Gå til innhold

Er ikke USB 3.2 raskt nok? Snart kommer USB4

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+987123849734

Og USB er like usikkert som før selv på et nytt versjonsnummer (firmware sårbarheter) ?

Hva er usikkert med usb? Eller sikter du kanskje til hvordan operativsystemer håndterer plug and play av usb enheter?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Jawn.... Jeg kunne ikkje brydd meg mindre på privaten :p

Tja, jeg er ikke så sikker selv. Nå lades de fleste nye laptoper via USB-C, og jeg antar at mer eller mindre 100% av nye laptoper kommer til å bli ladet via USB-C innen 5 år. Det betyr at du plutselig må være påpasselig hva slags lader du kjøper, og veldig forsiktig med å bruke offentlige ladere som følger med hotellrommet eller som er tilgjengelige som "ladestasjoner" rundt omkring.

Det er ganske kjipt å få løsepengevirus på en ferietur for eksempel. 

Nå, uansett om slike sårbarheter var kjente eller ei, ville jeg aldri koblet til en ukjent USB-kilde til laptopen, så det er kanskje ikke et veldig stort problem.

Lenke til kommentar

Nå, uansett om slike sårbarheter var kjente eller ei, ville jeg aldri koblet til en ukjent USB-kilde til laptopen, så det er kanskje ikke et veldig stort problem.

Det er jo fortsatt et problem for de 99% av (verdens)befolkningen som ikke kjenner problematikken og derfor ikke tar forhåndsregler. 

Kan det løses ved å måtte godkjenne ukjente enheter som kobles til og ønsker å sende/motta data? Altså hvis en ukjent lader ønsker datakomunikasjon så må brukeren godkjenne denne? Advarselen kunne være med uthevet: Hvis enheten du koblet til er en lader, koble denne fra. På telefonen min får jeg av og til beskjed om å låse opp telefonen for å ta i bruk enheten, når jeg kobler den til PC for lading, og oppfatter dette som at jeg må godkjenne PC-en.  :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Det er jo fortsatt et problem for de 99% av (verdens)befolkningen som ikke kjenner problematikken og derfor ikke tar forhåndsregler. 

Kan det løses ved å måtte godkjenne ukjente enheter som kobles til og ønsker å sende/motta data? Altså hvis en ukjent lader ønsker datakomunikasjon så må brukeren godkjenne denne? Advarselen kunne være med uthevet: Hvis enheten du koblet til er en lader, koble denne fra. På telefonen min får jeg av og til beskjed om å låse opp telefonen for å ta i bruk enheten, når jeg kobler den til PC for lading, og oppfatter dette som at jeg må godkjenne PC-en.  :)

Nå er jeg ikke noen sikkerhetsekspert, men slike løsninger vil vel alltid ha potensiale for sårbarheter (?), det vil si at du vil være avhengig av at utvikleren har programmert alt 100% uten feil, og det skjer ikke.

Mulig "ladekondomer"  blir mer populære, altså essensielt en konverter som kun slipper igjennom strøm og ingenting annet, det kunne man kanskje ha innebygget i laptopen sågar, hvor man kunne velge tre modi for hver USB-C port: kun strøm, strøm + data (for docking), og kun data, og så kunne man kombinert dette med sjekk i programvaren/operativsystemet for ekstra sikkerhet. 

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Hva er usikkert med usb? Eller sikter du kanskje til hvordan operativsystemer håndterer plug and play av usb enheter?

Ok, hva med denne da?

https://www.bleepingcomputer.com/news/security/heres-a-list-of-29-different-types-of-usb-attacks/

USB-attacks.png

Jeg antar at du ønsker at mus og tastatur skal fungere når du kobler det til maskinen? Ikke at du må inn å manuelt installere det spesifikke produktet før du kan ta det i bruk, noe som er litt vanskelig uten mus og tastatur...

Forsåvidt er det operativsystemet sin håndtering av plug 'n play I flesteparten av problemene du henviser til såvidt jeg kan se.

Lenke til kommentar

Imo, så burde USB hatt en alternativ solid plugg for proff bruk. Desk/laptop bruk holder ikke. Den gamle USB typeA og B var noenlunde solide, men hadde ikke hatt noe imot en med låsetapp. Men på den andre siden, det går fortere når kontaktdelen er liten, så kanskje den kan innkapsles i en solid hetteløsning. Men denne er ikke definert i standarden afaik.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Så lenge markedet og bruksmønsteret beveger seg mot mer og mer lagring i skyen, så hvilke problemer skal USB4 løse?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Så lenge markedet og bruksmønsteret beveger seg mot mer og mer lagring i skyen, så hvilke problemer skal USB4 løse?

Det er fortsatt et behov for raske eksterne harddisker for mange (foto- og videoredigering er et eksempel). Dette er ting som fortsatt ikke er tilgjengelig i skyen, og som ikke vil være ideelt å gjøre i skyen siden man ikke vil tillate at bildet vist er komprimert.

Det tillater deg også å ha mer koblet på en dockingstasjon samtidig uten å lide et stort ytelsestap.

Skyløsninger har problemet at de for flere bruksområder er trege.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Det er fortsatt et behov for raske eksterne harddisker for mange (foto- og videoredigering er et eksempel). Dette er ting som fortsatt ikke er tilgjengelig i skyen, og som ikke vil være ideelt å gjøre i skyen siden man ikke vil tillate at bildet vist er komprimert.

Det tillater deg også å ha mer koblet på en dockingstasjon samtidig uten å lide et stort ytelsestap.

Skyløsninger har problemet at de for flere bruksområder er trege.

Mener du at 10Gb er for de fleste en flaskehals i dag?

Selv har jeg en NAS på 1Gb og Internetthastighet på 1Gb. Kan ikke si jeg savner 10Gb hverken på det ene eller det andre.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Mener du at 10Gb er for de fleste en flaskehals i dag?

Selv har jeg en NAS på 1Gb og Internetthastighet på 1Gb. Kan ikke si jeg savner 10Gb hverken på det ene eller det andre.

Kanskje ikke for 90%, men kanskje for 10%, ja. Of høyene hastighet generelt gjør at utviklere kan gjøre ting i software de ellers ikke kunne gjort.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Kanskje ikke for 90%, men kanskje for 10%, ja. Of høyene hastighet generelt gjør at utviklere kan gjøre ting i software de ellers ikke kunne gjort.

Tvilsomt om 0.0001% av verdens brukere har behov for 40 Gb USB-4.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Tvilsomt om 0.0001% av verdens brukere har behov for 40 Gb USB-4.

Det er rundt 7000 mennesket. Jeg ville tro tallet som trenger høy båndbredde nok er et par titalls ganger større :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Det er rundt 7000 mennesket. Jeg ville tro tallet som trenger høy båndbredde nok er et par titalls ganger større :p

Ikke alle i verden som bruker data what so ever og skal du ha det ti ganger større, er vi på 0.001%

Endret av Slettet-t8fn5F
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...