Gå til innhold

På tide med oppgradering

Anbefalte innlegg

Hei. Da jeg har tillatt PCen å bli så godt som 7 år, tror jeg det er på tide med et utbytte. Men er lenge siden jeg bygde noe. Og har merket her på forumet at jeg kanskje ikke er så oppdatert som jeg trodde.

Lurer på om dere kan være behjelpelig med å fortelle meg hvor jeg bør legge meg for å få godt med ytelse per krone? Har IKKE tenkt å være helt vill med vannkjøling, SLI og gud vite hva annet gøy man kan kjøpe.

Intel vs AMD? Hjertet i maskineriet

i5 vs i7 vs i7 vs Ryzen. Hva skal jeg ha? Bruksområdet et hovedsaklig spilling. Med lettere video- og bilderedigering. Og opptak når jeg spiller.

Helt Ramm

16GB med 3000-3200MHz er vel den søte flekken? Men er det noe å hente på raskere brikker?

Hovedkort

ASUS. Helst noe som ikke koker med overklokking.

Skjermkort. Hvis prosessoren er hjertet, må skjermkort være hammeren?

Et hav av alternativer er det ihvertfall. Likt som sist, går jeg for NVIDIA her. Men hva? Hadde sett ut RTX 2070, men det kan bli 2080 om det forsvarer den høye prisforskjellen.

----

Ellers er det jo og gøy at det ikke bråker så mye. Da gjenstår det jo og å finne strømforsyning, prosessorkjøling, merke og modell av skjermkort, og kabinett. 

Ønskelig med en wattsterk psu, som har inaktive vifter godt ut i registeret. Hva bør jeg ha da? Er Seasonicen i listen min en slik?

Prosessoren vil jeg kjøle med luft denne gang. Tror jeg har en formening av hva jeg bør velge her.

Kabinett?  :hmm:

Handlelisten til nå

https://i.imgur.com/lxOG0PM.png

Ønsker korrigering på det som er feil/unødvendig. Mus, tastatur, skjerm, lyd, har jeg fra før.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ryzen bør du vente til sommeren når Ryzen 3700 og x570 kommer.

Så hvis ikke bruktmarkedet er alternativet er nok Intel Core i7-9700K og Asus ROG Strix Z390-F Gaming muligens?

Kabinettet bør vel være bra nok, men blir fort varmt om sommeren og hvis du skal overklokke mye.

Lenke til kommentar

Har IKKE tenkt å være helt vill med vannkjøling, SLI og gud vite hva annet gøy man kan kjøpe.

Lurt. Multi-skjermkortløsninger høres fancy ut på papiret, men kan by på problemer i mange spill. Og da slipper du samtidig å måtte ta høyde for det når du velger hovedkort.

i5 vs i7 vs i7 vs Ryzen. Hva skal jeg ha? Bruksområdet et hovedsaklig spilling. Med lettere video- og bilderedigering. Og opptak når jeg spiller.

Til spill spesifikt får du vel fremdeles marginalt bedre ytelse per krone ved å gå for Intel fremfor AMD. Til andre formål, og da særlig streaming/opptak, ser det ut som AMD fremdeles har et lite overtak. I det store og hele tror jeg ikke det er så vesentlig om du velger AMD eller Intel, men om du skal spille krevende spill og ta opp samtidig ville jeg gått for noe med plenty kjerner+tråder - altså i7/i9 eller Ryzen 7.

Ryzen 7 2700X er ihvertfall på papiret mer sammenlignbar med en i9-9900K enn noe annet, men til en mye hyggeligere penge.

16GB med 3000-3200MHz er vel den søte flekken? Men er det noe å hente på raskere brikker?

Etter hva jeg har plukket opp her på forumet kan det være en vesentlig bump opp fra 2666 MHz til 3000+ MHz, særlig med Ryzen. Tenk ~20% høyere framerates i flere spill.

Nå har jeg nettopp fått meg en oppgraderingspakke med 2700X og 2666 MHz RAM selv, men da utelukkende fordi denne var på tilbud og prisdiffen opp til raskere minne var ganske stor. Jeg vil nok vurdere å skifte ut minnet med noe raskere etterhvert som ting kommer på tilbud. Da kan jeg uansett gjenbruke det "trege" minnet i en server/arbeidsmaskin/stuemaskin eller tilsvarende.

Med mindre du kommer over et pakketilbud der du får 2666 MHz minne nærmest gratis med på kjøpet, ville jeg definitivt ha sett etter 3000 MHz eller høyere.

Hovedkort

ASUS. Helst noe som ikke koker med overklokking.

Går du for Intel må du passe på å få deg et hovedkort med Z-chipset, ellers støttes verken overklokking eller RAM-hastigheter over 2666 MHz. I AMD-leiren skal du visstnok kunne overklokke på både B- og X-chipsets, og begge støtter rask RAM.

Skjermkort. Hvis prosessoren er hjertet, må skjermkort være hammeren?

Et hav av alternativer er det ihvertfall. Likt som sist, går jeg for NVIDIA her. Men hva? Hadde sett ut RTX 2070, men det kan bli 2080 om det forsvarer den høye prisforskjellen.

Kommer naturlig nok an på bruk. Skal du spille de aller nyeste og mest krevende spillene? Bryr du deg om ray tracing? Hvilken skjerm har du (oppløsning, frekvens, adaptiv sync)?

GTX 1660 Ti ser ganske hyggelig priset ut om du ikke spiller i 4K eller 1440 ultrawide med >100 Hz skjerm, og ikke bryr deg om ray tracing i denne omgang.

prosessorkjøling

Jeg fant ut da jeg skrudde sammen maskinen min i går, at min Cooler Master Hyper 212 Evo, som jeg har hatt liggende over lengre tid i påvente av oppgradering, faktisk ikke støtter socket AM4 uten en slik.

Det gjør forøvrig heller ikke kjøleren i listen din såvidt jeg kan se.

Ønskelig med en wattsterk psu, som har inaktive vifter godt ut i registeret. Hva bør jeg ha da? Er Seasonicen i listen min en slik?

Ser ut som den kjører fanless frem til 30% load og silent mode frem til 50% load. På en 850W PSU i en maskin med kun ett skjermkort skal det nok endel til før du når punktet der viftestøy fra en slik PSU blir plagsom.

s3fc.gif

Tilleggsspørsmål: Er det noen gevinst i å oppgradere kabinettet? Har per dags dato dette.

Ved ikke hva du legger i "gevinst". Et nyere kabinett har gjerne USB 3 i front, istedenfor USB 2 som jeg regner med ditt har (mitt R3 har det). Fractal sine støyisolerte kabinetter er en tradeoff mellom støy og varme. Kabinetter med bedre ventilasjon slipper gjerne ut mer støy også.

Fractal lager egentlig ganske nydelige kabinetter. Jeg kjøpte det billigste rælet jeg fant fra Corsair til å stappe mine gamle komponenter i, og det hadde disktrays i plast. Plast som flekser ganske mye. Kabinettet føles i det hele tatt veldig kjipt - dog sannsynligvis mest på grunn av at det veier omtrent halvparten av hva mine Fractal-kabinetter gjør.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Til spill spesifikt får du vel fremdeles marginalt bedre ytelse per krone ved å gå for Intel fremfor AMD. Til andre formål, og da særlig streaming/opptak, ser det ut som AMD fremdeles har et lite overtak. I det store og hele tror jeg ikke det er så vesentlig om du velger AMD eller Intel, men om du skal spille krevende spill og ta opp samtidig ville jeg gått for noe med plenty kjerner+tråder - altså i7/i9 eller Ryzen 7.

Ryzen 7 2700X er ihvertfall på papiret mer sammenlignbar med en i9-9900K enn noe annet, men til en mye hyggeligere penge.

Vil da stå mellom 2700X og i7-9700k. Skal lese meg opp på litt ytelsestester på begge før jeg tar en avgjørelse her. Spørsmålet blir vel hva som veier mest, 8 kjerner eller 12 tråder. Om man i det hele tatt har nytte av 8 kjerner til spill.

Kommer naturlig nok an på bruk. Skal du spille de aller nyeste og mest krevende spillene? Bryr du deg om ray tracing? Hvilken skjerm har du (oppløsning, frekvens, adaptiv sync)?

GTX 1660 Ti ser ganske hyggelig priset ut om du ikke spiller i 4K eller 1440 ultrawide med >100 Hz skjerm, og ikke bryr deg om ray tracing i denne omgang.

Er jo ønskelig at jeg skal kunne spille titler greit nok. Er ikke like "hardcore" som jeg en gang var. Men har gått fra "2070 eller 2080", til "2070, eller 2060". Velger heller å spare litt på skjermkort for å få bedre cpu og ram.

Ser ut som den kjører fanless frem til 30% load og silent mode frem til 50% load. På en 850W PSU i en maskin med kun ett skjermkort skal det nok endel til før du når punktet der viftestøy fra en slik PSU blir plagsom.

Var dette jeg ønsket. Men etter litt lesing virker det som at EVGA og Corsair sine enheter tynes litt lengre før viftene skrur seg på. Mulig jeg korrigerer handlelisten til noe annet.

Vet ikke hva du legger i "gevinst". Et nyere kabinett har gjerne USB 3 i front, istedenfor USB 2 som jeg regner med ditt har (mitt R3 har det). Fractal sine støyisolerte kabinetter er en tradeoff mellom støy og varme. Kabinetter med bedre ventilasjon slipper gjerne ut mer støy også.

Fractal lager egentlig ganske nydelige kabinetter. Jeg kjøpte det billigste rælet jeg fant fra Corsair til å stappe mine gamle komponenter i, og det hadde disktrays i plast. Plast som flekser ganske mye. Kabinettet føles i det hele tatt veldig kjipt - dog sannsynligvis mest på grunn av at det veier omtrent halvparten av hva mine Fractal-kabinetter gjør.

Jeg var bare usikker på om de hadde gjort noe annet enn å gjøre kabinettet mindre en det jeg allerede har. Men kan virke som at det er noe bedre lufting i de nye kabinettene, da det er mindre stativer og hyller som dekker for luftinnsuget i front. Da kan man vel kjøre viftene på lavere rpm enn det jeg kan?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...