Gå til innhold

Dette var de mest solgte bilene i februar


Anbefalte innlegg

Gjør jeg ikke. Finner ikke på noe. Slutt å sutre som en liten jente fordi du ikke forstår ting.

 

Alle her inne se hvem jeg er? Ja, jøss.. Gå å troll en annen plass. Adjø

Vet ikke hvem som sutrer her jeg. ;)

gidder ikke å diskutere med deg mer.

 

Hehe, hukommelsen rundt hva du skriver selv har du jo ikke styr på, så da blir det jo litt forståelig at du ikke helt har kontroll på hva andre skriver også. Sånn siden du mener de skriver ting de aldri har skrevet. :) 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet ikke hvem som sutrer her jeg. ;)

Hehe, hukommelsen rundt hva du skriver selv har du jo ikke styr på, så da blir det jo litt forståelig at du ikke helt har kontroll på hva andre skriver også. Sånn siden du mener de skriver ting de aldri har skrevet. :)

Du bare fortsetter ja.. Du er bra desperat.

Som sagt: Adjø? Gå å troll en annen plass

Endret av iPhoneXs
Lenke til kommentar

Du bare fortsetter ja.. Du er bra desperat.

Som sagt: Adjø Gå å troll en annen plass

Greit å vise alle som leser at det å prate med deg er nytteløst. Du finner på ting, og viker unna når du blir bedt om å bevise det. 

 

Skriv "Adjø" én gang til da. :)

Så har du skrevet 3 ganger til etter du sa du ikke skulle diskutere noe mer. Betyr jo bare at ordene dine er som luft. 

 

Vondt å ikke få siste ordet? 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar

En ny diesel er ikke spesielt miljøskadelig. Faktisk ganske miljøvennlig.

 

 

Ikke i kulda. Er det bra kaldt fungerer ikke AdBlue-systemene. 

 

Og alle nye diesler blir gamle. Med påfølgende dårlig vedlikehold og høye utslipp. Vi har vel alle ligget bak biler som oljetåka ligger tett bak? Eller chippede dieselbiler som spyr enorme mengde sort røyk hver gang man trykker litt på gasspedalen? En elbil har til sammenligning null lokale utslipp i hele sin syklus, samtidig som utslippene fra strømproduksjonen blir lavere og lavere. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er vel du som glemmer vi prater 10-20år frem i tid og ikke 50-60.. Du tror vist batteriene blir produsert i dyre vestlige land også

Hmm, vet du hvor verdens desidert største batterifabrikk ligger? Jo, i USA. Mer spesifikt i Nevada. På taket av den er verdens største bygningsmonterte solcelleanlegg montert, og den har batteripakker for å forsyne den med strøm på de tidene fornybare kilder ikke gir nok. 

 

Nesten alt av mineraler den bruker kommer fra "lokale" kilder. Jeg skriver "lokale" som fra det amerikanske kontinent, ikke fra Europa eller Asia. Dvs. kobolt fra Canada osv. 

 

Ang. Canada, vet du hva det største forurensningsproblemet er der? Det er utvinning av olje fra oljesand...

Endret av Jens Kr. Kirkebø
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hmm, vet du hvor verdens desidert største batterifabrikk ligger? Jo, i USA. Mer spesifikt i Nevada. På taket av den er verdens største bygningsmonterte solcelleanlegg montert, og den har batteripakker for å forsyne den med strøm på de tidene fornybare kilder ikke gir nok.

Kan du vise oss et eneste bilde av Gigafactory med ferdig montert solcelleanlegg?

 

 

Nesten alt av mineraler den bruker kommer fra "lokale" kilder. Jeg skriver "lokale" som fra det amerikanske kontinent, ikke fra Europa eller Asia. Dvs. kobolt fra Canada osv.

Så vidt jeg vet, oppgir ikke Tesla hvor de får mineraler til batteriene sine fra, kan du vise til en eneste pålitelig kilde som kan bevise at mineralene ikke kommer fra Afrika ?

 

Panasonic kjøpte en periode kobolt fra kanadiske Sherrit, som har gruver på Cuba og i Madagaskar, er det det du mener med "kanadiske mineraler"?

 

Ettersom Tesla er amerikansk, og det finnes handelsembargoer mot Cuba, måtte vel Panasonic avslutte samarbeidet med Sherrit?

 

Så vidt jeg vet kommer mesteparten av mineralene Panasonic bruker nå fra et selskap i Filippinene, som ikke oppgir hvor de får mineralene fra?

Endret av 0laf
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke i kulda. Er det bra kaldt fungerer ikke AdBlue-systemene.

 

Og alle nye diesler blir gamle. Med påfølgende dårlig vedlikehold og høye utslipp. Vi har vel alle ligget bak biler som oljetåka ligger tett bak? Eller chippede dieselbiler som spyr enorme mengde sort røyk hver gang man trykker litt på gasspedalen? En elbil har til sammenligning null lokale utslipp i hele sin syklus, samtidig som utslippene fra strømproduksjonen blir lavere og lavere.

Ikke så ille da heller. Og en kald motor blir varm den også så da er det ikke så lenge det e4 snakk om at den slipper ut litt mer. Og man trenger heller ikke Ad-blue for å ha veldig lave utslipp.

At en ny diesel bøor gammel spiller liten rolle.. Den skal gjennom en PPK og da er kravet at den ikke skal ha mer utslipp enn da den var ny uansett så utslippet forblir det samme skal den være godkjent og ha skilt på.

Den oljetåka du snakker om er på eldre dieselbiler. En "chippet" bil idag har heller ikke særlig mer utslipp med mindre du kjører på ekstremt mye mer guff. Høres ut som du tenker på en eldre motor her også..

De fleste biler idag har ofte samme motor (f.eks ek 2.0 TDI) om den er 120, 150 eller 200hk alikevel. Og de blir ofte nedjustert for det norske markedet.

 

Lokale utslipp nevnes ofte ser jeg.. Hva med utslippene der batteriene lages? Eller der råstoffene utvinnes? Gjerne da via barnearbeid.. Det spiller null rolle bare DU slipper lokale "utslipp" ? Er ikke bilene som er problemet for lokal forurensing uansett. De er faktisk bare noen få prosent av totalen. Det er industri, båter, fly osv osv som er det reelle problemet. Mek virker som det er viktigere å fokusere på perosnbilene og lastebilene som ligger langt nede på listen istedenfor?

Lenke til kommentar

Hmm, vet du hvor verdens desidert største batterifabrikk ligger? Jo, i USA. Mer spesifikt i Nevada. På taket av den er verdens største bygningsmonterte solcelleanlegg montert, og den har batteripakker for å forsyne den med strøm på de tidene fornybare kilder ikke gir nok.

 

Nesten alt av mineraler den bruker kommer fra "lokale" kilder. Jeg skriver "lokale" som fra det amerikanske kontinent, ikke fra Europa eller Asia. Dvs. kobolt fra Canada osv.

 

Ang. Canada, vet du hva det største forurensningsproblemet er der? Det er utvinning av olje fra oljesand...

Største batterifabrikken ligger i Kina..:

https://www.tu.no/artikler/kinesisk-batterifabrikk-vil-bli-helt-automatisert-og-verdens-storste/441410

 

Batteripakker for hjelpe å forsyne med strøm for å produsere batteri? Du ser vel ikke ironien her eller?

Hvor kom de batteriene fra da? Luft og kjærlighet??

 

Nesten alt av mineraler kommer fra Afrika osv enten du vil eller ikke.. Det er null og nix garanti på hvor det kommer fra siden der er null kontroll. Dette var det også bl.a laget en dokumentar om. Så Tesla kan ikke si at deres mineraler ikke kommer fra f.eks Kongo og barnearbeid..

 

Noen flere elleville fantasier du har på lager??

