Gå til innhold

Apple reagerer på Frp-logo - Kan forveksles


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis Apple synes FRP sitt eple ligner for mye på deres, må de jo endre på sitt.

FRP har nemlig brukt eple-logo i valgkamp siden 70-tallet!

 

Og Apple har vel bare seg selv å takke når de er så dum å velge et eple som logo.

For kan man egentlig ta patent på bildet av et eple?

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Hvis Apple synes FRP sitt eple ligner for mye på deres, må de jo endre på sitt.

FRP har nemlig brukt eple-logo i valgkamp siden 70-tallet!

 

Og Apple har vel bare seg selv å takke når de er så dum å velge et eple som logo.

For kan man egentlig ta patent på bildet av et eple?

 

Har du lest artikkelen? Det handler om en redesignet logo de mener ligner for mye, ikke bare at det er et eple...

Lenke til kommentar

Tro om apple skal saksøke Beatles for sin eplelogo også? (ref wikipedia) (eller har de gjordt opp seg imellom for lenge siden?)

 

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Det var designeren Gene Mahon som valgte å bruke Granny Smith-epler som varemerke for Apple Corps.

 

Apple Corps hovedkontor i 3 Savile Row.

Apple Corps Ltd. er et multimedie selskap som ble grunnlagt i januar 1968 av den britiske rockgruppa The Beatles, for å erstatte deres tidligere firma Beatles Ltd. med et konsern. Selskapets hovedavdeling er plateselskapet Apple Records, som ble grunnlagt samme år. Andre divisjoner av selskapet var Apple Electronics, Apple Films, Apple Publishing, og Apple Retail, som blant annet drev motebutikken og detaljhandelen Apple Boutique.

Lenke til kommentar

Er visst mange som sliter med å se forskjellen på å ha enerett på et eple vs det å bruke en logo som ligner på Apple-logoen. McDonalds har ikke enerett på å bruke M, men hvis du lager en som ligner veldig så blir det verre.

Lenke til kommentar

Er visst mange som sliter med å se forskjellen på å ha enerett på et eple vs det å bruke en logo som ligner på Apple-logoen. McDonalds har ikke enerett på å bruke M, men hvis du lager en som ligner veldig så blir det verre.

Så bra for FRP at deres ikke ligner da.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Så bra for FRP at deres ikke ligner da.

Enig i det. Det er selvfølgelig likheter, men spør du meg er det langt innafor hva man må forvente av to selskap som har eplelogo. Nå er det vel en gang sånn at advokater har som første oppgave å sørge for penger inn i kassen og ikke nødvendigvis har et faktisk ønske om å unngå misforståelser.

post-68264-0-87830500-1551777980_thumb.png

 

 

Hvis Apple synes FRP sitt eple ligner for mye på deres, må de jo endre på sitt.

FRP har nemlig brukt eple-logo i valgkamp siden 70-tallet!

Det er for øvrig feil. Apple har brukt Eplelogo mye lenger enn FrP. Det var ikke før på 90-tallet at FrP brukte eplelogoen. Apple har brukt den siden sent på 70-tallet. Endret av Nimrad
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ellers: Et viktig poeng i denne saken. Det handler om at FrP har registrert logoen sin i flere varemerkeklasser(f.eks. utdanningsvirksomhet) og at det er det Apple reagerer på. Skulle gjerne visst mer spesifikt hvilke klasser det er Apple har innsigelser mot.

Lenke til kommentar

Eneste likheten er vel at begge er epler.

De har forskjellig fasong, forskjellig farge, forskjellig stilk,FRP sitt har en diger F midt på eplet, Apple sitt mangler en bit, FRP sitt har blad, Apple sitt er symmetrisk (bortsett fra stilk og bit) og FRP sitt er asymetrisk.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

De har forskjellig fasong, forskjellig farge, forskjellig stilk, Apple sitt mangler en bit, FRP sitt har blad, Apple sitt er symmetrisk (bortsett fra stilk og bit) og FRP sitt er asymetrisk.

Ja, så spørs det i hvilke sammenhenger FrP har søkt tilgang til å bruke. Det ekstreme tilfellet ville jo vært elektroniske produkter (noe jeg tviler litt på), men å sette FrP-eplelogo på en mobiltelefon eller lignende blir jo litt annerledes(i mitt hode hvertfall). Utdanningsvirksomhet vet vi de har søkt om. Tradisjonelt har Apple hatt stort fokus her, men det er jo langt i fra det "alle" forbinder med Apple.
Lenke til kommentar

Og så er det jo faktisk også sånn at et varemerke må aktivt forsvares, ellers mister man det. Så sånne ting som dette kan utmerket godt være for å tilfredsstille kravene til "aktivt forsvar" mer enn det er for å lage kvalm.

 

Men så er jo Apple-saker så juicy, juicy clickbait da…

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...