0laf Skrevet 2. mars 2019 Del Skrevet 2. mars 2019 Hvem har sagt at de skal leve av salg kun i Norge? Det er mange som deler denne meningen. Vi er så få, så hvorfor bry oss? Hver eneste person er bare en bitteliten brøkdel av verden, om denne personen bor i Norge eller Uganda. Så hvorfor bry seg uansett hvor du bor? Vet ikke helt hva dere to surrer med, men artikkelen dere kommenterer har altså tittelen : - Dette var de mest solgte bilene i februar : Over fire av ti biler var nullutslippsbiler Men disse tallene er kun for Norge, og derav min kommentar Dersom man kan leve av salgstall kun i Norge, så er det vel gledelige nyheter. 0.069% av verdens befolkning er neppe nok til å holde elbilsalget i gang i lengden. 1 Lenke til kommentar
Knutgrus Skrevet 2. mars 2019 Del Skrevet 2. mars 2019 Vet ikke helt hva dere to surrer med, men artikkelen dere kommenterer har altså tittelen : - Dette var de mest solgte bilene i februar : Over fire av ti biler var nullutslippsbiler Men disse tallene er kun for Norge, og derav min kommentar Det gjelder å se det store bildet. Men det er ikke alltid like lett forstår jeg. Nei. Norge er ikke representativt for resten av verden. Men! Norge er med og viser vei. Vi viser at det er mulig. Andre land kommer etter nå. Så la meg heller spørre: Hvor er artiklene fra den internasjonale presse om elbilprodusentenes enorme lagre av biler de ikke får solgt? Norge er et lite land med få innbyggere. Og vi har flere insentiver for å få folk over til elbiler. Andre land følger delvis i våre spor nå, og jeg ser ingen grunn til at disse tallene skulle være ekslusivt Norge i fremtiden. 6 Lenke til kommentar
0laf Skrevet 2. mars 2019 Del Skrevet 2. mars 2019 Men! Norge er med og viser vei. Vi viser at det er mulig. Andre land kommer etter nå. Det er derfor flere land, som Danmark, fjerner insentivene, og USA nå fjerner skattefordelene på elbiler, fordi de ønsker å følge etter nisselandet ? 1 Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 2. mars 2019 Del Skrevet 2. mars 2019 Gi opp a. Om 10-20 år så sitter du i en elbil enten du vil eller ikke 2 Lenke til kommentar
Knutgrus Skrevet 2. mars 2019 Del Skrevet 2. mars 2019 Det er derfor flere land, som Danmark, fjerner insentivene, og USA nå fjerner skattefordelene på elbiler, fordi de ønsker å følge etter nisselandet ? Du ser på feil side av saken. Progressive land som har hatt dette må jo selvfølgelig tilbake da dette ikke er bærekraftig i lengden. Men ikke før holdningen til folket har snudd nok. Jeg ville ikke ha elbil selv tidligere. Min neste bil blir nok El. Uansett om jeg må betale både moms, normal veiavgift, bom og parkering. Så det er klart at godene de første brukerne hadde forsvinner. Du nevner USA og Danmark. Da nevner jeg Nederland som gjør det motsatte 6 Lenke til kommentar
0laf Skrevet 2. mars 2019 Del Skrevet 2. mars 2019 Gi opp a. Om 10-20 år så sitter du i en elbil enten du vil eller ikke Det håper jeg virkelig, men da må teknologien og rekkevidden bli en del bedre enn det er i dag. Det er dog ikke så mange år siden man sa det samme om dieselbiler, midt på 2000-tallet var diesel redningen, og ble gitt fordelaktige avgifter, så det tar jeg med en klype salt. De fleste som kjøper elbiler, gjør det fordi de er billige, ikke fordi det er hverken bekvemt, bedre eller mer miljøvennlig, men det skal bli artig å se hva som skjer når subsidiene fjernes, og dagens elbiler begynner å nærme seg 10 år gamle? 1 Lenke til kommentar
0laf Skrevet 2. mars 2019 Del Skrevet 2. mars 2019 Da nevner jeg Nederland som gjør det motsatte Nederland innførte vel nye avgifter på dyre elbiler fra 1. januar i år? De har innsett problemet med at folk kjøper dyre sportsbiler, slik som Model S, uten å betale skatter og avgifter, og endrer subsidiene deretter, det var derfor det var stor etterspørsel etter Tesla rett før nyttår, så skal det bli festlig å se salgstallene til Tesla i Nederland for første kvartal i år, de er sannsynligvis ikke særlig høye? 2 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 2. mars 2019 Del Skrevet 2. mars 2019 De har innsett problemet med at folk kjøper dyre sportsbiler, slik som Model S, uten å betale skatter og avgifter, og endrer subsidiene deretter, det var derfor det var stor etterspørsel etter Tesla rett før nyttår, så skal det bli festlig å se salgstallene til Tesla i Nederland for første kvartal i år, de er sannsynligvis ikke særlig høye?De har vel tatt helt av ettersom de første leveransene av Model 3 kom i februar. 2 Lenke til kommentar
0laf Skrevet 2. mars 2019 Del Skrevet 2. mars 2019 (endret) De har vel tatt helt av ettersom de første leveransene av Model 3 kom i februar. Men var disse billige? Gikk de under de nye grensene for avgifter og skatter på elbiler i Nederland? $35k Model 3 ville nok i høyeste grad være en billig elbil, så den ilegges sikkert ikke de nye avgiftene, men Tesla har vel foreløpig ikke levert noen av disse til Nederland (eller andre steder) ? Endret 2. mars 2019 av 0laf 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 2. mars 2019 Del Skrevet 2. mars 2019 Men var disse billige? Gikk de under de nye grensene for avgifter og skatter på elbiler i Nederland? $35k Model 3 ville nok i høyeste grad være en billig elbil, så den ilegges sikkert ikke de nye avgiftene, men Tesla har vel foreløpig ikke levert noen av disse til Nederland (eller andre steder) ? Den starter vell på 50k euro og en betaler bare 22% på det over. Altså koster ikke en model 3 så mye mer der borte. Model 3 er dog ett godt kjøp med en god del avgifter. En av de første som faktisk kan konkurere på pris med avgifter. 1 Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 2. mars 2019 Del Skrevet 2. mars 2019 Det håper jeg virkelig, men da må teknologien og rekkevidden bli en del bedre enn det er i dag. For at det skal skje, hva må folk gjøre da? Kjøpe nåværende teknologi, som allerede er svært bra, eller skal vi alle sitte å vente på at teknologien bare dukker opp av seg selv? Hvordan pleier dette med *utvikling* i industrien å fungere sånn egentlig? 1 Lenke til kommentar
EgTykjerDetErFlott Skrevet 2. mars 2019 Del Skrevet 2. mars 2019 (endret) "Over 40% nullutslipp" litt rart da der ikke eksisterer nullutslipps biler. ELbil har fortsatt utslipp under produksjon og bruk. Den må ha batteri (som er en skitten prosess å utvinne og produsere) og den har dekk som gir veistøv Tipper de som har ropt at «Tesla er konkurs innen 2 måneder» de siste 5 årene føler seg passe dumme akkurat nå Tvilsomt noen (oppegående folk) helt seriøst mener de går konkurs innen 2mnd men de graver jo sin egen grav med lave produksjonstall, middelmådig kvalitet og svært lang ventetid for enkle reperasjoner osv. Og flere begynner å velge diesel og hybrid igjenn fremfor elektrisk. Endret 2. mars 2019 av Omnia vincit amor Fletting. 1 Lenke til kommentar
0laf Skrevet 2. mars 2019 Del Skrevet 2. mars 2019 For at det skal skje, hva må folk gjøre da? Kjøpe nåværende teknologi, som allerede er svært bra, eller skal vi alle sitte å vente på at teknologien bare dukker opp av seg selv? For meg fungerer det helt utmerket at du kjøper nåværende teknologi, så kan jeg sitte å vente inntil jeg synes elbiler er et godt alternativ, mens du finansierer utviklingen. Lenke til kommentar
Tommy Lind Skrevet 2. mars 2019 Del Skrevet 2. mars 2019 mest solgte bilene i februar I NORGE. 1 Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 2. mars 2019 Del Skrevet 2. mars 2019 For meg fungerer det helt utmerket at du kjøper nåværende teknologi, så kan jeg sitte å vente inntil jeg synes elbiler er et godt alternativ, mens du finansierer utviklingen. Så lenge vi gir subsidier, så er vi alle med å finansiere utviklingen. Enten vi vil eller ei. 1 Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 2. mars 2019 Del Skrevet 2. mars 2019 (endret) For meg fungerer det helt utmerket at du kjøper nåværende teknologi, så kan jeg sitte å vente inntil jeg synes elbiler er et godt alternativ, mens du finansierer utviklingen. Ser du ikke poenget? At altfor mange tenker som du gjør? Ser du ikke at dette er et problem? Endret 2. mars 2019 av bshagen 3 Lenke til kommentar
0laf Skrevet 2. mars 2019 Del Skrevet 2. mars 2019 (endret) Ser du ikke poenget? At altfor mange tenker som du gjør? Ser du ikke at dette er et problem? Nei, i grunn ikke? Mener du at produkter som ellers ikke er konkurransedyktige bør subsidieres for at selskapet bak skal få enda mer penger til å utvikle flere produkter som ikke er salgbare på likt grunnlag ? Endret 2. mars 2019 av 0laf 2 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 2. mars 2019 Del Skrevet 2. mars 2019 at dere orker å mate trollene mer. 2 Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 2. mars 2019 Del Skrevet 2. mars 2019 Nei, i grunn ikke? Mener du at produkter som ellers ikke er konkurransedyktige bør subsidieres for at selskapet bak skal få enda mer penger til å utvikle flere produkter som ikke er salgbare på likt grunnlag ? Nei? Hæh? Jeg snakker om miljøet. Om du ser igjennom dieseltåka for engangsskyld, og du uansett er på utkikk etter en ny bil i dag, og det *tilfeldigvis* finnes en elbil som passer dine behov og budsjett - så kjøper du da for faen meg en elbil? Ikke si at du er en sånn høyrevinger som ikke «tror på» at mennesker ikke er grunnen til den globale oppvarmingen vi opplever?! 1 Lenke til kommentar
0laf Skrevet 2. mars 2019 Del Skrevet 2. mars 2019 (endret) Ikke si at du er en sånn høyrevinger som ikke «tror på» at mennesker ikke er grunnen til den globale oppvarmingen vi opplever?! Jeg tror i aller høyeste grad på det, men jeg har liten tro på at en elbil løser det problemet. Jeg er nok konspirasjonsteoretiker på en litt annen måte, for jeg tror at om noen år, når regnskapet er oppgjort, og vi vet mer om hva det virkelig koster med elbil, så blir det ikke så gildt likevel. Jeg tror at det å produsere og resirkulere store mengder batterier i fremtiden, utvinne stadig mer edle metaller, oppgradering av strømnett når flere får elbil, kortere levetid på bilene, større og mer luksuriøse biler og mer bruk av bilen, er ting som gjør at elbil neppe er så jævlig fantastisk som enkelte ser ut til å tro. Om du ser igjennom dieseltåka for engangsskyld, og du uansett er på utkikk etter en ny bil i dag, og det *tilfeldigvis* finnes en elbil som passer dine behov og budsjett - så kjøper du da for faen meg en elbil? Det hadde jeg nok gjort, men om jeg hadde vært miljøvennlig av den grunn er usikkert. Dersom bilen for det meste står i garasjen og brukes noen få ganger, så ville jeg sannsynligvis vært mer miljøvennlig ved å kjøpe en liten bensinbil. Kunne jeg klart meg med sykkel eller apostlenes hester, så hadde jeg vært enda mer miljøvennlig, men personlig ville jeg nok heller kjøpt en bil enn å gå overalt. De færreste kjøper bil etter behov, i så fall ville neppe Model S solgt særlig godt, da de aller fleste Model S eiere sannsynligvis kunne klart seg med en E-Up det meste av tiden i stedet. Endret 2. mars 2019 av 0laf 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå