Gå til innhold

Mange opplever at de mangler kontroll over Windows Update

Anbefalte innlegg

Min erfaring er at brukere er uhorvelig dårlig til å oppdatere maskinene sine. Mange vet ikke engan hvor man finner oppdateringsfunksjonen. -Og de aner overhovedet ikke forskjellen på en ‘månedlig’ og en halvårs’oppgradering’. -Etter 4-5 minutter går de i panikk, holder powerknappen inne, og ender med å komme til meg...

Hele systemet er idiotisk.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja jeg vet stort sett alt om Windows update, men viste du at man utsette Windows til å ikke installere oppdateringer i 35 dager?

Om du ikke vil ha oppdateringer på 35 dager, kan man like gjerne kjøpe Mac og kjøre MacOS.

Det er dessuten bare 6 timer i døgnet, du ikke kan neket Windows å gjøre oppdateringer. Det burde vært en smal sak og lage det til den tiden når du sover.

Men er man problemorientert og ikke løsningsorientert, så er det meste fryktelig vanskelig.

Dette er neppe noen god løsning for eksempel for en forsker som står overfor et gjennombrudd. Da jobbes det muligens 24/7. Ja jeg vet, hvor dumt vil det være å ha Windows-løsning i et slikt scenario.

Men det kan godt treffe en gamer like fullt, som gamer f.eks. 26 timer om gangen og sover tilsvarende lenge, eller hvilke andre scenario man ønsker å framsette. Poenget er at det aldri vil passe for alle.

Så jeg er enig i at Microsoft heller bør plage folk med meldinger, men la brukeren helt og holdent få bestemme når innstallasjonen skal skje. Meldingene kan gjerne bli mer og mer plagsomme jo lengre bruker utsetter det å oppdatere, så lenge den ikke blokkerer for bruken av PC-ene.

Om meldingene kommer både på innpust og utpust. F.eks. meldinger også ved omstart, oppstart og nedstengning så er jo dette helt greit, så lenge ingen noensinne blir påført en plasterlapp med tvang.

Endret av G
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Det er fortsatt ikke brukervennlig.

Etter 35 dager så har en glemt av oppdateringene, siden den ikke minner deg på det. Den 36. dagen så restarter den av seg selv...

Jeg vil ha en vennlig forespørsel når nye oppdateringer er tilgjengelig. Den kan gjerne spørre om jeg vil oppdatere når jeg restarter eller skrur av maskinen, og evt en gang annenhver dag. Om jeg ikke oppdaterer på f.eks 14dager, ha en kontinuerlig beskjed på skjermen om å restarte, det går greit. Jeg kan tilogmed akseptere at win10 home restarter seg selv etter 30dager, men jeg vil ha advarsler i minst ei uke før det skjer.

Jeg vil IKKE at maskinen plutselig restarter av seg selv, der den lukker alt av programmer jeg har åpent. Det er INGEN annen software som gjør noe lignende.

Og at jeg sover betyr ikke at pc'en sover. Jeg har mistet data fra flere tester som har foregått over natten pga av dette. Win 10 pro'en på jobb er derfor kun satt opp med manuelle oppdateringer nå. Men det er jo heller ikke en god løsning mtp sikkerhet. 

Edit: Kan nevne at eneste måte å hindre win10 home å restarte, er å sette nettverket til "metered mode". Så skrur jeg av dette en gang eller to i måneden for å oppdatere. Kjempebrukervennlig...

Mye software som ikke lar deg bruke programmene under en oppdateringsprosess og har du de kjørende, så er det ofte at de bare restarter, når oppdateringsprosessen er over. Det kommer helt an på hva du velger om de bare skal laste ned oppdateringen eller om de k\skal laste ned oppdatering og kjøre den. Windows er et av de få som venter såpass lenge som det Windows update gjør og du får en vennlig forespørsel akkurat slik du ønsker i mange timer før det skjer den ene gangen i måneden.

Men når ikke den snilleste oppførselen ikke er godt nok, kan du jo skifte til de "flotte" alternativene som finnes.

Lenke til kommentar

Vet ikke helt hva jeg tror.

Vis Windows ikke laster ned oppdateringene, kan den ikke installere de får PCen skrues av.

Vis PCen ikke skrues av, kan ikke Windows installere oppdateringer.

Vis PCen skrues av, men Windows ikke har lastet ned oppdateringene så blir de ikke installert.

Jeg føler det er her problemet ligger en plass, fordi man bruke ofte laptopper på en sånn måte at man "klapper igjen lokket" i stede for av knappen. Og det øyeblikket du kombinerer dette med 5+ skrivebordsprogram og 2-3 brukere som deler laptopen på f.eks en arbeidsplass må Windows enten nuke de aktive brukerne eller aldri oppdatere.

Og vis du legger til litt logikk på det blir da problemet

Vis Windows skrur seg av, kan jeg ikke ha aktive programmer

Vis laptoppen sover når lokket går ned på slutten av dagen, kan jeg ha massevis av aktive programmer

Derfor vil jeg aldri skru av laptoppen, og dermed banne høylitt på det viser seg at den har drept maskinen i løpet av natta.

Verste jeg har vært borti så langt var å finne på noe annet enn kontorarbeid i 2-3 timer mens laptoppen installerte en enorm oppdatering en morgen. Det var forferdelig.

Så enkelt er det vel at dette kommer til å være et mareritt fordi PCene blir brukt på den måten de blir, ofte ukesvis mellom restarter fordi Excel tar livet av Kutt og Lim funksjonen når det har stått på lenge nok.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Har du vurdert alternativene for å unngå den ene gangen i måneden du må oppdatere Windows?

Jeg vurderte alternativene slik at jeg kjøpte en laptop i 2017 for å installere ubuntu på den da, og så bruke den som skole pc. Ubuntu lot seg ikke installere og jeg måtte fortsatt ha en pc til skole. Da ble det å benytte win 10. Med de ulempene det medførte. Jeg eier utstyret. Det er mitt og da forlanger jeg kontroll. Om det kommer inn en gjøk og skal ta fra meg kontroll, ender det opp med at gjøken blir kastet ut ... når jeg får det til

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ærlig talt. Det var kanskje snakk om en driver e.l. Prøvde du andre varianter av Linux? Skulle vært interessant å vite mer om dette.

Jeg kjøpte en Asus r417sa på poser til 2000kr med tanke på at det var en PC for skolebruk. Det var uefi som forhindrer meg, samt pendrive Linux med Ubuntu på som ikke ville funke til den pc'n. I vinter forsøkte jeg YUMI med støtte for uefi, med Ubuntu x64 LTS 18.04, og det gikk knall.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Jeg hadde det så travelt da jeg var student at jeg forlangte at JEG skulle bestemme når en oppdatering kom. La meg presisere: Jeg bor på 50 m2 med ett soverom. Jeg har samboer og ett barn. Ergo er det ikke rom for å legge laptopen på lading for da får barnet tak i den. Laptopen må skrus av og gjemmes vekk. Det gjalt for to år siden også. Så jobba jeg mye samtidig som jeg studerte. Når begynner da den forbanna laptopen å oppdatere seg? Jo det er midt i skoletiden da jeg skal være produktiv.

Det var også øyeblikk i en helg i ny og ne der jeg hadde mulighet til å skru på laptop og oppdatere den, men gjett hva? Da kommer det ingen oppdateringer, for de har den tygget seg gjennom midt i uka da jeg var på skolen!

Ergo forlanger jeg å ha et system der JEG bestemmer reglene. Enkelt og greit.

Når man er på skole, så kan du fint laste ned oppdateringen mens du jobber på maskinen. Det skal ikke påvirke hastigheten mot nettet, da Winodws Update bruker BITS for nedlasting. Videre kan du rett før du drar hjem den onsdagen, be maskinen om å installere oppdateringen og restarte. Om du har lengre reisevei på mer enn 10 minutter fra du klapper maskinen sammen og til du er hjemme, så klarer maskinen fint å installere den månedens oppdatering på den tiden.

Men alt dette avhenger av om du er løsningsorientert eller problemorientert.

Endret av Slettet-t8fn5F
Lenke til kommentar

Har innsett at å prøve å overstyre Win update er bortkastet energi. Jeg tar heller høyde for at ting vil feile, så det ligger ingen viktige filer i Mine Dokumenter osv. Kun noen få filer ligger i slike mapper, som enkelte spill som vil ha en katalog i MyGames f.eks. Da er det greit med en backup en gang pr uke. Nok av verktøy sørger for en automatikk på dette. 

Om Windows vil restarte pcen min kl 18, så kan jeg fint ta fem minutters pause da, eller kl 23. Gidder virkelig ikke bruke energi på å skrike på internett over hvor tjukke i huet microsoft er som ikke kan følge akkurat min døgnrytme og mitt liv. Innstillingene jeg kan gjøre i dag for ulike tidspunkt er tilstrekkelig.

Endret av Pop
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg tror du mangler litt virkelighetsforståelse. Artikkelen som denne diskusjonen er basert på forteller om brukere hvor oppdateringene fort kan ta 1 time:

For eksempel er det slik at mens tiden det tar å starte opp på nytt etter en månedlig oppdatering ofte bare er noen få minutter lenger enn ved en vanlig omstart, kan omstarten etter en av de store, halvårlige funksjonsoppdateringene fort ta en time på en gjennomsnittlig pc.

Også Pop innrømmer at det er et problem med Windows sin måte å gjøre det på:

Har innsett at å prøve å overstyre Win update er bortkastet energi. Jeg tar heller høyde for at ting vil feile, så det ligger ingen viktige filer i Mine Dokumenter osv. Kun noen få filer ligger i slike mapper, som enkelte spill som vil ha en katalog i MyGames f.eks. Da er det greit med en backup en gang pr uke. Nok av verktøy sørger for en automatikk på dette.

Om Windows vil restarte pcen min kl 18, så kan jeg fint ta fem minutters pause da, eller kl 23. Gidder virkelig ikke bruke energi på å skrike på internett over hvor tjukke i huet microsoft er som ikke kan følge akkurat min døgnrytme og mitt liv. Innstillingene jeg kan gjøre i dag for ulike tidspunkt er tilstrekkelig.

Endret av G
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Jeg tror du mangler litt virkelighetsforståelse. Artikkelen som denne diskusjonen er basert på forteller om brukere hvor oppdateringene fort kan ta 1 time:

Tenk at kongen av utenomsnakk her inne kommer med en slik tiltale. Oi da må jeg skjerpe meg og kun diskutere artikkelen.

Ja en artikkel basert på svarene til 93 britiske brukere får virkelig frem gjennomsnittet. Hvem er det som da som mangler virkelighetsforståelse?

Lenke til kommentar

G, den 06 Mar 2019 - 10:55, sa:snapback.png

Tenk at kongen av utenomsnakk her inne kommer med en slik tiltale. Oi da må jeg skjerpe meg og kun diskutere artikkelen.

Ja en artikkel basert på svarene til 93 britiske brukere får virkelig frem gjennomsnittet. Hvem er det som da som mangler virkelighetsforståelse?

En større samplesize (flere deltakere) vil ikke redusere maks-tiden deltakerne rapporterer at det tar å installere oppdateringer...Heller motsatt.

• Liker 3
Lenke til kommentar

I 8 og tidligere gikk det jo ann å bruke denne:

Windows-Update-settings-local-admins-can

Og sette den til automatisk nedlasting, men ikke å installere. Så avslutter man sessjonen med å skru av PCen i stede for å ha permanent sovende PC med aktive programmer.

Men dette er jo ikke lengre mulig på Windows 10.

I stede får man kjøre en runde med gpedit eller hive rett inn i registret:

Windows Registry Editor Version 5.00

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Policies\Microsoft\Windows\WindowsUpdate\AU]
"NoAutoUpdate"=dword:00000000
"AUOptions"=dword:00000003

Og dette er jo fortsatt ikke optimalt. Windowsløsningen på problemet er jo tross alt idioti, men brukernes måte å kjøre maskinen på er også idioti.

Windows løsning med å 'nuke it from orbit' er ikke spesielt proffesjonelt.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Når man er på skole, så kan du fint laste ned oppdateringen mens du jobber på maskinen. Det skal ikke påvirke hastigheten mot nettet, da Winodws Update bruker BITS for nedlasting. Videre kan du rett før du drar hjem den onsdagen, be maskinen om å installere oppdateringen og restarte. Om du har lengre reisevei på mer enn 10 minutter fra du klapper maskinen sammen og til du er hjemme, så klarer maskinen fint å installere den månedens oppdatering på den tiden.

Hva om jeg forteller deg at jeg ... ikke hadde tiden du påpeker? Skole - kjøre bil i 5 min - hente kid i bhg - putte mat i kid når man er vel hjemme - kjøre til jobb - hjemme igjen klokka 23 - sove 4-5 timer - morgen rutiner - kjøre kid i bhg - skole - hente kid i bhg - repeat. Hadde jeg bare vært singel og barnløs samtidig som jeg hadde vært på skole og jobbet, så hadde jeg kanskje hatt tid til å innrette meg etter win update. Men sånn er ikke virkeligheten. «Bare sånn og sånn» funker ikke.

Lenke til kommentar

*Du* mangler virkelighetsforståelse når du ikke klarer å innse at uforutsigbare restarter er en uting.
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

*Du* mangler virkelighetsforståelse når du ikke klarer å innse at uforutsigbare restarter er en uting.

De er ikke uforutsigbare.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Hva om jeg forteller deg at jeg ... ikke hadde tiden du påpeker? Skole - kjøre bil i 5 min - hente kid i bhg - putte mat i kid når man er vel hjemme - kjøre til jobb - hjemme igjen klokka 23 - sove 4-5 timer - morgen rutiner - kjøre kid i bhg - skole - hente kid i bhg - repeat. Hadde jeg bare vært singel og barnløs samtidig som jeg hadde vært på skole og jobbet, så hadde jeg kanskje hatt tid til å innrette meg etter win update. Men sånn er ikke virkeligheten. «Bare sånn og sånn» funker ikke.

Det tar jo tid å mate ungen, så da kan du kjøre oppdateringer den gangen i måneden.

Hvorfor kan ikke Windows update kjøre om natten når alle sover?

Lenke til kommentar

...

Hvorfor kan ikke Windows update kjøre om natten når alle sover?

Hvorfor kan ikke Windows update vente med å kjøre til jeg sier det er ok? Jeg bruker i praksis maskinen 24/7, det finnes *ingen* tidspunkter hvor det passer at maskinen restartes uten min tillatelse.

Det verste er ikke at det er så fordømt dårlig, det verste er at Microsoft har jobbet hardt for å få det sånn!

• Liker 3
Lenke til kommentar

Mange opplever at de mangler kontroll over Windows Update

Det er strengt tatt ikke en opplevelse, men et faktum.

Mange har opplevd at arbeid har gått tapt fordi de ikke forstår adferden til Windows Update godt nok.

Det er nok ikke fordi man ikke forstår atferden, men fordi atferden er brukerfiendlig. Det er ikke sånn at hvis man bare forstår at maskina selvsagt kan restarte når som helst, så er det greit. Maskina kan også restarte innenfor Active hours hvis Microsoft mener oppdateringen er viktig nok. (Det er mange som skylder på brukerne, som ikke har fått med seg dette. Inkludert de som har lagt flytdiagrammet i artikkelen.)

Windows oppdaterer også over "metered connections", selv om man har nektet dette. (Dette er det også mange som ikke har fått med seg.)

• Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Hvorfor kan ikke Windows update vente med å kjøre til jeg sier det er ok? Jeg bruker i praksis maskinen 24/7, det finnes *ingen* tidspunkter hvor det passer at maskinen restartes uten min tillatelse.

Det verste er ikke at det er så fordømt dårlig, det verste er at Microsoft har jobbet hardt for å få det sånn!

Du har faktisk sagt ok til at Microsoft bestemmer, ved at du har akseptert EULA.

6. Oppdateringer. Programvarenser jevnlig etter system- og appoppdateringer og laster dem ned og installerer dem for deg. Du kan motta oppdateringer bare fra Microsoft eller autoriserte kilder, og Microsoft må kanskje oppdatere systemet ditt for å gi deg disse oppdateringene. Ved å godta denne avtalen godtar du å motta disse automatiske oppdateringene uten ytterligere varsel.

"C:\Windows\System32\license.rtf"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...