Gå til innhold

Telenor ZyXEL P8702N og Asus RT-AC66U som repeater

Anbefalte innlegg

Hei,

EDIT: La denne i feil kategori, ligger nå under hjemmenettverk - Usikker på hvordan jeg sletter denne?

Har nettopp fått installert fiberbredbånd fra Telenor etter å ha hatt Coax fra Get.

Alt fungerer forsåvidt fint, foruten om at jeg nå ikke lengre får brukt min Asus ruter som trådløs repeater ( i praksis bruker jeg den som et trådløst nettverkskort for en stasjonær PC, men i teorien har den/er den satt opp som trådløs repeater).

Hos get var dette plug and play, men får ikke dette til å fungere via Telenor ruteren.

Får koblet opp Asusen mot TN via trådløst (kun 2,4Ghz riktignok, men kan godt være at asusen bruker 5Ghz som uplink så det kan jeg la gå), og får den opp i listen over enheter på TN ruter med IP 10.0.0.96.

Jeg når også Asusen via TN ruter om jeg er tilkoblet TN ruter og forsøker å logge inn på overnevnte IP.

I Asus ruteren har jeg koblet PCen med kabel, men det er her problemet dukker opp.

Jeg får ikke noe IP på Pcen, og default gateway er blank under ipconfig - Når heller ikke Asusen fra denne Pcen som er tilkoblet med kabel (verken via .96 eller 192.168.x.1 som ville vært Asusen IP om DHCP var aktiv). For meg virker dette som om at Zyxel ruteren sin DHCP server ikke deler  ut flere IP adresser via det som blir "samme MAC". 

I mitt hode så er DHCP på Asusen deaktivert i repeater mode, og det er derfor zyxelen som skal ta seg av dette. 

Edit: Får forøvrig heller ikke IP via Wifi om jeg forsøker å koble til Asusen på en laptop " kan ikke koble til dette nettverket", som jeg antar er fordi den ikke gir noen default gateway.

Noen som har noen forslag til hva jeg kan forsøke her? Bare spør om dere trenger noe mer info.

Endret av Aibel23
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rett meg gjerne hvis jeg tar feil, i repeater modus kan en ikke bruke lan-uttakene på Asus routeren. Dette kan en i AP og media bride modus. Så det betyr vel i teorien at en ikke kan ha brukt den som nettverkskort i repeater modus. Synes det var litt vanskelig å forstå seg på hvordan dette egentlig var i praksis.

Virker kanskje ut som at du velger noe feil i oppsettet? Hva skal du bruke Asus'en til?

Lenke til kommentar

Takker for svar.  Har benyttet LAN utgangene i over ett år i repeater mode mot Get ruteren, så det skal fungere. 

Koblingene er slik:

Hjemmesentral -> Zyxel -> Asus(trådløst mot zyxel) -> PC(kablet mot Asus)

Lenke til kommentar

Virker kanskje ut som at du velger noe feil i oppsettet? Hva skal du bruke Asus'en til?

Jeg antar at han vil øke wifi-dekningen gjennom å bruke den som repeater, samtidig som han ønsker at det stasjonære skal være tilkoblet via kabel til denne.

Ingen praktisk erfaring selv med repeatermode på Rt-AC66U - eller andre Asus-rutere. Men i hvert fall tidligere fikk jeg inntrykk av at det var en del som slet i praksis med denne funksjonen.

Prøvd å kjøre en factory reset på Asus-en og koble opp på nytt? Er P8702N-ruteren satt opp med felles SSID for 2,4 og 5 GHz, eller separate?

Lenke til kommentar

Takker for svar.  Har benyttet LAN utgangene i over ett år i repeater mode mot Get ruteren, så det skal fungere. 

Koblingene er slik:

Hjemmesentral -> Zyxel -> Asus(trådløst mot zyxel) -> PC(kablet mot Asus)

Kan være det har blitt noen endringer uten at jeg skal si det for sikkert. Tidligere var det slik at en måtte kjøre AP modus hvis en ønsket å benytte seg av LAN utgangene samtidig som at en benyttet trådløsbiten. Men shit au, har en ac68u, så skal se om jeg får dette til  :)

Men som C.M er inne på, kjør en reset av routeren. 

Lenke til kommentar

Du har helt rett, det fungerer det. Dette gikk ikke tidligere som sagt så en endring er gjort der, men da vet jeg i alle fall det  :) Koblet til pc med kabel og telefon trådløst, fungerte begge 2. Kan være det har blitt noe kluss hos deg, som tidligere er nevnt så test en reset og sett det opp på nytt og se om det løser seg da.

For at det ikke skal bli noe kluss så la den hente ip adresse automatisk, i første omgang. Så kan du heller gå inn å endre dette senere hvis du vil det i ettertid.

Endret av FranZe
Lenke til kommentar

Jeg antar at han vil øke wifi-dekningen gjennom å bruke den som repeater, samtidig som han ønsker at det stasjonære skal være tilkoblet via kabel til denne.

Ingen praktisk erfaring selv med repeatermode på Rt-AC66U - eller andre Asus-rutere. Men i hvert fall tidligere fikk jeg inntrykk av at det var en del som slet i praksis med denne funksjonen.

Prøvd å kjøre en factory reset på Asus-en og koble opp på nytt? Er P8702N-ruteren satt opp med felles SSID for 2,4 og 5 GHz, eller separate?

Forsøkte både reset, flashing til eldre SW og alt som var å finne.

Siste setningen din fikk et lys til å gå opp, SSID på 2,4 og 5Ghz er identisk og lar enhetene velge selv, ser ut som asusen sliter med å skille dem - Sannsyneligvis derfor den også slet med 5Ghz mot Zyxel. Skilte dem og bam det funker :D

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...