Gå til innhold

Bil med henger - Førerkort klasse B

Anbefalte innlegg

Hei,

Har en bil med tillatt totalvekt på 2217kg, og en tilhenger med tillatt totalvekt 1300kg. Sammenlagt blir det 3517kg.

Med min gamle bil som hadde tillatt totalvekt på 2110kg kunne jeg kjøre denne hengeren med 1050kg vekt med førerkort klasse B. Men ikke med bilen jeg har nå. 

Vil man få bot for å kjøre med bilen jeg har i dag pga 17kg tillatt totalvekt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man kan risikere det ja.

I tillegg må du og sjekke at kroken på bilen er godkjent for tillatt totalvekt på tilhenger.

Det enkleste er å laste ned Statens Vegvesen sin tilhengerapp og legge inn regnr på bil og tilhenger, så får du svaret ditt i klartekst.

• Liker 7
Lenke til kommentar

Synes bare det er sykt hvis 17 kg totalvekt på henger og bil skal gjøre det ulovlig for meg å kjøre med hengeren. Burde sjekket da jeg kjøpte ny bil såklart, men.. 

attachicon.gifhenger22.JPG

Slik er det faktisk. Jeg måtte leie tilhenger da pappas tilhenger var 5kg for tung... Blir du stoppa, er det som å kjøre uten BE/B96 lappen, ingen skjønn overhode og du må sette igjen tilhengeren fordi du ikke har førerkort til å trekke den. Ta tilhengerlappen først som sist, det er gull verdt å ha :) 

• Liker 6
Lenke til kommentar

Det var noe upresist det jeg skrev, men her er det hentet fra Statens Vegevesen:

Bilens tekniske begrensninger

Selv om du med klasse B eller klasse B 96 kan trekke tilhenger med tillatt totalvekt over 750 kg etter førerkortforskriften, må du alltid sjekke i bilens vognkort hva som er ”tillatt hengervekt”, dvs. maksimal aktuell totalvekt for tilhenger etter denne bilen. Den vekten er fastsatt av bilfabrikanten, og må ikke overskrides uansett hvilken førerkortklasse du har. Resultatet kan bli at du kan trekke tilhengeren, men ikke med full last. Bare når bilens tillatte hengervekt er lik eller høyere enn tilhengerens tillatte totalvekt, kan tilhengeren lastes fullt opp.

Du må heller ikke overskride bilens ”tillatte vogntogvekt”, dvs. summen av bilens og tilhengerens aktuelle totalvekter.

https://www.vegvesen.no/forerkort/har-forerkort/Hva+har+du+lov+a+kjore/Trekking+av+mindre+henger/personbil-mv.og-trekking-av-tilhenger-med-tillatt-totalvekt-over-750-kg

• Liker 2
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Delvis. Det er oppgitt maks trykk og løft på kule, men dette er uavhengig av henger.

Poenget jeg tror mobile999 sikter til er at hengerfestet (og altså bilens tillatte hengervekt) "bare" må tåle den aktuelle tilhengervekten, ikke hengerens tillatte totalvekt.

Og før du, eller noen andre, kommer og hevder at det bare gjelder for BE, ikke for B; det stemmer ikke.

Lenke til kommentar

Med min gamle bil som hadde tillatt totalvekt på 2110kg kunne jeg kjøre denne hengeren med 1050kg vekt med førerkort klasse B. Men ikke med bilen jeg har nå.

Det stemmer. Generelt kan man kun trekke tilhenger opp til 750 kilo med klasse B, men den såkalte "campingvogn-regelen" sier at du kan trekke tyngre tilghenger så fremt totalvekt for bil og tilhenger ikke overstiger 3500 kilo, da må du ha Klasse BE eller B96.

Totalvekten på tilhengeren må selvfølgelig heller ikke overstige bilens tillatte hengervekt, som du finner i bilens vognkort.

Vil man få bot for å kjøre med bilen jeg har i dag pga 17kg tillatt totalvekt?

Ja, du kjører de facto uten gyldig førerkort for kjøretøyet, og kan få forbud mot å fortsette kjøringen i tillegg til forelegg.

Endret av 0laf
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det stemmer. Generelt kan man kun trekke tilhenger opp til 750 kilo med klasse B, men den såkalte "campingvogn-regelen" sier at du kan trekke tyngre tilghenger så fremt totalvekt for bil og tilhenger ikke overstiger 3500 kilo, da må du ha Klasse BE eller B96.

Bruken av kun ordet totalvekt om dette temaet er dessverre for upresist. Bruk tillatt eller aktuell totalvekt.

Slik du har skrevet gir ikke nødvendig informasjon om reglene.

Endret av mobile999
Lenke til kommentar

BE er kun for avgifter

Skulle ikke vært noe BE førerkort, så lenge en kan trekke henger med B og hele greia er idiotisk

Som TS skriver, så hadde han kunne trekt denne hengeren med en lettere bil..  som ikke henger på greip da det er tryggere å trekke tung henger med en større og tyngre bil, så, som sagt, det er kun for avgifter vi har BE

Edit: Ja det irriterer meg svært mye, da jeg kan kjøre tung lastebil, men ikke trekke en henger som bilen min er godkjent for å trekke, men hadde jeg hatt en mindre/lettere bil....

Endret av Dubious
Lenke til kommentar

Bruken av kun ordet totalvekt om dette temaet er dessverre for upresist. Bruk tillatt eller aktuell totalvekt.

Slik du har skrevet gir ikke nødvendig informasjon om reglene.

Vel, jeg tok det for gitt at man forsto at man ikke kan overstige det som er angitt i bilens vognkort, og at "totalvekt" i dette tilfellet er den totale vekten bil og henger er godkjent for, ikke hva man nødvendigvis fysisk kan klare å laste det med.

Lenke til kommentar

Det å ta B96 eller BE er ingen dum ting Tok den i fjor og kosta ca. 7k.Hadde jo samme problemet før med 2 av bilene der den ene kunne trekke en henger mens den andre ikke hadde lov grunnet totalvekt. Og etter å ha sett så mange som ikke kan det å sikre last så er det ingen dum ting da man får ett mindre kurs i lastsikring.

Lenke til kommentar

Vel, jeg tok det for gitt at man forsto at man ikke kan overstige det som er angitt i bilens vognkort, og at "totalvekt" i dette tilfellet er den totale vekten bil og henger er godkjent for, ikke hva man nødvendigvis fysisk kan klare å laste det med.

Når du skriver slik du gjør så ser det ikke ut til at du forstår at det er nettopp "hva man fysisk kan klare å laste det med" som må være under 3500 kg (bil+tilhenger) for klasse B.

Lenke til kommentar

Når du skriver slik du gjør så ser det ikke ut til at du forstår at det er nettopp "hva man fysisk kan klare å laste det med" som må være under 3500 kg (bil+tilhenger) for klasse B.

Enten misforstår du med vilje, eller så skjønner du ikke bedre?

Totalvekt på en bil eller tilhenger er det som er oppgitt i vognkortet.

Hva du fysisk kan klare å laste tilhengeren eller bilen med, kan selvfølgelig være langt mer enn angitt totalvekt.

Lenke til kommentar

Enten misforstår du med vilje, eller så skjønner du ikke bedre?

Sikkert den vanlige begrensningen med kommunikasjon over et nettforum som slår til.

Siden du mener at

"totalvekt" i dette tilfellet er den totale vekten bil og henger er godkjent for

, så er dette feil

Totalvekten på tilhengeren må selvfølgelig heller ikke overstige bilens tillatte hengervekt, som du finner i bilens vognkort.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...