Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Utleier som skjuler informasjon/saboterer utflytt

Nesta7

Anbefalte innlegg

Min kjæreste og jeg skal flytte sammen, og han har vært i kontakt med sin nåværende utleier om at han ønsker å flytte ut tidligere enn kontrakten tilsier (standard 3-måneders oppsigelse). Han har fått beskjed om at det er i orden, så lenge han selv tar initiativ til å finne en til å overta leiligheten, og at han skal godkjennes av utleier. 

Det har nå vært to visninger, og kjæresten min har brukt penger på Finn-annonse, tatt tid fra jobb for å holde disse visningene, etc. En av de to som var på visning ville ha leiligheten, så det ble satt opp ett møte mellom han og utleier. I dag kom det melding fra den interesserte, at på møtet med utleier fikk han beskjed om at "utleier skal pusse opp leiligheten om 4 måneder, og på grunn av dette kan han ikke tilby meg mer enn en 4 måneders kontrakt, som jeg da må takke nei til. Han sa han glemte å nevne tidsperioden til deg". 

Det kan vel umulig være greit?? At det nå er investert tid og penger på å skaffe en ny person, og når han blir levert på sølvfat sier de nei på grunnlag av noe kjæresten min aldri har fått beskjed om? Selv om han skulle bodd her videre selv da, ville de ikke vært noe han allerede burde ha fått beskjed om (renovasjonen) - spesielt med tanke på at han har vært så åpen om planene om å flytte og ønsket om å få inn noen andre. 

Han vurderer nå å kontakte advokat, men jeg ønsker å høre om noen kan peke til noe i lovverket som sier at dette er lov/ulovlig? Hadde han visst at han skulle søke etter noen til korttidsleie hadde jo dette vært noe vi gjorde fra starten av. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis han har funnet en leietaker har han gjort sin del.

At utleier ikke velger å godta det står da på hans kappe.

Nåværende leietager kan da flytte ut og ikke betale noe fra datoen neste leietaker kunne/ønsket å leie fra.

Har du noen kilder / lovverk du kan peke på i forhold til dette? Jeg vil bare gjerne ha noe håndfast å kaste tilbake på han.. :-) 

Lenke til kommentar

Jeg opplevde det samme motsatt vei (at jeg var utleier) og en person som hadde takket ja trakk seg fra leieforholdet. Jeg hadde da rett til kompensasjon fra personen som trakk seg i de dagene fra overtakelsen egentlig skulle være frem til jeg fikk leid ut. Så sant jeg prøvde aktivt å få tak i leietaker. Dette går begge veier. Har ikke noe lovverk å vise til. Det får du grave frem selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...