Gå til innhold

Flytte, samme type stilling ny kommune, lønn?

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg skal flytte til en annen kommune på andre siden av landet. Jobber idag som ingeniør i en kommune og tjener 534 000.

Er fornøyd med lønnen i denne stillingen.

Problemet er at jeg tror at den kommunen jeg søker jobb i ligger litt under lønnsmessig. Kanskje 20-30 000 i året. Jobben jeg søker er innenfor samme type stilling som jeg har idag, altså ingeniør innenfor kommunaltekniske tjenester.

Kan jeg forvente å få lik lønn som jeg idag har?

Hvordan skal jeg gå fram på intervju og i eventuelle forhandlinger. Regner med å bli spurt om lønnsforventninger på intervjuet.

Må inrømme at det vil være utrolig kjipt å måtte gå ned i lønn for samme type stilling, men jeg vet at endel kommuner er veldig rigid på slike ting pga. de vil holde lønnsnivået nede. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

20-30k burde ligge innanfor det som du kan forhandle om.

Det vanlige er at du opplyser om kva du har i lønn no, og at du gir beskjed om at du forventer å Ikkje gå ned i lønn.

Husk også å ta med i berekninga at du nok ikkje får være med på lønnsforhandlingane som nytilsett, så for å ikkje gå ned i lønn så må du minst få tilbud om dagens lønn samt forventa lønnsaukning, så feks 534k pluss 3%.

Så må du sjølvsagt også vurdere om det er andre goder, eller lokale tilpassingar som gjer at du likevel bør akseptere å gå ned i lønn. Det kan feks være billegare å bu i den nye kommunen, slik at lønna rekk til meir sjølv om du går ned i lønn.

Og til slutt så vil eg råde deg til å ikkje være for kravstor i jobbintervjuet, du har meir forhandlingsrom når du fyrst har fått eit jobbtilbud.

Faren med å signalisere for høge lønnsvilkår er at du kan prise deg ut av jobben, slik at ein billegare kandidat får jobbtilbodet fyrst.

Lenke til kommentar

Takk for tips!

Hvilke erfaringer har dere i forhold til at de må forholde seg til de andre ansatte som kanskje ikke har så høy lønn? Spesielt i offentlig stilling hvor alt skal være gjennomsiktig og likt, og hvor man skal kunne få vite hva de andre tjener. Hvis nivået er litt lavt, så er det kanskje ikke så bra om det kommer en som er nytilsatt og går forbi en med mer ansiennitet og erfaring med la oss si 20 000. I min stilling idag er jeg på samme lønn med en som har jobbet i 30 år, ikke ingeniør da, men bachelornivå og organisert i Nito.

Endret av OddZen
Lenke til kommentar

Ta kontakt med den lokalt tillitsvalgte i din fagforeining, både i forkant og etter at du har fått jobbtilbodet.

Då vil du få hjelp til å få informasjon om kva lønnsnivået ligg i dag, og korleis ditt lønnstilbod ligg ann samanlikna med dei andre i den kommunen.

Strengt tatt kan du også ta kontakt med servicekontoret i den for å be om å få utlevert lønnsoversikt, men det er lettast å gå via lokal tillitsvalgt.

Det at lønnsnivået er ulikt er ofte berre ein ting som arbeidsgiver må forholde seg til. Det er i dag forholdsvis vanleg at ein må tilby høg startlønn for å få tak i nye arbeidstakarar, medan dei som har jobba der i 30 år og som starta med lavare lønn trygt kan holdast nede fordi dei med høg sannsynlegheit ikkje kjem til å bytte jobb på grunn av lønna.

Lønnstakarar som ligg i kapittel 5 og 3, som rådgiverar, ingeniørar og sjefar skal i utgangspunktet ha lønn som er tilpassa individuelle prestasjonar, ikkje lik lønn for alle.

Lenke til kommentar

Ta kontakt med den lokalt tillitsvalgte i din fagforeining, både i forkant og etter at du har fått jobbtilbodet.

Då vil du få hjelp til å få informasjon om kva lønnsnivået ligg i dag, og korleis ditt lønnstilbod ligg ann samanlikna med dei andre i den kommunen.

Strengt tatt kan du også ta kontakt med servicekontoret i den for å be om å få utlevert lønnsoversikt, men det er lettast å gå via lokal tillitsvalgt.

Det at lønnsnivået er ulikt er ofte berre ein ting som arbeidsgiver må forholde seg til. Det er i dag forholdsvis vanleg at ein må tilby høg startlønn for å få tak i nye arbeidstakarar, medan dei som har jobba der i 30 år og som starta med lavare lønn trygt kan holdast nede fordi dei med høg sannsynlegheit ikkje kjem til å bytte jobb på grunn av lønna.

Lønnstakarar som ligg i kapittel 5 og 3, som rådgiverar, ingeniørar og sjefar skal i utgangspunktet ha lønn som er tilpassa individuelle prestasjonar, ikkje lik lønn for alle.

Takk for svar, så jeg kan altså kontakte servicekontoret og lokale tillittsvalgte i den aktuelle kommunen å få utlevert lønnsinformasjon, selv om jeg ikke har takket ja til stillingen eller jobber der?

Kan hvem som helst få denne informasjonen?

Lenke til kommentar

Takk for svar, så jeg kan altså kontakte servicekontoret og lokale tillittsvalgte i den aktuelle kommunen å få utlevert lønnsinformasjon, selv om jeg ikke har takket ja til stillingen eller jobber der?

Kan hvem som helst få denne informasjonen?

Jepp, offentlegheitslova gjer at du har rett på innsyn i slike opplysningar. Du kan til og med krevje slike opplysningar anonymt og utan å oppgi formålet med å hente inn opplysninga.

Kommunen kan velge å sladde sensitive personopplysningar som fødselsnummer (men kommunen har ikkje plikt til å gjere det).

Det enklaste er som sagt uansett å gå via tillitsvalgt, eller enkelt og greit ved å spørre kontaktpersonen for stillingsannonsa. Då slepp du å gå vegen om å krevje innsyn, og vil mest sannsynleg få dei opplysningane som du treng.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...