Gå til innhold

Sju ble skadd da svensk stridsbåt gikk på grunn


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvor blir det av navigeringskompetansen til marinen, norsk eller være seg svensk?

 

Dette handler muligens ikke om navigeringsfeil. Denne båttypen er designet til en rolle der den skal kjøre i stor hastighet inn mot land og så bråstoppe slik at soldater kan gå i land. Om man da er noen sekunder for sent ute med bråstoppen (som er virkelig brå, det har jeg selv sett) går man gjerne på grunn, og når et lag med soldater står klare til å hope i land vil de nok falle og skader vil oppstå.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Dette handler muligens ikke om navigeringsfeil. Denne båttypen er designet til en rolle der den skal kjøre i stor hastighet inn mot land og så bråstoppe slik at soldater kan gå i land. Om man da er noen sekunder for sent ute med bråstoppen (som er virkelig brå, det har jeg selv sett) går man gjerne på grunn, og når et lag med soldater står klare til å hope i land vil de nok falle og skader vil oppstå.

 

Om du vet noe mer om den spesifikke ulykken en andre så kanskje du har en kilde på det å vise?

 

Det bør vel ikke navigeres uten kartleser om du har til hensikt å navigere i grunt farvann spesiellt.

Lenke til kommentar

 

 

"Det bør vel ikke navigeres uten kartleser om du har til hensikt å navigere i grunt farvann spesiellt."

 

 

Om du vet noe mer om den spesifikke ulykken en andre så kanskje du har en kilde på det å vise?

 

???

Endret av Vapo
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Om du vet noe mer om den spesifikke ulykken en andre så kanskje du har en kilde på det å vise?

 

Det bør vel ikke navigeres uten kartleser om du har til hensikt å navigere i grunt farvann spesiellt.

Jeg innser nå i ettertid at jeg kanskje ikke skrev ordet "muligens" i original-innlegget med store nok bokstaver, men det står der. Jeg lover!!!

Og da betyr det at jeg ikke påstår noe om hva som har skjedd, det betyr bare at det ikke nødvendigvis er den ene typen forklaring (navigasjonsfeil) som er den korrekte.

 

Stridsbåtene har en helt annen rolle enn fregattene, og det å sammenligne de to hendelsene uten større kunnskap enn det man har fra media blir i overkant enkelt.

 

Og til ettertanke for flere enn meg; det var ikke navigasjonsfeil som førte til fregattulykken heller. Det var heller manøvreringsfeil og feiltolkning av trafikkbildet i farleden. De på broen på fregatten visste jo hvor de var, så de hadde navigert rett.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...