Gå til innhold

Mange opplever at de mangler kontroll over Windows Update

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Får en boble opp som sier at maskinen vil installere oppdateringer og jeg kan da selv velge om jeg vil gjøre den da eller senere.

Jeg synes det fungerer fint nå i forholdt til før da man selv måtte sjekke om det var oppdateringer tilgjengelig, men det er sikkert det at jeg bruker W10 pro som er årsaken til at jeg ikke blir overrasket :)

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Jeg hadde mye problemer rundt oppdateringer og win10 i de to årene jeg gikk på skole. Var så stressa at jeg glemte når pc'n skulle omstarten. Det skjedde gjerne midt i skoletid der jeg skrev dokumenter. Heldigvis brukte jeg google docs som lagrer hvert tastetrykk. Men det var forferdelig irriterende å ha problemer med eget verktøy hele tiden. Nå er win10 byttet ut med Ubuntu der jeg har mer kontroll. Burde gjort det da jeg skaffet den pc'n, men dessverre var det umulig å få til pga uefi osv.. selv om dette var skrudd av

• Liker 3
Lenke til kommentar

Nå er win10 byttet ut med Ubuntu der jeg har mer kontroll.

Det er nok der mye ligger, de som har kompetansen vil helst ha full kontroll men de som klør seg i hodet hver gang de skal åpne et words-dokument er nok hovedmengden til Windows sine kunder og de sliter nok men å oppdatere selv så da fungerer automatikken.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Dagens windows update er ubrukelighet på høyt nivå. Ideen med å restarte pcen 'mens du ikke bruker den' er hårreisende dårlig utført. Litt som om boligalarmen min skulle sende melding til potensielle inbruddstyver om når jeg er ute av huset..

Jeg vil ha instillingen 'maskinen skal kun restartes når jeg sier ja', så får MS heller legge til en masefunksjon som blir stadig mer påtrengende etter som tiden går uten at jeg oppdaterer.

Windows Update feiler utrolig nok i andre enden også. Jeg savner en knapp med 'oppdater nå og ikke stopp før alt er ferdig'. Jeg plukket en maskin med fra hyllen som hadde mistet to oppdateringsrunder, det tok et døgn før den var ferdig oppdatert.

• Liker 6
Lenke til kommentar

Det er faktisk så enkelt som at Microsoft hadde snudd det på hodet ... Fra "Working Hours" til "Maintainence Hours". Hvilket tidsrom KAN du få lov å starte på nytt ... Da hadde jeg sagt mellom 05:30 og 06:00. Alt annet er "WORKING HOURS FFS!"

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er nok der mye ligger, de som har kompetansen vil helst ha full kontroll men de som klør seg i hodet hver gang de skal åpne et words-dokument er nok hovedmengden til Windows sine kunder og de sliter nok men å oppdatere selv så da fungerer automatikken.

Men hvorfor trenge på denne "Apple Spoon-feed"-politikken mot dumme brukere over på alle?

Hvorfor skal en Windows Server 2016, som står som produksjons server (Virtual Host) ignorere GPO-innstillingene den har fått om at den ALDRI SKAL GJØRE WINDOWS UPDATE, allikevel gjøre det, restarte og ta ned 10 andre virtuelle maskiner samtidig? Bare fordi Microsoft syns det er JÆVLA SMART?

• Liker 7
Lenke til kommentar

Det er faktisk så enkelt som at Microsoft hadde snudd det på hodet ... Fra "Working Hours" til "Maintainence Hours". Hvilket tidsrom KAN du få lov å starte på nytt ... Da hadde jeg sagt mellom 05:30 og 06:00. Alt annet er "WORKING HOURS FFS!"

Det er enda ikke godt nok da.

Jeg har vanligvis oppe en del dokumenter, programmer, research, verktøy, monitorerings-script, etc.

Det finnes ingen god grunn til at windows skal kunne skru ned alt dette for å restarte automatisk!

• Liker 7
Lenke til kommentar

Det er enda ikke godt nok da.

Jeg har vanligvis oppe en del dokumenter, programmer, research, verktøy, monitorerings-script, etc.

Det finnes ingen god grunn til at windows skal kunne skru ned alt dette for å restarte automatisk!

