Gå til innhold

Forskere forvandler plast til drivstoff


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er ikke plast drivstoff? Bare kast bitene inn i en sånn: https://no.wikipedia.org/wiki/Knottgenerator

I utgangspunktet er det jo slik at store volumer og tunge laster er en fordel å ta sjøvegen, også ut i fra et miljø hensyn. Hvorfor ikke brenne det av med en gang med knottgenerator som Du refererer til, og slippe unda videre behandling og transport.

 

Ref: I linken Deres stå følgende: «Energimessig tilsvarte 2,5 kg knott rundt 1 liter bensin»

 

Brennverdi tre-pellets 4,8 kWt/kg (jfr Ref 2,5 kg knott => 12 kWt)

Her en oversikt over brennverdi med 17% fukt, ca 5,1-5,2 kWt pr kilo Basisegenvekt

Basisegenvekt er vekten av veden uten vatn pr m^3, der volumet er målt rett etter hogst.

Man kan se vekk i fra overnevnte og forholde seg bare til siste kolonne, da dette er volumet man betaler for og en fuktighets prosent som er «praktisk»

kWt som er opplyst i tabell er ved 100% utnyttelse eller effektivitet (ser det ut for), i en god vedkjele for vanlig hushold oppnår man i praksis ca 85%

http://www.norskved.no/default.aspx?pageId=237

 

Kaiene ligg jo der i skips leia, last opp knott som brensel. Her en tømmer-kai oversikt (obs bare dei som har fått støtte i 2012-2018)

Men gir da et geografisk inntrykk på oversiktsbilder.

https://www.landbruksdirektoratet.no/no/eiendom-og-skog/infrastruktur/tommerkaier/64-mill-kroner-til-utvikling-av-tømmerkaier

 

 

Taller om hogst og priser (kan vi si ca NOK 400 pr m^3 levert på kai)

https://www.landbruksdirektoratet.no/no/statistikk/skogbruk/tommeravvirkning

 

Så over til problemet; hva er miljømessig

* Kor mykje energi går med til å frembringe 1 m^3 trevirke eller ca 2 100 kWt

* Er det best å skipe det til Tyskland, til varmekraftverka Dei har.

* Kva utnyttelsesgrad kan skip få ved knottgenerator bruk i forhold til å lage dette om til «bio-drivstoff», som kansje også skal fyre en Otto motor.

 

Er det noen som veit/evner å svare.

* Kan flis ettertørkes av eksos i godt nok tempo

* Vil man trenge «skrubber» inn og ut fra motor

* Osv, osv

 

Lat meg slippe å høre om 0-utslipp

Om vi seier 10 000 000 m^3 kan avvirkes til knott får vi i overkant av 20 000 000 000 kWt i brennverdi, det er da noe. Bruker en båt 5 000 kW på propell aksel 4 000 timer i året (ca 1/2 året gangtid) blir det 20 000 000 kWt, eller 50 000 000 knott kWt om effektiviteten er 40%

Det blir ca 400 båter.

 

Er det noe som er fundamentalt feil når parker anlegges på og i sjøen og varmekraftverk anlegges på land. Er verden blitt Gal, og er Vatikanet blitt et forbilde.

Det kunne eg trengt meg å spørre Riksrevisjonen´s forvaltningsavdeling om, og for så vidt SSB.

NTNU kan også kjenne sin besøkelsestid......

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Hvorfor nytte den patenterte beskrevne metoden?

 

Funker ikke hydrolyse like bra da?

 

Fant en gang en video av garasje-pyrolyse av en asiater som fikk motorsykkelen sin til å gå på det omvandlete plastikk. Vann, temperatur og trykk er lik pyrolyse. Altså en kjemisk endring som skjer uten flamme.

 

Her er en påstått oksygenfri omvandling, men det er vel ikke helt pyrolyse:

 

 

 

 

 


Spørs hvor billig og enkelt det blir å bygge et slikt "hjemmebrentapparat".

 

Det er nok MYE "billigere" en du innbiller deg. Men hvor enkelt det er å få riktig produkt da, der har du et godt poeng Simen1.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...