Gå til innhold

Windows Xp setups stopper opp!

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp kjøpt meg noen nye komponenter for å bygge meg en ny pc. :wow:

Specs:

HK: ABIT NF7-S v.2.0

CPU: AMD XP2500+ Barton

Minne: 2 x TwinMOS DDR PC3200 512Mb

GFX: Gainward Ti4200

HD: 120GB Western Digital (WD1200)

Kabinett:Suntek Miditower TH-656 Kabinett m/300W P4 / AMD

Dette funker fint når det gjelder bios. Har forresten også oppgradert til nyeste bios.

Problemet melder seg når jeg skal installere Windows XP Pro. Installeringen fra CD går fint helt til den skal begynne på installeringen av selve Windows filene. Da kommer meldingen: "Setup is starting windows". Dette er jo normalt, men den stopper der! Den henger!

Jeg har prøvd utallige instillinger og setups i bios. Har til og med satt opp IRQ adressene manuelt!

Nå er jeg temmelig lei, og det er like før jeg gjør noe jeg angrer på! :mad:

En annen ting er at jeg kjøpte XP2500+ men i bios vises den som 2800+!! :roll:

Jeg vet ikke hvilket forum som er best til dette spørsmålet...

Endret av DSProject
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er nok bios som ikke har funnet riktige instillinger for din hardware, dette er ikke unarmallt med NF7-S, hadde selv en XP2500+ som kalte seg for XP3100+ :scared:

Dette er enkelt å rette på:

- Start maskinen mens du holder INSERT knappen nede, da starter BIOS med default instillinger.

- Trykk ned DELETE knappen så fort skjermen får signal (etter POST pipet) for å komme inn i BIOS.

- velg LOAD OPTIMIZED SETTINGS

- velg SAVE AND EXIT

- Når maskinen restarter så trykk ned DELETE knappen så fort skjermen får signal (etter POST pipet) for å komme inn i BIOS igjenn.

- Velg SOFT MENU for å sjekke/justere prosessor instillinger

- Sjekk om CPU NAME er XP2500+, hvis ikke så sjekk at CPU EXT. CLOCK = 166 og MULTIPLIER FACTOR = 11

- Hvis settingene i punktet over er riktige så er CPU instillengene ok, hvis ikke så endrer du:

- CPU OPERATING SPEED til USER DEFINED

- CPU EXT. CLOCK = 166

- MULTIPLIER FACTOR = 11

Neste steg er for å kjøre minnet på samme hastighet som prosessoren, noe som gir best ytelse og stabilitet på AMD systemer. Dette vil også fjerne evt problemer med at minnet ikke klarer å kjøre stabilt på 400Mhz selv om det er spesifisert til å gjøre det (har hatt nettop det problemet med TwinMos PC3200)

- Endre CPU FSB/DRAM RATIO fra "BY SPD" til "3/3" (dette vil tvinge minnet til å kjøre samme hastighet som FSB, (dvs: 2x166=333Mhz i dette tilfellet) som kan gi deg en mer stabil maskin.

- Trykk ESCAPE knappen for å gå tilbake til hovedsiden, og velg SAVE & EXIT SETUP.

Maskinen restarter og ved POST vil den enten si at du har en XP2500+ eller en Athlon XP 1833 Mhz (begge deler er riktig).

Hvis dette ikke løste problemene dine, så må du sjekke at all hardware er montert riktig, og evt koble vekk alt unødig for å feilsøke hvilken komponent som evt lager problemer.

Siden jeg ikke vet hvor mye du kan fra før, så tok jeg det steg for steg.

Etter at du får satt opp det systemet, og det er blitt stabilt, så er det enkelt å kjøre XP2500+ som en XP2800+, XP3000+ eller XP3200+ uten å risikere for mye. :thumbs:

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...