Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

BMW 225xe og Auto eDrive


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Disponerer fra tid til annen en 225xe, forsåvidt en veldig fin bil tross forhjulsdrift osv.

Jeg er dog litt misfornøyd med hvordan innstillingen 'auto eDrive' fungerer.

I den bilen jeg kjører, så slår bensinmotor først inn ved passerte 80km/t. Det vil si at hvis man i nærområdet har en del 60-70 fartsgrenser, så bruker man opp batteriet før du har fått sett i bakspeilet.

Løsningen blir da å aktivt bytte mellom 'save' og 'auto eDrive', noe jeg syns blir litt knot..

 

Jeg ser helt klart en fordel i samspillet mellom bensin og batteri, og mener at det kanskje burde startet allerede ved 30- eller 40km/t.

 

Er det noen som har vært borti disse bilene før, og som eventuelt vet om det er mulig å endre parameterne som sier når bensinmotor skal aktiveres?

 

Eller er det jeg som bruker bilen feil?

Endret av Hotel Papa
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er som du sier hvordan den fungerer. Jeg kan ikke si noe om dette er en parameter som kan endres, det er ihvertfall ikke noe du kan endre selv. Personlig tror jeg jeg da ville satte den litt opp til ca 90 slik at den ikke slår inn like raskt. Om triggerpunktet hadde vært på 30-40 tror jeg jeg ville ha mislikt det, da tror jeg også batteribruken hadde blitt veldig lav.

 

Spørsmålet blir gjerne hvorfor du egentlig vil la være å bruke av batteriet. Ideelt sett bør batteriet aldri ha noe igjen etter en tur som er lengre enn den elektriske rekkevidden. Det vil gi maksimal drivstoffbesparelse.

 

Hybridsystemet vil alltid reservere litt slik at du har til stopp/starttrafikk, så du henter ut samme gevinst som andre hybrider (Både ladbare og ikke ladbare) i bytrafikk selv om den elektriske rekkevidden er brukt opp.

 

Er det noe du absolutt må ha noe helelektrisk rekkevidde for kan du velge save mode før du kommer dit og max mode når du er der, men jeg kan ikke helt tenke meg hvorfor jeg skulle gjøre det.

 

Jeg bruker noen ganger max mode når jeg tar turer godt innenfor den elektriske rekkevidden for å unngå en unødig motorstart p.g.a. fart eller om bilen finner ut den vil ha trekk på fire hjul. (Trikkeskinner og fartsdumper kan noen ganger lure frem den oppførselen)

Endret av sverreb
Lenke til kommentar

Den elektriske rekkevidden på denne tiden av året er jo svært marginal, spesielt om mesteparten av kjøringen foregår i 60-70, der man kan se at den bruker full power hele tiden (ved kjøring i eco pro).

 

Slik som nå i helgen, da jeg hadde to etapper på ca 230km hver. På fredag startet jeg med 0% batteri, da brukte jeg ca 0.75 i snitt. På søndag, så hadde jeg omtrent 92% og endte opp med et forbruk på rundt 0.6. Da skrudde jeg over på save inntil jeg lå på motorvei eller i 80 sone. Som sagt, det er ikke mange kilometerne den holder i 60-70 på kun batteri, da må det vel være mer effektivt og drivstoffbesparende å bruke batteri + bensin?

 

Følger det du sier med å kjøre på bare batteri om man skal kjøre en kort tur!

Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Hei,

 

Disponerer fra tid til annen en 225xe, forsåvidt en veldig fin bil tross forhjulsdrift osv.

 

 

225xe, som X-en i navnet tilsier, har firehjulstrekk (dog bensin foran og el bak). Du får ikke stilt noe særlig på hvordan edriven slår inn, du kan overstyre enten ved å sette girvelger i M/S eller velge en annen modus.

Endret av Sletttet+98134
Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Klar over det, men i sparemodus er det fortsatt en fwd. Tok det bare med, da det er noe mange har påpekt som en litt "kjip" greie ved den serien:)

 

Joda - men kjører du i sparemodus er det vel egentlig ett fett om den trekker foran eller bak.

Lenke til kommentar

Slik som nå i helgen, da jeg hadde to etapper på ca 230km hver. På fredag startet jeg med 0% batteri, da brukte jeg ca 0.75 i snitt. På søndag, så hadde jeg omtrent 92% og endte opp med et forbruk på rundt 0.6. Da skrudde jeg over på save inntil jeg lå på motorvei eller i 80 sone. Som sagt, det er ikke mange kilometerne den holder i 60-70 på kun batteri, da må det vel være mer effektivt og drivstoffbesparende å bruke batteri + bensin?

Det får du i auto også. Husk at når batteriet er nede på 7-8% så beholdes det som buffer slik at bilen kan utnytte det ved plutselige aksellerasjoner eller stopp

 

Du tjener neppe noe med å vente med å bruke batteriet over dette. I verste fall kan regenereringen bli marginalt dårligere ved å holde SOC høy.

 

Jeg synes forbruket ditt er litt høyt, men innenfor normal variasjon på føre kjørestil etc. Jeg ligger gjerne 0.1-0.2 lavere enn det (Også med tanke på sesong). Forskjellen du ser på fullt vs. tomt batteri er noe større enn forventet, men lar seg i hovedsak forklare av hva du faktisk hadde av rekkevidde på batteriet. Ca 10% av distansen du kjørte ble jo sannsynligvis gjort uten hjelp fra motoren p.g.a. at du hadde et fulladet batteri. I.e. vi kan ikke av dette se at det var relevant at du flyttet på når batteriet ble brukt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...