Gå til innhold

Dette var de mest solgte bilene i februar


Anbefalte innlegg

Det har de sagt siden 2014 ?

 

 

Jeg blander ikke sammen noe som helst, hverken Tesla eller Panasonic ønsker å uttale seg om hvor råmaterialene til batteriene egentlig kommer fra?

Må innrømme jeg liker å se 1 person bli så grundig motbevist av 2 stk her?

Råmaterialene kommer hovedsaklig fra Afrika forøvrig. Men de nekter å innrømme det

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gammel artikkel?!? Du kommer med en artikkel fra 29 August 2018 og da er min artikkel fra 3 Juli 2018 gammel!?! Hvilken mnd kommer før August da liksom? Få høre nå...? Den der var jaggu bra dum.

Ikke ferdig utbygget nei.. Men den åpnet uken før artikkelen ble skrevet...

 

"Den nye fabrikken i Qinghai, vest i Kina, skal ifølge produsenten bli verdens største arealmessig. Fabrikken ble offisielt åpnet i forrige uke, men den kommer ikke til å være ferdig bygd før i 2019."

 

"Tesla, som har som mål å få batterifabrikken Gigafactory til å produsere en batterikapasitet tilsvarende 35 GWh (de avslører ikke hvor stor kapasitet de har nå – men om man ser på Teslas bilproduksjon er man ikke i nærheten) kommer altså å få sterk konkurranse. BYD regner med å produsere 28 GWh i år, og øke kapasiteten til 48 GWh 2019 og 60 GWh 2020.

 

Men selv om de slår Tesla i produksjon, kommer de ikke til å være størst. Den kinesiske batteriprodusenten CATL (som også bygger en 24 GWh-fabrikk) regner med at deres produksjonskapasitet skal bli 88 GWh i år 2020."

 

Leste du artikkelen engang du eller!?

 

Joda.. Batteripakker ladet opp med en blanding av strøm fra kullkraft + solenergi.. Sikkert flott.. Eksisterer ingen slike fabrikker som du fantaserer om. Jeg skal love deg den produksjonen krever MYE mer strøm enn det de lille solcellepanelene og batteriene klarer å oppdrive.. Å påstå annet vil bare vise manglende kunnskap på hvordan produksjon av batteri skjer.

 

 

https://www.tu.no/artikler/slik-utvinnes-metallet-som-skal-gjore-verden-mindre-avhengig-av-olje/346817

 

"Den største litiumkilden i dag er imidlertid litiumsalter fra saltsjøer i høyfjellet i Sør-Amerika."

 

"Batteriene inneholder imidlertid også mye grafitt i anoden, og Norge er Europas største produsent av grafitt. Men norsk produksjon er imidlertid småtteri sammenlignet med de store, som Kina."

 

Og noe jeg måtte le av:

"Mengden litium i et batteri varierer, men ifølge det amerikanske energidepartementets Argonne National Laboratory, trengs omtrent 9,4 kilo litium i en batteripakke med LiFePO4-kjemi til en bil med en rekkevidde på 321 kilometer (200 miles).

 

Tilsvarende vil en batteripakke med LiNiCoAlO2-kjemi, som Tesla bruker, kreve 14,8 kg litium for samme rekkevidde.

 

Batteripakker med LiMnO2-kjemi, som brukes i blant annet Nissan Leaf, vil tilsvarende trenge 6,8 kg for samme rekkevidde."

 

Tesla krever altså mer litium enn konkurentene.. Ser dårlig ut for Tesla dette her altså..

 

Better luck next time..

Som sagt skal GF1 produsere 105GWh når den er klar. Det er mer enn 88GWh om min barneskolematte fortsatt fungerer. 

 

https://electrek.co/2018/10/10/tesla-gigafactory-1-employees-housing-elon-musk/

 

Ca. 35GWh pr. nå altså, ca. som jeg anslo. Og mer enn det de kinesiske ligger på for tiden.

 

Hvor mye strøm fabrikken vil bruke vet jeg ikke, ei heller om takarealet er stort nok. I så fall er det nok av arealer rundt fabrikken som kan brukes til å installere store mengder paneler (som Tesla også produserer selv). Målet ligger uansett klart, fabrikken skal være selvforsynt med fornybar energi. 

 

Grafitt ja. Tesla bruker ikke naturlig grafitt, kun syntetisk fremstilt grafitt. Så null grafitt fra Kina der. 

 

Lithium er ikke et problematisk stoff, hverken mhp. fremstillig eller tilgang. Det finnes "overalt", kan til og med utvinnes fra sjøvann. For tiden kommer mye fra Sør-Amerika ja, som jeg skrev tidligere. Billig er det også, prisen har falt kraftig siste året. Det er ikke lithium som utgjør kostnaden i en batteripakke for å si det slik. Lithium karbonat går vel for ca. 100 kroner pr. kg nå. 

 

 

Lenke til kommentar

Som sagt skal GF1 produsere 105GWh når den er klar. Det er mer enn 88GWh om min barneskolematte fortsatt fungerer.

 

https://electrek.co/2018/10/10/tesla-gigafactory-1-employees-housing-elon-musk/

 

Ca. 35GWh pr. nå altså, ca. som jeg anslo. Og mer enn det de kinesiske ligger på for tiden.

 

Hvor mye strøm fabrikken vil bruke vet jeg ikke, ei heller om takarealet er stort nok. I så fall er det nok av arealer rundt fabrikken som kan brukes til å installere store mengder paneler (som Tesla også produserer selv). Målet ligger uansett klart, fabrikken skal være selvforsynt med fornybar energi.

 

Grafitt ja. Tesla bruker ikke naturlig grafitt, kun syntetisk fremstilt grafitt. Så null grafitt fra Kina der.

 

Lithium er ikke et problematisk stoff, hverken mhp. fremstillig eller tilgang. Det finnes "overalt", kan til og med utvinnes fra sjøvann. For tiden kommer mye fra Sør-Amerika ja, som jeg skrev tidligere. Billig er det også, prisen har falt kraftig siste året. Det er ikke lithium som utgjør kostnaden i en batteripakke for å si det slik. Lithium karbonat går vel for ca. 100 kroner pr. kg nå.

 

 

Så når alt er i boks så er Kina større.

 

De bruker også Kobolt.. Fra Kongo... Som er der mesteparten kommer fra via barnearbeid. Ser ikke bra ut for Tesla akkurat. Så lykke til med argumentene dine som ikke holder mål.

Lenke til kommentar

Så når alt er i boks så er Kina større.

 

De bruker også Kobolt.. Fra Kongo... Som er der mesteparten kommer fra via barnearbeid. Ser ikke bra ut for Tesla akkurat. Så lykke til med argumentene dine som ikke holder mål.

 

Du mener altså at 88GWh er større enn 105GWh? Jaja. 

 

Ang. Kongo så mener fredsprisvinneren selv at svaret ikke er å slutte å kjøpe mineraler fra Kongo. Gjør vi det så sulter bare folk ihjel isteden. Det er nok andre ting enn boikott som må til for å få forbedret forholdene. 

 

Forøvrig har altså Tesla sine batterier den desidert laveste kobolt-andelen i industrien (2,8% i katoden i TM3-batteriene mot f.eks 20% i Leaf-batteriene). Målet for neste generasjon batterier er 0% kobolt, kobolten skal primært erstattes av nikkel. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du mener altså at 88GWh er større enn 105GWh? Jaja.

 

Ang. Kongo så mener fredsprisvinneren selv at svaret ikke er å slutte å kjøpe mineraler fra Kongo. Gjør vi det så sulter bare folk ihjel isteden. Det er nok andre ting enn boikott som må til for å få forbedret forholdene.

 

Forøvrig har altså Tesla sine batterier den desidert laveste kobolt-andelen i industrien (2,8% i katoden i TM3-batteriene mot f.eks 20% i Leaf-batteriene). Målet for neste generasjon batterier er 0% kobolt, kobolten skal primært erstattes av nikkel.

Jeg mener at når alt er utbygd blir den større.

 

Jessda.. Det er super bra at barn i 10års alderen dør osv. Høres flott ut..

 

Forøvrig så sitter du å desperat forsvarer Tesla uten å vite realiteten. De er like skyldige som alle andre. Patetisk når folk kommer med elendige forsvar på støtte av skitten industri som later som de er miljøvennlige

Lenke til kommentar

Jessda.. Det er super bra at barn i 10års alderen dør osv. Høres flott ut..

Mye av hva vi forbrukere boltrer oss i her i vesten har vi nettopp pga dårlige forhold i andre land. Så om vi fortsatt skal ha billige klær og elektronikk, må vi fremdeles drive handel med disse landene. Selv om de ikke har 5 ukers ferie og 16 ukers pappaperm.

 

Skal du rakke ned på elbilers batterier, må du også rakke ned på alle med smarttelefon. Så får det være et felles mål å hjelpe regjeringen til land med ulevelige forhold til å rette på arbeidsforholdene. ...eller vil vi ikke betale 40-50% mer for den neste smarttelefonen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mye av hva vi forbrukere boltrer oss i her i vesten har vi nettopp pga dårlige forhold i andre land. Så om vi fortsatt skal ha billige klær og elektronikk, må vi fremdeles drive handel med disse landene. Selv om de ikke har 5 ukers ferie og 16 ukers pappaperm.

 

Skal du rakke ned på elbilers batterier, må du også rakke ned på alle med smarttelefon. Så får det være et felles mål å hjelpe regjeringen til land med ulevelige forhold til å rette på arbeidsforholdene. ...eller vil vi ikke betale 40-50% mer for den neste smarttelefonen?

Nei, sier du det? For det viste jeg liksom ikke?

 

Rakker ned på den industerien som påstår hardnakket de ikke kjøper råvarer derfra men som alikevel gjør det. Tesla (og flere andre) lyger så det renner av de og kommer med falske garantier på hvor de handler fra.. Det er det jeg rakker ned på. Men det fikk du ikke med deg tydeligvis. Og til info kan du lage satans mange mobiler osv pr ELbil batteri så hvem er værst??

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, sier du det? For det viste jeg liksom ikke

 

Rakker ned på den industerien som påstår hardnakket de ikke kjøper råvarer derfra men som alikevel gjør det. Tesla (og flere andre) lyger så det renner av de og kommer med falske garantier på hvor de handler fra.. Det er det jeg rakker ned på. Men det fikk du ikke med deg tydeligvis. Og til info kan du lage satans mange mobiler osv pr ELbil batteri så hvem er værst?

En av de store forbrukerne av kobolt er faktisk oljeindustrien, det brukes til å fjerne sulfur fra oljen når den raffineres. Så bruk av kobolt kommer man ikke unna uansett. Men Tesla har ihvertfall en plan om å fjerne all kobolt i batteriene, mens tilsvarende planer ikke finnes mhp. bruken i raffinerier.

 

https://www.cobaltinstitute.org/desulphurisation.html

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Syns denne kobolt-diskusjonen er herlig ironisk. Om Tesla (og andre) bruker kobolt i fra feil sted, så ja - det er noe de burde kikke på, ingen tvil. Men vi sammenligner her med to bilindustrien og den andre bruker oljebransjen. Om dere ikke var klar over det, så er det olje i Afrika også. Det er noe helt inni gamperæva mye olje i Afrika, og med korrupsjonen og gæærne ledere som dreper over slike ting. For faen, olje er noe land kan går til krig for. Olje stinker død lang vei, har bestandig gjort, og vil bestandig gjøre så lenge man kan tjene penger på det, for volumet alene er så enormt. Og det er ikke bare i Afrika de går over lik for olja heller

 

.. men klart. Kobolt a gitt? Musk er jævelen selv. Som sagt, Kongo og kobolt har en vei å gå, og den eneste måten å gjøre dette er ved å boikotte de. Men det er som å klage på noen som slipper en fis mens man sitter med buksa full av dritt selv

  • Liker 1
Lenke til kommentar

.. men klart. Kobolt a gitt? Musk er jævelen selv. Som sagt, Kongo og kobolt har en vei å gå, og den eneste måten å gjøre dette er ved å boikotte de. Men det er som å klage på noen som slipper en fis mens man sitter med buksa full av dritt selv

Tja, de som har peiling på de lokale forholdene (som fredspris-vinneren) mener at boikott ikke er veien å gå. Da ender man bare opp med at Kina kjøper alt sammen eller at folk sulter om også Kina følger opp. Løsningen er heller å jobbe for mer forsvarlig utvinning, noe som selvsagt kan være en lang og vanskelig vei å gå opp. 

 

Boikott som virkemiddel fører sjelden til noe godt, man ender kun opp med en lidende sivilbefolkning. Ref. Nord-Korea, Cuba, Iran osv.

Endret av Jens Kr. Kirkebø
Lenke til kommentar

Bakgrunnen er vell ganske klar, en gerenell tesla er langt kvikkere enn modellen det ble snakket om. Ikke verre enn det. Så ble det skrevet på en måte for å gi ett lite irriterende stikk, på samme måte som personen skrev sitt innlegg. At dette trenger videre forklaring ser jeg ikke helt.

 

Skjønner. Så min pappa er større en din pappa blir brukt når du ikkje har noe mer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Skjønner. Så min pappa er større en din pappa blir brukt når du ikkje har noe mer.

Hva da mer? Som sagt ett idiotisk svar til en idiotisk kommentar. Hva er det du vaser med? Hva er det du vill? Hva er poenget? Si det eller la vær, dette er idiotisk.

Lenke til kommentar

Nei, har ikke påstått at jeg redder verden. Men jeg prøver i alle fall å gjøre min del. Jeg har behov for bil. Derfor blir min neste bil en elbil. Hva er galt med dette? Faktumet at jeg sier at folk burde vurdere elbil pga miljøet?

Problemet er den harde indoktrineringen i Norge av befolkning. Stor % andel tror mennesker har skylden for ekstrem vær og oppvarmingen / nedkjølingen

Lenke til kommentar

Det er derfor flere land, som Danmark, fjerner insentivene, og USA nå fjerner skattefordelene på elbiler, fordi de ønsker å følge etter nisselandet ?

Når Bernie Sanders vinner neste presidentvalg i USA så vil han med all sannsynlighet innføre nye insentiver for elbiler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...