Gå til innhold

Slik vil Tesla kompensere kundene etter det massive priskuttet forrige uke


Anbefalte innlegg

Jeg synes iPace er ganske stygg. Liker S og X bedre. Fronten på 3 er jeg ikke så veldig stor fan av. Uansett finnes det mange andre merker jeg heller ville klassifisert som LATTERLIG stygge. Men, smaken er som baken. 

Fiat Multipla comes to mind...;)

 

I-Pace synes jeg ser bra ut fra siden og bakfra, men fronten er jeg absolutt ingen fan av. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sa priser på produkter endrer seg stadig vekk. Om du allerede har kjøpt og hentet et produkt, hvorfor bli sint om nestemann får det samme produktet 10% billigere?

 

Slemme Tesla, hvordan våger dere å bare kutte prisene?

 

Jeg ville sagt billigere elbiler er bra for kloden, men noen takler vist ikke at nestemann fikk en bedre deal enn de gjorde. Så har det aldri vært slik at alt i verden er rettferdig eller likt og vanligvis når du vokser opp så lærer du at slik er det. Kanskje neste gang så faller noe ned i pris rett før du skal kjøpe det?

 

Du må og tenke over det. Om selskap får utrolig sinte kunder av å kutte priser, hvorfor skal de noengang kutte priser da? Ikke sant? Om folk bare tenker på seg selv og tenker kortsiktig, så får du slik oppførsel. Det kunder nå lærer Tesla er at de ikke ønsker at Tesla skal kutte priser på bilene sine. Hvordan er det logisk?

 

Hvis jeg er en happy Tesla eier. Så vil jeg sannsynligvis kjøpe Tesla igjen, om si 10 år. Da ønsker jeg jo lavere priser neste gang jeg kjøper, ikke sant? Så selv om jeg ikke fikk glede av dette priskuttet vil det jo være logisk å støtte dette slik at jeg får billigere og bedre bil om 10 år. Istedenfor så velger jeg altså å si at 40.000 kr til meg her og nå, det er det viktigste i verden. Selv om både jeg og alle andre taper på dette med en 10 års horisont.

Det var ikke 10% og 40 000,-. Det var snakk om over 40% og over 700 000,-. Ville du ikke reagert om et slikt priskutt kom en uke etter du hadde hentet ut din nye bil?

 

 

 

Prisene på BMW i3 ble vel nettopp kuttet med omtrent det samme (ca. 6%). BMW kompenserte ingenting, de som hadde skrevet kontrakt og tok levering flere uker etter priskuttet måtte fortsatt betale gammel pris. De fikk en del misfornøyde kunder der. 

Jeg vil vel ikke påstå at et priskutt på 6% er tilsvarende et priskutt på over 40%. Med mindre i3 faktisk er så dyr at priskuttet var på på over 700 000,-

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har aldri sett deg kommentere om negative ting rundt Tesla, så hvis du har noen, så del dem gjerne. 

 

Hva mener du kan forbedres i de forskjellige bilene, om du skulle lagd en versjon 2.0 selv?

Nå prøver du bare å endre tema etter at enda et FUD-talking point ble tilbakevist. Hva er poenget med å hele tiden endre tema og påstand etter hvert som du blir tatt på det?

 

Jeg sa ikke noe som helst om meg selv. Jeg svarte på en påstand om at uten FUD-trollene hadde man ikke sett like mange forbedringer. Men forbedringene kommer ikke som resultat av trollenes virksomhet. De kommer etter at reelle kunder faktisk har tatt det opp.

Lenke til kommentar

Derfor kommer jeg ALDRI til å kjøpe noe fra det selskapet der.  

 

En ting er at bilene ser LATTERLIG stygge ut, en annen ting er at selskapet drives av en gal gal mann. 

 

Er så glad jeg avbestilte Model 3 og at jeg nå kjører rundt i en Jaguar :)

Du kan takke denne gale mannen for at Jaguar-modellen din i det hele tatt eksisterer.

 

Så han var visst ikke så ille likevel!

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nå prøver du bare å endre tema etter at enda et FUD-talking point ble tilbakevist. 

Jeg er bare genuint interessert i å se deg faktisk være kritisk til bilene Tesla leverer, da jeg aldri har sett deg si noe negativt om dem. Selv om vi alle vet at de har problemer. 

 

Har du seriøst ikke noen tanker rundt hva du selv ville sett i forbedringer i bilene til Tesla? Hvorfor gjør det vondt å snakke om det? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg er bare genuint interessert i å se deg faktisk være kritisk til bilene Tesla leverer, da jeg aldri har sett deg si noe negativt om dem. Selv om vi alle vet at de har problemer. 

 

Har du seriøst ikke noen tanker rundt hva du selv ville sett i forbedringer i bilene til Tesla? Hvorfor gjør det vondt å snakke om det?

Jeg anbefaler deg å bruke energien og konsentrasjonen din på diskusjonen i stedet for å prøve å spore det over på en diskusjon om meg. Det du spør om har ingen relevans for emnet vi diskuterer.

Endret av hekomo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg anbefaler deg å bruke energien og konsentrasjonen din på diskusjonen i stedet for å prøve å spore det over på en diskusjon om meg. Det du spør om har ingen relevans for emnet vi diskuterer.

Temaet er om negativ omtale for Tesla er en god ting eller en dårlig ting. Jeg mener det er en positiv ting at negative aspekter av produktene kommer frem i lyset, slik at det faktisk kan rettes på. 

 

Dermed er jeg interessert i å høre dine synspunkt også om hva du mener kan forbedres. Men siden det tydeligvis gjør såpass vondt for deg å prate negativt om Tesla, så regner jeg med denne diskusjonen stopper her.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det var ikke 10% og 40 000,-. Det var snakk om over 40% og over 700 000,-. Ville du ikke reagert om et slikt priskutt kom en uke etter du hadde hentet ut din nye bil?

 

 

Jeg vil vel ikke påstå at et priskutt på 6% er tilsvarende et priskutt på over 40%. Med mindre i3 faktisk er så dyr at priskuttet var på på over 700 000,-

Jeg henvise til det gjennomsnittlige priskuttet, som var 6%. P-modellene var ekstremt overpriset fra før, så ikke rart de ble kuttet ganske mye. Tesla har helt klart bommet på prisingen av P-modellene når P-modellen utgjorde under 6% av salget til TMX med 100kWh batteri. De som kjøpte en slik har nok råd til priskuttet, og uansett er det bare de som bytter ofte som merker dette. Kjøper du bil til godt over millionen og bytter ofte så er det lite sympati mhp. priskutt som gjør bilen mer tilgjengelig for flere fra min side ihvertfall. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg henvise til det gjennomsnittlige priskuttet, som var 6%. P-modellene var ekstremt overpriset fra før, så ikke rart de ble kuttet ganske mye. Tesla har helt klart bommet på prisingen av P-modellene når P-modellen utgjorde under 6% av salget til TMX med 100kWh batteri. De som kjøpte en slik har nok råd til priskuttet, og uansett er det bare de som bytter ofte som merker dette. Kjøper du bil til godt over millionen og bytter ofte så er det lite sympati mhp. priskutt som gjør bilen mer tilgjengelig for flere fra min side ihvertfall.

Gjennomsnittet er jo nokså irrelevant her da kunder flest kun kjøper en modell. Så for de uheldigste var det som nevnt et langt større priskutt, og det er også disse kundene som reagerer.

 

Ikke misforstå meg, jeg syns det er veldig positivt at Tesla reduserer prisene. Men jeg syns også det er naturlig at de som nettopp har handlet en ny Tesla får en form for kompensasjon. Dette er helt vanlig praksis i andre bransjer. Kjøper du en brødrister på Elkjøp har du prismatch i 50 dager etter kjøp.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Gjennomsnittet er jo nokså irrelevant her da kunder flest kun kjøper en modell. Så for de uheldigste var det som nevnt et langt større priskutt, og det er også disse kundene som reagerer.

 

Ikke misforstå meg, jeg syns det er veldig positivt at Tesla reduserer prisene. Men jeg syns også det er naturlig at de som nettopp har handlet en ny Tesla får en form for kompensasjon. Dette er helt vanlig praksis i andre bransjer. Kjøper du en brødrister på Elkjøp har du prismatch i 50 dager etter kjøp.

 

Er det noen bilprodusenter som har samme policy? Blir litt søkt å sammenligne bil med forbrukerelektronikk til over en million kroner (uten mva også vel og merke). Verken BMW eller trillingene hadde noen kompensasjon når de kom priskutt der. Angående prisreduksjon på 700k som det var i Thailand eller hvor det var, så må det ha vært relativt spesielle tilfeldigheter vil jeg tro, da det ikke har vært slike prisreduksjoner i de øvrige landene.

 

Jeg synes ikke synd på de i hele tatt. Jeg tenker dette er litt som å kjøpe ny iPhone i starten av september hvert år, eller når en BMW 5-serie/Mercedes E-serie er 7 år gammel og det ikke har vært noen ny oppdatering ennå. Klart, syklusene til Tesla er enda kortere i så måte, men både P85D og P90D hadde mye kortere levetid enn P100D/PX100D. Og de dette gjelder, de har virkelig råd til å gå en liten smell. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Er det noen bilprodusenter som har samme policy? Blir litt søkt å sammenligne bil med forbrukerelektronikk til over en million kroner (uten mva også vel og merke). Verken BMW eller trillingene hadde noen kompensasjon når de kom priskutt der. Angående prisreduksjon på 700k som det var i Thailand eller hvor det var, så må det ha vært relativt spesielle tilfeldigheter vil jeg tro, da det ikke har vært slike prisreduksjoner i de øvrige landene.

 

Jeg synes ikke synd på de i hele tatt. Jeg tenker dette er litt som å kjøpe ny iPhone i starten av september hvert år, eller når en BMW 5-serie/Mercedes E-serie er 7 år gammel og det ikke har vært noen ny oppdatering ennå. Klart, syklusene til Tesla er enda kortere i så måte, men både P85D og P90D hadde mye kortere levetid enn P100D/PX100D. Og de dette gjelder, de har virkelig råd til å gå en liten smell.

Er det noen bilprodusenter som har hatt samme priskutt over natta?

 

Dette kan forøvrig ikke sammenlignes med å kjøpe et produkt rett før generasjonsskifte. Og hvem du skulle evt synes synd på kan jeg ikke se at er relevant for noen i denne sammenheng.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg henvise til det gjennomsnittlige priskuttet, som var 6%. P-modellene var ekstremt overpriset fra før, så ikke rart de ble kuttet ganske mye. Tesla har helt klart bommet på prisingen av P-modellene når P-modellen utgjorde under 6% av salget til TMX med 100kWh batteri. De som kjøpte en slik har nok råd til priskuttet, og uansett er det bare de som bytter ofte som merker dette. Kjøper du bil til godt over millionen og bytter ofte så er det lite sympati mhp. priskutt som gjør bilen mer tilgjengelig for flere fra min side ihvertfall. 

Problemet med P-utgavene er bl.a. at de ikke er unike nok til å forsvare prisforskjellen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Tror nok fyren heller ville ha spart 225 000 kr framfor noen ekstra pakker....

Helt håpløst at man kan risikere slike prisforskjeller.

 

 

Du kan jo ta verditapet med bruktsalg med i regnestykket også, så ser det plutselig enda verre ut også.. 

Lenke til kommentar

Verst er det for P100D-eierne. Blir billige P100D til salgs på bruktmarkedet osv om ikke annet...

 

De som allerede hadde kjøpt FSD, får "early access program" i gave = teste buggy software gratis for tesla. Litt av en kompensasjon gitt!

 

FSD kan regnes som en preorder. Det er høyst uvanlig å ikke tilbakebetale hvis de setter ned prisen på en preorder. En annen ting hadde vært hvis FSD var ute....

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forutså dette da de fjernet modellen med den minste batteripakken. Det kommer vel inn en ny modell P120 snart tenker jeg.

 

Hadde de heller fjernet det tallet som angir batteristørrelsen, og kalt bilene noe slikt som Model S1000, S2000 og S3000 - for henholdsvis 75, 90 og 100 KWh batteri - så hadde folk ikke klaget. Da ville S1000 kostet omtrent det samme, men om du kjøpte den i februar ville det vært 60 KWh batteri, og i mars hadde det vært 80 KWh batteri - men prisen ville tilsynelatende vært mer stabil.

 

Sannheten er at alle som klager på priskuttet egentlig ønsker å bli lurt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Til dere som klager. Hva om prisen hadde blitt satt opp på nye kontrakter, da hadde de av dere som allerede hadde bestilt jublet fordi dere sparte penger og kunne selge med mindre tap. Det er helt absurd at noen klager på at de setter ned prisen. Bil er ren utgift og valg av bil er gambling. Noen ganger kommer man heldig ut av det og noen ganger taper man litt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Dette skjer stadig vekk sier du? Kan du nevne noen eksempler på andre biler som har fått tilsvarende priskutt over natta?

 

Prisene på BMW i3 ble vel nettopp kuttet med omtrent det samme (ca. 6%). BMW kompenserte ingenting, de som hadde skrevet kontrakt og tok levering flere uker etter priskuttet måtte fortsatt betale gammel pris. De fikk en del misfornøyde kunder der. 

Men de skapte ikke på langt nær ett sånnt mediezirkus. Tror folk på begge sider av leiren trygt kan si at det største trollet i samfunnet i dag er mediehusene som fyrer i begge leirer for å ha noe å skrive om, og når de møtes med kritikk så svarer de med begge hender forsiktig i været med ett uskyldig skulderløft og ett intetanede blikk at "vi? Nei vi har ikke gjort noe vi".

 

Når det er sakt så er det ikke noe automatikk i at prisjusteringer skal føre til kompensasjon for ferske kjøpere. Skjer jo stadig at folk kjøper no og så er det på salg og hav pris neste uke. Så også på biler enten det er kampanje priser eller fast reduksjon i pris. Så ja phax! Dette skjer stadig vekk. Trenger ikke late som om teslakjøpere nok en gang er unike her i verden...

 

Sure penger uansett grunn men en kunde kan ikke kreve kompensasjon fordeom. Men om jeg synes at Tesla ikke skulle gi kompensasjon? Nei, en fin gest og respekt for kundene og god reklame/markedsføring. Og det er nettopp der elon har sitt geniområde nr.1. (Bortsett fra interessen for romfart... det er alltid ett genistrek uansett hvem)... Han er en genial selger og får folk til å følge ham og føle seg spesielle. Tesla er imidlertid ikke noe bedre eller værre på rep. Sratistikken enn andre.

 

Og for ordensskyld. Jeg skal ha elbil når jeg finner den rette, for elbil er bra (men de sliter med noen miljøproblemer fortsatt de og). Nei, jeg er ikke misunnelig på Tesla eiere. Ja, Jeg synes at enkelte elbileiere er ufattelig nærtagende, Og Ja, jeg synes utrulling av autonome løsninger skjer for fort og foreløpig kun fungerer som en heller dårlig penis forlenger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Til dere som klager. Hva om prisen hadde blitt satt opp på nye kontrakter, da hadde de av dere som allerede hadde bestilt jublet fordi dere sparte penger og kunne selge med mindre tap. Det er helt absurd at noen klager på at de setter ned prisen. Bil er ren utgift og valg av bil er gambling. Noen ganger kommer man heldig ut av det og noen ganger taper man litt.

Veldig mange som kjøper nybil bytter ut sin bil hvert andre eller tredje år. For at dette skal gå rundt, så regner man jo med at bruktbilsalget er normalt. 

 

Når så bilen faller 700k + eventuelle bruktbiltap, så sier det seg selv at kvaliteten til neste bil faller endel, og man blir selvfølgelig skuffet av dette, samt en reaksjon mot det er helt naturlig. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...