Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

95 corolla stereobytte

Anbefalte innlegg

Hadde funnet meg 4" høytalere som jeg kunne sette i døra på corollaen, da de begge orginale hadde tatt kvelden (over tid). Men så finner jeg ut at de orginale ikke var 4",  så da lurer jeg på hva pokker jeg skal gjøre. De var også skrudd på døra med en totyota-adapter-løsning.

Hvor stor er egentlig høytalerne?

Og hvordan går jeg fram med å feste nye til døra her?

1DlI807.jpg?1

Njit2uf.jpg?1

Xz2mrCS.jpg?1

1SmorWl.jpg?1

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Stikksag og en sponplate eller lignende så lager du en enkel ramme rundt så du kan sette inn 4" høytalere (om du allerede har kjøpt de)

Eller enda enklere - 3Dprint deg noen adaptere.

Men det krever da en 3Dprinter og veldig enkle ferdigheter i noe slags 3Dprogram.

Lenke til kommentar

Monterte høytalere i en sånn for en del år tilbake. Satt inn Focal PS165.

Sagde til den orginale ramma. Høytalerene gikk da i vindusheisen så jeg fikk ikke ned vinduet. Spaca høytaleren mer ut, men da fikk jeg ikke på dørtrekket.

Måtte sage en del på dørtrekket, løsne det orginale høytaler "gitteret" og space dette ytterligere ut med en demlist til frontruter.

Kjøp noe som er slimfit og tilpass de orginale brakettene.

Edit: leif

Endret av Mekker`n
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Monterte høytalere i en sånn for en del år tilbake. Satt inn Focal PS165.

Sagde til den orginale ramma. Høytalerene gikk da i vindusheisen så jeg fikk ikke ned vinduet. Spaca høytaleren mer ut, men da fikk jeg ikke på dørtrekket.

Måtte sage en del på dørtrekket, løsne det orginale høytaler "gitteret" og space dette ytterligere ut med en demlist til frontruter.

Kjøp noe som er slimfit og tilpass de orginale brakettene.

Edit: leif

55mm høy er den orginale, og du fyrte på med 85mm. Det krevde vel sitt kan jeg se for meg ;P 

Viktigste er at jeg har en høytaler som treffer de fire skuehullene og at den passer inn i cutouten. 4" var en dråpe i havet, så enten 5,25 eller 6,5 med dagens standard. Og ikke 85 dyp, hahaha

Typ denne kanskje

https://www.xtremecar.no/kicker-dsc65-6-5-coaxial-hoyttaler.html

Endret av BertNaked
Lenke til kommentar

Haha ja, jeg hadde bare noe liggende som SKULLE inn. Det tok lang tid og ble mye sliping m.m for å få bort alt av klaprelyder osv osv. Derfor beit jeg meg merke i at nestegang så blir det slimfit!

De jeg satt inn var også 140mm brede i bakkant og de gikk akkurat ikke inn i ramma. Måtte slipe en del for å få elementet inn og ramma ble farlig tynn noen plasser.

Det værste av alt var at det var bedre lyd i de pill råtne papp elementene jeg tok ut. De kunne ikke spille like høyt, men de hadde den fine lune papp lyden som jeg begynte å savne.

Hvis du skal bruke de 4" elementene du har kjøpt så kan man vel kanske lage en ramme av kryssfiner e.l. Kanskje du kjenner noen som kan 3d printe en ramme til deg.

Jeg tror det er ganske lite å gå på utover mot dørtrekket. En kryssfinerplate på 3mm blir kanskje for mye. Det kan slå i dørtrekket når du spiller høyt. Sett elementet der hvor gitteret er lengst unna og da må du lage en eksentrisk ramme mener jeg å huske.

Selv hadde jeg sett etter noen slimfit høytalere som passer bolt-on fordi det greiene her hadde jeg ikke giddi å kuka med en gang til :p

Lenke til kommentar

Haha ja, jeg hadde bare noe liggende som SKULLE inn. Det tok lang tid og ble mye sliping m.m for å få bort alt av klaprelyder osv osv. Derfor beit jeg meg merke i at nestegang så blir det slimfit!

De jeg satt inn var også 140mm brede i bakkant og de gikk akkurat ikke inn i ramma. Måtte slipe en del for å få elementet inn og ramma ble farlig tynn noen plasser.

Det værste av alt var at det var bedre lyd i de pill råtne papp elementene jeg tok ut. De kunne ikke spille like høyt, men de hadde den fine lune papp lyden som jeg begynte å savne.

Hvis du skal bruke de 4" elementene du har kjøpt så kan man vel kanske lage en ramme av kryssfiner e.l. Kanskje du kjenner noen som kan 3d printe en ramme til deg.

Jeg tror det er ganske lite å gå på utover mot dørtrekket. En kryssfinerplate på 3mm blir kanskje for mye. Det kan slå i dørtrekket når du spiller høyt. Sett elementet der hvor gitteret er lengst unna og da må du lage en eksentrisk ramme mener jeg å huske.

Selv hadde jeg sett etter noen slimfit høytalere som passer bolt-on fordi det greiene her hadde jeg ikke giddi å kuka med en gang til :p

Det var rart. Første utkuttet er jo 140mm . Årsmodell var dette?

Pappen min er muggen, så tror jeg overlever noe nytt ;)

Enklere å bytte, og større er jo bedre. Hah! Forsøker å finne noe bolt-on, men er ikke så enkelt på eldre biler. Vært heldig før da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...