Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Fjerning av metall i foten etter brudd, hvor lang restitusjon etter operasjon?

Ænonym

Anbefalte innlegg

Jeg skal fjerne en plate og noen skruer jeg har i naviculare beinet i foten, som jeg fikk satt inn etter et brudd. Men hva skjer etter operasjonen? Blir det krykker? Redusert belastning? Hvor lenge blir jeg eventuelt nødt til å ta det forsiktig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er det ingen her som kan gi deg et godt svar på. Du vil nok få denne infoen både før og etter operasjonen, og i begge tilfeller kan det være lurt å skrive ned den infoen som du får. Videre må du huske at det er bedre å spør en gang for mye enn en gang for lite. Lykke til. :)

Lenke til kommentar

Alle navicularefikseringer er ikke like fordi det avhenger av type fraktur. Du må selvfølelig påregne smerte etter inngrepet. Avhengig av alder; kan du suksessivt delbelaste og sannsynlig ikke fullbelaste de første 6-8 ukene, fullbelaste = fjellturer med 20 kg på ryggen og Oslo Marathon.

Krykker er noe de fleste har behov for den første tiden. Sykemelding i 14 dager er standard.

Endret av Skandinav
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+921324

Jeg kom i prat med en som hadde diverse metall installert i beinet sitt. Vedkommede ble så frisk etterpå at han gjennomførte militærtjeneste - som infanterist! Skaden er sikkert forskjellig, jeg aner ikke hva naviculare-beinet er, men regner med det er flere solskinnshistorier med folk som har vært igjennom skader som din. Hør på legen din, og følg instrukser til punkt og prikke. Ikke ta noen snarveier! Sier legen krykker i tre måneder, så bruker du krykker i tre måneder og ikke to. Regn med å måtte "holde deg i skinnet", ikke gjøre noe overilt med foten, og legg ned en god del egeninnsats for å bli så frisk som du kan bli. Ønsker deg lykke til, og så håper jeg det hjalp å høre en liten anekdote. God bedring! 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...