Gå til innhold

De utviklet nye felger til Tesla. Forbruket gikk ned 10 prosent


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skulle likt å se denne felgen i ren carbonfiber. Bedre aerodynamikk samt lavere uavfjæret vekt. Mindre stress for dempere, hjuloppheng og bremser, samt mindre masse som skal akseleres og bremses. Kunne sikkert spart opp mot 25-30 kilo om felgene var i karbonfiber, jmfrt med feks koeniggsegg og tredjeparts karbonfelger. 

Endret av bojangles
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg syns disse så tøffe ut jeg også! Ligner litt på de som Tesla brukte på Model 3 når de lanserte bilen. Synd de ikke slapp en konfig med akkurat de 
 

Skulle likt å se denne felgen i ren carbonfiber. Bedre aerodynamikk samt lavere uavfjæret vekt. Mindre stress for dempere, hjuloppheng og bremser, samt mindre masse som skal akseleres og bremses. Kunne sikkert spart opp mot 25-30 kilo om felgene var i karbonfiber, jmfrt med feks koeniggsegg og tredjeparts karbonfelger. 

 

Det som er dritt med karbonfiber er om det skjer noe så er det jo totalt havari og det kan være ganske så fatalt når vi snakker om hjul på en bil som beveger seg i trafikken

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Flott eike-lignende utseende kan man fint få til med lakk på en helt lukket felg. Men så var det det med ventilering. Lukkede felter går helt sikkert ut over kjølingen av bremseskivene, men hvis bilen designes for det kan man lage justerbare "spoilere" som retter lufta inn mot bremseskivene fra f.eks undersiden av bilen etter behov. Ved kjøring i lave hastigheter vil nok "spoileren" forbli uaktivert og man oppnår lavt forbruk. Om vinteren kan potensielt bevegelige deler på utsiden av bilen fryse til, men da er nok heller ikke varme bremseskiver noe kjempeproblem, både på grunn av at det er utrygt å kjøre i vanvittige hastigheter og fordi kald luft kjøler bedre enn varm luft. Med andre ord vil man kunne nyte økt rekkevidde nesten hele året i de fleste situasjoner. Om sommeren når det er varmt fungerer regenereringen også best (høyest bremseeffekt) slik at f.eks lange nedoverbakker ikke er et stort problem med mindre de er voldsomt bratte. Og bane-kjøringa løser man som sagt med en spoiler på rett plass. Det er nok ikke i den situasjonen man er mest opptatt av rekkevidde.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg syns disse så tøffe ut jeg også! Ligner litt på de som Tesla brukte på Model 3 når de lanserte bilen. Synd de ikke slapp en konfig med akkurat de 

 

 

Det som er dritt med karbonfiber er om det skjer noe så er det jo totalt havari og det kan være ganske så fatalt når vi snakker om hjul på en bil som beveger seg i trafikken

Godt poeng, men først og fremst er det jo prisen.. På svært eksklusive biler nå kan man få felger i magnesium, som nok er et bedre valg mtp. holdbarhet. Brukes blant annet i Formel 1, men igjen.. prisen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg syns disse så tøffe ut jeg også! Ligner litt på de som Tesla brukte på Model 3 når de lanserte bilen. Synd de ikke slapp en konfig med akkurat de 

 

Skulle likt å se denne felgen i ren carbonfiber. Bedre aerodynamikk samt lavere uavfjæret vekt. Mindre stress for dempere, hjuloppheng og bremser, samt mindre masse som skal akseleres og bremses. Kunne sikkert spart opp mot 25-30 kilo om felgene var i karbonfiber, jmfrt med feks koeniggsegg og tredjeparts karbonfelger. 

 

Det som er dritt med karbonfiber er om det skjer noe så er det jo totalt havari og det kan være ganske så fatalt når vi snakker om hjul på en bil som beveger seg i trafikken

Nah tror nok akkurat det er aller mest en urban myth. Det har vært produsert og solgt felger i karbon for både biler og motorsykler i noen år nå, felgene er godkjente for veibruk og mange benytter også slike felger til banebruk.

 

I møte med feks kantstein eller hull i vegen så viser det seg at karbonfelger tåler betydelig mer enn feks alufelger før dekkene mister luften. Sålenge design, testing og produksjon er gjort i henhold til best practice så tenker jeg at feks dekksidene revner lenge før karbonfelgen blir deformert. Tester av karbonfelger understøtter også det.

 

Når det kommer til holdbarhet så er det jo slik at karbon kan lakkes eller poleres for å beskytte mot nedbrytning fra lys og oksidering. Nå er vel også noe av midlene som benyttes i produksjonen av karbon uv bestandig så det er kanskje ikke et reelt problem lenger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For endel år tilbake hadde endel biler, bl.s.a Citroen, delvis tildekking av bakhjulene. Gir dette forbedret luftmotstand? Jeg har ikke sett slike på mange år.

Ja, det hjelper. Se f.eks første generasjon Honda Insight. https://en.wikipedia.org/wiki/Honda_Insight

 

(Den har også lignende design på felgene.)

 

Ser forresten den hadde aerodynamisk koeffisient på 0,25. Det er altså like bra som en Model X. Model S og Model 3 er bedre, med henholdsvis 0,24 og 0,23. Så man *må* ikke ofre utseende for aerodynamikk. :)

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Jeg syns disse så tøffe ut jeg også! Ligner litt på de som Tesla brukte på Model 3 når de lanserte bilen. Synd de ikke slapp en konfig med akkurat de 

 

Skulle likt å se denne felgen i ren carbonfiber. Bedre aerodynamikk samt lavere uavfjæret vekt. Mindre stress for dempere, hjuloppheng og bremser, samt mindre masse som skal akseleres og bremses. Kunne sikkert spart opp mot 25-30 kilo om felgene var i karbonfiber, jmfrt med feks koeniggsegg og tredjeparts karbonfelger. 

