Redaksjonen. Skrevet 4. mars 2019 Del Skrevet 4. mars 2019 To andre forlis har lært Forsvaret å prioritere hva som skal berges fra KNM Helge Ingstad Lenke til kommentar
joffeloff Skrevet 4. mars 2019 Del Skrevet 4. mars 2019 Det eneste som kan få en kjøtteter av dette kaliberet til å gå fra å være sjef for marinejegerne til Forsvarsmateriell er en sint kone som vil ha gubben hjem til forutsigbare tider.. Tipper kjerringa var lite blid når han endte opp midt i dette i stedet! 6 Lenke til kommentar
G Skrevet 4. mars 2019 Del Skrevet 4. mars 2019 Og dette danner grunnlag for en ny yrkestittel, bergningsoffiser? 2 Lenke til kommentar
EremittPåTur Skrevet 4. mars 2019 Del Skrevet 4. mars 2019 Lært? Hadde man lært hadde man tatt imot den hjelpen som ble tilbydd før skuta lå under vann. Skal ikke si noe på selve ulykken. La de som var ombord seile igjen selv om de kanhende har gjort flere feil de og som lydloggene kan antyde, det vil imidlertid havari kommisjonen avgjøre. De gjør ikke det igjen, og de har lært mer av dette enn hva noen skole kan gjøre. Men min kritikk er utelukkende rettet mot bergingen av fartøyet som fra dag en av har hatt dårlig ledelse. Sikkert mange dyktige folk på stedet men skipet hadde aldri trengt å ligge under vann i utgangspunktet. 5 Lenke til kommentar
G0RJS955 Skrevet 4. mars 2019 Del Skrevet 4. mars 2019 Det eneste som kan få en kjøtteter av dette kaliberet til å gå fra å være sjef for marinejegerne til Forsvarsmateriell er en sint kone som vil ha gubben hjem til forutsigbare tider.. Jeg er usikker på hvarslags militær bakgrunn du har, men det jeg lærte er at det skal være "opp eller ut", så det er uvanlig å bli ett sted i lengre tid. Er dette endret de siste 10 årene? 2 Lenke til kommentar
mosedotten Skrevet 4. mars 2019 Del Skrevet 4. mars 2019 Jeg vet ikke hvor mye innkapslet militære printkort er, men hvis et vanlig printkort ligger flere uker og godgjør seg i saltvann.....Printkort som styrer alt fra navigasjon til våpensystemer......som man må stole hundre prosent på at fungerer...Nei - da er ikke pris noe argument for gjenbruk. (Selv om hvert printkort skulle koste flere 100 000- .) For skulle man mirakuløst få liv i et printkort og så være så tåpelig å bruke det i et vitalt system så har man null driftssikkerhet. For elektronikk som har vært eksponert for saltvann vil svikte. Man vet bare ikke akkurat nårtid. Og sannsynligvis går de gaiken akkurat når en kritisk situasjon oppstår og man trenger fungerende system som mest. Så tull ikke bort mer av våre felles penger på drømmerier om at det er mulig å spare noen kroner på å redde deler av HI. Send HI til Pressa så fort som mulig. Et alternativ er å sette HI ved porten til Håkonsvern som en daglig påminner om at selv den mest selvsikre person, på brua på et stort mektig krigsskip, ikke er supermann. Også han er bare et menneske. Og alle mennesker gjør feil iblandt. Det eksisterer ikke noe som heter "full kontroll". For hvis dagen kommer der det er akkurat du som står med kommandoen på brua til et stort flott krigskip....og plutselig får telefon fra en lavmælt vestlending som sier at det kaaanskje ville være lurt å senke hastigheten litt, og muligens dreie forsiktig mot styrbord..... DA husker du på HI som står ved porten til Håkonsvern og istedet for å bruke 20 minutt på å diskutere og vurdere innholdet i telefonsamtalen med de andre på brua. SÅ SLÅR DU INN NØDSTOPPEN!!! Deretter.... kan befalet på brua snakke sammen og danne seg en korrigert virkelighetsforståelse av verden omkring seg... Var det en tulletelefon, eller unngikk vi akkurat en katastrofe...? 8 Lenke til kommentar
G0RJS955 Skrevet 4. mars 2019 Del Skrevet 4. mars 2019 Jeg vet ikke hvor mye innkapslet militære printkort er, men hvis et vanlig printkort ligger flere uker og godgjør seg i saltvann.....Printkort som styrer alt fra navigasjon til våpensystemer......som man må stole hundre prosent på at fungerer...Nei - da er ikke pris noe argument for gjenbruk. (Selv om hvert printkort skulle koste flere 100 000- .) Kritiske kretskort til bruk i forsvar og telekom blir behandlet med parylene. Blir slike kort skitne, kan du spyle dem med saltvann, bokstavelig talt. Prosessen er kostbar og er ikke mye brukt utenom det helt kritiske, men alternativet kan være dyrere. 3 Lenke til kommentar
EremittPåTur Skrevet 4. mars 2019 Del Skrevet 4. mars 2019 Jeg vet ikke hvor mye innkapslet militære printkort er, men hvis et vanlig printkort ligger flere uker og godgjør seg i saltvann.....Printkort som styrer alt fra navigasjon til våpensystemer......som man må stole hundre prosent på at fungerer...Nei - da er ikke pris noe argument for gjenbruk. (Selv om hvert printkort skulle koste flere 100 000- .) For skulle man mirakuløst få liv i et printkort og så være så tåpelig å bruke det i et vitalt system så har man null driftssikkerhet. For elektronikk som har vært eksponert for saltvann vil svikte. Man vet bare ikke akkurat nårtid. Og sannsynligvis går de gaiken akkurat når en kritisk situasjon oppstår og man trenger fungerende system som mest. Så tull ikke bort mer av våre felles penger på drømmerier om at det er mulig å spare noen kroner på å redde deler av HI. Send HI til Pressa så fort som mulig. Et alternativ er å sette HI ved porten til Håkonsvern som en daglig påminner om at selv den mest selvsikre person, på brua på et stort mektig krigsskip, ikke er supermann. Også han er bare et menneske. Og alle mennesker gjør feil iblandt. Det eksisterer ikke noe som heter "full kontroll". For hvis dagen kommer der det er akkurat du som står med kommandoen på brua til et stort flott krigskip....og plutselig får telefon fra en lavmælt vestlending som sier at det kaaanskje ville være lurt å senke hastigheten litt, og muligens dreie forsiktig mot styrbord..... DA husker du på HI som står ved porten til Håkonsvern og istedet for å bruke 20 minutt på å diskutere og vurdere innholdet i telefonsamtalen med de andre på brua. SÅ SLÅR DU INN NØDSTOPPEN!!! Deretter.... kan befalet på brua snakke sammen og danne seg en korrigert virkelighetsforståelse av verden omkring seg... Var det en tulletelefon, eller unngikk vi akkurat en katastrofe...? De taes ikke opp for gjennbruk. Håper da vitterlig ikke det. Parylene eller ikke. Det er ikke en prosess man benytter for å la kort fungere under vann men for å beskytte kortene i røffe miljøer med høy luftfuktighet. Kortene taes nok utelukkende opp for å kunne ta ut logger etcetra. Litt som med flyenes orange-boxes... Samt vil kritisk/hemmelig teknologi taes ut for sikker dekomisjonering. 2 Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 4. mars 2019 Del Skrevet 4. mars 2019 Rart de ikke har tatt noe lærdom av da KNM Oslo sank men det er kanskje for lenge siden. 2 Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 4. mars 2019 Del Skrevet 4. mars 2019 Printkort kan aller mest sannsynlig ikke reddes etter å ha ligget i salt vann. Selv om forsvaret sannsynligvis har betalt ti ganger mer for elektroniske systemer enn hva de hadde kostet i det sivile, så er det nok bare å kjøpe nytt. Løp og kjøp. Lenke til kommentar
KjeRogJør Skrevet 6. mars 2019 Del Skrevet 6. mars 2019 Synd at det er enda ikke har startet spyling, hadde det blitt dusjet i vanntåke fra utplassere dyser. Da hadde det ikke trengt å tørke opp med salt på. Da ville det ikke tilføre så stort volum av vann. Ville trodd at tilgjengelige kretskort ble tatt ut for sikkerhets skyld, før den sank for mye. Ville vært greit med en ferdig plan, for tilfeller som dette. Kunne noe som kunne slukke en brann også hindre luft å slippe til? Lenke til kommentar
KjeRogJør Skrevet 7. mars 2019 Del Skrevet 7. mars 2019 Hva forsvaret har lært gjenstår vel å se, så vi lever vel i håpet(?) Lenke til kommentar
bbolsoy Skrevet 10. mars 2019 Del Skrevet 10. mars 2019 Med to store havarier på drøyt 6 år (Hercules 2012, HI 2018), så bør Forsvaret revurdere antallsanalysen i de to neste store anskaffelsene vi står ovenfor: nye ubåter og MPA, som det kun skal kjøpes fire hver av. All erfaring tilsier at dette er høyrisiko og at minimum seks er nødvendig for en tilstrekkelig operativ fleksibilitet inkludert å ta høyde for uforutsette hendelser. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 10. mars 2019 Del Skrevet 10. mars 2019 Kanskje de har tatt høyde for det ved å bestille 4 av hver i stedet for 2 eller 3? 6 koster nødvendigvis 50% mer enn 4 og de pengene må jo komme fra et sted. Enten min og din lommebok, eller så må det gå ut over andre offentlige anskaffelser vi antagelig vil ha god nytte av. Veier og infrastruktur, opprusting av eldgamle skoler, bedre helsetilbud, eller bare sikre oss den pensjonen vi en gang ble lovet. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 10. mars 2019 Del Skrevet 10. mars 2019 Kanskje de har tatt høyde for det ved å bestille 4 av hver i stedet for 2 eller 3? 6 koster nødvendigvis 50% mer enn 4 og de pengene må jo komme fra et sted. Enten min og din lommebok, eller så må det gå ut over andre offentlige anskaffelser vi antagelig vil ha god nytte av. Veier og infrastruktur, opprusting av eldgamle skoler, bedre helsetilbud, eller bare sikre oss den pensjonen vi en gang ble lovet. Det er dine og mine penger uansett hvor de kommer fra siden vi er Norske statborgere Lenke til kommentar
bbolsoy Skrevet 11. mars 2019 Del Skrevet 11. mars 2019 (endret) Kanskje de har tatt høyde for det ved å bestille 4 av hver i stedet for 2 eller 3? 6 koster nødvendigvis 50% mer enn 4 og de pengene må jo komme fra et sted. De kompetente kildene jeg har snakket med, inkludert en tidligere ubåtoffiser, er klar på at f.eks. seks ubåter er et minimum. At fire ubåter er i minste laget har også nederlenderne fått erfare. Ta i betraktning at vi til nå har operert seks ubåter, seks Orionfly, seks korvetter og fem fregatter. Vi hadde også seks C-130H Hercules-fly inntil disse ble erstattet av fire eksemplarer av julietemodellen i 2010. Opprinnelig var også planen å anskaffe fem maskiner, men det uteble pga. pengemangel. Etter havariet i 2012 ble det også vurdert å kjøpe to nye fly, men igjen strandet den siste av budsjetthensyn. Med fire som et absolutt minimum, kan man i perioder regne med å ha tilgjengelig kun to fullt operative fartøyer, mens de to andre enten er til vedlikehold, brukes til opplæring eller deltar i internasjonale operasjoner. Får man da et havari, særlig med tap av viktig personell, så blir det en kritisk situasjon med tanke på beredskap, øving og styrkeproduksjon. Det så man ved C-130J-havariet i 2012, hvor vi til alt hell fikk hastelevert en ny maskin fra amerikanske produksjonslinjer. Og sårbarheten ser vi nå også i Fregattvåpenet, hvor vi til alt hell beholdt en hel besetning nærmest uskadet, noe som gjør at vi kan ha en viss kontinuitet i beredskap og øving. Når man da tenker over de enorme havområdene vi skal holde styr på, og som øket betraktelig i nyere tid, så er det pussig at man vil erstatte seks MPAer med fire. Selv om disse er langt mer kapable og trolig vil suppleres med bla. satellitt- og dronekapasiteter på sikt. F-35 vil også ha en ikke ubetydelig rolle i så måte, men har klare begrensninger i rekkevidde og utholdenhet. Så er det også prinsippet om "minste kompetansebærende" antall. Det vil si det antall fly eller fartøyer som er nødvendig for å opprettholde et minimum av tilstrekkelig kompetanse for å utdanne og trene kvalifisert personell. Kommer man under en kritisk masse, så forvitrer strukturen. Jamfør problemene med personellflukt ved Bodø og Andenes den siste tiden, som gir store utfordringer. Endret 11. mars 2019 av bbolsoy Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 11. mars 2019 Del Skrevet 11. mars 2019 Greie refleksjoner det der, men nå er det vel politikere som bestemmer til slutt og da går vel fort slagord som "50% mer slagkraft per fartøy", altså 4=6, rett i fletta på disse. Lenke til kommentar
bbolsoy Skrevet 11. mars 2019 Del Skrevet 11. mars 2019 Greie refleksjoner det der, men nå er det vel politikere som bestemmer til slutt og da går vel fort slagord som "50% mer slagkraft per fartøy", altså 4=6, rett i fletta på disse. Ofte er det slik, men det er sjelden en god løsning å legge seg på et minimumsnivå. Det er jo også slik at et færre antall fartøyer øker slitasje og dermed kostnader til vedlikehold. Og den kurven øker på et tidspunkt ganske bratt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå