Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Behandling av overflaterust(Bilde)

Anbefalte innlegg

Har en Polo med rust på kanalen. Virker til å være overfladisk, men dette finner jeg vel ut med pussing.

Ønsker selvfølgelig å fjerne det som er av rust og hindre videre rusting i størst mulig grad, resultatet trenger på ingen måte være perfekt.  Noen som har tips til hvordan jeg skal gjøre dette, og hvilke produkter jeg trenger? (Gjerne Biltema).

Ser for meg pussing, rustfjerner, grunning, lakk og klarlakk?

1CFmAOn.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser tilsynelatende ut som overflaterust, men det er lett å la seg lure. Rustbobler er det verste, da de holder på fuktighet slik at det fortsetter å ruste under boblene. Det er faktisk bedre å ha bart metall med rust enn rustbobler.

Det første du bør gjøre er uansett å fjerne all løs lakk. Bruk gjerne et skrujern eller noe tilsvarende og se om du klarer å stikke hull på metallet. Om du gjør det, er det igjennomrustet, og må fikses. Når det er snakk om et så lite område som dette, holder det lenge med sparkel eller glassfiber om du ikke har sveisemuligheter. I såfall utfører du sparkling/glassfibring mellom punkt 3 og 4 i listen under.

Dersom det bare er overflaterust, anbefaler jeg følgende:

1. Fjern all løs rust og lakk-flak.
  2. Slip så godt rent som mulig med stålbørste på borremaskin eller lignende. Slip inn på "godt metall", slik at du vet med sikkerhet at all rusten er kommet til syne. Det skal være en kant med bart metall rundt hele rustflekken for å være på den sikre siden.
  3. Påfør denne på hele området (både gjenværende rust og metall) i flere omganger.
  4. Ha på grunning
  5. Lakker området
  6. Ha på klarlakk

Jeg gjorde dette på noen rustflekker i fjor sommer, og er ikke kommet antydning til ny rust enda, selv etter en vinter med intens salting. Har prøvd andre oppskrifter tidligere, og denne ser ut til å fungere best for meg.

Endret av Kajac
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...