2W7W0OSN Skrevet 2. mars 2019 Del Skrevet 2. mars 2019 Kan vi ikke bare roe det litt ned? spør spaltist Erik Tunstad.Må den teknologiske utviklingen VIRKELIG gå så fort? 1 Lenke til kommentar
noob11 Skrevet 2. mars 2019 Del Skrevet 2. mars 2019 Fort? Går alt for sakte. Mind machine interface før jeg er så gammel at min mind ikke virker mer. Evt holodeck før jeg er så gammel at beina svikter. Helst begge i morgen ? 6 Lenke til kommentar
covah Skrevet 2. mars 2019 Del Skrevet 2. mars 2019 Når jeg havner på gamlehjem engang i framtiden, skal jeg legges inn i et fullt VR system med en IV i armen for næring og avløp fast montert 1 Lenke til kommentar
brbmay Skrevet 2. mars 2019 Del Skrevet 2. mars 2019 Nå er det vel ikke den teknologiske utviklingen som er problemet, men heller "planned obsolescence", flere og flere unødvendige IoT-enheter for å sanke inn og selge personlige data, og design av nettsider og applikasjoner for at de skal kunne sanke inn data -- det er ingen praktisk grunn til at statisk innhold (f.eks nyhetsartikler med noen bilder) skal gjøres dynamisk. 4 Lenke til kommentar
CXSUB4BA Skrevet 2. mars 2019 Del Skrevet 2. mars 2019 Syns teknisk utvikling går deprimerende sakte. Bilen har siden begynnelsen av 1900 tallet hatt 4 hjul og ratt. Og motorprinsippet er vel omtrent det samme som da det ble oppfunnet. Ditto elmotoren. Det kan hende el-motoren kom før fossilmotoren? Hvor blir det av svevebiler som flyter lydløst avgårde drevet av sin avgassfrie "antigravitasjonsdippedutt" Og vi har hentet energi fra kull og ved og olje og gass i lange tider. Og sliter med å finne en miljøvennlig alternativ. Vi er i en overgangsperiode (mens vi venter på kald fusjon...) blitt tvunget til å hente fram det eldgamle prinsippet med vindmøller som driver en "dynamo". Ikke spesielt innovativt. Og vi lager maten vår omtrent som vi har gjort i hundrevis av år. Traktoren har erstattet hesten og høyballer erstattet siloen. Men hvor blir det av kjøttfabrikkene som gror kjøtt og genmanipulerte planter med 5 ganger normal avling, motstandsdyktig mot alt av skadedyr.... Innen medisin snakkes det stadig om gjennombrudd i kampen mot kreft og andre sykdommer. Mens det eneste vi har å hjelpe oss med er operative inngrep, stråling og cellegift. Artilleri som skyter på måfå inn i kroppen og håper de treffer ulumskhetene. Og vi er iferd med å miste overtaket på bakterier da de blir immune mot vår siste skanse - antibiotika. Vi greier ikke engang å ta livet av et skarve virus. Hverken herpes eller Hiv. Og bygningen vi bor i er av betong eller bygd med syill og stav. Gamle byggemåter. Med utvendig trepanel som vi bruker tonnevis av maling på for at de ikke skal råtne. Hverken praktisk eller miljøvennlig. "Smarthus" er ikke spesielt smarte heller.... Datamaskinen og halvlederprodukter er vel en av de få "nyere" oppfinnelser. Som virkelig har vært og er en revolusjon. Men med tanke på at det begynner å haste med å redde kloden og alt levende som bor på den så syns jeg utviklinga går deprimerende sakte. 6 Lenke til kommentar
EremittPåTur Skrevet 2. mars 2019 Del Skrevet 2. mars 2019 Nå er det vel ikke den teknologiske utviklingen som er problemet, men heller "planned obsolescence", flere og flere unødvendige IoT-enheter for å sanke inn og selge personlige data, og design av nettsider og applikasjoner for at de skal kunne sanke inn data -- det er ingen praktisk grunn til at statisk innhold (f.eks nyhetsartikler med noen bilder) skal gjøres dynamisk. Takk. Nå slipper jeg å skrive det. 1 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 2. mars 2019 Del Skrevet 2. mars 2019 (endret) Det mest irriterende er imidlertid pc’en – jeg har det travelt, flyet går om to timer. Må ha med pc’en før jeg løper til bilen – må bare lagre og skru av. Men det er visst ikke noe jeg kan bestemme selv. «Oppdatering – ikke slå av maskinen» Og så begynner et hjul å rulle på skjermen. Rulle og rulle og rulle. 15 av 75 … Pauuuuuse. 16 av 75. Jeg river av enda noen hårstrå. Problemene her er kapitalismen og sikkerhetsproblemer som skyldes at maskinen er tilkoblet internett, ikke den teknologiske utviklingen. Førstnevnte kan du løse ved å bytte (fra Windows) til en LTS (long term support)-utgave av linux, f.eks. Xubuntu. Det kommer oppdateringer der også, men det er mest sikkerhetsoppdateringer, og du kan selv velge å vente med å installere dem. De bruker også gjennomgående mye kortere tid enn Windows-oppdateringer på å installere seg. Selve programmene (unntatt enkelte programmer som Chrome) forblir like i flere år, før du manuelt oppgraderer systemet. Obs. Ta dobbel backup av filene dine før du bytter operativsystem. Endret 2. mars 2019 av Emancipate 1 Lenke til kommentar
_Nils_ Skrevet 3. mars 2019 Del Skrevet 3. mars 2019 Det mest irriterende er imidlertid pc’en – jeg har det travelt, flyet går om to timer. Må ha med pc’en før jeg løper til bilen – må bare lagre og skru av. Men det er visst ikke noe jeg kan bestemme selv. «Oppdatering – ikke slå av maskinen» Og så begynner et hjul å rulle på skjermen. Rulle og rulle og rulle. 15 av 75 … Pauuuuuse. 16 av 75. Jeg river av enda noen hårstrå.[...]Førstnevnte kan du løse ved å bytte (fra Windows) til en LTS (long term support)-utgave av linux, f.eks. Xubuntu. [...] Du løser ikke problemer med å skape nye. Og det er fullt mulig å styre windows-oppdateringene bedre enn det som er gjort her av opprinnelig kommentator. Ønsket om å lære seg så mye nytt, tror jeg ikke er så stor med tanke på hva som står i posten, og i så tilfelle anbefale Linux er tåpelig. Hilsen realistisk bruker av Slackware siden 90-tallet Lenke til kommentar
xyzæøå Skrevet 4. mars 2019 Del Skrevet 4. mars 2019 Som forfatter selv skriver går evolusjonen i rykk og napp, og nå er vi helt klart inne i et skikkelig både rykk og napp. For å sette det litt på spissen er kanskje grunnen til at mange begynner å kjenne på stresset, at vi holder på å havne i bakleksa i forhold til våre potensielle arvtakere, som utvikler seg mye fortere enn oss, nemlig datamaskinene, og etterhvert kunstig inteligens. Dette er kanskje vel pesimistisk, men hvis menneskene skal overleve uten å forandre oss til det ugjenkjennelige, trenger vi en skikkelig katasrofe som sender oss tilbake til steinalderen. Lenke til kommentar
Hopperesque Skrevet 4. mars 2019 Del Skrevet 4. mars 2019 Syns teknisk utvikling går deprimerende sakte. Spesielt innen legevitenskapen. 1 Lenke til kommentar
Fungus Skrevet 5. mars 2019 Del Skrevet 5. mars 2019 Syns teknisk utvikling går deprimerende sakte. Bilen har siden begynnelsen av 1900 tallet hatt 4 hjul og ratt. Og motorprinsippet er vel omtrent det samme som da det ble oppfunnet. Ditto elmotoren. Det kan hende el-motoren kom før fossilmotoren? Hvor blir det av svevebiler som flyter lydløst avgårde drevet av sin avgassfrie "antigravitasjonsdippedutt" Og vi har hentet energi fra kull og ved og olje og gass i lange tider. Og sliter med å finne en miljøvennlig alternativ. Vi er i en overgangsperiode (mens vi venter på kald fusjon...) blitt tvunget til å hente fram det eldgamle prinsippet med vindmøller som driver en "dynamo". Ikke spesielt innovativt. Og vi lager maten vår omtrent som vi har gjort i hundrevis av år. Traktoren har erstattet hesten og høyballer erstattet siloen. Men hvor blir det av kjøttfabrikkene som gror kjøtt og genmanipulerte planter med 5 ganger normal avling, motstandsdyktig mot alt av skadedyr.... Innen medisin snakkes det stadig om gjennombrudd i kampen mot kreft og andre sykdommer. Mens det eneste vi har å hjelpe oss med er operative inngrep, stråling og cellegift. Artilleri som skyter på måfå inn i kroppen og håper de treffer ulumskhetene. Og vi er iferd med å miste overtaket på bakterier da de blir immune mot vår siste skanse - antibiotika. Vi greier ikke engang å ta livet av et skarve virus. Hverken herpes eller Hiv. Og bygningen vi bor i er av betong eller bygd med syill og stav. Gamle byggemåter. Med utvendig trepanel som vi bruker tonnevis av maling på for at de ikke skal råtne. Hverken praktisk eller miljøvennlig. "Smarthus" er ikke spesielt smarte heller.... Datamaskinen og halvlederprodukter er vel en av de få "nyere" oppfinnelser. Som virkelig har vært og er en revolusjon. Men med tanke på at det begynner å haste med å redde kloden og alt levende som bor på den så syns jeg utviklinga går deprimerende sakte. Adskillig bedre «artikkel» den kommentaren her, enn selve artikkelen. *thumbsups* 1 Lenke til kommentar
Limbeck Skrevet 5. mars 2019 Del Skrevet 5. mars 2019 Raska på. Jeg har ikke usbport i nakken enda. Dessuten skal bilene kjøre selv før jeg blir for gammel til å kjøre. 1 Lenke til kommentar
Limbeck Skrevet 5. mars 2019 Del Skrevet 5. mars 2019 Og om man ikke vil at pcen oppdaterer når det ikke passer så oppdater selv manuelt når det passer. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 5. mars 2019 Del Skrevet 5. mars 2019 Og om man ikke vil at pcen oppdaterer når det ikke passer så oppdater selv manuelt når det passer. Da har man blitt ufrivillig beta-tester. https://www.howtogeek.com/369656/dont-click-check-for-updates-unless-you-want-unstable-windows-10-updates/ Lenke til kommentar
Toast Is Pimp! Skrevet 12. mai 2019 Del Skrevet 12. mai 2019 Kan det tjenest penger på, så utvikler det seg fort. Tjener det penger så skal det melkes godt. Kan det drepe eller overvåke, kan det holde en ideologi i sjakk så skal mye bortkastet energi brukes på det. Ting som var laget for millitær bruk blir sakte om til kollektiv bruk, hvorfor ikke hoppe rett til kollektiv bruk så alle kan få nytte av det. Er fryktelig mye nytt der ute som trenger penger for og kunne utvikles. Hvorfor bruke penger på millitæret når det kan brukes til og utvikle mennesket bedre. Mennesker er mennesker så hvis ikke vi kan for fanden bli til ett kollektivt masse blir det krig og elendigheter enda. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå