AnonymDiskusjon Skrevet 1. mars 2019 Del Skrevet 1. mars 2019 Hva sier de skrevne og uskrevne lovene om høy musikk på volum 25 hvor det høyeste er 37, spiller kun én gang i måneden, tettbygd nabolag med kun eneboliger. Alt av vinduer og dører lukket helt dog dårlig isolasjon i veggene? Spiller kun 2 timer fast tid hver gang så såpass er naboene klar over det, betyr det er greit når man ikke har klaget, bryr de seg ikke, liker de musikken, eller går ikke lyden ut min vegg 20 m til huset deres også veggen deres og kanskje de ikke er hjemme, kanskje de har headset? Hadde dere tålt det én gang i måneden i 2 timer eller er jeg uhøflig? Musikk i øret får jeg ikke det kicket. Er man snill eller dum dersom du vet hvem naboene dine er i alder og etnisitet og tenke at hvis man først skal bråke så kan du bråke med noe de forstår og kanskje liker? Dette er min indirekte måte å bli kjent med naboene så de vet hva jeg liker å høre på, jeg mener det er vel en grunn til at jeg har gjort dette i over ett år nå og de har ikke gitt lyd fra seg? samtidig lurer de sikkert på om jeg liker alle musikksjangere i verden eller om jeg gjør det for å bråke mest mulig og plage dem eller om de tenker at jeg prøver å spille mye rart så de ikke går lei av ensidig lalalalalalala eller blablablablablablablabla altså kun én sang i 2 timer eller én sjanger. Prøver å vise omtanke samtidig som jeg ikke viser omtanke. Anonymous poster hash: 13301...cf1 Lenke til kommentar
vidor Skrevet 1. mars 2019 Del Skrevet 1. mars 2019 Bor man så tett lønner det seg å vise hensyn, spesielt om dere hører hverandre spise knekkebrød. Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 1. mars 2019 Del Skrevet 1. mars 2019 Naboen din har ikke klagd til meg om din musikkspilling. Hva med å snakke med naboen? Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 1. mars 2019 Del Skrevet 1. mars 2019 Lyd måles i dB, ikke hvor mye man kan skru opp volumknotten på anlegget. Søte små rentspillende stativhøyttalere har vesentlig lavere lydtrykk enn mosterhøyttalere fra CV. Når det gjelder bråk i nabolag skal man vise hensyn ovenfor omgivelsene. Om du bråker mer eller mindre enn en høyttrykksspyler veit jeg ikke, men generelt sett er ikke musikk i nabolaget det verste. Litt avhengig av type musikk, når på døgnet og om det spilles akkurat når man prøver å få barna til å sove... Men det er vel ikke den mest optimale måten å bli kjent med naboer på, verken direkte eller indirekte Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 1. mars 2019 Del Skrevet 1. mars 2019 Dette blir ei subjektiv vurdering, kva volum anlegget står på speler slik sett ingen rolle. Lovgrunnlaget er grannelova: 2. Ingen må ha, gjera eller setja i verk noko som urimeleg eller uturvande er til skade eller ulempe på granneeigedom. Inn under ulempe går òg at noko må reknast for farleg.I avgjerda om noko er urimeleg eller uturvande, skal det leggjast vekt på kva som er teknisk og økonomisk mogeleg å gjera for å hindra eller avgrensa skaden eller ulempa. Det skal jamvel takast omsyn til naturmangfaldet på staden. I avgjerda om noko er urimeleg, skal det vidare leggjast vekt på om det er venteleg etter tilhøva på staden og om det er verre enn det som plar fylgja av vanlege bruks- eller driftsmåtar på slike stader. Jamvel om noko er venteleg eller vanleg etter tredje stykket, kan det reknast som urimeleg så langt som det fører til ei monaleg forverring av brukstilhøva som berre eller i særleg grad råkar ein avgrensa krins av personar. For å bryte ned dette: Du har ikkje lov til å drive med noke som er til urimeleg eller unødvendig ulempe for naboen. For å avgjere om noke er urimeleg eller unødvendig så skal ein legge vekt på kva som er mogleg å gjere for å redusere ulempen. For støy frå musikkanlegg så blir det aktuelt å vurdere om lydnivået kan reduserast, om bygget kan lydisolerast betre, og liknande tekniske tilpassingar. Deretter skal ein vurdere kva som er å forvente som vanleg i ditt nabolag. Dei som