For det fleste fornuftige mennesker *burde* det være åpenbart at du fortsatt 'bruker maskinen', uansett om du ikke sitter der, eller hva klokka er. Microsoft har dessverre bestemt seg for at det ikke finnes noe bruksområde som er viktig nok til at ikke de kan restarte maskinen for å oppdatere den.
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Jeg hadde mye problemer rundt oppdateringer og win10 i de to årene jeg gikk på skole. Var så stressa at jeg glemte når pc'n skulle omstarten. Det skjedde gjerne midt i skoletid der jeg skrev dokumenter. Heldigvis brukte jeg google docs som lagrer hvert tastetrykk. Men det var forferdelig irriterende å ha problemer med eget verktøy hele tiden. Nå er win10 byttet ut med Ubuntu der jeg har mer kontroll. Burde gjort det da jeg skaffet den pc'n, men dessverre var det umulig å få til pga uefi osv.. selv om dette var skrudd av

Om du ikke hadde kontroll i Windows, så har du neppe noe mer kontroll i Ubuntu.

Å skylde på Windows for egen kunnskapsløshet, er bare så avslørende. Med Windows 10, så er det enda lettere å styre når oppdateringer SKAL installeres, for det er vel ingen som er så dumme at de velger å ikke installere oppdateringer.

Men det er jo som vanlig at de som har problemer med enkle ting, også har problemer med vanskeligere ting. Å styre når Windows skal oppdatere maskinen, er enkelt. Svært enkelt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Å skylde på Windows for egen kunnskapsløshet, er bare så avslørende. Med Windows 10, så er det enda lettere å styre når oppdateringer SKAL installeres, for det er vel ingen som er så dumme at de velger å ikke installere oppdateringer.

Men det er jo som vanlig at de som har problemer med enkle ting, også har problemer med vanskeligere ting. Å styre når Windows skal oppdatere maskinen, er enkelt. Svært enkelt.

Dette er ganske kunnskapsløst og arrogant.

Er du klar over at win10 home ikke gir noen mulighet overhode for å skru av automatisk omstart av maskinen? Og å kunne stille inn tidspunkt på døgnet, er ikke "å enda lettere styre når oppdateringer skal installeres". Er du klar over at win10 endrer innstillingene for oppdatering flere ganger i året? Er du klar over at hvis du trykker "update now", så får du nyeste oppdateringen fra win10, selv om du har innstilt win update til kun å motta "modne oppdateringer" som har vært ute ei stund?

Edit: Det over er en Trump-kommentar. "er enkelt. Svært enkelt". Uten noe begrunnelse.

Endret av Axefjord
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Men hvorfor trenge på denne "Apple Spoon-feed"-politikken mot dumme brukere over på alle?

Hvorfor skal en Windows Server 2016, som står som produksjons server (Virtual Host) ignorere GPO-innstillingene den har fått om at den ALDRI SKAL GJØRE WINDOWS UPDATE, allikevel gjøre det, restarte og ta ned 10 andre virtuelle maskiner samtidig? Bare fordi Microsoft syns det er JÆVLA SMART?

Ein Hyper-V server skal ikkje ha tilgang til internet, og då vil den ikkje få patchane direkte frå Microsoft.

For den typen miljøer bør du ha patchesystem med full kontroll (WSUS/SCCM/...).

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg hadde det så travelt da jeg var student at jeg forlangte at JEG skulle bestemme når en oppdatering kom. La meg presisere: Jeg bor på 50 m2 med ett soverom. Jeg har samboer og ett barn. Ergo er det ikke rom for å legge laptopen på lading for da får barnet tak i den. Laptopen må skrus av og gjemmes vekk. Det gjalt for to år siden også. Så jobba jeg mye samtidig som jeg studerte. Når begynner da den forbanna laptopen å oppdatere seg? Jo det er midt i skoletiden da jeg skal være produktiv.

Det var også øyeblikk i en helg i ny og ne der jeg hadde mulighet til å skru på laptop og oppdatere den, men gjett hva? Da kommer det ingen oppdateringer, for de har den tygget seg gjennom midt i uka da jeg var på skolen!

Ergo forlanger jeg å ha et system der JEG bestemmer reglene. Enkelt og greit.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Dette er ganske kunnskapsløst og arrogant.

Er du klar over at win10 home ikke gir noen mulighet overhode for å skru av automatisk omstart av maskinen? Og å kunne stille inn tidspunkt på døgnet, er ikke "å enda lettere styre når oppdateringer skal installeres". Er du klar over at win10 endrer innstillingene for oppdatering flere ganger i året? Er du klar over at hvis du trykker "update now", så får du nyeste oppdateringen fra win10, selv om du har innstilt win update til kun å motta "modne oppdateringer" som har vært ute ei stund?

Edit: Det over er en Trump-kommentar. "er enkelt. Svært enkelt". Uten noe begrunnelse.

Ja jeg vet stort sett alt om Windows update, men viste du at man utsette Windows til å ikke installere oppdateringer i 35 dager?

Om du ikke vil ha oppdateringer på 35 dager, kan man like gjerne kjøpe Mac og kjøre MacOS.

Det er dessuten bare 6 timer i døgnet, du ikke kan neket Windows å gjøre oppdateringer. Det burde vært en smal sak og lage det til den tiden når du sover.

Men er man problemorientert og ikke løsningsorientert, så er det meste fryktelig vanskelig.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Jeg hadde det så travelt da jeg var student at jeg forlangte at JEG skulle bestemme når en oppdatering kom. La meg presisere: Jeg bor på 50 m2 med ett soverom. Jeg har samboer og ett barn. Ergo er det ikke rom for å legge laptopen på lading for da får barnet tak i den. Laptopen må skrus av og gjemmes vekk. Det gjalt for to år siden også. Så jobba jeg mye samtidig som jeg studerte. Når begynner da den forbanna laptopen å oppdatere seg? Jo det er midt i skoletiden da jeg skal være produktiv.

Det var også øyeblikk i en helg i ny og ne der jeg hadde mulighet til å skru på laptop og oppdatere den, men gjett hva? Da kommer det ingen oppdateringer, for de har den tygget seg gjennom midt i uka da jeg var på skolen!

Ergo forlanger jeg å ha et system der JEG bestemmer reglene. Enkelt og greit.

Har du vurdert alternativene for å unngå den ene gangen i måneden du må oppdatere Windows?

Lenke til kommentar

Ja jeg vet stort sett alt om Windows update, men viste du at man utsette Windows til å ikke installere oppdateringer i 35 dager?

Om du ikke vil ha oppdateringer på 35 dager, kan man like gjerne kjøpe Mac og kjøre MacOS.

Det er dessuten bare 6 timer i døgnet, du ikke kan neket Windows å gjøre oppdateringer. Det burde vært en smal sak og lage det til den tiden når du sover.

Men er man problemorientert og ikke løsningsorientert, så er det meste fryktelig vanskelig.

Hvorfor er det greit å oppdatere og restarte maskinen mens jeg sover? Microsoft vet ikke hvordan jeg bruker maskinen min og de bryr seg heller ikke om å finne det ut. De stapper bare oppdateringene ned i halsen på oss. Om de gjør det bak ryggen vår eller mens vi bruker maskinen aktivt blir like galt.
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Jeg er i mot at en AI-funksjon er blitt implementert eller implementeres. Denne kan vel utnyttes av ondsinnede til å velge å kryptere diskene dine heftigst når du ikke er tilstede, men hvor maskinen er slått på.

Lenke til kommentar

Det er fortsatt ikke brukervennlig.

Etter 35 dager så har en glemt av oppdateringene, siden den ikke minner deg på det. Den 36. dagen så restarter den av seg selv...

Jeg vil ha en vennlig forespørsel når nye oppdateringer er tilgjengelig. Den kan gjerne spørre om jeg vil oppdatere når jeg restarter eller skrur av maskinen, og evt en gang annenhver dag. Om jeg ikke oppdaterer på f.eks 14dager, ha en kontinuerlig beskjed på skjermen om å restarte, det går greit. Jeg kan tilogmed akseptere at win10 home restarter seg selv etter 30dager, men jeg vil ha advarsler i minst ei uke før det skjer.

Jeg vil IKKE at maskinen plutselig restarter av seg selv, der den lukker alt av programmer jeg har åpent. Det er INGEN annen software som gjør noe lignende.

Og at jeg sover betyr ikke at pc'en sover. Jeg har mistet data fra flere tester som har foregått over natten pga av dette. Win 10 pro'en på jobb er derfor kun satt opp med manuelle oppdateringer nå. Men det er jo heller ikke en god løsning mtp sikkerhet. 

Edit: Kan nevne at eneste måte å hindre win10 home å restarte, er å sette nettverket til "metered mode". Så skrur jeg av dette en gang eller to i måneden for å oppdatere. Kjempebrukervennlig...

Endret av Axefjord
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...