Lenke til kommentar

Begynn med å kaste alle speil i huset ?

 

 

Det var ikke meg som først hevdet at alt skrevet etter mitt eget innlegg er syre, for så å hevde at kvalme folk finnes overalt ?

Jeg synes dine meninger var fine. Det er lov å ha ulike syn på ting. Jeg er selv uenig med hvordan jeg selv tenkte for 10 år siden. Så "diskusjonen" vi hadde, var en del av det jeg likte i dette kommentarfeltet.

 

Her er hvor jeg mener diskusjonen sporer av:

Fornøyd med min RS5 2012 V8

Liker å vise fingeren til Tesla eiere.

Lenke til kommentar

Kan du vise oss et eneste bilde av Gigafactory med ferdig montert solcelleanlegg?

 

 

 

Så vidt jeg vet, oppgir ikke Tesla hvor de får mineraler til batteriene sine fra, kan du vise til en eneste pålitelig kilde som kan bevise at mineralene ikke kommer fra Afrika ?

 

Panasonic kjøpte en periode kobolt fra kanadiske Sherrit, som har gruver på Cuba og i Madagaskar, er det det du mener med "kanadiske mineraler"?

 

Ettersom Tesla er amerikansk, og det finnes handelsembargoer mot Cuba, måtte vel Panasonic avslutte samarbeidet med Sherrit?

 

Så vidt jeg vet kommer mesteparten av mineralene Panasonic bruker nå fra et selskap i Filippinene, som ikke oppgir hvor de får mineralene fra?

Ok, anlegget er ikke ferdig ennå. Det skal være klart i løpet av 2019 og kontruksjon pågår. Jeg fant ikke bilder nyere enn ca. et halvt år gamle:

 

https://www.teslarati.com/tesla-gigafactory-1-solar-rooftop-array-update/

 

Panasonic har kjøpt kobolt fra Sherrit ja, men den kontrakten er terminert. Og den kobolten gikk til 18650-batteriene i Model S og X (produsert i Japan), ikke til 21700-cellene som produseres i Nevada. 

 

Om de får all kobolten fra Canada ennå eller ikke er jeg usikker på, men det er planen ihvertfall. Tesla trenger ikke så mye kobolt til Model 3 batteriene da de inneholder ganske lite kobolt. Ca. 1/7 del av det Nissan bruker i sine batterier, pr. kWh. 

 

https://www.bloomberg.com/news/features/2017-10-31/the-canadian-ghost-town-that-tesla-is-bringing-back-to-life

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Største batterifabrikken ligger i Kina..:

https://www.tu.no/artikler/kinesisk-batterifabrikk-vil-bli-helt-automatisert-og-verdens-storste/441410

 

Batteripakker for hjelpe å forsyne med strøm for å produsere batteri? Du ser vel ikke ironien her eller?

Hvor kom de batteriene fra da? Luft og kjærlighet?

 

Nesten alt av mineraler kommer fra Afrika osv enten du vil eller ikke.. Det er null og nix garanti på hvor det kommer fra siden der er null kontroll. Dette var det også bl.a laget en dokumentar om. Så Tesla kan ikke si at deres mineraler ikke kommer fra f.eks Kongo og barnearbeid..

 

Noen flere elleville fantasier du har på lager?

Gammel artikkel det der. De fabrikkene i Kina er ikke ferdig utbygd ennå, og planene for Gigafactory er økt fra 35GWh til 105GWh årlig. I år trenger de ca. 30GWh til Model 3 produksjonen + en del til Power Wall og Power Pack. Så at de havner rundt 35-40GWh i år er nok ganske sannsynlig.

 

Et oljeraffineri bruker olje for å raffinere olje, er det også ironisk? Dvs. at man får ikke ut like mye som går inn, en del av produktet brukes i prosessen til å lage bl.a varme og hydrogen. Tilsvarende er det vel ganske logisk at en batterifabrikk installerer batteripakker for å kunne drifte fabrikken hele døgnet på fornybar energi fremfor å importere kullkraft i store mengder via dyre overføringslinjer?

 

Nesten alt av mineralene kommer ikke fra Afrika nei. I et batteri finnes det i hovedsak lithium, kobber, nikkel og aluminium. Pr. vekt er det disse det går mest av. Mhp. kobber så finnes 3 av de 5 største produsentlandene på det amerikanske kontinent, Kongo er første afrikanske på 6.plass. For aluminium er det Russland, India og Canada på topp 3. De 3 største på nikkel er Indonesia, Filippinene og Canada. For lithium er det Australia, Chile og Argentina. 

 

Som du kan se er det altså ikke noe problem å få tak i stort sett alt på det amerikanske kontinentet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Igjen så kommer du med en kommentar angående dette.

Swn gjaldt ikkje fart, så hva mener du egentlig med denne kommentaren?

 

Hvorfor tar du deg så forbanna nær av disse kommentarene som bare er små stikk av idiotisk karakter. Dra litt på smilebåndet og gå videre heller, ikke krev analyse av hver eneste kommentar som blir skrevet som du i det heletatt ikke er involvert i engang. God kveld videre. 

Lenke til kommentar

Hvorfor tar du deg så forbanna nær av disse kommentarene som bare er små stikk av idiotisk karakter. Dra litt på smilebåndet og gå videre heller, ikke krev analyse av hver eneste kommentar som blir skrevet som du i det heletatt ikke er involvert i engang. God kveld videre.

 

Hehe, må ikkje ta det sånn til deg.

Eg bare lurer siden du ikkje kunne forklare hva du mente da du sist skrev det da eg spurte.

 

Må da stå for det du skriver, og forklare når noen spør da eg regner med du også forventet det når du lurer

Lenke til kommentar

Hehe, må ikkje ta det sånn til deg.

Eg bare lurer siden du ikkje kunne forklare hva du mente da du sist skrev det da eg spurte.

 

Må da stå for det du skriver, og forklare når noen spør da eg regner med du også forventet det når du lurer

 

Bakgrunnen er vell ganske klar, en gerenell tesla er langt kvikkere enn modellen det ble snakket om. Ikke verre enn det. Så ble det skrevet på en måte for å gi ett lite irriterende stikk, på samme måte som personen skrev sitt innlegg. At dette trenger videre forklaring ser jeg ikke helt. 

Lenke til kommentar

Ok, anlegget er ikke ferdig ennå. Det skal være klart i løpet av 2019 og kontruksjon pågår. Jeg fant ikke bilder nyere enn ca. et halvt år gamle:

Med andre ord er denne påstanden...

 

Hmm, vet du hvor verdens desidert største batterifabrikk ligger? Jo, i USA. Mer spesifikt i Nevada. På taket av den er verdens største bygningsmonterte solcelleanlegg montert, og den har batteripakker for å forsyne den med strøm på de tidene fornybare kilder ikke gir nok.

...bare vås. Gigafactory benytter for det meste strøm som leveres fra NV Energy i Nevada, og solcellepanelene er ikke i nærheten av å dekke strømforbruket.

 

Panasonic har kjøpt kobolt fra Sherrit ja, men den kontrakten er terminert

Og kanadiske Sherritt har ingen gruver i Canada, så vidt jeg vet?

 

Sherritt har egne gruver på Cuba og Madagaskar, det er kun foredling av metallene som gjøres i Canada.

Råmaterialene kommer fra gruver andre steder, sannsynligvis også Afrika ettersom Sherritt også kjøper mineraler fra andre.

 

Kontrakten ble terminert fordi Tesla ikke ante hvor stor del av metallene de kjøpte som kom fra Cuba, og som amerikansk selskap kunne de gått på en stjernesmell ved å benytte metaller fra Cuba, grunnet handelsembargoen.

 

Per i dag har i det minste Panasonic avtale med et selskap fra Filippinene, som også kjøper mineraler fra andre leverandører, sikkert også Afrika, som de foredler i Filippinene og selger til Panasonic, som så brukes i Tesla sine batterier.

 

Med andre ord er påstanden ....

 

Nesten alt av mineraler den bruker kommer fra "lokale" kilder. Jeg skriver "lokale" som fra det amerikanske kontinent, ikke fra Europa eller Asia. Dvs. kobolt fra Canada osv. 

 

Ang. Canada, vet du hva det største forurensningsproblemet er der? Det er utvinning av olje fra oljesand...

...også feilaktig !

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Med andre ord er denne påstanden...

 

 

...bare vås. Gigafactory benytter for det meste strøm som leveres fra NV Energy i Nevada, og solcellepanelene er ikke i nærheten av å dekke strømforbruket.

 

 

Og kanadiske Sherritt har ingen gruver i Canada, så vidt jeg vet?

 

Sherritt har egne gruver på Cuba og Madagaskar, det er kun foredling av metallene som gjøres i Canada.

Råmaterialene kommer fra gruver andre steder, sannsynligvis også Afrika ettersom Sherritt også kjøper mineraler fra andre.

 

Kontrakten ble terminert fordi Tesla ikke ante hvor stor del av metallene de kjøpte som kom fra Cuba, og som amerikansk selskap kunne de gått på en stjernesmell ved å benytte metaller fra Cuba, grunnet handelsembargoen.

 

Per i dag har i det minste Panasonic avtale med et selskap fra Filippinene, som også kjøper mineraler fra andre leverandører, sikkert også Afrika, som de foredler i Filippinene og selger til Panasonic, som så brukes i Tesla sine batterier.

 

Med andre ord er påstanden ....

 

 

...også feilaktig !

Solcellepanelene dekker ikke forbruket ennå nei, siden anlegget ikke er ferdig. I løpet av 2019 skal de gjøre det. 

 

Du blander sammen Panasonic sine 18650 celler som de leverer fra Japan og 21700-cellene som Gigafactory produserer. Om du leser hva jeg skrev så henviste jeg spesifikt til Gigafactory og de batteriene den produserer. Ikke hva Panasonic produserer til Tesla i Japan. 18650 cellene er på vei ut, når de enten har byttet til 21700 fra GF1 i S og X eller avsluttet produksjonen av S og X skal det ikke leveres flere batterier fra Japan. Ihvertfall ikke til USA, hva Model 3-fabrikken i Kina skal bruke er det ingen som vet ennå. Sannsynligvis batterier produsert i Kina. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Solcellepanelene dekker ikke forbruket ennå nei, siden anlegget ikke er ferdig. I løpet av 2019 skal de gjøre det.

Det har de sagt siden 2014 ?

 

Du blander sammen Panasonic sine 18650 celler som de leverer fra Japan og 21700-cellene som Gigafactory produserer. Om du leser hva jeg skrev så henviste jeg spesifikt til Gigafactory og de batteriene den produserer.

Jeg blander ikke sammen noe som helst, hverken Tesla eller Panasonic ønsker å uttale seg om hvor råmaterialene til batteriene egentlig kommer fra?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Gammel artikkel det der. De fabrikkene i Kina er ikke ferdig utbygd ennå, og planene for Gigafactory er økt fra 35GWh til 105GWh årlig. I år trenger de ca. 30GWh til Model 3 produksjonen + en del til Power Wall og Power Pack. Så at de havner rundt 35-40GWh i år er nok ganske sannsynlig.

 

Et oljeraffineri bruker olje for å raffinere olje, er det også ironisk? Dvs. at man får ikke ut like mye som går inn, en del av produktet brukes i prosessen til å lage bl.a varme og hydrogen. Tilsvarende er det vel ganske logisk at en batterifabrikk installerer batteripakker for å kunne drifte fabrikken hele døgnet på fornybar energi fremfor å importere kullkraft i store mengder via dyre overføringslinjer?

 

Nesten alt av mineralene kommer ikke fra Afrika nei. I et batteri finnes det i hovedsak lithium, kobber, nikkel og aluminium. Pr. vekt er det disse det går mest av. Mhp. kobber så finnes 3 av de 5 største produsentlandene på det amerikanske kontinent, Kongo er første afrikanske på 6.plass. For aluminium er det Russland, India og Canada på topp 3. De 3 største på nikkel er Indonesia, Filippinene og Canada. For lithium er det Australia, Chile og Argentina.

 

Som du kan se er det altså ikke noe problem å få tak i stort sett alt på det amerikanske kontinentet.

Gammel artikkel?!? Du kommer med en artikkel fra 29 August 2018 og da er min artikkel fra 3 Juli 2018 gammel!?!? Hvilken mnd kommer før August da liksom?? Få høre nå...? Den der var jaggu bra dum.

Ikke ferdig utbygget nei.. Men den åpnet uken før artikkelen ble skrevet...

 

"Den nye fabrikken i Qinghai, vest i Kina, skal ifølge produsenten bli verdens største arealmessig. Fabrikken ble offisielt åpnet i forrige uke, men den kommer ikke til å være ferdig bygd før i 2019."

 

"Tesla, som har som mål å få batterifabrikken Gigafactory til å produsere en batterikapasitet tilsvarende 35 GWh (de avslører ikke hvor stor kapasitet de har nå – men om man ser på Teslas bilproduksjon er man ikke i nærheten) kommer altså å få sterk konkurranse. BYD regner med å produsere 28 GWh i år, og øke kapasiteten til 48 GWh 2019 og 60 GWh 2020.

 

Men selv om de slår Tesla i produksjon, kommer de ikke til å være størst. Den kinesiske batteriprodusenten CATL (som også bygger en 24 GWh-fabrikk) regner med at deres produksjonskapasitet skal bli 88 GWh i år 2020."

 

Leste du artikkelen engang du eller!?

 

Hmm.. Snakket vi om olje? Nei.. Fortsatt er det mindre shady buisness desverre så dårlig forsøk.

Kose deg med batteri fra barnearbeid du siden du innbiller deg det er bedre. For MTE av Tesla (og andre) sine batteri kommer nettopp fra råstoffene små barnehender har gravd opp.

 

Joda.. Batteripakker ladet opp med en blanding av strøm fra kullkraft + solenergi.. Sikkert flott.. Eksisterer ingen slike fabrikker som du fantaserer om. Jeg skal love deg den produksjonen krever MYE mer strøm enn det de lille solcellepanelene og batteriene klarer å oppdrive.. Å påstå annet vil bare vise manglende kunnskap på hvordan produksjon av batteri skjer.

 

 

https://www.tu.no/artikler/slik-utvinnes-metallet-som-skal-gjore-verden-mindre-avhengig-av-olje/346817

 

"Den største litiumkilden i dag er imidlertid litiumsalter fra saltsjøer i høyfjellet i Sør-Amerika."

 

"Batteriene inneholder imidlertid også mye grafitt i anoden, og Norge er Europas største produsent av grafitt. Men norsk produksjon er imidlertid småtteri sammenlignet med de store, som Kina."

 

Og noe jeg måtte le av:

"Mengden litium i et batteri varierer, men ifølge det amerikanske energidepartementets Argonne National Laboratory, trengs omtrent 9,4 kilo litium i en batteripakke med LiFePO4-kjemi til en bil med en rekkevidde på 321 kilometer (200 miles).

 

Tilsvarende vil en batteripakke med LiNiCoAlO2-kjemi, som Tesla bruker, kreve 14,8 kg litium for samme rekkevidde.

 

Batteripakker med LiMnO2-kjemi, som brukes i blant annet Nissan Leaf, vil tilsvarende trenge 6,8 kg for samme rekkevidde."

 

Tesla krever altså mer litium enn konkurentene.. Ser dårlig ut for Tesla dette her altså..

 

Better luck next time..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...