har valgt å busette seg ved ein sterkt trafikkert veg må tole meir støy frå bilar enn ein som har valgt å busette seg langs ein elles roleg blindveg utan gjennomgangstrafikk. Tilsvarande vil ein i vanleg villa-strøk måtte tåle lyden av plenklipparar, men ein som bur i 4 etg i ei blokk midt i asfaltjungelen skal ikkje trenge å tole at naboen over har plenklippar på stovegolvet. For høg musikk så vil det være særleg aktuelt med når på døgnet du spelar høg musikk, og kva ulemper som naboane får. Det vil ofte være meir tolererbart at du spelar høg musikk på dagtid, kontra at du spelar høg musikk når du kjem heim frå jobb samtidig som at det er leggetid for ungane i nabohuset. Personleg så meiner eg at naboane har grunn til å forvente at du gjer grep for å hindre at andre blir plaga av støy. Eit umiddelbart og enkelt tiltak for din del når du bur i einebustad der vibrasjonar frå musikken ikkje er eit problem, vil være at du passar på at dører og vindauger er lukka når du speler musikk. Ein anna ting som eg på det sterkaste vil anbefale deg å gjere, er å sjølv gå ut og gå ei runde rundt huset ditt medan du har på anlegget slik som du brukar. På den måten får du sjølv erfaring med korleis det høyrest ut utanifrå. Det kan være at naboane dine overdriver støynivået. 1 Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 1. mars 2019 Del Skrevet 1. mars 2019 Anbefaler å banke på og be om en vennlig prat. Det virker i 98% av tilfellene. Lenke til kommentar
Zork Skrevet 1. mars 2019 Del Skrevet 1. mars 2019 Jeg skjønner ingenting av denne. Du spiller musikk på høyt volum i 2 timer én fast gang i måneden i det håp å bli kjent med naboene? 3 Lenke til kommentar
Countryman Skrevet 1. mars 2019 Del Skrevet 1. mars 2019 Moderatormelding Trådtittel endret i henhold til trådens innhold. Moderatormeldingen skal ikke kommenteres. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 1. mars 2019 Del Skrevet 1. mars 2019 Skru opp lyden til det nivået du spiller, eventuelt litt høyere, så går du ut og finner ut hvor mye du hører rett utenfor og hos naboene Jeg har gjort dette og funnet ut at lyden høres svakt rett utenfor vinduet, men svært lite hos naboene Arbeidsplassen under meg hører det veldig godt derimot, så jeg spiller stort sett etter stengetid, eller når jeg vet de ikke jobber akkurat der Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 1. mars 2019 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2019 Spiller fast den siste dagen i måneden eller den første dagen i måneden uansett om det er en søndag eller onsdag. Spiller alltid presis fra 21:00 til 23:00, må jeg på do akkurat kl. 20:58 så utsetter jeg musikken til neste måned, fordi jeg vet at jeg ikke blir ferdig under 2 min. Bruker lydplanke på gulvet med én subwoofer, og har mye møbler i det rommet så lyden blir kanskje litt isolert. Jeg ser på meg ikke som uhøflig hvis naboene ikke klager på en eller annen måte, ikke spiller de høy musikk tilbake heller. Som plaster på såret så spiller jeg aldri etter 23:00,heller avslutter 2 min før enn 2 min etter. Har felt flere trær som plaget meg og naboene, de får mer sol på terassen sin og snøen smelter fortere, de har fått bedre utsikt, slipper å rake min løv osv. Så jeg er litt snill tilbake. Om dere hadde vært naboen min så hadde dere ikke tatt det som et big deal. Tidligere beboer spilte kanskje ikke alt fra Justin Bieber til Mozart, men naboene både savnet han og ikke, siden han var kanskje rolig, men når det var tid for hagearbeid så var ikke naboen like begeistret for å rake løven hans. Tingen er at den ene treet falt på naboens gjerde og de sa ingenting, har ikke hørt noe lyd fra dem. Gi og ta heter det kanskje. Blir nabotvist med trær også ikke bare musikk, men akkurat nå er trærne vekk, musikken lever videre. Har tenkt tanken å spille musikk hver dag kun én sang per dag i en hel måned, vet ikke om de liker det noe bedre. Anonymous poster hash: abd86...b41 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå