Sandormen Skrevet 6. mars 2019 Del Skrevet 6. mars 2019 TL;DR Sitat fra Kahuna; «Hvorfor kan ikke Windows update vente med å kjøre til jeg sier det er ok?« Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 6. mars 2019 Del Skrevet 6. mars 2019 Du har faktisk sagt ok til at Microsoft bestemmer, ved at du har akseptert EULA. "C:\Windows\System32\license.rtf" Er du Microsoft? Kan jeg møte opp på døra di og levere en personlig klage? 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 6. mars 2019 Del Skrevet 6. mars 2019 Jeg ser at det er en del som aldri kunne jobbet i en større bedrift/organisasjon der *tvungne* oppdateringer (og *ekstremt* streng GPO) er det du må forholde deg til. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 6. mars 2019 Del Skrevet 6. mars 2019 Jeg ser at det er en del som aldri kunne jobbet i en større bedrift/organisasjon der *tvungne* oppdateringer (og *ekstremt* streng GPO) er det du må forholde deg til. Hvordan tror du det går med 'patchesjefen' når brukerne går for å hente kaffe og kommer tilbake til en maskin som restarter? Muulig han får beskjed om å endre på ting? Oppdateringsregimet Microsoft stapper ned i halsen på hjemmebrukerne hadde ikke blitt godtatt i en bedrift. 4 Lenke til kommentar
G Skrevet 6. mars 2019 Del Skrevet 6. mars 2019 Du har faktisk sagt ok til at Microsoft bestemmer, ved at du har akseptert EULA. "C:\Windows\System32\license.rtf" Det gjør ikke saken noe bedre. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 6. mars 2019 Del Skrevet 6. mars 2019 (endret) Hvordan tror du det går med 'patchesjefen' når brukerne går for å hente kaffe og kommer tilbake til en maskin som restarter? Muulig han får beskjed om å endre på ting? Oppdateringsregimet Microsoft stapper ned i halsen på hjemmebrukerne hadde ikke blitt godtatt i en bedrift. Det er helt frivillig å bruke Microsoft sin Windows og du har faktisk akseptert deres vilkår for bruken. Endret 6. mars 2019 av Slettet-t8fn5F Lenke til kommentar
LangtGjesp Skrevet 6. mars 2019 Del Skrevet 6. mars 2019 Sånn fra sidelinjen: Jeg har brukt Windows 10 i tre og et halvt år. Før den tid brukte jeg Windows 7 etc. Jeg har faktisk aldri hatt dette problemet med at Windows kjører oppdateringer på en måte som forstyrrer meg. Er det noe jeg gjør for å forhindre uønskede oppdateringer? Det eneste jeg kan tenke meg, er at jeg oppdaterer Windows ganske ofte, i hvert fall to ganger hver uke. Man kan jo lure på om noe så enkelt kunne hjelpe for noen av deltagerne i denne tråden. Jo, når jeg slår av maskinen, hender det at jeg får valgene "Update and Shut Down" etc. Da har jeg ikke noe annet valg enn å oppdatere, men da er det heller ikke noe problem å la Windows kjøre en oppdatering. 2 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 7. mars 2019 Del Skrevet 7. mars 2019 Det er helt frivillig å bruke Microsoft sin Windows og du har faktisk akseptert deres vilkår for bruken.Hva har det å si for noe som helst? Update-opplegget er Ræva! 3 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 7. mars 2019 Del Skrevet 7. mars 2019 Hva har det å si for noe som helst? Update-opplegget er Ræva! Du klager på noe du har godtatt og akseptert. Har du noen annen løsning som garanterer et patchet operativsystem? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 7. mars 2019 Del Skrevet 7. mars 2019 Sånn fra sidelinjen: Jeg har brukt Windows 10 i tre og et halvt år. Før den tid brukte jeg Windows 7 etc. Jeg har faktisk aldri hatt dette problemet med at Windows kjører oppdateringer på en måte som forstyrrer meg. Er det noe jeg gjør for å forhindre uønskede oppdateringer? Det eneste jeg kan tenke meg, er at jeg oppdaterer Windows ganske ofte, i hvert fall to ganger hver uke. Man kan jo lure på om noe så enkelt kunne hjelpe for noen av deltagerne i denne tråden. Jo, når jeg slår av maskinen, hender det at jeg får valgene "Update and Shut Down" etc. Da har jeg ikke noe annet valg enn å oppdatere, men da er det heller ikke noe problem å la Windows kjøre en oppdatering. Det er jo noen som fremstår her inne som om de er såpass opptatt at de ikke har tid til å oppdatere OS'et sitt. De har ikke en minutt ledig, men å sitte her inne å lire av seg hvor elendig Windows Update er, det har de tid til. Løgnere hele gjengen og er bare brønnpissere som gjør slikt. Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 7. mars 2019 Del Skrevet 7. mars 2019 Sånn fra sidelinjen: Jeg har brukt Windows 10 i tre og et halvt år. Før den tid brukte jeg Windows 7 etc. Jeg har faktisk aldri hatt dette problemet med at Windows kjører oppdateringer på en måte som forstyrrer meg. Er det noe jeg gjør for å forhindre uønskede oppdateringer? Det eneste jeg kan tenke meg, er at jeg oppdaterer Windows ganske ofte, i hvert fall to ganger hver uke. Man kan jo lure på om noe så enkelt kunne hjelpe for noen av deltagerne i denne tråden. Jo, når jeg slår av maskinen, hender det at jeg får valgene "Update and Shut Down" etc. Da har jeg ikke noe annet valg enn å oppdatere, men da er det heller ikke noe problem å la Windows kjøre en oppdatering. Jobber selv i IT, og ser denne typen problematikk hele tiden. Nå kjøres jo det meste hos oss igjennom Configuration Manager og patching som gjøres av dedikerte folk, men å holde maskinen din oppdatert er og bør være normal rutine for alle. Det er litt som å sjekke oljen på bilen din. Sjekke at ting er som det skal. Hvis du sjekker for updates én gang i uken, vil dette gjøre at ting oppleves som greiere. Istedenfor å gå 6 måneder uten å sjekke, og deretter blir sint fordi maskinen din må restartes 3 ganger,så masse tid på og laste ned og installere. Vasker du bilen din hver uke vil det går mye fortere og smidigere hver gang, en hvis du vasker den månedlig. 1 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 7. mars 2019 Del Skrevet 7. mars 2019 Du klager på noe du har godtatt og akseptert. Har du noen annen løsning som garanterer et patchet operativsystem?Jeg klager fordi det er dårlig. Jeg har *ikke* godtatt og akseptert det da det aldri har eksistert noen reell forhandlingssituasjon mellom Microsoft og meg. Lenke til kommentar
Ximalas Skrevet 7. mars 2019 Del Skrevet 7. mars 2019 Siden oppdateringene stort sett bare kommer én gang i måneden, så hvorfor ikke stanse Windows Update-tjenesten og bare starte den ved behov? net stop wuauserv sc config wuauserv start=disabled net start wuauserv 1 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 7. mars 2019 Del Skrevet 7. mars 2019 Jobber selv i IT, og ser denne typen problematikk hele tiden. Nå kjøres jo det meste hos oss igjennom Configuration Manager og patching som gjøres av dedikerte folk, men å holde maskinen din oppdatert er og bør være normal rutine for alle. Det er litt som å sjekke oljen på bilen din. Sjekke at ting er som det skal. Hvis du sjekker for updates én gang i uken, vil dette gjøre at ting oppleves som greiere. Istedenfor å gå 6 måneder uten å sjekke, og deretter blir sint fordi maskinen din må restartes 3 ganger,så masse tid på og laste ned og installere. Vasker du bilen din hver uke vil det går mye fortere og smidigere hver gang, en hvis du vasker den månedlig. Dårlige eksempler! Hadde bilen din oppført deg på samme måte så hadde den stoppet litt uventet, kjørt ut på siden og nektet å bevege seg før etter gjennomført oljeskift. Også hadde det stått et punkt på side 345 i manualen om at dette ville skje hver 15000km, eller hver 20de måned, omtrent. 3 Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 7. mars 2019 Del Skrevet 7. mars 2019 Dårlige eksempler! Hadde bilen din oppført deg på samme måte så hadde den stoppet litt uventet, kjørt ut på siden og nektet å bevege seg før etter gjennomført oljeskift. Også hadde det stått et punkt på side 345 i manualen om at dette ville skje hver 15000km, eller hver 20de måned, omtrent. Så hva er du ute etter? Er du ute etter et operativsystem som er helt vedlikeholdsfritt? Eller ønsker du at Windows gir tydeligere og bedre meldinger, kanskje meldinger en god stund i forveien? For som på bilen din, så trenger maskinen en service nå og da, og denne servicen er da updates som kan føre til restarts. Ser jo helt klart problematikken om Windows plutselig slenger en melding i trynet ditt "Maskinen din restarter om tre minutter", men det har de blitt mye bedre på. Lenke til kommentar
Pop Skrevet 7. mars 2019 Del Skrevet 7. mars 2019 Skjønner virkelig ikke den ekstreme sutringa over update-regimet. Se på alternativet. Hva hadde skjedd om det skulle være manuell installasjon av patcher? Hvor mange pc-brukere verden over, hadde ikke vært tidenes enkleste mål for botnet, info-lekkasjer, id-tyveri etc? Oppdateringene tar for mye tid?! Hjelp. Jeg skulle ønske det var enda oftere oppdateringer, så hadde jeg følt meg et lite hakk tryggere i forhold til zero day også. Nå føler jeg mer på at zero week og zero month fortsatt er et issue. Uten automatikk på oppdateringer tror jeg størstedelen av pc-parken i verden går greit til helvete. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 7. mars 2019 Del Skrevet 7. mars 2019 Så hva er du ute etter? Er du ute etter et operativsystem som er helt vedlikeholdsfritt? Eller ønsker du at Windows gir tydeligere og bedre meldinger, kanskje meldinger en god stund i forveien? For som på bilen din, så trenger maskinen en service nå og da, og denne servicen er da updates som kan føre til restarts. Ser jo helt klart problematikken om Windows plutselig slenger en melding i trynet ditt "Maskinen din restarter om tre minutter", men det har de blitt mye bedre på. De har fortsatt ikke gjort noe med det helt fundamentale, altså at maskinen restarter uten min godkjennelse. Det er den *ene* tingen jeg vil ha endret. Kompenser gjerne med en aggressiv maseskjerm som plager meg kontinuerlig når jeg lar det gå for lenge uten å patche men det avgjørende tastetrykket er det jeg som skal ha. 3 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 7. mars 2019 Del Skrevet 7. mars 2019 Jeg klager fordi det er dårlig. Jeg har *ikke* godtatt og akseptert det da det aldri har eksistert noen reell forhandlingssituasjon mellom Microsoft og meg. Du har aksepter, ved at du bruker Windows. Slutt å gjør deg dum med vilje! Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 7. mars 2019 Del Skrevet 7. mars 2019 (endret) Skjønner virkelig ikke den ekstreme sutringa over update-regimet. Se på alternativet. Hva hadde skjedd om det skulle være manuell installasjon av patcher? Hvor mange pc-brukere verden over, hadde ikke vært tidenes enkleste mål for botnet, info-lekkasjer, id-tyveri etc? Jeg brukte Linux i fire år. Oppdateringene kommer mye oftere enn på Windows. Man får sikkerhetsoppdateringer raskere. Som standard får man opp en meldingsboks, og trykker bare OK. Men: man har muligeten til å utsette dem så lenge man vil. Så det er en vinn-vinn-situasjon. Bedre på begge måter. Om man så utsetter oppdateringen i to uker, så har man likevel oppdatert før mange av windows-brukerne... Dessuten er det mange distroer som har en release-modell der man KUN får sikkerhetsoppdateringer. Man belemres altså ikke med feature updates, dersom man ikke ønsker det. Dette er det folk ønsker seg. Ikke at det aldri skal komme oppdateringer. Endret 7. mars 2019 av Emancipate 2 Lenke til kommentar
Pop Skrevet 7. mars 2019 Del Skrevet 7. mars 2019 Kjenner greit til oppdateringer på Linux, har to maskiner hjemme. Men jeg er også ganske overbevist om at brukergruppene for windows-miljø og Linux er noe ulike. Om man ser på bevissthetsnivå for hvordan maskinen fungerer og hva den består av. Er overbevist om at du finner flere kompetente brukere på Linux enn Windows. Målt i andelen brukere. Dermed bør det også være flere valgmuligheter på Linux, jeg tenker de er kanskje mer i stand til å ta bevisste og kompetente valg. Ulempen med Windows er at det er et system mer for massene. Så for mange brukere er færre innstillingsmuligheter til det bedre. Og desto mer til irritasjon for de som allerede forstår risiko ved å utsette oppdateringer med en dag eller en måned. Ellers er jeg selvsagt enig i tankegangen om mer valgfrihet. Hadde det ikke vært for de som tror de er flinke nok til å velge selv, men faktisk ikke er det. Vi har dessverre mange slike i min bransje. Samfunnets mest selvgode jobber her... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå