Brocken Spectre Skrevet 1. mars 2019 Del Skrevet 1. mars 2019 Da begynner det å bli tid for innkjøp av ny bærbar, ettersom min snart 6 år gamle traver begynner å bli litt sliten. Har ikke holdt meg oppdatert på hardwareutviklingen, og setter pris på litt hjelp til nykjøpet. Trenger PCen til studier, hvor de tyngste oppgavene blir jobbing i MATLAB/Simulink samt noe visualisering (de aller tyngste oppgavene anvender jeg universitetets arbeidsstasjoner til). Litt gaming blir det og, men det er slett ikke noe krav at den skal takle de nyeste stortitlene på høyeste innstilling. Med mitt budsjett er det klart at det blir kompromisser. Design/konstruksjonsmateriale/vekt og batterivarighet er i så måte mindre viktig enn ytelse. Kom over denne saken til en hyggelig pris og det som for meg virker som ok specs. Får også 20% rabatt denne helgen på power.no, så der kan jeg eventuelt handle pc for opp mot 9k og holde meg innenfor budsjettet. Noen innspill? Lenke til kommentar
Neonex Skrevet 1. mars 2019 Del Skrevet 1. mars 2019 (endret) Kan kanskje være aktuell.. Om du har anledning til å ta turen til Kongsvinger får du til og med en som er returnert innen 30 dagers åpent kjøp til 7649 (før rabatt - 6119 etter rabatt). Må vel sies å være god ytelse for pengene... https://www.power.no/data-og-tilbehoer/baerbar-pc/asus-tuf-gaming-fx504gm-e4055t-156-baerbar/p-894037/ Ser du har en litt nyere modell enn meg (jeg kjører e1-572g enda), selv om min også synger på siste verset. Jeg er blitt veldig glad i Acer Aspire pcene, og spesielt numpaden må jeg ha. Gjør meg mye mer effektiv når jeg kan bruke den i mitt virke. Sett på aspire 7, men du må doble prisen på Asusen for å få samme ytelse, og det er det ikke helt verdt. Dessverre finnes heller ikke de toppspeccede modellene av den i norge, hvertfall ikke hos de store. Men tror ikke du får mer ytelse for pengene enn det der, altså...Jeg vurderte faktisk selv å bruke bonuspoeng for å fly bort til Østlandet, kjøpe pcen (var siste sted de hadde igjen en lignende speccet en) men fant ut da jeg prøvde lignende modell i butikk at det ikke passet til mitt bruk. Endret 1. mars 2019 av Neonex Lenke til kommentar
Brocken Spectre Skrevet 3. mars 2019 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2019 Takk for svar! Liker specsene på Asusen, men etter litt googling ser jeg at FX504 har fått litt ymse tilbakemeldinger. Er ikke helt overbevist der. Likevel, hadde jeg bodd i nærheten av Kongsvinger hadde jeg nok gått for den. Kikket også på Acer Nitro 5 og HP Gaming 15, begge med i5-8300H/GTX 1050 Ti/SSD til 7500, de er også aktuelle. Er heller ikke slik at jeg må ha ny pc med det samme, så jeg kan vente litt til det dukker opp et solid tilbud. Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 3. mars 2019 Del Skrevet 3. mars 2019 (endret) Tips om cpu: Minst intel i5-8250u eller Ryzen 5 2500U ville jeg valgt. Her er en benchmark: https://www.cpubenchmark.net/compare/Intel-i5-8250U-vs-AMD-Ryzen-5-2500U/3042vs3123 GPU: intel integrert UHD 620 kan være nok for mange. Men når det gjelder spill så er det klart at noe kraftigere er fint, noen aktuelle (helst MX150 og oppover): AMD Vega 8 AMD Vega 10 Geforce MX150 Geforce GTX 1050 Geforce GTX 1060 Benchmark: https://www.videocardbenchmark.net/compare/Radeon-Vega-8-Mobile-vs-GeForce-MX150-vs-Intel-UHD-Graphics-620/3845vs3789vs3805 Søk etter bærbare: https://www.prisjakt.no/category.php?m=s339376209&o=produkt_pris_inkmoms Ting å sjekke: Lurt å vite om en foretrekker 14 eller 15.6 tommers skjerm. Sjekk også om skjerm er TN, VA eller IPS type. RAM minne: Sjekk om maskinen kommer med nok minne og om det går å oppgradere til f.eks 16 GB om det er ønskelig. SSD disk: Minst 240 GB disk er vanlig nå. Snurredisker er helt ut i bærbar pc. Endret 3. mars 2019 av Svein M Lenke til kommentar
Brocken Spectre Skrevet 22. mai 2019 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2019 Bumper denne, da jeg tenker å slå til på det jeg mener er et svært godt tilbud, og eventuelt tipse andre som også er på utkikk etter ny PC. Denne saken, konfigurert med i5-9300H GTX 1650 256GB SSD M.2 2280, PCIe-NVMe 144 Hz IPS skjerm, 300 nit, 72% NTSC, får jeg med studentrabatt (-10%) til rett under 8 lapper. Da er den konfigurert med FreeDOS, men jeg har Windows utenom. Får kanskje ikke utnyttet 144Hz skjerm med GTX 1650 på de nyeste spilltitlene, men kommer til å spille en del eldre spill slik at jeg ser på det som en grei investering (500,- mer for 144Hz enn 60Hz). Fristet veldig med versjonen med GTX 1660 Ti, men da sprenges også budsjettet mitt. Ekstra RAM og HDD får komme senere ved behov. Bra deal? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå