Gå til innhold

Patentene til Rottefella gikk ut. Plutselig ble de største kundene konkurrenter

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Kan du beskytte det, så etablerer du en plattform du kan jobbe videre med i 20 år, forteller han."

Ja, dette er noe jeg også har grublet over.

I mitt tilfelle er det bølgeenergi jeg har jobbet med, i håp om å få patentrettigheter.

Fikk et patent i 2005 og et i 2006, og har nettopp fått 2 nye patenter på turbinteknologien knyttet til bølgeenergi.

Nå er det slik at jeg liker selve jobben med å søke patenter, og har det som tidsfordriv da jeg er pensjonist og passert 70.

Vi har fantastiske verktøy i dag til dette, gjennom tegneprogrammer som Inventor, Autoskcetch og Word.

Å søke patenter blir som en lek, sammenlignet med tidligere, da tegnearbeidet måtte gjøres for hånd og feilretting og forandringer var et stort problem.

Samtidig er det slik at jeg lurer på hvor mange år jeg ønsker å betale for et patentet, da det å drive en bedrift ikke er aktuelt i min alder.

En annen side av dette er verdien vi som samfunn egentlig burde se i patenter og rettigheter til industriprodukter.

Som det sies i artikkelen, så etablerer en i mange tilfeller en plattform som er beskyttet og det kan være mange enkeltprodukter som kan beskyttes og produseres dersom patentet dreier seg om ting som er vesensforskjellig fra det som eksisterer.

Det kan med andre ord dreie seg om store verdier og mange arbeidsplasser, dersom et samfunn klarer å utnytte patenter maksimalt.

Selv om ikke oppfinneren selv ønsker å utnytte et patent burde fellesskapet(staten) utnytte innovasjonsevnen i et samfunn, og det er dette som har fått meg til å tenke på Haugianer-samfunnet, som Hans Nielsen Hauge var opphavet til i 1796.

Historikerne mener at så mange som 7000 arbeidsplasser kan tilskrives Haugianerne i starten på 1800-tallet.

Dagens industrifolk og politikere tenker ikke i disse baner, men kanskje gjør vi en stor feil ved ikke å lage industri av flere patenter.

• Liker 1
Lenke til kommentar

De trengte konkurranse. Rottefella BC bindingene jeg til slutt måtte gå over til er av elendig kvalitet i forhold til BC bindingene salamon lagde men dessverre ble de utkonkurrert av Rottefella. Synes ikke det et rart at de andre fabrikantene prøver seg, og så langt jeg kan se gjør de det mye bedre enn Rottefella. Synd, for de det jo norske, men akk av så dårlig kvalitet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...