Kynxx Skrevet 12. mars 2019 Del Skrevet 12. mars 2019 Sjekk ut oppdateringer for e i Ubuntu 18.04 LTS. Jeg er iallfall fornøyd der. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 12. mars 2019 Del Skrevet 12. mars 2019 Sjekk ut oppdateringer for e i Ubuntu 18.04 LTS. Jeg er iallfall fornøyd der. Fordelen med Linux, er jo at alt blir oppdatert. Ikke så kjekt for de som har kompilert egen kjerne, samt at update / upgrade må kjøres manuelt og i rett rekkefølge. Jada det går an å legge inn i en cronjob. Lenke til kommentar
G Skrevet 12. mars 2019 Del Skrevet 12. mars 2019 Og når oppdateringen er lagt inn, så kan man velge et tidspunkt, når man vil at windows skal restarte. En hel uke frem i tid. Venter spent på om noen andre OS gjør det like komfortabelt for sine brukere med sine oppdateringer. Det du viser der er litt hjelp, men det er ikke godt nok. Det kan skje at du kommer tilbake foran PC etter å ha gjort noen ærend, også kommer du midt i at denne WU har satt i gang oppdateringen. Dersom oppdateringen da f.eks. skulle ta en hel time så er jo dette rimelig surt å oppleve. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 12. mars 2019 Del Skrevet 12. mars 2019 Det du viser der er litt hjelp, men det er ikke godt nok. Det kan skje at du kommer tilbake foran PC etter å ha gjort noen ærend, også kommer du midt i at denne WU har satt i gang oppdateringen. Dersom oppdateringen da f.eks. skulle ta en hel time så er jo dette rimelig surt å oppleve. Oppdateringen kjører i bakgrunnen og du merker ikke noe til hverken prosessorbruk eller nettverkbruk. Denne beskjeden kommer når alt er ferdig og DU får bestemme når maskinen skal restarte. Kom gjerne med forslag til hvordan det kan gjøres bedre. Lenke til kommentar
G Skrevet 12. mars 2019 Del Skrevet 12. mars 2019 (endret) Oppdateringen kjører i bakgrunnen og du merker ikke noe til hverken prosessorbruk eller nettverkbruk. Denne beskjeden kommer når alt er ferdig og Jeg merker kraftig hastighetssenking hver gang en større oppdatering eller samling av oppdateringer kjører i bakgrunnen. Det er faktisk sterkt på grensen til uakseptabel treghet, som gjør at jeg ikke får gjort oppgavene mine like raskt. Det er en relativt moderne CPU også. 3. kvartal 2015 kom den ut: https://ark.intel.com/content/www/us/en/ark/products/88193/intel-core-i5-6200u-processor-3m-cache-up-to-2-80-ghz.html?q=Core%20i5-6200U Jeg har 16 Gig RAM og 2 forskjellige SSD-er ombord også i denne bærbare PC (maskinen er også fri for snurredisker). Endret 12. mars 2019 av G 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 12. mars 2019 Del Skrevet 12. mars 2019 Jeg merker kraftig hastighetssenking hver gang en større oppdatering eller samling av oppdateringer kjører i bakgrunnen. Det er faktisk sterkt på grensen til uakseptabel treghet, som gjør at jeg ikke får gjort oppgavene mine like raskt. Det er en relativt moderne CPU også. 3. kvartal 2015 kom den ut: https://ark.intel.com/content/www/us/en/ark/products/88193/intel-core-i5-6200u-processor-3m-cache-up-to-2-80-ghz.html?q=Core%20i5-6200U Jeg har 16 Gig RAM og 2 forskjellige SSD-er ombord også i denne bærbare PC (maskinen er også fri for snurredisker). Det er ikke installeringen av oppdateringen som senker hastigheten, men kjøringen av Windows Malicious Software Removal Tool som kjøres på maskinen rett etterpå. Lenke til kommentar
G Skrevet 12. mars 2019 Del Skrevet 12. mars 2019 Det er ikke installeringen av oppdateringen som senker hastigheten, men kjøringen av Windows Malicious Software Removal Tool som kjøres på maskinen rett etterpå. Det stiller jeg meg noe tvilende til at det kun er snakk om. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 12. mars 2019 Del Skrevet 12. mars 2019 Det stiller jeg meg noe tvilende til at det kun er snakk om. Da må det være andre ting som senker hastigheten på din maskin. Oppdateringer kjører bare på en kjerne og med low priority. Din prosessor har 2 kjerner og 4 tråder. Lenke til kommentar
G Skrevet 12. mars 2019 Del Skrevet 12. mars 2019 (endret) Da må det være andre ting som senker hastigheten på din maskin. Oppdateringer kjører bare på en kjerne og med low priority. Din prosessor har 2 kjerner og 4 tråder. Jeg tenker meg som så at prosessen med Creating a restore point og det å innstallere hver oppdatering i seg selv sluker en del prosesseringskraft. Og ikke kun en slik latterlig forklaring om "Windows Malicious Software Removal Tool". Endret 12. mars 2019 av G 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 12. mars 2019 Del Skrevet 12. mars 2019 Jeg tenker meg som så at prosessen med Creating a restore point og det å innstallere hver oppdatering i seg selv sluker en del prosesseringskraft. Og ikke kun en slik latterlig forklaring om "Windows Malicious Software Removal Tool". Latterlig.. Javel. Når DU sier det... Du kan jo kjøre en quick scan selv med å kjøre en fil som heter mrt. Så kan du lage et restore point og se hvor lang tid det tar. https://www.howtogeek.com/180773/what-is-the-malicious-software-removal-tool-and-do-i-need-it/ https://www.computerworld.com/article/2481537/what-you-don-t-know-about-the-windows-malicious-software-removal-tool.html Lenke til kommentar
G Skrevet 12. mars 2019 Del Skrevet 12. mars 2019 (endret) Jeg snakket ikke kun om det å få laget et restore point, men også at Windows-oppdateringene skulle innstalleres. Det gir ekstrabelastningen. At restore point sannsynligvis kun behøver å lages en gang under prosessen letter kanskje på litt av lasten. Men det utgjør likevel en del av oppgavene som Windows må igjennom ved en oppdateringsrutine. I tillegg kommer muligens Windows Malicious Software Removal Tool på toppen av lasten. Det som er sikkert er at jeg som bruker merker en betydelig ressurstyv i WU hver gang en stor nok pakke med oppdateringer pågår i bakgrunnen. Dette skjer jo flere ganger i løpet av et år, så det er ikke mangel på erfaringer det er snakk om heller. Endret 12. mars 2019 av G Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 12. mars 2019 Del Skrevet 12. mars 2019 Oppdateringen kjører i bakgrunnen og du merker ikke noe til hverken prosessorbruk eller nettverkbruk.Jeg merker *veldig* godt at det er oppdateringstid. Maskinen går mer eller mindre i knestående, på det verste kan jeg bare forlate maskinen og finne på noe annet. Om det er selve oppdateringene, eller noe av det andre som alltid kommer samtidig med oppdateringene som drar ned maskinen er egentlig ikke så interessant. Denne beskjeden kommer når alt er ferdig og DU får bestemme når maskinen skal restarte. Kom gjerne med forslag til hvordan det kan gjøres bedre. Igjen, jobber du i Microsoft? Vil du sende forslag videre oppover i systemet? For det første bør ikke maskinen engang laste ned noe som helst uten klarsignal. Tilsvarende mode 2 i wsus-gpoen. Derimot kan vi godt få en veldig påtrengende maseskjerm med alternativer av typen 'oppdater alt nå', 'spør meg igjen om 15 minutter', 'spør meg igjen i morra'. Gjerne med tvungen oppdatering etter en uke og ekspert-modus hvor du kan styre det meste selv *uten* å måtte lage en infrastruktur rundt. 1 Lenke til kommentar
G Skrevet 12. mars 2019 Del Skrevet 12. mars 2019 Det burde ihvertfall være minst to valgmuligheter for hvordan man vil ha WU nedlastet. Man burde som Kahuna sier ha muligheten fra å avstå fra bakgrunnsnedlastningen dersom det ikke passer seg. Hva om de oppgavene du gjør til daglig er veldig CPU-intensive, da vil en WU være katastrofalt for arbeidsflyten den tiden det pågår. Og dersom du først nytter CPU intensivt selv så er det lite rom for WU å jobbe, og det vil ta en ren evighet å få nedlastet oppdateringen. Pluss alt av kryssjekking som må foregå før WU kan fortsette å nedlaste i bakgrunnen. 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 13. mars 2019 Del Skrevet 13. mars 2019 Jeg merker *veldig* godt at det er oppdateringstid. Maskinen går mer eller mindre i knestående, på det verste kan jeg bare forlate maskinen og finne på noe annet. Om det er selve oppdateringene, eller noe av det andre som alltid kommer samtidig med oppdateringene som drar ned maskinen er egentlig ikke så interessant. Igjen, jobber du i Microsoft? Vil du sende forslag videre oppover i systemet? For det første bør ikke maskinen engang laste ned noe som helst uten klarsignal. Tilsvarende mode 2 i wsus-gpoen. Derimot kan vi godt få en veldig påtrengende maseskjerm med alternativer av typen 'oppdater alt nå', 'spør meg igjen om 15 minutter', 'spør meg igjen i morra'. Gjerne med tvungen oppdatering etter en uke og ekspert-modus hvor du kan styre det meste selv *uten* å måtte lage en infrastruktur