 

Det som er dritt med karbonfiber er om det skjer noe så er det jo totalt havari og det kan være ganske så fatalt når vi snakker om hjul på en bil som beveger seg i trafikken

Nah tror nok akkurat det er aller mest en urban myth. Det har vært produsert og solgt felger i karbon for både biler og motorsykler i noen år nå, felgene er godkjente for veibruk og mange benytter også slike felger til banebruk.

 

I møte med feks kantstein eller hull i vegen så viser det seg at karbonfelger tåler betydelig mer enn feks alufelger før dekkene mister luften. Sålenge design, testing og produksjon er gjort i henhold til best practice så tenker jeg at feks dekksidene revner lenge før karbonfelgen blir deformert. Tester av karbonfelger understøtter også det.

 

Når det kommer til holdbarhet så er det jo slik at karbon kan lakkes eller poleres for å beskytte mot nedbrytning fra lys og oksidering. Nå er vel også noe av midlene som benyttes i produksjonen av karbon uv bestandig så det er kanskje ikke et reelt problem lenger.

Så flink du er i engelsk (nah, urban myth, best practice)!. Ellers god norsk og godt innhold! For ordens skyld, skulle ønske du holdt deg til norsk! Det er uheldig om vi på lengre sikt utvikler et bastardspråk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Jeg syns disse så tøffe ut jeg også! Ligner litt på de som Tesla brukte på Model 3 når de lanserte bilen. Synd de ikke slapp en konfig med akkurat de

 

 

Det som er dritt med karbonfiber er om det skjer noe så er det jo totalt havari og det kan være ganske så fatalt når vi snakker om hjul på en bil som beveger seg i trafikken

Godt poeng, men først og fremst er det jo prisen.. På svært eksklusive biler nå kan man få felger i magnesium, som nok er et bedre valg mtp. holdbarhet. Brukes blant annet i Formel 1, men igjen.. prisen.

Stålfelger er jo både lettere og sterkere enn deise alumineums felger folk er dumme nok til å kjøpe i dag.

Det er ikke enten eller, men både og. Og et par trommelbremser framme burde holde Fint på en Tesla, og bare motorbrems bak.

 

Hvem av Tesla eigerne torer å stille mot meg på «Nurburgring» når eg har fått att sertifikatet og stiller med full tank på en Ford Transit høg og lang 92mod m/ 2,5 L sugediesel ?

Du kan lade alt du vil og eg skal ha flat pedal til tanken er tom.....

 

Rett nok MKII versjonen med «DI» system Du vil møte, rett i dysa. Fryktet av mange, også så tidlig som på 70 tallet

«The Metropolitan Police reported on this vehicle in 1972 via a Scotland Yard spokesman that 'Ford Transits are used in 95 per cent of bank raids.»

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Hadde de heller laget hjulkapsler i noen forskjellige størrelser med tilsvarende redusert luftmotstand til noen hundrelapper  kunne de nok solgt en hel del.

 

Til daglig kjøring i hastigheter under 80 km/t har nok ikke luftmotstanden så veldig mye å si for forbruket. Da har jeg mer tro på dekk med lav rullemotstand.

Har dekk med B i rullemotstand nå, og rekkevidden på vår P85 er omtrent som da den var ny for 5,5 år siden med de medfølgende dekkene vi kjørte på da, som hadde F (mener jeg det var) i rullemotstand.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis poenget er å kjøle bremsene er jo turbinen på feil sted. Bremseskivene er ved navet, ikke langs ytterkant. Så ufattelig mye design og så lite funksjon med felger. Som ingeniører bør vi vel se på teknologien, ikke utseende. Men menn og bil er utrolig emosjonelt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Flott eike-lignende utseende kan man fint få til med lakk på en helt lukket felg. Men så var det det med ventilering. Lukkede felter går helt sikkert ut over kjølingen av bremseskivene, men hvis bilen designes for det kan man lage justerbare "spoilere" som retter lufta inn mot bremseskivene fra f.eks undersiden av bilen etter behov. Ved kjøring i lave hastigheter vil nok "spoileren" forbli uaktivert og man oppnår lavt forbruk. Om vinteren kan potensielt bevegelige deler på utsiden av bilen fryse til, men da er nok heller ikke varme bremseskiver noe kjempeproblem, både på grunn av at det er utrygt å kjøre i vanvittige hastigheter og fordi kald luft kjøler bedre enn varm luft. Med andre ord vil man kunne nyte økt rekkevidde nesten hele året i de fleste situasjoner. Om sommeren når det er varmt fungerer regenereringen også best (høyest bremseeffekt) slik at f.eks lange nedoverbakker ikke er et stort problem med mindre de er voldsomt bratte. Og bane-kjøringa løser man som sagt med en spoiler på rett plass. Det er nok ikke i den situasjonen man er mest opptatt av rekkevidde.

 

En veldig god tanke, men tror Tesla (spesielt) er opptatt av å få færre beveglige deler, ikke flere.

Spinner litt videre, den enkleste plassen å hente inn luft er i fronten. Klarer man å få sensorer på bremseskivene, samt en liten åpning i fronten som ligger under en fold eller kappe, så vil inntaket være skjult for vær og smuss. Når så tempen øker kan ett spjeld åpnes, og slippe gjennom luften som står i press i røret.

Så kan disse sensorene kobles sammen med big-data løsningen til Tesla, og dermed vil man vite via gps, hastighet, osv osv når det blir nødvendig at spjellet åpnes. Enkelte eksos-løsninger har vel en enkel spjeld-mekanikk for å bygge mottrykk ved lavt turtall tror jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...