Imamia Skrevet 2. mars 2019 Del Skrevet 2. mars 2019 Hei Trenger litt hjelp fra dere og litt mer info om Norsk arbeidsmarked. Er IT Ingeniør, har Bachelor i Informasjons teknologi (184 poeng), NOKUT godkjent, fra Kroatia og bor i Norge cca. 3 år. Har jobbet 8 mnd i en IT bedriften i Tønsberg, fikk veldig bra referanser og attester men ble gravid og etter et år med barna hjemme akkurat nå jeg er klart for jobb. Har vært på flere intervjuene, men fikk svar på alle nei, mangler erfaring. Synes at jeg har lært norsk bra, snakker bedre en skrive . Har flere prosjekter i C# og PHP. Situasjon er at jeg er 37 år gammel, bor i Vestfold hvor man kan ikke finne så lett jobb innen IT. Hva videre? Noen ganger synes at det er umulig, men på andre måten synes at det er løsning. Spørsmål er hva dere anbefale, ta en master, eller flytte til Oslo, eller begynne å jobbe i noen andre bransje? Også har muligheter for arbeidspraksis, men nesten umulig å komme in. Takk i forhånd Lenke til kommentar
Visum Skrevet 3. mars 2019 Del Skrevet 3. mars 2019 Det er litt avhengig av nettverket ditt. Er du gift/sammen med norsk mann? Det norske arbeidsmarkedet er utrolig bra, og har ikke vært bedre på mange år. Arbeidsledigheten er på 2,3 prosent og har ikke vært lavere siden finanskrisen. Lenke til kommentar
Imamia Skrevet 3. mars 2019 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2019 Det er litt avhengig av nettverket ditt. Er du gift/sammen med norsk mann? Det norske arbeidsmarkedet er utrolig bra, og har ikke vært bedre på mange år. Arbeidsledigheten er på 2,3 prosent og har ikke vært lavere siden finanskrisen. Egentlig nei, er ikke gift med norsk mann Bare håper at det er ikke viktig Statistikk er veldig bra når du sammenligne med andre EU land. Må bare finne vei hvordan å komme i gang. Lenke til kommentar
nightowl Skrevet 3. mars 2019 Del Skrevet 3. mars 2019 (endret) mangler erfaring. Synes at jeg har lært norsk bra, snakker bedre en skrive . Har flere prosjekter i C# og PHP. Hvis du mangler erfaring må du gjøre deg selv attraktiv på andre måter. Noen punkter - om jeg skal tenke høyt: 1. Du må skille deg ut fra mengden ved å tilby noe som andre mangler. Dette er det viktigste punktet. Og dessverre veldig mye lettere sagt enn gjort. Hva gjør deg spesiell? Hvilke evner har du? Hva er du superflink på? (Å bare nevne prosjekter innenfor C# og PHP blir altfor uspesifikt, det forteller arbeidsgiver omtrent ingenting.) Du må finne noen få områder hvor du er superdyktig, også fortelle entusiastisk om dette. 1a. Bra du forteller arbeidssøker at utdanningen er NOKUT-godkjent. Men husk lenke til www.nokut.no/om-nokut. 1b. Siden du er fra Kroatia, kanskje språk kan være en styrke? 1c. Blant de referanser og attester du har, kan noen av disse underbygge valgte spesialfelter i punkt 1? 2. Søk på riktige jobber! Ikke bare les annonseteksten når du ser etter jobb. Les om arbeidsgiver og forstå hva de driver med. Passer du inn der? Hva ville vært en passende jobb for deg? 3. Hvis punktene 1 og 2 over er i boks kan du ta kontakt, og eller søke på en konkret utlyst stilling. Søknadsbrevet må fortelle hvorfor du vil passe godt inn, dvs. du må "selge deg selv". Mvh. tidligere jobbsøkende dataingeniør (som heller ikke fikk jobb fordi han var altfor mye en "potet" ..) Endret 3. mars 2019 av nightowl 1 Lenke til kommentar
Naiits Skrevet 3. mars 2019 Del Skrevet 3. mars 2019 Spørsmål er hva dere anbefale, ta en master, eller flytte til Oslo, eller begynne å jobbe i noen andre bransje? Jeg har informatikk-bakgrunn og flyttet til Oslo for et halvt år siden for å fullføre en master. Min erfaring er at selskaper skriker etter kompetansen her. Om ikke de store selskapene viser interesse, så er det i alle fall et startup-miljø her som desperat trenger utviklere. 2 Lenke til kommentar
nirolo Skrevet 3. mars 2019 Del Skrevet 3. mars 2019 Flytte til Oslo kan nok være en god løsning ja. Du kan i hvert fall søke på jobber i Oslo og så flytte hvis du får en jobb? 1 Lenke til kommentar
Visum Skrevet 3. mars 2019 Del Skrevet 3. mars 2019 Egentlig nei, er ikke gift med norsk mann Bare håper at det er ikke viktig Statistikk er veldig bra når du sammenligne med andre EU land. Må bare finne vei hvordan å komme i gang. Det er ikke viktig om du er gift/sammen norsk mann. Tenkte bare å si hvis du var det, så kunne brukt nettverket hans, siden du har såpass kort botid i Norge. I de største byene i Norge skriker de etter utviklere. Du kan tilby deg å jobbe for lavere lønn og deretter søke en annen jobb, men du har denne. Det er en løsning. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå