Gå til innhold

Volvo reduserer toppfarten på bilene sine


Anbefalte innlegg

Russerne er ikke så mye inne i Volvo. Det er faktisk et hollandsk firma, Rica, som anses som de beste innenfor tuning av Volvo. De har en kjekk greie som man kan bruke selv og velge mellom flere programmer, fra standard til noe i retning av latterlig. En D4 kan gå fra 163 hk og 420 Nm dreiemoment til 275 hk og 500 Nm! Ganske imponerende. De påstår at det er usynlig hvis bilen skulle bli testet når man bare har kjørt den ned til standard igjen før testen, men jeg vet ikke om jeg ville tatt sjansen...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Polestar er vel de som anses som de beste til optimering av Volvo. Har selv hatt en polestar optimering av V60 bensin som fremdeles ivaretok både fabrikk/nybil garanti , maskin havari og forsikring u/endring i vilkår.

Men polestar gir seg vel med dette nå utover da de nå er blitt «all electric» med sine egne biler direkte til forbrukere ?

Lenke til kommentar

Polestar er pysetrimming. De tar aldri i nærheten av så mye ut av motorene som Rica gjør. ;) Bare 214 hk av en D4, og ifølge en bekjent som er Volvo-mekaniker på et av de store verkstedene på Østlandet, har ikke D4 noe som helst problemer med å tåle 275/500-tuningen til Rica hvis man ikke alltid kjører med gasspedalen som en strømbryter - helt av, og helt på. Ulempen er selvsagt at hvis det skjer noe som skyldes tuningen innenfor garantitiden, så dekkes ikke det. Og det er jo ikke helt lovlig, som var årsaken til at jeg lot være. Men jeg har ennå ikke hørt om noen som er blitt tatt for tuning av nyere biler, det er bare eldre biler med en påmontert ekstra chip jeg har hørt at noen har fått svi for.

Lenke til kommentar

Russerne er ikke så mye inne i Volvo. Det er faktisk et hollandsk firma, Rica, som anses som de beste innenfor tuning av Volvo. De har en kjekk greie som man kan bruke selv og velge mellom flere programmer, fra standard til noe i retning av latterlig. En D4 kan gå fra 163 hk og 420 Nm dreiemoment til 275 hk og 500 Nm! Ganske imponerende. De påstår at det er usynlig hvis bilen skulle bli testet når man bare har kjørt den ned til standard igjen før testen, men jeg vet ikke om jeg ville tatt sjansen...

En ting er tuning, en annen ting er å fjerne begrensninger, er ikke sjeldent utenlandske lastebiler blir tatt i norge hvor utstyret fungerer på en helt annen måte enn det skal ;)

Lenke til kommentar

Med sønnen min løste jeg det på en bedre måte. Vi ga ham 125-kubikker til konfirmasjonen, øvelseskjørte med ham hele sommeren han var 15 (det må minst ha blitt 200 mil) og så brukte han konfirmasjonspenger til å ta lappen. Dermed hadde han noe som faktisk var beregnet på å gå 110 og hadde gode nok kjøreegenskaper og bremser til det.

 

 

 

Vel, nå var det jo nazidiktaturet i Tyskland som bygde Autobahn... :p

 

 

Ja, det er lett å fikse, men koster ganske mye, rundt 10 000 kroner har je gvel lest. Og jeg syns du misbruker nazi litt, vel sitter FrP i regjering, og vel er de blitt beskyldt for det ene og det andre av Black Box og andre på bajasvenstresiden, men nazi?

 

Du skriver ikke årsmodellen, men 210 i 2017-modell: https://www.evo.co.uk/volvo/v40/page/0/1

 

 

NASCAR (og for så vidt F1 og tilsvarende biler) har en cockpit som går i oppløsning og tar opp mye mer av kraften på den måten enn en normal bil kan gjøre. Men jeg vil tro at nyere Volvo kan tåle mye mer enn 50 km/t i fjellveggen. Martin Kolberg holdt helt sikkert mer enn 50 km/t da han sovnet i Lærdalstunnelen, kjørte tvers over kjørefeltene og i fjellveggen på motsatt side, og både han og barnebarnet kom uskadd fra det. Bilen autobremset nok noe, men neppe så langt ned. Jeg ville ikke anbefalt å prøve det samme med en 20 år gammel japansk, koreansk, amerikansk eller tysk bil.

 

Selv kjørte jeg Chevrolet Suburban i en god del år (det må ha vært opp mot 15 år fordelt over en 1993- og en 1995-modell), og jeg pleide å si at deformasjonssonen min var bilen som kom imot. Jeg tror derimot ikke en sånn stiv bil ville behandlet de som satt i den så veldig godt hvis den traff noe som ikke ga etter, som den nevnte fjellveggen. Den toppet seg for øvrig rundt 180 på Autobahn, men da var det som å kjøre et slagskip i storm. 160 funket brukbart.

Min moped ble solgt som 100 kubikk i hele verden bortsett fra Norge, så gir og bremser var laget for det. Eneste jeg gjorde var og fjerne den norske sprerren. Den hadde fortsatt 50 kubikk mindre enn orginalt.. Så ganske trygt ville jeg si.

 

Blir som du tar en ford focus, med 2 liter motor. Setter en 1 liter i denne så sperrer denne til 45 km/t. Alt jeg gjorde var og fjerne sperren. Satt ikke inn en 2 liter som var orginalt. Så bremser var godt overdimensjonert

 

Vi hadde ikke økonomisk mulighet til og kjøpe en 125 kubikk til meg, jeg brukte hvert øre av mine konfirmasjons penger på mopeden. + det jeg hadde spart fra jobb. Kommer fra en familie som hadde meget begrensede midler. Det jeg hadde som ung hadde jeg pga jeg jobbet fra jeg var 12. Samt familie tragedie opp i det hele. Nei fattern hadde ikke ei krone og spare, i etterpå klokskap. Burde jeg ha driti i mopeden og hjulpet til.

 

Kjøre egenskapene hadde jeg da jeg hadde kjørt motorcross med 250 i 2 år før jeg noengang fikk moped. Samt jeg hadde en 50 kubikk sachs fra 1970 som jeg kjørte med rundt i hagen fra jeg var 10 eller no. (Snill onkel som fikset motor til meg) 250 tilhørte onkel så klart.

 

Bare sertifikatet på 125 var større enn mitt totale budsjett

 

Ble mye billigere for oss og gjøre det slik.

Endret av DirekteDemokrati
Lenke til kommentar

Polestar er pysetrimming. De tar aldri i nærheten av så mye ut av motorene som Rica gjør. ;) Bare 214 hk av en D4, og ifølge en bekjent som er Volvo-mekaniker på et av de store verkstedene på Østlandet, har ikke D4 noe som helst problemer med å tåle 275/500-tuningen til Rica hvis man ikke alltid kjører med gasspedalen som en strømbryter - helt av, og helt på. Ulempen er selvsagt at hvis det skjer noe som skyldes tuningen innenfor garantitiden, så dekkes ikke det. Og det er jo ikke helt lovlig, som var årsaken til at jeg lot være. Men jeg har ennå ikke hørt om noen som er blitt tatt for tuning av nyere biler, det er bare eldre biler med en påmontert ekstra chip jeg har hørt at noen har fått svi for.

Ja, du har rett i det. Det er jo ferdig over disk pakker og sikre optimeringer.

Polestar er vel også av de som kan mest om Volvo motorer og girkasser og med fritt spillerom får de tynet maks av banebilene S60 med original motorer som utgangspunkt .

Eks. S60 Concept https://www.cyanracing.com/concept-cars/volvo-s60-polestar-concept

Litt mere enn «tuning/mapping» av ecu denne da , men imponerende , og et statement om at de er mere enn kompetente på å hente ut maks av Volvo motorer/drivlinjer :p

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

 

Spørs hvor godt salget av Volvo i Tyskland blir med en slik begrensning i bilen.

 

Hadde vel vært helt greit å gjøre dette posisjons-basert, slik at dersom man befinner seg i nærheten av en motorvei med fri fartsgrense, så er begrensningen opphevet.

 

Når det er sagt, er det vel ingen som med sine fulle fem mener at man trenger å kunne kjøre mer i enn 180 her i Norge. De som mener de trenger det, er vel de samme som burde få bilen sin plumbert til 110.

 

Mvh

Per Gunnar Hansø

Gjennomsnitshastigheten i tyskland er vel ikke mye over 130 uansett. Det koster mye både i slitasje og drivstoff å kjøre 150-160 over lange strekninger.

1127km på 6,5 Timer.. Så kan du regne ut gjennomsnittshastigheten min.. Hvert år de siste 18 årene tur/retur gjennom Tyskland

  • Liker 1
Lenke til kommentar

1127km på 6,5 Timer.. Så kan du regne ut gjennomsnittshastigheten min.. Hvert år de siste 18 årene tur/retur gjennom Tyskland

Noen er idioter og skal på død og liv ta nye rekorder gjennom Tyskland kun pga det er fri fartsgrense. Forhåpentligvis er ikke alle det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

oophus3do, rekord gjennom Tyskland? Med snitt på drøyt 170? :rofl: :rofl: Neste gang sjekker du om hjernen er koblet til før du skrur på pc-en! Det er da helt vanlig marsjfart.

 

Edit: Og ja, avhengig av hvor man kjører, er det en del 130, men jeg har ennå ikke hørt om noen som er blitt stoppet i 150 i en 130-sone.

Endret av Mastiff
  • Liker 1
Lenke til kommentar

oophus3do, rekord gjennom Tyskland? Med snitt på drøyt 170? :rofl: :rofl: Neste gang sjekker du om hjernen er koblet til før du skrur på pc-en! Det er da helt vanlig marsjfart.

 

Edit: Og ja, avhengig av hvor man kjører, er det en del 130, men jeg har ennå ikke hørt om noen som er blitt stoppet i 150 i en 130-sone.

Med hva slags bil? Et snitt på 170 km/t er vell et snitt, og ikke maksfart - eller? 

 

Kan ikke akkurat si jeg er direkte imponert. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis man kan kjøre i marsjfart på 170, så har man sannsynligvis ikke Volkswagen Transporter, nei... Men de fleste BMW, Mercedes eller tilsvarende biler har ingen som helst probl mer med det. Lån meg en Panamera, så skal jeg stille og rolig dra snittet opp godt over 200.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis man kan kjøre i marsjfart på 170, så har man sannsynligvis ikke Volkswagen Transporter, nei... Men de fleste BMW, Mercedes eller tilsvarende biler har ingen som helst probl mer med det. Lån meg en Panamera, så skal jeg stille og rolig dra snittet opp godt over 200.

Slår deg i en lada. Er jo bare å kaste den utafor et fly det. 

 

Morsomt å kjøre i 200 km/t på offentlig vei, når det er null kvalitetssikring på at folk ikke kaster ut dritt av vinduet på veiene, eller at skjøtene på bruene er plettfrie o.l.. Alltids morsomt å risikere andres liv for å få trekke litt på smilebåndet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

- Det kommer vel an på øyet som ser.

Til den personen bak rattet i Bil Nr.1. sitt forsvar...

Der er vel strengt tatt ulovlig å foreta en forbipassering i en sving.

Desuten så har alle de andre bilene full mulighet til å kjøre forbi på en av de rette strekningene.

Noe som midtlinjene antyder etter mønsteret på stipplingen.

Så lenge man da følger reglene for forbipassering.

 

En annen ting er at det er normalt å senke hastigheten i svingene.

Hvor mye en må sakke ned kommer an på hvor krapp svingen er.

 

Personlig synes jeg det sier mer om de utålmodige folkene i den øken en personen bak rattet i Bil Nr.1., godt mulig det bare er meg.

 

 

 

 

Her hadde det jo også med ujevn fart å gjøre, når personen gir på når det ikke er svinger så gjør personen det vanskeligere å kjøre forbi, noe som faktisk er straffbart.

 

Forøvrig så burde du nok ikke ha lappen om du må holde 50 i en 70 sone over lengre strekker uten at det er eksepsjonelt glatt føre, eller andre årsaker til at man holder den hastigheten.

 

 

 

- Basert på det scenarioet og den rasjonaliseringen så sitter man igjen med en "You're damned if you do, and you're damned if you don't"-situasjon.

 

Her var det snakk om at personen bak rattet i Bil Nr.1. lå rundt "50km/t" i svinger, men som akselererte opp imot den gitte hastighetsgrensen på rette strekkninger.

Å holde hastigheten for den gitte strekkningen er da ikke ulovlig...

 

Reglene for forbipassering sier at bilen/MC'en som ønsker å passere bilen/MC'en foran må signalisere til bilen/MC'en foran.

Som igjen må senke hastigheten slik at forbipasseringen ikke fører til brudd på hastighetsgrensen til den gitte strekkningen.

Stipplingen i midtebanen på veien viser også til om det er lov å foreta en forbipasseringen, eller ikke.

 

Synd, men sant...

Svært mange regelrett driter i disse rettningslinjene som fører til farlige situasjoner når folk velger å ta dumdristige sjangser.

Det som virkelig skremmer er at folk velger å ta slike dumdristige sjangser for forbipassering uansett hva hastighetsgrensen på den gitte strekkningen måtte være, eller hvilken hastighet bilen/MC'en foran måtta holde til en hver tid.

Noen folk har det visst veldig travelt.

Lenke til kommentar

 

- Basert på det scenarioet og den rasjonaliseringen så sitter man igjen med en "You're damned if you do, and you're damned if you don't"-situasjon.

 

Her var det snakk om at personen bak rattet i Bil Nr.1. lå rundt "50km/t" i svinger, men som akselererte opp imot den gitte hastighetsgrensen på rette strekkninger.

Å holde hastigheten for den gitte strekkningen er da ikke ulovlig...

 

Reglene for forbipassering sier at bilen/MC'en som ønsker å passere bilen/MC'en foran må signalisere til bilen/MC'en foran.

Som igjen må senke hastigheten slik at forbipasseringen ikke fører til brudd på hastighetsgrensen til den gitte strekkningen.

Stipplingen i midtebanen på veien viser også til om det er lov å foreta en forbipasseringen, eller ikke.

 

Synd, men sant...

Svært mange regelrett driter i disse rettningslinjene som fører til farlige situasjoner når folk velger å ta dumdristige sjangser.

Det som virkelig skremmer er at folk velger å ta slike dumdristige sjangser for forbipassering uansett hva hastighetsgrensen på den gitte strekkningen måtte være, eller hvilken hastighet bilen/MC'en foran måtta holde til en hver tid.

Noen folk har det visst veldig travelt.

Så lenge noen blinker seg ut og han fortsatt aksellerer opp mot gitt fartsgrense er det ulovlig og straffbart.

Lenke til kommentar

oophus3do, hysterisk morsomt. Men helt greit, du kan ta det frie fallet i Ladaen, så kjører jeg i 250 på Autobahn, og så kapper vi om hvem som lever lengst! :p Og har du noen gang vært på Autobahn? Man kan se veldig langt framover, og hvis noe er for smått til å bli sett, er det enten lett å svinge utenom eller ufarlig. Hvis noen kaster noe der, kan du banne på at det står en N eller S bak på bilen... Du må tenke litt annerledes når det gjelder de veiene, 200 er ingen ekstremhastighet der. Jeg har flere ganger ligget i 250 på vei forbi noe i høyre felt og så måttet komme meg inn fort som f... fordi en Porsche, Ferrari eller Lamborghini vil forbi. Bugatti har jeg ikke sett ennå, men det er vel bare et tidsspørsmål. Alt avhenger av hva man er vant til. Selv om du kanskje er redd og utrygg på egne evner i 200, er det ikke alle som er det.

 

Bizzyx78, jeg kan på mine drøyt 25 år som sjåfør ikke huske mange ganger det noen faktisk har bremset ned for å slippe meg forbi, hvis jeg da ikke har vært direkte truende. Med Chevy Suburbanen for drøyt 20 år siden lå jeg bak en herre som var omtrent så gammel som jeg re nå (drøyt 50) som somlekjørte i 55-60 med en gammal Opel (mener det var en Ascona av museumsårgang) over flere mil på svingete vei. Flere blink med lysene (fire tusenmetere er det vanskelig å overse, så jeg nekter å tro at han ikke så meg) og tuting (hornet på en Suburban hører du hvis du ikke er stokk døv) førte ikke til noen reaksjon. Så jeg gled ganske sakte nærmere og nærmere. Omtrent ett sekund bak forsto han hva som hendte og kastet seg inn på første busslomme (ja da, det er ulovlig å kjøre så nær, men etter så lang tid var jeg smått irritert, og jeg hadde foten på bremsa hele tiden). Hvis folk bare kan ta hensyn til at ikke alle vil holde akkurat samme hastighet som dem og kjøre stille og rolig forbi når det er mulig, og flytte seg så man gjør det mulig for andre å komme forbi, ville mange farlige situasjoner vært unngått. Hovedproblemet er folk av typen "jeg er livredd for å kjøre bil, så jeg tør ikke kjøre mer enn 15-20 under fartsgrensa" (ofte damer) og "jeg bestemmer både for min del og din del hvor fort det skal kjøres her" (oftest menn fra 50-70). Og så har vi den mest interessante "jeg kjører i 60 helt til du er på vei forbi, da gir jeg gass alt jeg kan" (utelukkende menn, det er vel noe med stoltheten). Heldigvis kjører jeg stort sett motorsykkel når det ikke er vinter, så da er egentlig ingen av de typene noe problem.

Endret av Mastiff
Lenke til kommentar

 Selv om du kanskje er redd og utrygg på egne evner i 200, er det ikke alle som er det.

Jeg har kjørt både motorcross og gokart, og kan føre motorkjøretøy uten problemer. Jeg trur du går glipp av poenget. 

 

Det er andre ting enn dine egne evner som avgjør om du er "heldig" eller ikke. Det å kræsje i 250 km/t handler som regel ikke om sjåføren er god eller dårlig. Det handler om ting du ikke har kontroll over. En annen bil som svinger inn uten å se seg for. Noe på din bil som svikter. Dekkene som svikter. Dyr du må unngå osv osv. 

 

Selv om du føler deg som en konge på veien, og er Petter Solberg 2.0, så er det ofte flere enn kun én person involvert i ulykker. 

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Statistikken på Autobahn tilsier at sånt skjer uhyre sjelden. Dyr syns på god avstand, de som er for små til at de gjør det, kjører man på og stopper etterpå. Og når det gjelder dekk som svikter, skjer omtrent ikke eksplosive punkteringer med moderne personbildekk. Og ikke minst, det at biler svinger ut, er ikke så aktuelt, siden det aller meste av Autobahn med fri fart har flere kjørebaner, og tyskerne er veldig godt oppdratt med å se seg for og blinke før de svinger ut. Som sagt før, er det bilene med N og S på som er farlige.

 

Sitat Dagbladet: "Til tross for at Tysklands velkjente Autobahn ikke har fartsgrense på en god del strekninger, sto disse veiene for kun seks prosent Tysklands ulykker med personskade i 2011. 25 prosent skjedde på landeveien, mens hele 69 prosent av ulykkene med personskade var i tettbygd strøk."

Lenke til kommentar

Statistikken på Autobahn tilsier at sånt skjer uhyre sjelden. Dyr syns på god avstand, de som er for små til at de gjør det, kjører man på og stopper etterpå. Og når det gjelder dekk som svikter, skjer omtrent ikke eksplosive punkteringer med moderne personbildekk. Og ikke minst, det at biler svinger ut, er ikke så aktuelt, siden det aller meste av Autobahn med fri fart har flere kjørebaner, og tyskerne er veldig godt oppdratt med å se seg for og blinke før de svinger ut. Som sagt før, er det bilene med N og S på som er farlige.

 

Sitat Dagbladet: "Til tross for at Tysklands velkjente Autobahn ikke har fartsgrense på en god del strekninger, sto disse veiene for kun seks prosent Tysklands ulykker med personskade i 2011. 25 prosent skjedde på landeveien, mens hele 69 prosent av ulykkene med personskade var i tettbygd strøk."

Kvaliteten på veiene er jo bra, ingen tvil om det. Men når det først skjer ulykker på Autobahn, så er sjansen større for at skadene er fatale enn ellers. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...