Gå til innhold

Samsung 42'' Plasma

unwill

Anbefalte innlegg

Jeg var på gardemoen flyplass for litt siden, og i ventehallen der har de plasmaskjermer på rekke og rad, og umiddelbart la jeg merke til at de flimret. Flimringen var faktisk så plagsom at jeg valgte å vende blikket i en annen retning, klarte faktisk ikke å se på skjermene. Mulig jeg er spesielt følsom for flimring, og i dette tilfellet var det faktisk merkbart mye flimring og irriterende for meg.

Samme opplevde jeg på Gardermoen i høst :)

Jeg antar at denne flimringen øker med størrelsen på panelet, og på Gardermoen har de ikke akkurat de minste utgavene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rart at ingen av dere som har kommentert plasmateknologien har nevt forventet levetid... hentet fra hukommelsen min så vil lysstyrken/intensiteten på plasmaskjermer halveres i løpet av en 5-års periode om den brukes aktivt (tror det er snakk om 20000 timer på de beste skjermene).. En LCD skjerm/TV vil jo ikke lide samme skjebne..

Lenke til kommentar
Rart at ingen av dere som har kommentert plasmateknologien har nevt forventet levetid... hentet fra hukommelsen min så vil lysstyrken/intensiteten på plasmaskjermer halveres i løpet av en 5-års periode om den brukes aktivt (tror det er snakk om 20000 timer på de beste skjermene).. En LCD skjerm/TV vil jo ikke lide samme skjebne..

Det er jo det kritikerne hevder, med erfaring fra forrige (og enda eldre) generasjon plasma. Tror de har levetid om mot 25.000 timer, da kan man se på TV i 4-5 timer hver dag i 15 år. Og jeg kan garantere deg at du bytter skjermen før den tid og av helt andre grunner.

Men som du sier, intensiteten synker med bruken, og som jeg har skjønt det så blir også gassen/plasmaen mindre og mindre responsiv, noe som vil gi mer og mer ghosting, men mindre flimring :)

Endret av Pantheon
Lenke til kommentar

Hmm jeg var i en expert butikk i høst og der hadde de mange LCD og plasma skjermer... Der var det to 42" Plasma skjermer, det virka som om bilde ikke var "bra" på de (Kan lyset ha noe å si på det?) i forhold til de 30" og 32" LCD skjermene som var der. Men det var en 32" Hitatchi plasma plasma skjerm der og jeg må si bilde på den var mye bedre enn de LCD skjermene der ihvertfall. Er det noen flere som har sett den skjermen? tror den kosta 29 000 eller noe.. Ihvertfall er det ikke sånn at LCD skjermer skal ta over for plasma skjermer?

Lenke til kommentar
Husk også at plasma skjermer kan få tendenser til "ghosting", altså at noe av forrige skjermbilde kan bli igjen i neste. Dette er noe som ikke skjer med lcd skjermer..

Det var da en veldig påstånd uten noe som helt begrunnelse!?

I følge det jeg har lest om plasma og LCD de siste ukene (prosjektoppgave) så belemres ikke plasma noe særlig med ghosting i utgangspunktet. Men det er en effekt som kan oppstå over tid, da gass/plasmaen blir mindre og mindre responsiv.

Endret av Pantheon
Lenke til kommentar
Ihvertfall er det ikke sånn at LCD skjermer skal ta over for plasma skjermer?

Problemet til plasma i dag, er oppløsningen. De greier rett og slett ikke lage høy nok oppløsning, i hvertfall ikke til å konkurrere mot LCD. Man sier at plasma er best til TV bruk, mens LCD er best hvis man også skal bruke den til data.

Plasma har mulighet for en god del høyere kontrast-ratio enn LCD, og innsynsvinkelen er mye bedre (selv om LCD er på god vei).

Plasma er en aktiv skjermtype, dvs. punktene lyser selv. LCD bruker som kjent bakgrunnsbelysning, og er dermed passiv. Dermed er plasma flinkere til å vise farger, og ikke minst så vises svart skikkelig, den blir ikke grå som på en LCD.

Lenke til kommentar
Så Plasma flimrer fordi den er raskere enn LCD? Da kan vel eneste grunn til flimring være at TV systemet bare har 50Hz oppdateringsfrekvens.

CRT dataskjermer flimrer under ca 70Hz, fordi de har raskere fosfor enn en TV.

Det er jo vesentlige forskjeller på CRT og plasma: CRT har en elektronkanon som tegner opp bildet med en liten "prikk" som sveiper over skjermen. Hvert fosfor punkt belyses dermed kun kort tid, og i intervaller som tilsvarer refreshrate.

Plasma pixler er derimot belyst hele tiden, akkurat som for LCD.

http://www.monitorsdirect.com/pdf/plasma-buy-guide.pdf

Flicker. Plasma displays like LCDs are designed to run at slow refresh rate

(usually about 60Hz) and flicker is never an issue.

Når jeg konsentrerte synet mitt litt ifra skjermen min (10" CRT) så kunne jeg se litt flimmer....den var på 85 Hz :wow:

Lenke til kommentar

Det er jo det kritikerne hevder, med erfaring fra forrige (og enda eldre) generasjon plasma. Tror de har levetid om mot 25.000 timer, da kan man se på TV i 4-5 timer hver dag i 15 år. Og jeg kan garantere deg at du bytter skjermen før den tid og av helt andre grunner.

Men som du sier, intensiteten synker med bruken, og som jeg har skjønt det så blir også gassen/plasmaen mindre og mindre responsiv, noe som vil gi mer og mer ghosting, men mindre flimring :)

Men så er det en annen ting som sjokkerte meg.

Jo mer du ser på skjermen jo mindre "klare" blir plasma gassene i de millioner av glasslommer den befinner seg i. Lenge før det har gått 15 år vil skjermen være mindre lyssterk, mindre skarp, mindre kontrast.....det er liksom som om den blir værre med årene. Dette synest jeg var teit mht at dete er en såpass dyr skjer.

Men en ting som jeg ikke har tenkt så mye på som er enda teitere....tenk om en pixel skulle dø MIDT på en 40" lcd ksejrm,.....er jo teit å se en grønn prik kder....(kankje det blir vanskelig å se den mht skjermen størrelse) men uansett.

Lenke til kommentar
Husk også at plasma skjermer kan få tendenser til "ghosting", altså at noe av forrige skjermbilde kan bli igjen i neste. Dette er noe som ikke skjer med lcd skjermer..

Det ble gjort en test og Plasma hadde mye mere naturtro og skarpe bilder enn en lcd. Om noen plasma tver flimerer så kan det hende, men jeg har sett et par plasma skjermer som er dønn stabil også, så det kommer helt ann på.

Jeg har aldri hørt snakk om at plasma tver ghoster...dette er jo et talesprøk mht lcd skjermer..... for å si noe slikt må du vite responstiden på gassen :p

Lenke til kommentar

fin tråd dette her, da jeg ikke kan så veldig mye om Plasma.

Men jeg har blitt fortalt at skal du ha skjermer under 32" er lcd det beste, mens over er det Plasma som er best.

Videre har jo plasma en bedre synsvinkel enn det LCD kan tilby da, og siden man ofte sitter litt på siden når man ser tv er det en fordel å ha en skjerm som gjengir fargene bra for de som ikke akkurat sitter på favorittpalssen i sofaen.

Lenke til kommentar

Har denne skjermen selv, har hatt den ett års tid, og er strålende fornøyd. Har dog benyttet den kun som TV, har ikke hatt PC-en koblet til.

Har sammenliknet den mot dyrere Plasma-skjermer, og forskjellen på bildet er helt ubetydelig om det i det hele tatt er noen forskjell. Den er også helt ok å se på fra forskjellige synsvinkler, og har ikke hatt noe trøbbel av noen art med den. Kan trygt anbefales til den prisen !

Lenke til kommentar
Og gasslommene i en plasmaskjerm er vel ikke på konstant, kun et lite øyeblikk, som igjen gjør at fosforpunktet lyser!?

Det tenkte jeg ikke på. Men det høres riktig ut, antar du har rett. Det er vel slik lysstyrken varieres.

Den linken din nevner "AC gas plasma displays", er ikke sikker på at det er helt det samme som en plasma TV. Ensfargete plasma displayer har blitt en del brukt som computer skjermer i mange år, tenker spesiellt på en Toshiba laptop med orange skjerm på 80-tallet, og et større IBM display.

Det kan jo være at teknikken har blitt forandret vesentlig siden den tid.

Jeg har sittet foran en Plasma TV hver dag i over ett år nå, og har altså ikke lagt merke til flimring. Men jeg legger veldig fort merke til PC skjermer på 60Hz, hvor andre ikke bryr seg. Og noen sier de plages med flimring selv med 85Hz. Så oppfattelsen av flimring er helt klart subjektiv.

Lenke til kommentar

Jeg antar at de gjør som på en CRT, innfører 100Hz teknologi for å få flimmerfritt bilde.. Og som kjent, kan nettopp dette føre til ghosting, fordi da blir plutselig fosfor belegget for treigt igjen. Men at fosforet er for treigt hører vel egentlig fortiden til. På min Panasonic 100Hz CRT merker i hvertfall ikke jeg noe til ghosting.

Lenke til kommentar
Men jeg har blitt fortalt at skal du ha skjermer under 32" er lcd det beste, mens over er det Plasma som er best.

Plasma har vel fint lite under 32", fordi de ikke greier å lage disse små gasslommene små nok, og dermed får man skjermer med dårlig oppløsning. Hvem gidder å se på en 20" plasma dataskjerm med 800x600 ;)

Så der LCD stopper i størrelse, tar plasma over.

Lenke til kommentar

Plasma har vel fint lite under 32", fordi de ikke greier å lage disse små gasslommene små nok, og dermed får man skjermer med dårlig oppløsning. Hvem gidder å se på en 20" plasma dataskjerm med 800x600 ;)

Så der LCD stopper i størrelse, tar plasma over.

Ja, men så ligger lcd ganske så mye høyere i pris også da :-/ + det med synsvinkelen er veldig begrenset. Venter fremdees litt til disse skjermalternativene blir mere "folkelige" i prisene :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...