Sommerbris Skrevet 4. mars 2019 Del Skrevet 4. mars 2019 Hei. Håper noen kan hjelpe meg. Jeg har en varebil som er under 3500 kg, under 6 meter lang, ikke bredere en en personbil, men er rundt 3 meter høy. I borettslaget jeg bor er det garasjer til alle leilighetene men der er det for lavt til å parkere denne varebilen. Det er i tillegg 7 parkeringsplasser ute som også tilhører borettslaget, i tillegg til noen gjesteparkering. Disse 7 plassene skal være for alle og der gjelder det "førsteman til møllen" prinsippet. Nå får jeg beskjed at siden jeg har en varebil har jeg iflg forskriftene i borettslaget ikke lov å stå på noen av de 7 ledige parkeringsplassene. Men det er helt greit at de som har både 2 eller flere biler parkere der. Min varebil bruker også KUN 1 parkeringsplass som andre personbiler. Jeg har kun en bil og det er denne varebilen. Så det vil si at jeg ikke har lov å parkere i borettslaget jeg har kjøpt en leilighet. Finnes det er lov som sier at borettslaget kan ha slike forskrifter at noen (f.eks varebiler) ikke har lov å parkere på borettslagets parkeringsplasser som er beregnet på beboerne ??? Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 4. mars 2019 Del Skrevet 4. mars 2019 Kan du sitere det relevante fra forskriften? 2 Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 4. mars 2019 Del Skrevet 4. mars 2019 Høres rart ut. Sjekk skilting på stedet. 2 Lenke til kommentar
*F* Skrevet 5. mars 2019 Del Skrevet 5. mars 2019 Er det klasse B? Og har du lest forskriftene i borettslaget? 2 Lenke til kommentar
Datafriken Skrevet 5. mars 2019 Del Skrevet 5. mars 2019 Kunne du ikke ha "bytta" bort garasje plassen inne mot en av de plassene ute? 3 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 5. mars 2019 Del Skrevet 5. mars 2019 Er det klasse B? Og har du lest forskriftene i borettslaget? Den er sikkert registrert som lastebil siden den er under 3500kg, ikke at det har noe med saken å gjøre.. Får les igjennom forskriftene nøye og få de til å sitere hva som ikke er lov 2 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 8. mars 2019 Del Skrevet 8. mars 2019 Burettslaget har i utgangspunktet berre lov til å lage husordensreglar som er vanlige, parkeringsreglar ligg under husordensreglane. Så lenge dei 7 plassane ikkje er gjesteparkering så kan eg ikkje sjå at dette skal vere eit problem, men her må du sjekke opp parkeringsreglane i burettslaget ditt. Eg har forståelse for at burettslaget ikkje vil at bebuerane skal okkupere fellesparkeringsplassane fordi dei ikkje orker å bruke sin reserverte parkeringsplass, men eg kan ikkje sjå at dette skal gjelde for køyretøy som ikkje kan bruke parkeringsplassen i garasja. Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 8. mars 2019 Del Skrevet 8. mars 2019 Nok et eksempel på hvorfor styre unna borettslag og tildels sameier. Sjekk vedtektene som gjelder, og forhold deg til disse. Altfor ofte har slike steder egne selvutnevnte "sheriffer" som passer på og lager sine egne regler. Som oftest må de spise dem i seg igjen. 5 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 8. mars 2019 Del Skrevet 8. mars 2019 (endret) Jeg har en varebil som er under 3500 kg, under 6 meter lang, ikke bredere en en personbil, men er rundt 3 meter høy. Hva slags varebil er 3 m høy og har bredde som en personbil? Jeg kan forstå at andre i borettslaget klager dersom varebilen tar opp så mye plass at det er til hinder for de som skal parkere på plassene ved siden av. Endret 8. mars 2019 av Slettet-fsaSP0zV Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 9. mars 2019 Del Skrevet 9. mars 2019 Selv på offentlig parkeringsplass kan det være ulovlig å parkere en privateid varebil (se link under). Dette er selvsagt en tullete regel, da stadig flere par uten barn kjøper seg en praktisk liten varebil som privatbil. Borettslag står fritt til å lage sine egne regler, f.eks forbud mot lading av elbil (ofte begrunnet i gammelt elnett som ikke er beregnet for ekstrabelastningen på elnettet). Dette paret fikk erfare offentlige firkantregler (beklager abonnementsak). De flyttet inn i en byleilighet der beboerne hadde rett på én parkeringsplass per leilighet i den offentlige gata utenfor, men kommunens regelverk åpnet kun for personbilparkering, en privateid varebil var ikke tillatt. https://www.adressa.no/nyheter/trondheim/article11550782.ece Lenke til kommentar
kremt Skrevet 9. mars 2019 Del Skrevet 9. mars 2019 Hvor går skillet på dette? Har selv en varebil men med hvite skilter, er det da lov? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå