Emsal Skrevet 1. mars 2019 Del Skrevet 1. mars 2019 (endret) Vel, det mange i så fall mener er at resultatet av jobben er god og givende, fordi de da kan fø menneskene de er glad i. Selve jobben kan jo være dørgende kjedelig. Jeg mener mange av disse menneskene blir svindlet, fordi de har blitt lurt til å tro at den eneste måten de kan være anstendige samfunnsborgere er ved å slave bort livet sitt i en meningsløs jobb. Men så dypt sitter propagandaen... Jeg er dog helt enig i at det å gå på NAV er lite givende. Men hvis man er smart, gjør man noe ved siden av det å gå på NAV. På den måten kan livet bli ganske så givende, vil jeg tro. Hadde ikke disse folkene jobbet hadde ikke du fått noen penger. Synes du det er greit at andre sliter, mens du får alt gratis? Samfunnet hadde ikke fungert hvis folk ikke tok disse jobbene. Hva hadde du gjort hvis du gikk på butikken og det plutselig ikke var brød å kjøpe, eller at det ikke var noen som kunne selge deg dette brødet? Endret 1. mars 2019 av Emsal 1 Lenke til kommentar
Ventril Skrevet 2. mars 2019 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2019 Hadde ikke disse folkene jobbet hadde ikke du fått noen penger. Synes du det er greit at andre sliter, mens du får alt gratis? Samfunnet hadde ikke fungert hvis folk ikke tok disse jobbene. Hva hadde du gjort hvis du gikk på butikken og det plutselig ikke var brød å kjøpe, eller at det ikke var noen som kunne selge deg dette brødet? Hadde ikke samfunnet eksistert uten telefonselgere, gateververe, konsulenter? Selvsagt hadde samfunnet det. Feilen du begår er at du sammenligner viktige yrker, som bønder og ingeniører, med uviktige yrker. Du og jeg bør ikke tvinges til å begå meningsløst arbeid, når vi kan gjøre noe mer meningsfylt utenfor det lønnede arbeidet sine rammer. Lenke til kommentar
Emsal Skrevet 2. mars 2019 Del Skrevet 2. mars 2019 Hadde ikke samfunnet eksistert uten telefonselgere, gateververe, konsulenter? Selvsagt hadde samfunnet det. Feilen du begår er at du sammenligner viktige yrker, som bønder og ingeniører, med uviktige yrker. Du og jeg bør ikke tvinges til å begå meningsløst arbeid, når vi kan gjøre noe mer meningsfylt utenfor det lønnede arbeidet sine rammer. Det du egentlig sier er at de du mottar penger fra er ubrukelige. 3 Lenke til kommentar
Ventril Skrevet 2. mars 2019 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2019 Det du egentlig sier er at de du mottar penger fra er ubrukelige. Nei, det jeg sier er at jeg mottar penger fra hele spekteret: fra de svært kompetente og bidragsgivende til de fullstendig ubrukelige og destruktive. Lenke til kommentar
*NORGE* Skrevet 3. mars 2019 Del Skrevet 3. mars 2019 1) Personlig synes jeg det er veldig umodent å kalle andre umodne og fjortis, fremfor å argumentere for sine synspunkter. Du skriver: arbeid er det som gir livet verdi. Da spør jeg deg: er arbeid det eneste som gir livet verdi? 2) Takk for lang liste. Alle disse yrkene krever dessverre ferdigheter, utdannelse eller evner jeg ikke besitter. 3) Det virker som om du har et nesten litt nedlatende syn på folk som sitter i kassa på Rema. Mest sannsynlig er dette studenter, innvandrere, voksne uten utdannelse, unge som har et friår fra skole, sikkert en eller annen slappfisk i bønsjen, så klart, men stort sett mennesker med OK ferdigheter. 4) Jeg sier ikke at jeg ikke har noe å tilby, jeg sier bare at jeg mest sannsynlig har mindre å tilby enn mange andre søkere. Å jobbe i Rema 1000 krever nemlig få eller ingen usedvanlige ferdigheter. Ergo handler det å gjøre en god jobb i Rema 1000, først og fremst om motivasjon. Siden jeg har svært lav motivasjon for å jobbe i Rema 1000, er det bedre for Rema 1000 å ansatte noen med høy motivasjon. Enig? 5) Nettopp derfor bør ikke Rema 1000 ansette umotiverte arbeidere, som meg. 6) Jeg kan gi deg fem: postmann, rydde søppel i parker og gater, kunstmaler, tilsynsvakt, lokomotivfører. 1) Det spørsmålet svare jeg på ti minutter før du la ut ditt innlegg. Det kan godt være unnskyldelig at du ikke fikk det med deg siden jeg korrigerte utydelighet etter at posten var lagt ut, men svaret ligger altså i #85. 2) Og det er for all fremtid nødt til å forbli status quo? 3) Neida, å være kasserer i en butikk er et helt respektabelt yrke. Det er likevel statistisk mest sannsynlig at kompetansenivået til hovedtyngden av søkerne tilhører det middelmådige, og det sier du da også selv: “Å jobbe i Rema 1000 krever nemlig få eller ingen usedvanlige ferdigheter” 4) Overhodet ikke enig, det er bedre du tar litt nakketak på deg selv og gjør noe med motivasjonen din. Mangel på motivasjon til å gjøre et arbeid er et av de tydeligste fjortis- og umodenhetssignalene som finnes. "Orker ikke, gidder ikke, passer mæ'kke, raker ræ'kke, vi'kke, ha'kke, må'kke, ska'kke, få'kke, bø'kke, ta'kke, tø'kke...." (https://www.letssingit.com/trond-viggo-torgersen-lyrics-orker-ikke-gidder-ikke-4pqh9f7) 5) Nei, nettopp derfor bør du gjøre noe med motivasjonen i stedet for å legge skyld over på alle andre. 6) For det første var dette fem mens jeg bad om ti, for det andre ser jeg ikke helt for meg hvordan du vil etablere din egen earbeidsplass innen tre av disse fem disse yrkene. Utdyper du - dersom du har noe å utdype. Lenke til kommentar
Ventril Skrevet 3. mars 2019 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2019 (endret) 1) Det spørsmålet svare jeg på ti minutter før du la ut ditt innlegg. Det kan godt være unnskyldelig at du ikke fikk det med deg siden jeg korrigerte utydelighet etter at posten var lagt ut, men svaret ligger altså i #85. 2) Og det er for all fremtid nødt til å forbli status quo? 3) Neida, å være kasserer i en butikk er et helt respektabelt yrke. Det er likevel statistisk mest sannsynlig at kompetansenivået til hovedtyngden av søkerne tilhører det middelmådige, og det sier du da også selv: “Å jobbe i Rema 1000 krever nemlig få eller ingen usedvanlige ferdigheter” 4) Overhodet ikke enig, det er bedre du tar litt nakketak på deg selv og gjør noe med motivasjonen din. Mangel på motivasjon til å gjøre et arbeid er et av de tydeligste fjortis- og umodenhetssignalene som finnes. "Orker ikke, gidder ikke, passer mæ'kke, raker ræ'kke, vi'kke, ha'kke, må'kke, ska'kke, få'kke, bø'kke, ta'kke, tø'kke...." (https://www.letssingit.com/trond-viggo-torgersen-lyrics-orker-ikke-gidder-ikke-4pqh9f7) 5) Nei, nettopp derfor bør du gjøre noe med motivasjonen i stedet for å legge skyld over på alle andre. 6) For det første var dette fem mens jeg bad om ti, for det andre ser jeg ikke helt for meg hvordan du vil etablere din egen earbeidsplass innen tre av disse fem disse yrkene. Utdyper du - dersom du har noe å utdype. 1) Ja, og jeg ser at du skriver at arbeid gir livet verdi, men ikke legger til noe mer enn det. Betyr det at arbeid er det eneste som gir livet verdi? 2) Ikke nødvendigvis, men det er viktig å kjenne sine begrensninger. Hadde jeg dedikert de neste ti årene til å studere biler kunne jeg sikkert blitt en bilmekaniker, men neppe en spesielt god en. For samfunnets del er det derfor best at de med et naturlig anlegg og interesse for bilmekanikk, blir bilmekanikere. På den måten får man optimalisert arbeidsstokken. 3) Og der befinner jeg meg: i middelmådighetens landskap. Men jeg mangler motivasjonen og pliktfølelsen, og ville derfor vært en dårligere Rema-ansatt enn de fleste andre middelmådigheter. 4) Igjen begynner du med denne fjortis-stemplingen, som for meg er et tegn på umodenhet. Du må huske på at vi mennesker er forskjellige og drives av forskjellige ting. Du er kanskje motivert for lønnsarbeid, jeg er motivert for helt andre aspekter ved livet. Hvorfor dømmer du min motivasjon, når jeg ikke dømmer din? 5) Nei, jeg innser mine begrensninger, og sparer således samfunnet for kostnader. I stedet bidrar jeg til samfunnet på andre måter. 6) Hva om jeg bare har fem? Endret 3. mars 2019 av Ventril Lenke til kommentar
tigerdyr Skrevet 4. mars 2019 Del Skrevet 4. mars 2019 Vel, jeg valgte jo ikke å bli født, så det er vel strengt tatt foreldrene mine som skylder felleskapet disse pengene? Men du har fortsatt valget at fortsette å leve. 2 Lenke til kommentar
*NORGE* Skrevet 4. mars 2019 Del Skrevet 4. mars 2019 1) Ja, og jeg ser at du skriver at arbeid gir livet verdi, men ikke legger til noe mer enn det. Betyr det at arbeid er det eneste som gir livet verdi? 2) Ikke nødvendigvis, men det er viktig å kjenne sine begrensninger. Hadde jeg dedikert de neste ti årene til å studere biler kunne jeg sikkert blitt en bilmekaniker, men neppe en spesielt god en. For samfunnets del er det derfor best at de med et naturlig anlegg og interesse for bilmekanikk, blir bilmekanikere. På den måten får man optimalisert arbeidsstokken. 3) Og der befinner jeg meg: i middelmådighetens landskap. Men jeg mangler motivasjonen og pliktfølelsen, og ville derfor vært en dårligere Rema-ansatt enn de fleste andre middelmådigheter. 4) Igjen begynner du med denne fjortis-stemplingen, som for meg er et tegn på umodenhet. Du må huske på at vi mennesker er forskjellige og drives av forskjellige ting. Du er kanskje motivert for lønnsarbeid, jeg er motivert for helt andre aspekter ved livet. Hvorfor dømmer du min motivasjon, når jeg ikke dømmer din? 5) Nei, jeg innser mine begrensninger, og sparer således samfunnet for kostnader. I stedet bidrar jeg til samfunnet på andre måter. 6) Hva om jeg bare har fem? 1) Det har jeg fatisk også svart på, lær deg å lese. Første tegn på fjortismodenhet (eller noe yngre) 2) Det er ikke dine begrensinger du beskriver her, i hvert fall ikke for annet enn din tiltakslyst. Andre tegn på fjortismodenhet... 3) Å la dette forbli status quo: Tredje tegn på fjorts.-modenhet. 4) Det er ikke din motivasjon jeg dømmer, det er den modenheten slik motivasjon avslører jeg omtaler. Du later til å ha en medfødt rett til å ikke være motivert for å gjøre en innsats med formål å brødfø deg selv og fortsette unendret på samme kurs - og da er vi rett over i modenhet. Straks man har nådd “manns modenhet” oppfører man seg nemlig ikke slik. Fjerde tegn på fjortis-modenhet. 5) Femte tegn på fjortismodenhet 6) Innlegg #88, pkt 6), 2. setning. Sjette tegn på fjortismodenhet (eller noe yngre, se 1. Jeg avslutter med dette inntil du har gjort sannsynlig manglende modenhet hos deg ikke er årsaken til spørsmålet du stilte i #1. Lenke til kommentar
Ventril Skrevet 4. mars 2019 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2019 (endret) 1) Det har jeg fatisk også svart på, lær deg å lese. Første tegn på fjortismodenhet (eller noe yngre) 2) Det er ikke dine begrensinger du beskriver her, i hvert fall ikke for annet enn din tiltakslyst. Andre tegn på fjortismodenhet... 3) Å la dette forbli status quo: Tredje tegn på fjorts.-modenhet. 4) Det er ikke din motivasjon jeg dømmer, det er den modenheten slik motivasjon avslører jeg omtaler. Du later til å ha en medfødt rett til å ikke være motivert for å gjøre en innsats med formål å brødfø deg selv og fortsette unendret på samme kurs - og da er vi rett over i modenhet. Straks man har nådd “manns modenhet” oppfører man seg nemlig ikke slik. Fjerde tegn på fjortis-modenhet. 5) Femte tegn på fjortismodenhet 6) Innlegg #88, pkt 6), 2. setning. Sjette tegn på fjortismodenhet (eller noe yngre, se 1. Jeg avslutter med dette inntil du har gjort sannsynlig manglende modenhet hos deg ikke er årsaken til spørsmålet du stilte i #1. 1) Du sier gjentatte ganger at du har svart på dette, men ettersom jeg ikke åpenbart ikke evner å finne dette svaret, kan du ikke være så høflig å gjenta det? 2) Hva vet du om mine begrensninger som bilmekaniker? Jeg har ikke lappen, har aldri hatt interesse for biler og annen tung mekanikk. Ville du levert den ødelagte bilen din til en slik person? 3) Motivasjon og pliktfølelse, kommer fra moral, fra verdenssyn og verdier, og har egentlig ingenting med latskap å gjøre. Feilen du begår er å tre din egen moral, over på andre, og så dømmer du dem. Meget umodent. 4) Du tar feil. Jeg er mer enn villig til å brødfø meg selv, dessverre er jeg ikke villig til å gjøre det som en lønnslave i en intetsigende jobb. Jeg dømmer ikke deg, hvis du er villig til det. Likevel dømmer du meg. Merkelig? 5) Igjen kommer du ikke med argumenter, men ubegrunnede påstander. Det var slik man "diskuterte" i kantina på ungdomsskolen. Hvis noen skal ta et så hårreisende argumentet seriøst, må du begrunne dem. For jo, det er hårreisende og hevde at å vite sine begrensninger er et tegn på modenhet. Verdens største regissører, vet at de ikke er best i alt, og delegerer derfor store oppgaver til cinematografer, klippere og andre eksperter i sine respektive felt. Det samme gjør en god statsleder. Eller en bedriftsleder. Endret 4. mars 2019 av Ventril Lenke til kommentar
Ventril Skrevet 4. mars 2019 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2019 Men du har fortsatt valget at fortsette å leve. Det er et interessant poeng. Bør alle som ikke vil jobbe, ta livet sitt? Ut i fra et samfunnsøkonomisk perspektiv tror jeg ikke det nødvendigvis lønnsomt. Det er feks. mange i livet mitt som ville blitt veldig lei seg om jeg skøyt meg selv. Det er lett å se for at enkelte, nær familie, aldri ville klart å komme seg ut i full arbeid. De offentlige utgiftene til sykemelding, psykolog, kunne fort matchet, om ikke overgått, besparelsene, spesielt hvis man tar innover seg hvor mye disse menneskene gjerne bidrar til felleskapet utover skatten. Lenke til kommentar
G Skrevet 4. mars 2019 Del Skrevet 4. mars 2019 (endret) Det er et interessant poeng. Bør alle som ikke vil jobbe, ta livet sitt? Ut i fra et samfunnsøkonomisk perspektiv tror jeg ikke det nødvendigvis lønnsomt. Det er feks. mange i livet mitt som ville blitt veldig lei seg om jeg skøyt meg selv. Det er lett å se for at enkelte, nær familie, aldri ville klart å komme seg ut i full arbeid. De offentlige utgiftene til sykemelding, psykolog, kunne fort matchet, om ikke overgått, besparelsene, spesielt hvis man tar innover seg hvor mye disse menneskene gjerne bidrar til felleskapet utover skatten. Alvorlig talt, nå bare leker du med folks tid. Dette er bortkastede forumspalter! Det er ikke interessant. Det er absurde tanker fra deg. Tror du blir den første forumbruker jeg kommer til å sette på ignorere. Jeg har nesten 24 tusen skrevne innlegg på kappen, og du blir den første. Gratulerer. Melder meg ut av denne tråden nå. Edit: Nå er du på Ignore hos meg Ventril. Fant ut av hvor den innstillingen lå etter litt knoting. Endret 4. mars 2019 av G 1 Lenke til kommentar
Ventril Skrevet 4. mars 2019 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2019 (endret) Alvorlig talt, nå bare leker du med folks tid. Dette er bortkastede forumspalter! Det er ikke interessant. Det er absurde tanker fra deg. Tror du blir den første forumbruker jeg kommer til å sette på ignorere. Jeg har nesten 24 tusen skrevne innlegg på kappen, og du blir den første. Gratulerer. Melder meg ut av denne tråden nå. For deg, nei. Og du er jo selvsagt fri til å ignorere meg frem til jordens undergang. Men ikke fortell andre hvilke temaer de skal interessere seg for eller ikke. Det er litt vel autoritært. Endret 4. mars 2019 av Ventril Lenke til kommentar
G Skrevet 4. mars 2019 Del Skrevet 4. mars 2019 (endret) Ok, leste din post #112 før jeg gir meg. Nei det er ikke autoritært. Det er like god ytringsfrihet å fortelle at man er sterkt i mot noens måte å opptre på, som det du bedriver med forherligelse av selvmord. Og å lokke folk på limpinnen med slike diskusjonstråder som dette. Så selv om du kanskje mener alt du har skrevet, så virker det mer som at du er ute etter å få til provokasjoner. Gratulerer du lyktes med det selvmordvåset og du begynte jo litt forsiktigere med at det ikke var din skyld at foreldrene dine fikk gitt deg livet. Likevel så klarer du å lire av deg at du er så fornøyd at du hjalp en kompis og greier. Rimer jo ingen plass det du forteller. Utakknemlig på det fine landet du har havnet i er det du framstår som! Endret 4. mars 2019 av G 1 Lenke til kommentar
Ventril Skrevet 4. mars 2019 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2019 Ok, leste din post #112 før jeg gir meg. Nei det er ikke autoritært. Det er like god ytringsfrihet å fortelle at man er sterkt i mot noens måte å opptre på, som det du bedriver med forherligelse av selvmord. Og å lokke folk på limpinnen med slike diskusjonstråder som dette. Så selv om du kanskje mener alt du har skrevet, så virker det mer som at du er ute etter å få til provokasjoner. Gratulerer du lyktes med det selvmordvåset og du begynte jo litt forsiktigere med at det ikke var din skyld at foreldrene dine fikk gitt deg livet. Likevle så klarer du å lire av deg at du er så fornøyd at du hjalp en kompis og greier. Rimer jo ingen plass det du forteller. Utakknemlig på det fine landet du har havnet i er det du framstår som! Tror du bør lese innlegget en gang til. Jeg argumenterer mot selvmord som en fornuftig løsning. Lenke til kommentar
tigerdyr Skrevet 4. mars 2019 Del Skrevet 4. mars 2019 Det er et interessant poeng. Bør alle som ikke vil jobbe, ta livet sitt? Det har jeg aldri sagt noe om. Du har skrevet du ikke ønsker å ta noe ansvar for eget liv siden det ikke var din beslutning å bli født. Jeg poengterer bare at det er din beslutning å fortsette å leve og velger du å fortsette å leve bør du naturligvis ta det ansvaret der følger av den beslutningen. Lenke til kommentar
Ventril Skrevet 4. mars 2019 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2019 Det har jeg aldri sagt noe om. Du har skrevet du ikke ønsker å ta noe ansvar for eget liv siden det ikke var din beslutning å bli født. Jeg poengterer bare at det er din beslutning å fortsette å leve og velger du å fortsette å leve bør du naturligvis ta det ansvaret der følger av den beslutningen. Nei, jeg har ikke skrevet at jeg ikke vil ta ansvar for eget liv, bare at jeg ikke skylder samfunnet noe. Det ville vært dumt å ikke ta ansvar for sitt eget liv, det er jo alt man har. Lenke til kommentar
G Skrevet 4. mars 2019 Del Skrevet 4. mars 2019 (endret) Et scenario er at trådstarter ikke er en slik "svekling" alt ettersom hvilket syn man har på slike, i det hele tatt. Kanskje han er av disse skrullingene som er for dødsstraff på unyttet arbeidskraft. Han er relativt ny på forumet for å si det slik. Og ingen kjenner hans fulle intensjoner så langt med brukeren sin tipper jeg. Selvsagt kan jeg godt skivebomme totalt med forslag til type skrulling her og nå. Dere får rapportere dette innlegg dersom dere ikke tåler slik lever-ventilering. Endret 4. mars 2019 av G 1 Lenke til kommentar
Emsal Skrevet 4. mars 2019 Del Skrevet 4. mars 2019 (endret) Han er åpenbart fornøyd med å motta penger fra staten uten å gjøre en dritt og føler ikke noe skyldfølelse for dette. Det at han får sitt levebrød fra samfunnet og gjentatte ganger klarer å snakke nedlatende om de som faktisk jobber og gir han disse pengene. Jeg tror ikke denne personen har vært takknemlig for noe hele sitt liv. Men slik er det nå at slemme folk kan utnytte det gode i andre. Du må høre på nissene, "Vi låner og gir noe tilbake". Endret 4. mars 2019 av Emsal 1 Lenke til kommentar
Ventril Skrevet 4. mars 2019 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2019 (endret) Et scenario er at trådstarter ikke er en slik "svekling" alt ettersom hvilket syn man har på slike, i det hele tatt. Kanskje han er av disse skrullingene som er for dødsstraff på unyttet arbeidskraft. Han er relativt ny på forumet for å si det slik. Og ingen kjenner hans fulle intensjoner så langt med brukeren sin tipper jeg. Selvsagt kan jeg godt skivebomme totalt med forslag til type skrulling her og nå. Dere får rapportere dette innlegg dersom dere ikke tåler slik lever-ventilering. Det beste er jo å spørre meg, fremfor å konstruere stråmenn og komme med ville konspirasjonsteorier. Du har jo allerede feiltolket meg. Han er åpenbart fornøyd med å motta penger fra staten uten å gjøre en dritt og føler ikke noe skyldfølelse for dette. Det at han får sitt levebrød fra samfunnet og gjentatte ganger klarer å snakke nedlatende om de som faktisk jobber og gir han disse pengene. Jeg tror ikke denne personen har vært takknemlig for noe hele sitt liv. Men slik er det nå at slemme folk kan utnytte det gode i andre. Du må høre på nissene, "Vi låner og gir noe tilbake". Er alle skattebetalere snille mennesker? Endret 4. mars 2019 av Ventril Lenke til kommentar
Carew Skrevet 7. mars 2019 Del Skrevet 7. mars 2019 Må ærlig innrømme at det er morsomt å se hvor trigget alle blir av dine holdninger. Jeg tør vedde at du er under 25 år, og i den alderen hvis man ikke har dyre hobbyer eller er materialistisk så kan man finne både mening og utfyllelse i et enkelt liv utenfor samfunnet. Da du når 25-26 års alderen, så kommer tingene du idag fyller dagen din med og som gir deg mening til å gi deg mye mindre glede. Dopamin som er hjernens belønningssystem frigjøres, men over tid slik som du lever livet ditt kommer toleransen til å bygges opp og den daglige belønningen for din rutine blir mindre. Rutinen og hobbyene dine føles da kjedeligere og du kommer til å ønske noe nytt. Det du har brukt tiden din på fram til dette punktet kommer til å føles ganske meningsløst og å fortsette i samme spor kommer ikke til å gi deg noen dopamin belønning lengre. For meg var den store hobbyen som tok alt for mye tid dataspill, men ved en viss alder bygger man opp toleranse og hobbyen slutter å underholde eller gi belønning. For meg personlig så har familie blitt viktigere, både å stifte egen samt å gjøre foreldre og nærmeste stolt. Biologisk tror jeg dette er noe de fleste ikke opplever før midten til slutten av 20 årene. Disse tankene hadde ikke slått meg inn en eneste gang før de par siste årene omtrent. Spørsmålet ditt er "hvorfor skal jeg jobbe?". Etter min mening skal du jobbe for å gi deg selv et bedre og mer utfyllende liv. Åpenbart klarer du ikke idag å se for deg en hverdag hvor en jobb gir deg dette, men den tid kommer nesten garantert til å komme. Sett pris på tiden du har til å gjøre akkurat hva du vil og tenk deg godt om hva du har lyst til å vie livet ditt til, for en dag kommer dagens rutine til å slutte å gjøre deg lykkelig eller gi mening. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå