Ingeniør Skrevet 2. mars 2019 Del Skrevet 2. mars 2019 Nei, alle har ikke like muligheter, blant annet fordi vi er født med ulike forutsetninger. Men også oppvekst og miljø er avgjørende for mulighetene våre. Hvorfor stiller du et unødvendig begrensende spørsmål? Utdanning er ikke det eneste som påvirkes av ulikhet. I norge har alle samme rettigheter etter loven, og det er det som er like muligheter. Selvfølgelig er ingen person lik, hverken mentalt eller fysisk, det er ikke poenget. 2 Lenke til kommentar
Zork Skrevet 2. mars 2019 Del Skrevet 2. mars 2019 "ofte" ? Dersom alle har nok så eksisterer ikke fattigdom selv om det finnes folk som er 100 ganger rikere enn gjennomsnittet. Spørsmålet her er vel hvordan man definerer "nok"? Om vi holder oss til Norge - er det "nok" om en familie har et noenlunde tett tak over hodet og kan spise seg mett hver dag? Skal vi definere ting som mobil, bil, bursdagsselskaper og råd til en ferie eller to i året som utenfor "nok"? Spesielt dersom "alle andre" rundt en har råd til alt dette? Er det å ha nok til å overleve godt nok til å klassifiseres som ikke-fattig her i landet? 1 Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 3. mars 2019 Del Skrevet 3. mars 2019 En gammel klassiker som man trenger se av og til. Lenke til kommentar
lada1 Skrevet 3. mars 2019 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2019 (endret) Spørsmålet her er vel hvordan man definerer "nok"? Om vi holder oss til Norge - er det "nok" om en familie har et noenlunde tett tak over hodet og kan spise seg mett hver dag? Skal vi definere ting som mobil, bil, bursdagsselskaper og råd til en ferie eller to i året som utenfor "nok"? Spesielt dersom "alle andre" rundt en har råd til alt dette? Er det å ha nok til å overleve godt nok til å klassifiseres som ikke-fattig her i landet? Det er et poeng i å ta utgangspunkt i de realistiske mulighetene i stedet for drømmer. Ambisjonene må justeres deretter. "Nok" er når alle har sikret tak over hodet i vesentlig grad hvor en vil, har mat og klær og litt lommepenger. I dag har man ikke slik sikring og frihet. På bunnen i samfunnet risikerer man å få melding fra NAV der de sier at "dersom du ikke gjør som vi sier så tar vi støtten fra deg". "Og dersom vi tror at du i hemmelighet tjener noe på si eller studerer noe, så risikerer du straff". OK, man kan søke sosial-hjelp (typisk 5-6000 kr/mnd) og ydmyke seg på denne måten, men dette er ikke det samme som å føle seg fri til å starte business :-) Du blir virkelig satt under administrasjon som mange har et angstpreget forhold til og som påvirker helsen. Man blir redd når en får brev fra NAV etc. Man er på vei til en diagnose :-) Man føler seg kjempe-marginal. Dette kaller jeg fattigdom. Må ha mye lavere inntekt enn de rikeste er *ikke* fattigdom. Jeg mener at en ikke bør tenke på direkte penge-støtte til folk ut over en minimum sikring av det materielle som indikert ovenfor. Verdighet skader heller ikke. Og forøvrig så er denne tanken om pengestøtte kanskje også en umulighet. Slik ekstra-støtte vil ofte ikke komme definerte fattige barn til gode uansett. Barnefattigdom kommer ofte av at foreldrene sender penger ut av landet (men man har lite tall for dette). "Barnefattigdom" kommer også ofte av at giftemål i f.eks. Pakistan blir solgt som billett til Norge. Ikke noe poeng i å lage illusjoner - imidlertid er det ganske så udemokratisk (å markedsføre illusjoner). Forørig så kan man på privat basis organisere dele-økonomi og jobb-sentre, bli flinkere til å kjøre ting på anbud etc. Dette forutsetter gjerne en minimum sosial sikring slik at f.eks. flere offentlige oppgaver på anbud/deling ikke truer den sosiale sikringen for de som har jobber bl.a. innen det offentlige. Og vips, så er mye av fattigdommen borte :-) I hvert fall dersom en ikke definerer "fattigdom" som et annet ord for tilstedeværelse av noen rike i samfunnet. Dess mer Røkke tjener - dess fattigere blir du per definisjon? Legg forøvrig merke til at et system for sikring av sosial sikkerhet gir fleksibilitet for mange reformer og innsparinger siden folk blir generelt mindre sårbare. Endret 3. mars 2019 av lada1 Lenke til kommentar
Skurupu Skrevet 4. mars 2019 Del Skrevet 4. mars 2019 Som om et samfunn noen gang hadde vært tjent med at alle har det likt. Det eneste vi trenger er like muligheter. Helt enig. Derfor er dagens regjering så ræva. Lenke til kommentar
lada1 Skrevet 4. mars 2019 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2019 (endret) Jeg for min del ønsker slettes ikke å smykke meg med privatfly og stor yacht. Og jeg vil ha meg frabedt å bli kalt "fattig" av den grunn :-) Endret 4. mars 2019 av lada1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå