgene på den ene bilen min koster mere) poenget er at å montere på felger til 40 000kr på en bil som koster 100 000 om man ser bort fra verdien på batteriet, er meningsløst.

 

Dessuten bruker en el bil svært lite bremser. En heldekkende felg eller hjulkapsel burde være tilstrekkelig

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...