Gå til innhold

KNM Helge Ingstad skal slepes i løpet av søndag


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor dekker de hullet i skroget med presenning? Hvis det er for at man ikke skal se omfanget av skaden så må de ikke klippe til presenningen slik at den akkurat passer i hullet...:-) Gakk gakk

 

Det må da være en "annen" skade under vannlinjen?? Den synlige skaden ser ut til knapt å gå nedenfor øvre kant av bunnsmurninga...? Skal jammen ikke mye til for å senke en fregatt??

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvorfor dekker de hullet i skroget med presenning? Hvis det er for at man ikke skal se omfanget av skaden så må de ikke klippe til presenningen slik at den akkurat passer i hullet...:-) Gakk gakk

 

Skaden er det jo allerede masse bilder av.

Lenke til kommentar

Det interessante er hvorfor revna er blitt tildekket. Ingen fotos .

 

Noe som rimelig åpenbart ikke kan være gjort av “sikringshensyn” for annet enn å sikre, at vi ikke skal få se hvor lidt revna går UNDER vannlinja.

 

Det er en altsa lillebitte lekkasje under vannlinjen som har senket Helge Ingstad.

 

En tanke man kan gjøre seg; tildekkingen av revna er gjort fordi ingen utenforstående skal få se, at revna/hul går SÅ LITE under vannlinja. (5%)

 

Om et rom på babord side av Helge Ingstad hadde blitt oversvømmet, og Helge Ingstad følgelig hadde blitt tiltet nok til babord slik, at revna hadde kommet over vannlinja, eller lekkasjen håndterbar, så hadde Helge Ingstad følgelig ikke sunket.

 

Slik såkalt counter flooding ( på “nynorsk” ) er helt vanlig på krigsskip ved krigsskader for å rette opp slagside, skadebegrensning, holde skipet operativt / flytende.

 

Et trolig sabla viktig moment - også med tanke på det åpenbart sterkt sviktende – eller trolig riktigere sagt totalt fraværende – sjømannskap som trolig ble utvist på brua kollisjonskvelden ombord på Helge Ingstad.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nej der er netop IKKE billeder af skaden under vannlinjen - KUN tegninger og illustrationer

 

Nei, jeg kommenterte selv i en annen tråd at det kunne vært spennende å sett bilder fra under vannlinjen nå som båten er over vann, men at presenningene er en konspirasjon for å sjule skadene har jeg ingen tro på.

 

 

post-111183-0-49006600-1551557307_thumb.jpg

Endret av frohmage
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Helge Ingstad skulle vært snudd 180 grader med revnen utover mot taubåtene som skubbet den mot land. Da hadde revnen kommet helt opp fra vannet og HI hadde kansje ikke sunket. Men det var nok kaotisk og dårlig tid. Revnen er stor nok til å sende skipet rett til bunns hvis HI hadde vært i åpen sjø med noe rulling. Må jo bare være glad det ikke gikk liv i denne lærdommens prøvelse for skip,mannskap og sjøforsvaret. Verdien av Helge Ingstad kan regnes som null satt opp mot alle menneskene ombord. Nå er den i tillegg berget og blir nok å seile igjen om ei tid. Det viktigste som ble berget i all hast var hvert enkelt av menneskene ombord. Den saken er det ingen tvil om.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Nej der er netop IKKE billeder af skaden under vannlinjen - KUN tegninger og illustrationer

 

Jeg tror vi er enige. Vi hadde glede oss til å se et bilde av full skaden som er det siste STORE spørsmålet.

 

Hvorfor det er en pressening over sprekket kan være gode grunner.

 

Jeg kan bare ikke tenke på noen, dessuten skjule hvor lite skaden er i vannlinjen.

 

 

Tegninger og illustrasjoner har vist oss at bare 5-10% av sprekket er under vannlinjen. Om dette er sannheten vi fortsatt ikke!

 

I dag bør det være dagen da vi skulle se hva som var sannheten. Nå blir det en militær hemmelighet..

 

Promise ;-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Direkte fra havarikommisjonen. "Feilen går ut på at skipet vanntette seksjoner ble fylt med mer vann enn det som skulle være mulig. Granskingen har avdekket at de hule propellakslingene førte vann fra ett vanntett område av fregatten til girrommet som raskt ble fylt opp. Derfra ble flere andre rom i skroget fylt opp med vann.

 

– Vannfyllingen ble dermed vesentlig mer omfattende enn det den opprinnelige skaden skulle tilsi. Fyllingen i girrommet førte til beslutningen om evakuering, skriver Havarikommisjonen"

 

Resten av spekulasjoner her har null verdi så like greit å vente til den fullstendige rapporten er klar

Lenke til kommentar

Det er noe med den norske mentaliteten; Vi lever i nuet....Det er ikke noe konsekvensanalyse....ingen tanker om hva framtiden kan bringe. Hvis en vask på HI går tett slipper alt vi har i hendene og evakuerer båten så raskt som mulig. Og puster lettet ut over at ingen liv gikk tapt. Men hva hvis det er alvor - båten holder på å synke - og under en heltemodig redningsaksjon går ett menneskeliv tapt. Men fregatten reddes og er stridsdyktig.

Og en dag i nær framtid er det nettopp denne ene stridsdyktige fregatten som er nødvendig for å vinne et viktig slag og redde kanskje en hel nasjon fra "utryddelse". Ett menneskeliv for en hel nasjon.

Nei - vi er ikke krigere lenger. Til å med på krigsfartøy er det HMS som går foran alt annet.

Er vi mentalt rustet til å vinne kriger på det viset? Hvor er vikingen i oss?

Lenke til kommentar

Nei - vi er ikke krigere lenger. Til å med på krigsfartøy er det HMS som går foran alt annet.

Er vi mentalt rustet til å vinne kriger på det viset? Hvor er vikingen i oss?

 

Mener du at HI kunne vært reddet om noen ofret livet sitt, og synes du dette ville være riktig å gjøre i fredstid?

Lenke til kommentar

 

Nei - vi er ikke krigere lenger. Til å med på krigsfartøy er det HMS som går foran alt annet.

Er vi mentalt rustet til å vinne kriger på det viset? Hvor er vikingen i oss?

 

Mener du at HI kunne vært reddet om noen ofret livet sitt, og synes du dette ville være riktig å gjøre i fredstid?

HI kunne vel vært reddet med et minimum av innsats. Noen "magnetmatter" rullet over skaden, et par fungerende lensepumper. Ingen trengte engang å forstue en finger. Men pga total mangel på plan for skade på skrog og dertil handlinger så var evakuering eneste mulighet. HI fløt i timesvis etterpå. I blikkstille vær - innaskjærs - i fredstid...

Vet ikke om noen fikk vann i støvlene engang...

Lenke til kommentar

Men ja - noen har faktisk frivillig vervet seg til vår kongelige marine, og noen er tildels "ufrivillige" vernepliktige... men fra dem som har befalsstillinger forventer jeg litt mer. Mer enn å lukke dører til noen vanntette skott, evakuere og så sitte timesvis i en livbåt og lure på hvorfor HI ikke synker.....Da burde de heller vært ombord og forsøke alt på å stoppe videre vanninntrengning - pumpe ut vann - få igang lensepumper - kommandere omliggende slepebåter til å flombelyse skroget på HI og gi tilbakemeldinger om hvor innsats burde settes inn...HI ropte etter hjelp, men ble forlatt. Mange timer før det var noen fare for tap av menneskeliv.

Lenke til kommentar

Det er noe med den norske mentaliteten; Vi lever i nuet....Det er ikke noe konsekvensanalyse....ingen tanker om hva framtiden kan bringe. Hvis en vask på HI går tett slipper alt vi har i hendene og evakuerer båten så raskt som mulig. Og puster lettet ut over at ingen liv gikk tapt. Men hva hvis det er alvor - båten holder på å synke - og under en heltemodig redningsaksjon går ett menneskeliv tapt. Men fregatten reddes og er stridsdyktig.

Og en dag i nær framtid er det nettopp denne ene stridsdyktige fregatten som er nødvendig for å vinne et viktig slag og redde kanskje en hel nasjon fra "utryddelse". Ett menneskeliv for en hel nasjon.

Nei - vi er ikke krigere lenger. Til å med på krigsfartøy er det HMS som går foran alt annet.

Er vi mentalt rustet til å vinne kriger på det viset? Hvor er vikingen i oss?

I fredstid kommer sikkerhet til mannskap før alt annet. I krig ville man risikert soldatene for å forsøke å redde skipet og å sloss videre. Sånn skal det være heldigvis og Helge Ingstad var ikke i krig. Men godt å se at vikingen lever i noen enda (ihvertfall bak tastaturet på gutterommet)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...