rundt. Microsoft har hatt nok av virusbefengte maskiner som smitter i deres navn nettopp fordi de ikke har oppdatert systemet. Om du ikke er enig i EULA, så må du la være å bruke det. GPO styring gjelder PRO og ENT versjonen av Windows, så det er bare å kjøpe. Om maskinen skulle gå tregt, så er det mer sannsynlig en PEBCAB som ikke har installert systemet sitt rett. Hadde det vært feil med Windows, så skulle alle brukerne av Windows oppleve det samme, men du verden hvor mange cowboyer det er der ute som tror de kan, men det er liksom de samme folka som oppatt og oppatt har problemer. Det blir liksom kunnskap kom å treng deg på, her vil du motstand finne. Samt den vanlig gjengen med brønnpissere som uansett hva det er skal pisse i brønnen til landsbyen. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 13. mars 2019 Del Skrevet 13. mars 2019 Det burde ihvertfall være minst to valgmuligheter for hvordan man vil ha WU nedlastet. Man burde som Kahuna sier ha muligheten fra å avstå fra bakgrunnsnedlastningen dersom det ikke passer seg. Hva om de oppgavene du gjør til daglig er veldig CPU-intensive, da vil en WU være katastrofalt for arbeidsflyten den tiden det pågår. Og dersom du først nytter CPU intensivt selv så er det lite rom for WU å jobbe, og det vil ta en ren evighet å få nedlastet oppdateringen. Pluss alt av kryssjekking som må foregå før WU kan fortsette å nedlaste i bakgrunnen. Nei det vil ikke Microsoft ha noe av, for det som skjer da er at brukerne ikke patcher opp sitt system. WU kjører med laveste prioritet, og har du et system som krever 100% av CPU, så er nok ikke Windows systemet for deg. Lenke til kommentar
G Skrevet 13. mars 2019 Del Skrevet 13. mars 2019 Nei det vil ikke Microsoft ha noe av, for det som skjer da er at brukerne ikke patcher opp sitt system. WU kjører med laveste prioritet, og har du et system som krever 100% av CPU, så er nok ikke Windows systemet for deg. Vel mange vil nok være uenige med deg: We have Windows 7 SP1 (x86 and x64) deployed across our domain, running on hardware that ranges from very old to very new. A common problem that has started occurring (since the deployment of Windows 7) is that machines with 2 GB of memory will run very slowly during various times of day. Through process monitoring and live captures, we have narrowed it down to the wuaserv.exe service running inside a svchost.exe process. The service will consume as much memory as it can, until the machine is unusable. Stopping the windows update service immediately releases the memory and the box will run in a normal state again. There seems to be several others out there who have come across this problem, and all have come up with a couple common answers. Repair the windows update service (has not worked), or stop using Microsoft Update in favor of Windows Update Kilde: https://social.technet.microsoft.com/Forums/windows/en-US/4a782e40-bbd8-40b7-869d-68e3dfd1a5b4/windows-update-scan-high-memory-usage?forum=w7itproperf Wuauserv: High CPU and Memory Usage on Windows 10The problem when the Windows Update service loads the processor high and uses too much memory, also occurs in different Windows 10 builds. Open the Task Manager and find the process svchost.exe which consumes too much memory or CPU resources. Right click on it and select “Go to Services“. Since the Task Manager doesn’t allow you to determine which of the system services running inside the svchost process causes a high computer load, you need to use Process Explorer (as described above). Make sure that the high CPU and/or memory load is caused by the wuauserv service (in our example this is the C:\WINDOWS\system32\wuaueng.dll library). Kilde: http://woshub.com/fix-high-memory-usage-by-svchost-exe-wuauserv/ Slik feilsøking har jeg ikke tid til på et buggy system som Windows 10. Jeg har andre prioriteter i livet. Da får Microsoft sette seg ned å kode noe bedre snart. Windows 10 is a big, complicated OS that is constantly being tweaked. While some updates are small and you might not even notice them installing, others are massive and take a good chunk of time to install. The amount of time it takes can be affected by multiple factors. Kilde: https://www.windowscentral.com/why-windows-10-updates-take-so-long Windows 10 Forces Me to Update"Every time I try to shut down my computer, I was forced to update my Windows 10. But I really don't want to update my operating system because the automatic update might take up the system and network resources. Is there anybody can help me solve this problem and disable Windows 10 update? Thanks in advance." Whenever you are faced with Windows 10's automatic update notification like: Install updates automatically Download Updates but choose when to install them Check for updates but let me choose whether to download and install them What would you do? Here, we have the following solutions. Kilde: https://www.easeus.com/todo-backup-resource/how-to-stop-windows-10-from-automatically-update.html Det er nok ikke uten grunn at det har blitt utviklet framgangsmåter for å prøve å stagge WU en stund. 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 13. mars 2019 Del Skrevet 13. mars 2019 Vel mange vil nok være uenige med deg: Kilde: https://social.technet.microsoft.com/Forums/windows/en-US/4a782e40-bbd8-40b7-869d-68e3dfd1a5b4/windows-update-scan-high-memory-usage?forum=w7itproperf Kilde: http://woshub.com/fix-high-memory-usage-by-svchost-exe-wuauserv/ Slik feilsøking har jeg ikke tid til på et buggy system som Windows 10. Jeg har andre prioriteter i livet. Da får Microsoft sette seg ned å kode noe bedre snart. Kilde: https://www.windowscentral.com/why-windows-10-updates-take-so-long Kilde: https://www.easeus.com/todo-backup-resource/how-to-stop-windows-10-from-automatically-update.html Det er nok ikke uten grunn at det har blitt utviklet framgangsmåter for å prøve å stagge WU en stund. De to første linkene dine gjelder Windows 7. Den tredje linken er jo et resultat av at Microsoft har hørt på sine brukere og justert ned prioriteringen av update. Justere man ned prioriteten, går selvsagt tidsbruken opp. https://bgr.com/2018/03/20/microsoft-windows-update-process-suck-less/ Siste linken gidder jeg ikke bruke en kalori på. Lenke til kommentar
G Skrevet 13. mars 2019 Del Skrevet 13. mars 2019 Uansett hvordan du rosemaler Microsoft og Windows Update, så forsvinner ikke alle de dårlige brukeropplevelsene . Sitat and now that even more work is being done in the background while the machine is active, the expected offline time for the next major feature update has fallen all the way down to just 30 minutes. Fra lenkematerialet ditt. Selv 30 minutter oppdateringstid er bare helt tragisk fortsatt. Og hvilken kraftig maskinvare ble dette målt på? Folk sitter tross alt på mye forskjellig hardware som stiller med forskjellig ytelse. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 13. mars 2019 Del Skrevet 13. mars 2019 G skrev (På 13.3.2019 den 12.58): Uansett hvordan du rosemaler Microsoft og Windows Update, så forsvinner ikke alle de dårlige brukeropplevelsene . Fra lenkematerialet ditt. Selv 30 minutter oppdateringstid er bare helt tragisk fortsatt. Og hvilken kraftig maskinvare ble dette målt på? Folk sitter tross alt på mye forskjellig hardware som stiller med forskjellig ytelse. Trenger ikke rosemale, det er nok å fortelle fakta om hvor enkelt det er. Som sagt, Microsoft lyttet til de som klagde og satte ned CPU-prioriteten på oppdateringen. At de som klagde ikke skjønte hva det innebar, er IKKE Microsoft sin feil. De sluttet også med "tusen" oppdateringer og kom heller med en cumulative oppdatering. Men man kan aldri tilfredsstille de som aldri kan bli tilfredsstilt selv om de får det slikt de vil. Trassalderen vil aldri slippe taket i de. Om du ikke vil ha oppdateringer, så må man la være å være på Internett. Internett er ingen hyggelig plass for de med datamaskiner og begrensede kunnskaper om både datamaskiner og Internett. Håper at det en gang i tiden blir påbudt med sertifikat for å være på Internett med datamaskin. 1 Lenke til kommentar
G Skrevet 13. mars 2019 Del Skrevet 13. mars 2019 (endret) Trenger ikke rosemale, det er nok å fortelle fakta om hvor enkelt det er. Som sagt, Microsoft lyttet til de som klagde og satte ned CPU-prioriteten på oppdateringen. At de som klagde ikke skjønte hva det innebar, er IKKE Microsoft sin feil. Dårlig løsning. Samt Microsoft burde ha tatt tak i dette selv årevis siden. Det kan neppe ha vært noen stor hemmelighet at WU fungerte svært tregt. Endret 13. mars 2019 av G 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå