Gå til innhold

Norge kan trenge dobbelt så mange tog i 2050


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

På tide bygge i høyden som de gjør i resten av verden, eller veit som vanlig norge beste? 

Ja jeg veit det har blitt "vurdert"... 

 

Jernbanen ville visst ikke ha den, men etter det jeg leste, var grunnen noen lave tunneller utenfor Østlandet, og en frykt for at av- og påstigning vil ta lengre tid. Alternativt kunne de sette flere dobbeltsett i drift, men jeg ser ingen forklaring på hvorfor det ikke skjer. Tvert om har strekninger med dobbeltsett blitt gjort om til enkeltsett.

 

Flirt-togene var et enormt fremskritt i komfort og pålitelighet, jeg har inntrykk av at de er grunnen til at flere tar toget.

Lenke til kommentar

Jernbanen ville visst ikke ha den, men etter det jeg leste, var grunnen noen lave tunneller utenfor Østlandet, og en frykt for at av- og påstigning vil ta lengre tid. Alternativt kunne de sette flere dobbeltsett i drift, men jeg ser ingen forklaring på hvorfor det ikke skjer. Tvert om har strekninger med dobbeltsett blitt gjort om til enkeltsett.

 

Flirt-togene var et enormt fremskritt i komfort og pålitelighet, jeg har inntrykk av at de er grunnen til at flere tar toget.

Ikke sant, det er vell ikke engang snakk om tunneler men 2-3 bruer so må bygges om.  det at tar lenger tid er bare tull, bodde i Sveits i mange år brukte slike tog mye, går vell så raskt av og på

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jernbanen ville visst ikke ha den, men etter det jeg leste, var grunnen noen lave tunneller utenfor Østlandet, og en frykt for at av- og påstigning vil ta lengre tid. Alternativt kunne de sette flere dobbeltsett i drift, men jeg ser ingen forklaring på hvorfor det ikke skjer. Tvert om har strekninger med dobbeltsett blitt gjort om til enkeltsett.

 

Flirt-togene var et enormt fremskritt i komfort og pålitelighet, jeg har inntrykk av at de er grunnen til at flere tar toget.

Ikke sant, det er vell ikke engang snakk om tunneler men 2-3 bruer so må bygges om.  det at tar lenger tid er bare tull, bodde i Sveits i mange år brukte slike tog mye, går vell så raskt av og på

Bekkelagstunnelen var 0,5m for lav for dobbeltdekkere. Østfoldbanen er foreløpig eneste strekning der dette er vurdert som aktuelt, pga lengre av og påstigningstid. Der særlig stoppene på Nasjonaltheateret er sårbare.

Det beste alternativet hadde i grunn vært å nekte Flytoget å kjøre gjennom Oslotunnelen, og heller sette opp en lokaltogspendel Oslo - Drammen 3x pr time.

R11 har fått langt flere dobbeltsett enn tidligere, men det har tidvis vært problemer tilgang på sett i lokaltogene grunnet en krangel mellom Mantena og Norske Tog om hvem som skal stå for delelageret til togene.

Lenke til kommentar

Bekkelagstunnelen var 0,5m for lav for dobbeltdekkere. Østfoldbanen er foreløpig eneste strekning der dette er vurdert som aktuelt, pga lengre av og påstigningstid. Der særlig stoppene på Nasjonaltheateret er sårbare.

Det beste alternativet hadde i grunn vært å nekte Flytoget å kjøre gjennom Oslotunnelen, og heller sette opp en lokaltogspendel Oslo - Drammen 3x pr time.

R11 har fått langt flere dobbeltsett enn tidligere, men det har tidvis vært problemer tilgang på sett i lokaltogene grunnet en krangel mellom Mantena og Norske Tog om hvem som skal stå for delelageret til togene.

Hvorfor nekte et av de få togene som faktisk lever å kjøre?  de siste 10 sommerene har NSB jobbet med togene rundt Oslo, hvor stor jobb kan det være og grave ut 500m av bakken på på tunnelen et spor omgangen? dette faller igjen og igjen tilbake på NSB og Bane Nor for udugelighet. 

 

Faller spesielt tilbake på lokal politikere som vil ha stadig større del av kaken for bygge ei bru til deres ille øy med knapt 1000 innbyggere eller bygge en tunnel slik at de får en time mindre kjørevei til hytta. 

 

Det som hadde funket var om det ble fokusert  100% på nasjonal interrail/vei mellom de 4 store byene på Østlandet/Sør/Vest

 

Firefelt med doublet spor mellom Trondheim, Oslo, Kristiansand, Bergen (via Stavanger) og heller kjøpt ut bolig til de som bor på ei lita øy og bedt de flytte til fastlandet., 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Angående dobbeltdekker - jeg syns å huske jeg leste en gang at inngangspartiet på dobbeltdekkerne er litt annerledes (litt lavere) enn de som er på togene i dag.

 

Høres ikke ut som noe stort problem, helt til man innser at det da er noen tusen perronger rundt omkring som må bygges om ... 

Lenke til kommentar

 

Bekkelagstunnelen var 0,5m for lav for dobbeltdekkere. Østfoldbanen er foreløpig eneste strekning der dette er vurdert som aktuelt, pga lengre av og påstigningstid. Der særlig stoppene på Nasjonaltheateret er sårbare.

Det beste alternativet hadde i grunn vært å nekte Flytoget å kjøre gjennom Oslotunnelen, og heller sette opp en lokaltogspendel Oslo - Drammen 3x pr time.

R11 har fått langt flere dobbeltsett enn tidligere, men det har tidvis vært problemer tilgang på sett i lokaltogene grunnet en krangel mellom Mantena og Norske Tog om hvem som skal stå for delelageret til togene.

Hvorfor nekte et av de få togene som faktisk lever å kjøre?  de siste 10 sommerene har NSB jobbet med togene rundt Oslo, hvor stor jobb kan det være og grave ut 500m av bakken på på tunnelen et spor omgangen? dette faller igjen og igjen tilbake på NSB og Bane Nor for udugelighet. 

 

Faller spesielt tilbake på lokal politikere som vil ha stadig større del av kaken for bygge ei bru til deres ille øy med knapt 1000 innbyggere eller bygge en tunnel slik at de får en time mindre kjørevei til hytta. 

 

Det som hadde funket var om det ble fokusert  100% på nasjonal interrail/vei mellom de 4 store byene på Østlandet/Sør/Vest

 

Firefelt med doublet spor mellom Trondheim, Oslo, Kristiansand, Bergen (via Stavanger) og heller kjøpt ut bolig til de som bor på ei lita øy og bedt de flytte til fastlandet., 

Flytoget tar opp kapasitet som hadde vært bedre anvendt på å kjøre lokaltog, og så er det sånn at det første toget som instilles er Flytoget. Flytoget har heller ikke kundeveiledere tilgjengelig ved uforutsette driftsstans andre steder enn Gardermoen og Oslo S.

 

For å utbedre Brynstunnelen må det pigges/sprenges i taket, ergo må alt av kjøreledninger plukkes ned først.

 

De 10 siste årene har ikke NSB jobbet på banen rundt i Oslo, rett adresse her er Bane NOR, NSB er i dag kun et bemaninngsselskap, vi hverken eier togsett, skinner eller signaler. Vedlikehold gjøres av eksterne selskap, samme gjelder billettjenester.

 

Enig at det burde satses mer på dobbeltspor, men å starte med å bygge til Trondheim, Bergen og Stavanger er å begynne i feil ende. Første pri bør være Intercity + ny Oslotunnel. Først da kan man begynne å se på utvidede planer. Dobbeltspor på lokaltogstrekningene i Bergen og Trondheim er også nødvendig snarest.

Lenke til kommentar

Høres ikke ut som noe stort problem, helt til man innser at det da er noen tusen perronger rundt omkring som må bygges om ... 

 

Hvorfor må perrongene bygges om? Plattfomene på f.eks. Hokksund er alt for lave, uten at det gjøres noe med saken.
Lenke til kommentar

Hovedsakelig ifm krav til universell utforming. Rullestol og den typen ting. Kjenner ikke regler så i detalj, men regner nesten med at det må være i orden ved nyanskaffelser.

 

Relatert: http://www.reisekjeden.no/Tema-3/Jernbaneverkets-handlingsplan-for-universell-utforming/

 

Plattformene må ikke bygges om for å møte krav om universell utforming, dersom det anskaffes nye tog. De må derimot bygges lengre siden evt nye dobbeltsett er ca 50m lengre enn dagens tog, og flere av plattformene er allerede for korte. Først da kommer kravet om universell utforming inn, når det skal gjøres en ombygging av plattformene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...